Slecht starten met lauwe motor
Geplaatst: wo nov 06, 2019 8:33 pm
Beste mede-forummers,
Ik heb sinds enige tijd wat meer moeite bij het starten van mijn Stilo als de motor lauw is (lees: op bedrijfstemp. geweest, uurtje laten staan, metertje staat tussen de 50 en 70 graden). De startmotor gaat dan vaak wel 30 seconden rond en ik moet pompen met het gaspedaal om de motor aan te laten slaan. Eenmaal gestart, loopt hij keurig. Koude starts ook altijd probleemloos. Geen motormanagement-lampjes. Ik heb de versie met het Opel-blok, dus ECU problemen staan bij mij niet bovenaan de lijst met verdachten.
Ik zat als eerste te denken aan problemen met de BDP-sensor, aangezien dat vaak optreedt als de motor warm is. Echter is hij nog nooit uitgevallen oid. Heb even mn OBD2 computer eraan gehangen. Geen foutcodes. Zag wel bij de LIVE-data dat hij een intake air temperature van 40 graden C ziet, terwijl de auto al een uur / anderhalf uur stilstaat en het buiten zo'n 10 graden is. Ik vraag me af of dat ermee te maken heeft.
De startmotor klinkt gezond, accu is minder dan een jaar oud, probleem treedt alleen op met lauwe motor en het lijkt wel erger te worden. Vandaag moest ik zelfs tussendoor stoppen en even wachten met starten (omdat ik de startmotor niet op wil roken en ik 30 seconden achtereen proberen eigenlijk al een beetje onverantwoord vond...) Pas in de 2e cyclus van startend op het gas pompen sloeg hij aan.
Wie o wie heeft er een goed idee om dingen uit te sluiten / waar te beginnen?
Gr Sander
Ik heb sinds enige tijd wat meer moeite bij het starten van mijn Stilo als de motor lauw is (lees: op bedrijfstemp. geweest, uurtje laten staan, metertje staat tussen de 50 en 70 graden). De startmotor gaat dan vaak wel 30 seconden rond en ik moet pompen met het gaspedaal om de motor aan te laten slaan. Eenmaal gestart, loopt hij keurig. Koude starts ook altijd probleemloos. Geen motormanagement-lampjes. Ik heb de versie met het Opel-blok, dus ECU problemen staan bij mij niet bovenaan de lijst met verdachten.
Ik zat als eerste te denken aan problemen met de BDP-sensor, aangezien dat vaak optreedt als de motor warm is. Echter is hij nog nooit uitgevallen oid. Heb even mn OBD2 computer eraan gehangen. Geen foutcodes. Zag wel bij de LIVE-data dat hij een intake air temperature van 40 graden C ziet, terwijl de auto al een uur / anderhalf uur stilstaat en het buiten zo'n 10 graden is. Ik vraag me af of dat ermee te maken heeft.
De startmotor klinkt gezond, accu is minder dan een jaar oud, probleem treedt alleen op met lauwe motor en het lijkt wel erger te worden. Vandaag moest ik zelfs tussendoor stoppen en even wachten met starten (omdat ik de startmotor niet op wil roken en ik 30 seconden achtereen proberen eigenlijk al een beetje onverantwoord vond...) Pas in de 2e cyclus van startend op het gas pompen sloeg hij aan.
Wie o wie heeft er een goed idee om dingen uit te sluiten / waar te beginnen?
Gr Sander