City stuurbekrachtiging Stilo 1.6

Alles over de elektronica van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stilo33
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 06, 2013 8:03 pm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

City stuurbekrachtiging Stilo 1.6

Bericht door stilo33 »

Ik heb een vraag over bovengenoemd onderwerp. Hoewel de Fiat dealer de onlangs gekochte Stilo zeer goed heeft afgeleverd heb ik mijn twijfels over het functionere van de stuurbekrachtiging. De ingeruilde Fiat Punto kon je met de "city" knop aan echt met een pink inparkeren. Bij de Stilo merk je dat de city-stand het inparkeren wel lichter maakt dan zonder deze extra hulp maar echt licht gaat het niet. Mijn vraag is of dit verschil tussen de Punto en de Stilo normaal is. De bandenspanning van de voorwielen is zoals voorgeschreven. Alvast bedankt voor jullie advies.

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door dennis12354 »

Het gebruik van de City-stand moet net zoals in de Punto zijn.
Ik kan de Uproad of de andere MW echt met een pink inparkeren met de city stand. Controleer anders even of de stekker van het systeem goed zit aangesloten.

Schumi kan je wel foto's geven van hoe het inelkaar zit.

Gebruikersavatar
stilo33
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 06, 2013 8:03 pm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door stilo33 »

dank voor de snelle reactie. De zekeringen F02 (70A) en F24 (10A) bij de accu, die beide betrekking hebben op de electrische stuurbekrachtiging, zijn goed. Waar bevindt zich de stekker die je bedoelt?

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door Schumi »

stilo33 schreef:dank voor de snelle reactie. De zekeringen F02 (70A) en F24 (10A) bij de accu, die beide betrekking hebben op de electrische stuurbekrachtiging, zijn goed. Waar bevindt zich de stekker die je bedoelt?
Wat je altijd eerst moet doen is hem uitlezen met de MultECUScan...dan kijken wat er voor fout meldingen uit komen...het is vaak de elektromotor of de regeleenheid...en belangrijk is de conditie van de dynamo/accu....als de spanning te laag is krijg je ook problemen met je stuurbekrachtiging.

Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door dennis12354 »

De bekabeling die je hier ziet is van de stekker van de City stand.

Afbeelding

Deze bekabeling maak je vrij door aan de linkerzijde van de tunnel de plastic kap te verwijderen.

Maar voordat je aan de slag gaat, controleer even of de belichting werkt. (licht het City knopje rood en kan je in je dashboard zien dat City aan staat)
Werkt de belichting, dan zal de schakelaar waarschijnlijk ook wel werken.

En zoals Schumi ook al zegt, hang de auto eens aan de computer kijk wat hij aangeeft bij electrical steering.

Succes!!!

Gebruikersavatar
stilo33
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 06, 2013 8:03 pm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door stilo33 »

als ik het contact aanzet licht het city symbool (rood stuurtje) op en gaat dan na het starten -net als de andere controlelampjes- uit. Als ik de city knop vervolgens indruk veschijnt de aanduiding "city" in de display. Zoals ik in mijn eerste bericht aangaf heb ik de indruk dat deze electrische stuurhulp wel werkt bij parkeren en lage snelheden maar niet overtuigend. Trouwens, ook bij snelheden dat de citystand niet meedoet draait het stuut redelijk zwaar. Bijvoorbeeld na een lange bocht met een snelheid van 70 km per uur en dan weer rechtuit wil het stuur niet van harte uit zichzelf terug zoals ik gewend ben met mijn eigen auto (de stilo is van mijn dochter). Bedankt voor de heldere uitleg + afbeeldingen. Ik laat uiteraard nog iets weten!

Gebruikersavatar
HazeSpace
Master
Master
Berichten: 631
Lid geworden op: ma feb 10, 2014 3:19 pm
Registration: 12312
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Etten-Leur / Lelystad
Gegeven waarderingen: 58 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door HazeSpace »

Als ik het goed begrijp bedoel je dat wanneer je uit de bocht komt het stuur niet automatisch/soepel terug in de rechtdoor positie draait?

Als dat het geval is kan het probleem ook iets anders dan de stuurbekrachtiging zijn (aangezien je aangeeft dat hij wel werkt, maar niet volgens verwachting). Mogelijk moeten we richting de wielophanging kijken. Zie je abnormale slijtage op de banden? Rollende vegen richting de zijkant of 1 kant verder versleten dan de andere kant? Als je het stuur loslaat blijf je dan nog gewoon rechtdoor rijden? Ook als je remt met het stuur los?

EDIT:
Weet niet welke regio je woont maar mogelijk woont iemand van ons in de buurt die wel even een kijkje kan nemen / ritje maken?
Thomas

Gebruikersavatar
stilo33
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: vr dec 06, 2013 8:03 pm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door stilo33 »

Het stuur komt na een bocht niet zo snel terug in de rechtuitstand als ik met mijn eigen auto (en eerdere auto’s) gewend ben. De wagen trekt niet naar één kant ook niet bij flink remmen met de handen los. De banden zijn gelijkmatig gesleten. De bandenmaat is 205/55 en de bandenspanning is 2.1. Dus dat lijkt allemaal goed.
Inmiddels bij de Fiat dealer geweest waar mijn dochter de auto heeft gekocht en zoals gebruikelijk stond men gelijk voor mij klaar. De monteur heeft samen met mij een proefrit gemaakt. We hebben o.a. op een parkeerterrein met lage snelheid rondjes gedraaid en afwisselend het stuur geheel naar links en naar rechts ingedraaid, ook bij stilstand. Met de citystand lukt dat inderdaad met één hand. Het verschil in de benodigde stuurkracht met en zonder citystand is dan toch wel behoorlijk groot.
Hij kon verder niets bijzonders constateren.
Ik denk dat ik het er maar even bij laat. De citystand werkt dus wel maar is niet zo vederlicht als in de Punto. Ik denk dat het goed was om dit even bij de dealer te melden omdat de auto nog in de garantie zit. Nogmaals dank voor jullie nuttige adviezen

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: city stuurbekrachtiging

Bericht door Schumi »

Dan kan hier een slotje op !!!
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten