ECU vervangen/verplaatsen

Alles over de elektronica van de Stilo.
Gebruikersavatar
Westerinkf
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:01 pm
Registration: 13-LV-jj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oost-Souburg
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Westerinkf »

Beste,

Dankzij Schumi ben ik hier terecht gekomen en mijn problemen komen erg overeen met deze problemen. Zelf heb ik 2 linkerhanden.. ik woon in Zeeland maar gelukkig rijdt mijn auto nog ondanks de meldingen. Mijn stilo inruilen wil ik niet omdat ik het zo’n mooie en fijne auto vind. Hieronder mijn eerder geplaatste bericht.

Ik ben ook in het bezit van een stilo en ben er erg blij mee tot ik er vreemde kuren bij kreeg. Hier ook het een en ander gelezen maar niet zoals het bij mijn auto is. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Het probleem is als volgt: zodra ik de auto uit zet geeft hij allerlei foutmeldingen. Soms blijft hij een tijd doorgaan, soms stopt hij na 1x en soms ook weer na een paar meldingen pas. Zodra de auto gestart is doet hij gewoon wat hij moet doen, rijden.

3weken geleden geleden wou hij op een ochtend niet starten.
Auto naar de garage gebracht en die hebben van alles getest maar er niet uitgekomen. Gedacht werd dat de accu te zwak was maar die is 1,5j geleden vervangen dus dat was het niet. Startmotor ook niets mis mee. De massakabel ook niets mee. Allerlei meldingen uitgelezen en ook daar konden ze niets vinden. Rare was wel dat de ene melding weg is en de andere er voor terug kwam.

Na een uur testen en uitlezen kwamen ze met de mededeling dat het best wel wat geld kan gaan kosten en het misschien slimmer is om verder te kijken naar een andere auto. Wellicht dat jullie een idee hebben en ik ze de goede weg op kan helpen.

Meldingen achtereenvolgend:

Airbag failure
Altern. fail
Airbag failure
Engine fault
Airbag failure
Loose Connection
ABS lamp fault
ASR lamp fault
Brke. Lamp fault

En ga zo maar door

Gebruikersavatar
Dee01
Master
Master
Berichten: 614
Lid geworden op: do apr 14, 2016 9:47 pm
Registration: 60 lp rj
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Niet gevonden.
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Dee01 »

Dat zijn de meest voorkomende meldingen bij een defectte ecu, heb ze zelf ook gehad en ken meerdere leden die er ook mee te kampen hebben gehad, wat bij mij geholpen heeft.. geloof het of niet, ik heb mijn ecu in mijn accubak gemonteerd nooit nergens meer last van gehad! (Let er wel op, ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik na het overbelasten van mijn ecu (met warmte afkomstig van motorblok) nooit de keuze heb gemaakt om de auto maar te blijven doorstarten, mn ecu is dus overgevoelig voor warmte geworden maar zodra deze niet heet word ook geen problemen..

Heb ook een ecu gehad (voor het verplaatsen op een andere ecu gewaagd) en als ik daar alleen al mee starte merkte je al dat het niet helemaal lekker was, na 100m rijden stond ik dus ook weer stil (koude motor)

Voor een vervangende ecu moet je al snel aan de 200 a 250 euro denken, en dan is het nog geen nieuwe
-= Zombie Outbreak Response Team =-
Computers are good at following instructions, but not at reading your mind. ~Donald Knuth

Gebruikersavatar
Westerinkf
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:01 pm
Registration: 13-LV-jj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oost-Souburg
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Westerinkf »

Dee01 schreef:Dat zijn de meest voorkomende meldingen bij een defectte ecu, heb ze zelf ook gehad en ken meerdere leden die er ook mee te kampen hebben gehad, wat bij mij geholpen heeft.. geloof het of niet, ik heb mijn ecu in mijn accubak gemonteerd nooit nergens meer last van gehad! (Let er wel op, ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik na het overbelasten van mijn ecu (met warmte afkomstig van motorblok) nooit de keuze heb gemaakt om de auto maar te blijven doorstarten, mn ecu is dus overgevoelig voor warmte geworden maar zodra deze niet heet word ook geen problemen..

Heb ook een ecu gehad (voor het verplaatsen op een andere ecu gewaagd) en als ik daar alleen al mee starte merkte je al dat het niet helemaal lekker was, na 100m rijden stond ik dus ook weer stil (koude motor)

Voor een vervangende ecu moet je al snel aan de 200 a 250 euro denken, en dan is het nog geen nieuwe
Dus de ecu verplaatsen zou al een mogelijkheid kunnen zijn? Bij mij is het juist gek dat hij al die berichten geeft als hij de auto uit staat en niet als ik hem start en ga rijden?

Gebruikersavatar
Dee01
Master
Master
Berichten: 614
Lid geworden op: do apr 14, 2016 9:47 pm
Registration: 60 lp rj
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Niet gevonden.
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Dee01 »

Je hebt gelijk, bij mij was het juist zo dat hij tijdens het rijden uitviel.

Vooral de reeks foutmeldingen is de kans denk ik nogsteeds wel groot dat het alsnog een defect in de ecu is, je kunt proberen je probleem aan yellowstilo - klik hier :) - voor te leggen, misschien weet hij meer over deze situatie met ecu's:)

Suc6!
-= Zombie Outbreak Response Team =-
Computers are good at following instructions, but not at reading your mind. ~Donald Knuth

Gebruikersavatar
Westerinkf
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:01 pm
Registration: 13-LV-jj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oost-Souburg
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Westerinkf »

Net even bij de garage geweest. Deze geeft aan dat hij denkt dat het het dashboard systeem is. Hij denkt dat omdat hij alle meldingen geeft terwijl de auto uit staat en dat is omdat de dashboard de andere apparaten niet kan vinden. Dat verklaard volgens hem ook waarom hij dus de hele dag blijft doorgaan mits de auto uit staat.

Dit gaat hij volgende week testen. Vind hij het niet dan ben ik een klaar mee en gaat hij helaas weg.


Vanochtend was hij nog meldingen aan het geven. Ik start de auto en weg meldingen. Ik kom op mijn werk aan en ik zie het dashboard verlichting helemaal uit gaan en ineens een beetje gekraak en hij kwam weer met meldingen en ineens weer weg. Daarna weer wat gekraak en weer terug. Daarna bleef het weg. Wat hij nu doet weet ik niet maar wat de monteur zegt lijkt wel erg verdacht op de problemen als je het zo bekijkt.

Nu weet ik niet hoe duur zo'n dashboard panel is maar ik denk zomaar dat de kosten zo dusdanig hoog zijn dat de auto weg doen beter lijkt.

Gebruikersavatar
kaasjager
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 8:19 pm
Registration: 13-JL-ZZ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 81 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door kaasjager »

Westerinkf schreef:Net even bij de garage geweest. Deze geeft aan dat hij denkt dat het het dashboard systeem is. Hij denkt dat omdat hij alle meldingen geeft terwijl de auto uit staat en dat is omdat de dashboard de andere apparaten niet kan vinden. Dat verklaard volgens hem ook waarom hij dus de hele dag blijft doorgaan mits de auto uit staat.

Dit gaat hij volgende week testen. Vind hij het niet dan ben ik een klaar mee en gaat hij helaas weg.


Vanochtend was hij nog meldingen aan het geven. Ik start de auto en weg meldingen. Ik kom op mijn werk aan en ik zie het dashboard verlichting helemaal uit gaan en ineens een beetje gekraak en hij kwam weer met meldingen en ineens weer weg. Daarna weer wat gekraak en weer terug. Daarna bleef het weg. Wat hij nu doet weet ik niet maar wat de monteur zegt lijkt wel erg verdacht op de problemen als je het zo bekijkt.

Nu weet ik niet hoe duur zo'n dashboard panel is maar ik denk zomaar dat de kosten zo dusdanig hoog zijn dat de auto weg doen beter lijkt.
Een tellerunit hoeft niet de hoofdrijs te kosten.
Ik weet niet welke je er in hebt zitten?
Eventueel heb ik nog wel een Abarth tellerunit liggen met kleurendisplay.

Gebruikersavatar
Westerinkf
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:01 pm
Registration: 13-LV-jj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oost-Souburg
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Westerinkf »

kaasjager schreef:
Westerinkf schreef:Net even bij de garage geweest. Deze geeft aan dat hij denkt dat het het dashboard systeem is. Hij denkt dat omdat hij alle meldingen geeft terwijl de auto uit staat en dat is omdat de dashboard de andere apparaten niet kan vinden. Dat verklaard volgens hem ook waarom hij dus de hele dag blijft doorgaan mits de auto uit staat.

Dit gaat hij volgende week testen. Vind hij het niet dan ben ik een klaar mee en gaat hij helaas weg.


Vanochtend was hij nog meldingen aan het geven. Ik start de auto en weg meldingen. Ik kom op mijn werk aan en ik zie het dashboard verlichting helemaal uit gaan en ineens een beetje gekraak en hij kwam weer met meldingen en ineens weer weg. Daarna weer wat gekraak en weer terug. Daarna bleef het weg. Wat hij nu doet weet ik niet maar wat de monteur zegt lijkt wel erg verdacht op de problemen als je het zo bekijkt.

Nu weet ik niet hoe duur zo'n dashboard panel is maar ik denk zomaar dat de kosten zo dusdanig hoog zijn dat de auto weg doen beter lijkt.
Een tellerunit hoeft niet de hoofdrijs te kosten.
Ik weet niet welke je er in hebt zitten?
Eventueel heb ik nog wel een Abarth tellerunit liggen met kleurendisplay.
Gewoon standaard. Heb een normale Fiat Stilo zonder aanpassingen? Yellow heeft mij per PB ook al een end geholpen. Hij kan het eventueel ook voor mij regelen.

Achten jullie dat het probleem daadwerkelijk van het dash paneel vandaan komt en ik bij vervanging daarvan van de problemen af ben?
Wat ik ook al tegen Yellow zei, ik ben een leek maar lijkt het mij toch die kant op te zitten.
Dashboard viel wel eens weg.
Nu gaan allerlei lampjes branden als de contact verbroken is en blijft het dashboard verlichting inclusief groot licht lampje aan.
Motor start wel zonder problemen en de lampjes gaan netjes uit wat erop duidt dat hij weer contact maakt.
Periode gehad dat af en toe airbag lampje ging branden en motor lampje. Deze zijn na het uitlezen verdwenen en ook niet meer terug gekomen tijdens het rijden.

Super bedankt voor de hulp!
Deze gebruikers waarderen Westerinkf voor dit bericht:
cees26 (wo jan 24, 2018 4:34 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Westerinkf
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma jan 22, 2018 4:01 pm
Registration: 13-LV-jj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oost-Souburg
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Westerinkf »

Probleem van de auto is opgelost! Het probleem zat hem niet in de ECU maar het dashboard systeem. Deze vervangen en problemen zijn weg!
Deze gebruikers waarderen Westerinkf voor dit bericht (totaal 2):
cees26 (di feb 13, 2018 1:14 pm) • djacco (wo feb 14, 2018 8:56 am)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
Jacktuwet
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: za feb 10, 2018 5:57 pm
Registration: 67-lz-lx
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: MAASTRICHT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Jacktuwet »

Is dit ook een probleem bij de 1.8

Gebruikersavatar
Dee01
Master
Master
Berichten: 614
Lid geworden op: do apr 14, 2016 9:47 pm
Registration: 60 lp rj
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Niet gevonden.
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Dee01 »

Jacktuwet schreef:Is dit ook een probleem bij de 1.8
Theoretisch gezien niet, een ecu kan natuurlijk altijd kapot gaan, het is meer dat het bij het 1.6model meer een kwaal is

Ik durf het niet 100% met zekerheid te zeggen maat als ik me biet vergis heeft de 1.8 een betere montageplek, je kan altijd ff je motorkap openmaken en ff kijken waar hij zit, is een ding met 2 stekkers erop die vast zit met een rode beugel als hij boven het motorblok zit is het wel raadzaam een andere plek te maken
-= Zombie Outbreak Response Team =-
Computers are good at following instructions, but not at reading your mind. ~Donald Knuth

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten