Olie verbruik Stilo 1.6

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
steffen.meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: ma aug 22, 2016 11:37 pm
Registration: 15-nf-rf
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: almelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door steffen.meijer »

wij zijn ook in het bezit van een stilo 1.6 die veel olie verbruikt. zeg maar 2000km minimaal 1 liter.
koelvloeistof kleur blijft hetzelfde,geen lekkages rook uit de uitlaat of dergelijke. iemand ervaring ermee? de garage zegt : is normaal niets aan doen... ik heb gelezen dat bij dit model stilo een modificatie is. de zuigerveren bleken slecht van de stilo 1.6 mw.

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door Drunzy »

Mijn vorige Stilo 1.6 deed dat ook ongeveer
Zou me er niet druk om maken

Greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
steffen.meijer
Beginner
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: ma aug 22, 2016 11:37 pm
Registration: 15-nf-rf
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: almelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door steffen.meijer »

bij de fiat dealer nagevraagd en inderdaad 1ltr op 2000km is veel voorkomend.. hiervoor nog geen rep. nodig

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Veel olie verbruik

Bericht door Wesley1- »

Gaat vandaag lekker dit is het zoveelste probleem vandaag, hoe dan ook...

Vandaag bezig geweest met de auto. Standaard dingetjes. Dus dacht, ook effe het oliepijl controleren. (Half jaar geleden bijgevuld.) Wat blijkt, zat haast geen olie aan het oliepijlstok. Meerdere keren schoongemaakt en terug erin gestopt om er zeker van te zijn. Alleen het topje van het stokje had een duppeltje olie. Dus net maar een liter erbij gedaan, motor laten lopen voor 5 min en nu wachten tot de motor weer afgekoeld is om te kijken tot hoever deze nu komt. Ik reed dus waarschijnlijk voor weet ik veel hoe lang met bijna geen olie. Wat ik helemaal apart vind is dat ik geen waarschuwing op mijn dashboard kreeg.

Er liggen geen plassen of druppels olie op de parkeerplaatsen waar ik geregeld sta. Ook zie ik nooit wat als ik weg rijd, dus de olie lekt (denk ik) niet de auto uit. Ook geen vreemde vochtige plekken waar dan ook. Koelvloeistof is ook gewoon nog helder en mengt niet met de olie.

Aanstaande donderdag ga ik langs de garage voor wat reparaties. Dan laat ik ze dit ook nog controleren voor de zekerheid. Hoe dan ook, voordat ik daar heen ga...
Wat kan ik nog meer controleren? Iemand nog ideeën? Alvast bedankt.

Toevoeging: Een vriend die vroeger automonteur is geweest zegt dat het kan zijn dat 5w40 te dun is voor mijn auto wat zorgt voor meer olie verbruik. Effe kijken wat jullie hierover denken. Dan toch maar naar het dikkere 10w40 overschakelen?

Update: Auto heeft stil gestaan voor een goede 4 a 5 uur na de 1l toevoegen. Heb nog een keer de olie gechecked en opeens staat de olie tot max??? Ik sta echt voor een raadsel. Ik heb toch geen 1 liter olie inhoud? Wat ik me trouwens nu wel herinner ik heb de auto vlak voordat ik eraan ging werken effe voor 1 tot 2 minuten aan gehad om van parkeerplaats te wisselen zodat ik dichter bij huis stond. Kan het dat de koude olie hierdoor de motor in gegaan is maar niet na 20 min allemaal terug in het "reservoir" is gegaan waar het pijlstokje zit? Ik heb geen idee of dat zo werkt dus excuses als dit totaal niet klopt maar dit is een theorie. Anders zou ik echt niet weten waarom ik eerst geen olie leek te hebben en nu opeens na een liter helemaal vol zit.

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door japioo »

Jij bent een gelukkig mens zeg. Half jaar niet bijgevuld en nu een litertje erbij. Verbruik is dus te verwaarlozen.
Nu is het niet zo dat wanneer er nog een druppeltje aan de peilstok zit het carter helemaal leeg is hoor.
Van min tot max is ongeveer 1 liter, klopt dus wel zo'n beetje.
Geen zorgen maken dus .

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door Wesley1- »

Hmm oke, ik had echt altijd gedacht dat de pijlstok van min-niks is en naar max- vol, geen idee waarom. Maar hoe kan je nu weten hoeveel liter van de 4 liter erin zit als je toch alleen maar een liter ziet zitten? Of is de liter die je van het stokje af kan lezen de laatst liter die erin past?

Sorry als dit domme vragen zijn, maar blijkbaar leer ik nogsteeds nieuwe dingen over m'n auto haha.

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door japioo »

Domme vragen bestaan niet.
Dit is trouwens bij bijna elke auto zo hoor.
Als de peilstok min aangeeft bedoelt de fabrikant dat er nog de minimale hoeveelheid olie in zit om zonder motorschade te rijden en niet dat er niks meer inzit maar dat het wel tijd wordt hem bij te vullen tot max.
Hoeveel het is tussen min en max weet ik zo niet bij deze auto maar over het algemeen ongeveer ruim een litertje.
Kwestie van proberen en na een paar dagen nog een keertje peilen.

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Olie verbruik Stilo 1.6

Bericht door Wesley1- »

Ah dat verklaard dan waarom ik dacht dat de auto van 0 naar 4 liter ging met olie. Dacht namelijk dat het bij m'n opel astra uit 2000 (m'n eerste en vorige auto) het stokje veel liters aangaf. Had namelijk vlak na aankoop bijna geen olie in de auto. En elke liter 15 min laten zakken en opmeten gaf aan dat elk streepje ongeveer een liter was. Dacht dat dat ook zo hetzelfde zou zijn met deze auto dus ging daar maar vanuit. Iig heel erg bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten