Uitvallende Stilo 1.6/1.8 (gasklephuis)

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
JoorZ105
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: di mar 17, 2015 9:00 am
Registration: 12-lz-pv
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Breda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Uitvallende Stilo 1.6/1.8 (gasklephuis)

Bericht door JoorZ105 »

massapunt is er bij ingeschoten nog ivm geen tijd.

grap is dat na het nieuwe luchtfilter het symptoom er nog is maar minder hinderlijk doordat hij iets hoger in de toeren blijft.
hij zakt bij koppeling in terug naar 900 toeren, klimt weer naar 1100 toeren en regelt dan bij naar stabiel stationair op 850 toeren.
Als de motor echt heet is (langere snelwegrit) dan zakt hij wat verder in de toeren (700) om daarna bij te regelen.
Zojuist bij de fiat dealer geweest en die zien in de scan alle signalen juist communiceren. :crazy:

Dus moet het iets mechanisch zijn? Bij slechte massa zou dat bij de scan zichtbaar zijn.
Opties wat ik kan bedenken:
- stiekem toch het gasklephuis? (ik heb een gebruikte van een sloper geprobeerd maar zonder succes)
- stiekem toch een plakkende nokkenasverstelling/stationairregeling? (idem: onderdeel van een sloper leverde niks op)
- ????? :think:

:silent:

suggesties zijn welkom

Gebruikersavatar
Handige Harry
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: zo jun 24, 2018 11:15 pm
Registration: 18-PS-XD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Wapenveld
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Gasklephuis

Bericht door Handige Harry »

Hallo Toppers, :D
Even een vraagje.
Ik heb vanmiddag mijn gasklephuis er even afgehaald om te kijken hoe deze er uit zag mbt roetaanslag enz.
Waarom:
Met een koude motor start hij direct. Als hij echter op bedrijfstemperatuur is moet ik soms 3x over starten voor hij aanpakt. Tevens vanmiddag de computer even gecontroleerd op verzonken puntjes maar die staan allemaal nog op dezelfde hoogte. Ga hem nog wel verplaatsen volgens de schumi methode.
De roetaanslag was echter minimaal maar toch even schoongemaakt.
Het viel mij echter op de de klep niet volledig afsloot, de klep vrij makkelijk open te drukken was en er iets speling op de klepas zit. Is dit altijd zo of is deze aan vervanging cq restauratie toe.
Groet Handige Harry
Vaak bin ie te bange :? . Of ie durft niet ;)

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Uitvallende Stilo 1.6/1.8 (gasklephuis)

Bericht door Wesley1- »

Hallo allemaal,

Heb vannochtend een vreemd iets opgemerkt aan m’n auto. Net terug van de winkel wil ik de auto starten, start hij vrij makkelijk alleen schiet hij door naar 2000-2500 toeren om heel snel terug te vallen riching 0. Dit heeft hij vaker gedaan om vlak voor het uitvallen nog snel terug te schieten naar 700-1000 toeren. Maar nu viel die helemaal terug naar 0 en viel de motor uit. Dit is maar 1x gebeurd. Is dit normaal en moet ik het nog effe aankijken of is dit een symptoom van iets ergers?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Reind67
Senior
Senior
Berichten: 279
Lid geworden op: za okt 19, 2013 8:51 pm
Registration: RK-139-X
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Dronten - Flevoland
Gegeven waarderingen: 367 keren
Ontvangen waarderingen: 95 keren
Contacteer:

Re: Uitvallende Stilo 1.6/1.8 (gasklephuis)

Bericht door Reind67 »

Wesley1- schreef:Hallo allemaal,

Heb vannochtend een vreemd iets opgemerkt aan m’n auto. Net terug van de winkel wil ik de auto starten, start hij vrij makkelijk alleen schiet hij door naar 2000-2500 toeren om heel snel terug te vallen riching 0. Dit heeft hij vaker gedaan om vlak voor het uitvallen nog snel terug te schieten naar 700-1000 toeren. Maar nu viel die helemaal terug naar 0 en viel de motor uit. Dit is maar 1x gebeurd. Is dit normaal en moet ik het nog effe aankijken of is dit een symptoom van iets ergers?

Alvast bedankt.
Hoi Wesley,
Als het al meer is gebeurd misschien eens laten uitlezen bij een quick-point?
Misschien dat er iets nuttigs uitkomt wat je verder helpt. :problem:
Succes!
Van Ritmo tot Stilo.... nu opnieuw de Dobló, al 30 jaar FIAT.
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake... 8-)

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Uitvallende Stilo 1.6/1.8 (gasklephuis)

Bericht door Wesley1- »

Hoi Reind67,

Het uitlezen bij een quickpoint is toch gewoon de ecu uitlezen op foutcodes? Als dat het is, dan heb ik dat al gedaan. Geen foutcodes gevonden. Sowieso is de auto nog maar 1x uitgevallen en dit gebeurd alleen bij het starten dus niet tijdens het rijden of iets dergelijks. Dus denk dat het eenmalig is. Maar zodra het vaker gaat gebeuren zal ik hier verder op ingaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten