Motor stottert stationair

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Motor stottert stationair

Bericht door J.Amersfoort »

He allemaal,
Ik heb een stilo 1.6 waar ik de ecu vervangen heb voor eentje uit 2010. (Als het goed is storingvrij)
Wel is de uitlaat lek. Heb m uitgelezen en heb geen storingmeldingen.
Wat opvalt is dat de waarde van de lambdasonde ook stottert. Dus voordat ik m ga vervangen zou ik graag jullie mening horen. Kan natuurlijk ook met de lekke uitlaat te maken hebben. Lek zit of bij het flexibele stuk of bij de overgang vanaf de kat.

Video uploaden wil niet lukken. Dus even een foto met uitleg Afbeelding

De waarde pre-cat veranderd continu tussen 0,8 en 0,06
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Leen
Senior
Senior
Berichten: 293
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 2:59 pm
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren
Contacteer:

Re: Motor stottert stationair

Bericht door Leen »

Wat ik heb onthouden als niet deskundige is dat de lambdasensor voor de kat (regelend) moet variëren en degene na de kat (kijkt of kat nog goed werkt) stabiel moet zijn.
9 inch Alpine met camera, C&B snelle nokkenassen, Q2 diff, RVS uitlaat met 200 cel sportkat., Lancia Kappa uitlaat spruitstuk, BMC/CDA airbox, 305 mm Brembo, 30 mm verlaagd, gechipt, lederen interieur, standaard xenon.

Gebruikersavatar
SJV
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 25, 2018 7:45 pm
Registration: 19ntxp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Ede
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Motor stottert stationair

Bericht door SJV »

Wat Leen aan geeft klopt wel. Alleen zou de variatie niet zo groot moeten zijn, volgens mij. Het zou kunnen dat deze, voor de cat, niet goed is. Je zou de lambdasonde kunnen vervangen (40-80 euro mister-auto.nl). Ik denk eerder aan de injectoren of bougies. Als een van de cilinders afwijkend is dan zie dit in de variatie van de lambda sonde. Als er één niet lekker mee doet dan krijg je onbalans in de motor. Het gevoel dat de motor op drie pitten loopt.
Advies is om eerst de bougies te controleren op kleur. Dit zegt wat over het mengsel in de cilinders en de explosie. Voor 25 euro heb je nieuwe bougies, en daarmee de garantie dat de explosie goed is. Als de motor nog niet lekker loopt, dan de injectoren laten controleren op debiet en sproeibeeld. Als de injectoren niet niet gelijk zijn dan kun je ze ultrasoon reinigen. Dit werkt niet altijd. In dat geval is vevangen de enige optie. Dat is niet goedkoop.

Zelf heb ik dit een keer gehad en heb toen op de sloop een stel injectoren gehaald. De injector van de afwijkende cilinder (kleur bougie) heb ik toen vervangen totdat de motor mooi liep.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Motor stottert stationair

Bericht door J.Amersfoort »

Alle bougies waren gelijk van kleur. En heb ze gelijk vervangen. Heeft niet geholpen. Lek in uitlaat nog niet gefixt. Zou dit niet de oorzaak kunnen zijn?
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Leen
Senior
Senior
Berichten: 293
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 2:59 pm
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren
Contacteer:

Re: Motor stottert stationair

Bericht door Leen »

Lek in de uitlaat voor de kat heeft gevolgen voor de regeling omdat de lambda dit zal registreren, na de kat maakt volgens mij voor de regeling niet uit.
9 inch Alpine met camera, C&B snelle nokkenassen, Q2 diff, RVS uitlaat met 200 cel sportkat., Lancia Kappa uitlaat spruitstuk, BMC/CDA airbox, 305 mm Brembo, 30 mm verlaagd, gechipt, lederen interieur, standaard xenon.

Gebruikersavatar
SJV
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 25, 2018 7:45 pm
Registration: 19ntxp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Ede
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Motor stottert stationair

Bericht door SJV »

De uitlaatgassen worden niet anders van samenstelling door een gaatje in de pijp. Door de overdruk zal er niet snel lucht aangezogen worden.
Wat wel kan is dat door de verminderde tegendruk de motor anders gaat lopen.
Het fixen van de gat in de uitlaat kan nooit kwaad i.v.m. de apk.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Motor stottert stationair

Bericht door J.Amersfoort »

SJV schreef:Wat Leen aan geeft klopt wel. Alleen zou de variatie niet zo groot moeten zijn, volgens mij. Het zou kunnen dat deze, voor de cat, niet goed is. Je zou de lambdasonde kunnen vervangen (40-80 euro mister-auto.nl). Ik denk eerder aan de injectoren of bougies. Als een van de cilinders afwijkend is dan zie dit in de variatie van de lambda sonde. Als er één niet lekker mee doet dan krijg je onbalans in de motor. Het gevoel dat de motor op drie pitten loopt.
Advies is om eerst de bougies te controleren op kleur. Dit zegt wat over het mengsel in de cilinders en de explosie. Voor 25 euro heb je nieuwe bougies, en daarmee de garantie dat de explosie goed is. Als de motor nog niet lekker loopt, dan de injectoren laten controleren op debiet en sproeibeeld. Als de injectoren niet niet gelijk zijn dan kun je ze ultrasoon reinigen. Dit werkt niet altijd. In dat geval is vevangen de enige optie. Dat is niet goedkoop.

Zelf heb ik dit een keer gehad en heb toen op de sloop een stel injectoren gehaald. De injector van de afwijkende cilinder (kleur bougie) heb ik toen vervangen totdat de motor mooi liep.
Waar zitten de injectoren en zijn ze gemakkelijk zelf te demonteren en bijv. te verwisselen met injectoren van de sloop?
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten