Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: tikkende stoters/klep

Bericht door djacco »

Ecniv schreef:Ikzelf heb goede ervaringen met forte engine flush.

De olie die ik gebruik is 10w60 (edge) van Castrol maar denk dat de 1.6 de 10w40 ook kan hebben :think:
Ik denk er aan mijn motor ook een keer te flushen, kan je misschien uitleggen hoe dit te doen en waar je op moet letten?

Gebruikersavatar
sebastiaannorbruis
Beginner
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: di apr 25, 2017 4:27 pm
Registration: 13-lb-lj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: burgum
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

tikkende motor 1.6

Bericht door sebastiaannorbruis »

Goedemiddag,

Ik heb in mijn stilo 1.6 een tik in de motor, dit gaat met het toerental mee.
Bij koude motor meestal niet hoorbaar, bij warme motor wel.


Toen ik de koppeling laatst ontlucht heb, was dit getik weg.
maar is later weer teruggekomen..

Is dit pure toeval dat de tik wegging door het ontluchten, of hangt het ontluchten van de koppeling samen met de klepstoters o.i.d.?

Wat zou de tik kunnen zijn :think:

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door djacco »

Heb je geluisterd met stethoscoop waar het precies vandaan komt? (Of met een andere tool :D)
Kan namelijk ook de spanrol van je distributie zijn...

Gebruikersavatar
sebastiaannorbruis
Beginner
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: di apr 25, 2017 4:27 pm
Registration: 13-lb-lj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: burgum
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door sebastiaannorbruis »

fiat-stilo-1.6-2005-benzina-1377-4.jpg
heb van de week geluisterd met een stethoscoop inderdaad, heb getik komt bij mij bij de rode vlek vandaan. :think: (foto heb ik geleend van het forum)

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door djacco »

Heb je een foto welk stuk metaal je de stethoscoop op gezet wat wat in het rood zit is plastic, weet niet of je dan goed kan horen...

Gebruikersavatar
sebastiaannorbruis
Beginner
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: di apr 25, 2017 4:27 pm
Registration: 13-lb-lj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: burgum
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door sebastiaannorbruis »

ja klopt, heb inderdaad de stethoscoop op het plastic gezet. dit was de plaats waar de tik echt heel duidelijk hoorbaar was. verder er omheen word de tik zachter.

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door djacco »

Denk dat het je spanrol van je distributie is, die zit ongeveer daar. Wanneer is je distributie voor het laatst gedaan?

Gebruikersavatar
sebastiaannorbruis
Beginner
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: di apr 25, 2017 4:27 pm
Registration: 13-lb-lj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: burgum
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door sebastiaannorbruis »

zo'n vermoeden had ik dus al, pfoeeh zou het zo uit mijn hoofd niet weten.

zal zo eens even kijken bij de auto daar staat het wel op ;)

**update:

heb even gekeken bij de auto, distributie is 43.272km geleden vervangen bij een kilometerstand van 102.864km in 2014

om de hoeveel km moet bij een stilo de distributie vervangen worden?

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door djacco »

Fiat geeft aan om de 3 jaar dat is dus erg vaak... Ik heb ook gelezen dat ze soms ook om de 5 jaar zeggen bij weinig/licht gebruik.
Ik heb de mijne zelf vervangen na 4 jaar, dit is goed te doen maar je hebt wel speciaal gereedschap nodig.
Afhankelijk van wanneer deze voor het laatst gedaan is en je budget kan je ook gelijk de waterpomp (+multiriem) vervangen.

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: Tikkende stoters/kleppen Stilo 1.6

Bericht door fvdberg »

Waterpompen en spanrollen kennen geen vervangingstermijn, helaas betekend dat niet dat ze een ongelimiteerd aantal KM mee gaan.

Gezien de klus en de prijs zijn beide zeer verstandig om gelijk mee te nemen.

Wel is de waterpomp of spanrol vaak het ding wat defect gaat, en altijd tijdens een langere vakantierit.
Geldt ook voor bobines trouwens, vaak door oude bougies.

Het andere probleem is dat wanneer de waterpomp of spanrol faalt ook de bijbehorende snaar vervangen moet worden.

Indien dit de issue van het tikken is dan is die spanrol waarschijnlijk al eerder over geslagen tijdens het onderhoud. Verkeerde zuinigheid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten