Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Alles over de mechanica van de Stilo.
Gebruikersavatar
Ruud Kuin
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo apr 15, 2015 9:50 pm
Registration: 32-LS-XV
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door Ruud Kuin »

Dank voor jullie reacties! Vandaag gereden over redelijk vlak terrein, hooguit 'n beetje glooiend. daar bleek het remsysteem weer gewoon te functioneren, al bij licht aanraken verminderde de snelheid en remde de auto voelbaar. Weet niet of we 't aandurven om zomaar terug te rijden zonder bezoek aan de garage of de hulp van de ANWB, en te hopen dat 't allemaal meevalt. Komende week nemen we 'n besluit.

:thumbup:
============>>> Fiat Stilo Multi Wagon 1.6-16v Active 2003 <<<===========

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door japioo »

Nog even een kleine aanvulling hierop.
Hoe lang zit de remvloeistof er al in ?
Bedenk dat remvloeistof hygroscopisch is (uitgezonderd DOT 5 ) dit wil zeggen dat het langzaam aan vocht opneemt uit de lucht, hierdoor kan het gebeuren dat tijdens langdurig remmen, zoals je al aangaf b.v. in de bergen, de remvloeistof z'n kookpunt gaat benaderen ( zo'n 250 graden ) en er dan door het water in de vloeistof een z.g.n vapour lock op kan treden, luchtbellen in de remvloeistof.
Het kookpunt zal door het water worden verlaagd want water kookt zoals bekend al bij 100 graden, er ontstaan dan dampbellen.
Hierdoor zal het rempedaal steeds sponziger gaan aanvoelen of nog gevaarlijker, het rempedaal kan geheel tot de bodem zakken.
Vaak verdwijnen de dampbellen weer na het afkoelen maar meestal is ontluchten de enige oplossing.
Het is dus nog steeds belangrijk, zeker als alles vervangen is en je weet niet zeker of er DOT 5 in zit, ook de remvloeistof te verversen of anders om de drie jaar of zo, zeker wanneer er b.v. met een caravan in de bergen gereden wordt, de remmen krijgen het dan zo wie zo veel zwaarder te verduren.
De kosten zijn het probleem niet, veiligheid voor alles, bedenk dat remmen belangrijker is dan rijden !
Deze gebruikers waarderen japioo voor dit bericht:
Ruud Kuin (zo aug 14, 2016 4:25 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Ruud Kuin
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo apr 15, 2015 9:50 pm
Registration: 32-LS-XV
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door Ruud Kuin »

Dankjewel Japioo,

Inderdaad gaat veiligheid voorop! Vandaag 'n vergelijkbare rit gedaan naar Chambéry, door bergachtig gebied, regelmatig remmen op de motor aangevuld met de "echte remmen", dit keer totaal geen problemen met remmen, bij de eerste aanraking van 't rempedaal meteen reactie van de remmen. Erg fijn.

Nogmaals ik ben 'n No-No qua auto techniek, maar bij de grote beurt zijn remmen, remschoenen vervangen, mag ik er dan vanuit gaan dat de remvloeistof óók is gedaan? Op de KwikFit site staat bij de grote beurt te lezen: "Inspectie van het remsysteem", ik ben er daarbij gevoegelijk vanuit gegaan dat 't héle remsysteem is, en bijvoorbeeld niet alleen het rempedaal, om maar 'n dwarsstraat te noemen.
Andermaal dank voor jullie reacties! :thumbup:
============>>> Fiat Stilo Multi Wagon 1.6-16v Active 2003 <<<===========

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door japioo »

Hoi Ruud.

Ik zou er niet direct vanuit gaan dat de remvloeistof ververst wordt bij het vervangen van schijven en blokken alhoewel wanneer ze aangeven " Inspectie van het remsysteem " zou dit eigenlijk wel gedaan moeten zijn, de kwaliteit van de remvloeistof is eenvoudig op te meten [ mijn menig, geen idee hoe dit omschreven is bij Kwik Fit ] . Je zou natuurlijk altijd eens kunnen informeren.
Maar zoals EntonoX al aangaf, nooit constant remmen bij afdalingen in de bergen. Neem aan dat je geen automaat hebt maar met mijn Abarth Selespeed rij ik in de bergen altijd in manual stand en laat hem zoveel mogelijk op de motor afremmen met af en toe wat stevig, kort bijremmen.
Stelregel geldt nog steeds : afdalen in dezelfde versnelling als stijgen.
Deze gebruikers waarderen japioo voor dit bericht:
Ruud Kuin (zo aug 14, 2016 4:21 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Ruud Kuin
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo apr 15, 2015 9:50 pm
Registration: 32-LS-XV
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door Ruud Kuin »

EntonoX schreef:Je zegt dat je in de bergen problemen kreeg, hoe gebruik je je rem daar? Als je veel en lang achter elkaar remt kan de remvloeistof gaan koken waardoor je remdruk en kracht verliest. Eenmaal weer in het vlakke gedeelte zal deze weer afkoelen en kun je weer remdruk opbouwen. In de bergen altijd kort en hard remmen. Is beter voor rem slijtage en voorkomt het koken van de remvloeistof.
Als je dit al doet dan zal er waarschijnlijk lucht in het systeem zitten , maar dan moet je dit altijd voelen ook in het vlakke gedeelte. Misschien een vacuüm lek ergens waardoor je rembekrachtiger niet goed werkt? Even langs de garage gaan of als je nog op vakantie bent even de ANWB bellen.
Klopt als een bus EntonoX! Ik remde écht alleen vlak voor haakse bochten en haarspeldbochten, verder vooral in z'n twee gereden, op 'n gegeven moment reden we 60-65 in z'n twee, hoge toeren dus, dat vond ik dan ook moeilijk om de juiste modus in te vinden. Doorschakelen of bijremmen? Eigenlijk vind ik de toegestane snelheid (90km/h) aan de hoge kant, toch besloten zoveel mogelijk mee te gaan met "The Flow", werd ook niet ingehaald, ben echt geen schijterd maar dit ging echt effe met samengeknepen billen. M'n gezinnetje is me dan toch erg lief, dat snap je! ANWB gebeld morgen hoor ik meer 15-8 is in Frankrijk 'n nationale feestdag. Dus misschien dinsdag 'n leenauto om zaterdag de thuisreis te aanvaarden.

Nogmaals voor jullie reacties, constructief en waardevol!!! :thumbup:
============>>> Fiat Stilo Multi Wagon 1.6-16v Active 2003 <<<===========

Gebruikersavatar
Ruud Kuin
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo apr 15, 2015 9:50 pm
Registration: 32-LS-XV
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door Ruud Kuin »

japioo schreef:Hoi Ruud.

Ik zou er niet direct vanuit gaan dat de remvloeistof ververst wordt bij het vervangen van schijven en blokken alhoewel wanneer ze aangeven " Inspectie van het remsysteem " zou dit eigenlijk wel gedaan moeten zijn, de kwaliteit van de remvloeistof is eenvoudig op te meten [ mijn menig, geen idee hoe dit omschreven is bij Kwik Fit ] . Je zou natuurlijk altijd eens kunnen informeren.
Maar zoals EntonoX al aangaf, nooit constant remmen bij afdalingen in de bergen. Neem aan dat je geen automaat hebt maar met mijn Abarth Selespeed rij ik in de bergen altijd in manual stand en laat hem zoveel mogelijk op de motor afremmen met af en toe wat stevig, kort bijremmen.
Stelregel geldt nog steeds : afdalen in dezelfde versnelling als stijgen.
Hoi Japioo,

Ja lastig hè?! Ik heb zó weinig benul van automechanica dat ik er gewoon geen zinnig antwoord op kan geven, ik ga er gevoegelijk vanuit dat 't goed gaat, zoals ik al schreef, misschien dat er bij (KwikFit) garages ook wordt uitgegaan van de onwetendheid van hun clientèle, maar zover wil ik niet gaan, generaliseren is niet mijn ding. Ik koop 'n auto (én 'n motor) om van A naar B te kunnen, that's it, ga ter goeder trouw naar garages, dat kost geld, net zoals zoveel dingen, maar reken op hun vakmanschap. Naïef maar waar...

Ook hier weer bedankt voor jullie raad en advies! :clap:
============>>> Fiat Stilo Multi Wagon 1.6-16v Active 2003 <<<===========

Gebruikersavatar
Ruud Kuin
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: wo apr 15, 2015 9:50 pm
Registration: 32-LS-XV
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door Ruud Kuin »

Hoi allemaal,

Vandaag was de Wegenwacht bij ons op de camping, hij bevestigde precies wat in deze thread is besproken, water in de remvloeistof... :o
Hij heeft het afgetapt en gevuld (DOT4 volgens 't boekje), het enige wat ik zelf moest doen was pompen (is dat ontluchten?) met 't rempedaal en vast houden wanneer hij dat zei. Datgene wat afgetapt werd was troebel en bruin van kleur.
Erg blij met jullie advies, dank jullie wel!

Fijne dag verder!
Ruud
============>>> Fiat Stilo Multi Wagon 1.6-16v Active 2003 <<<===========

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Rem voelt sponzig...Stilo 1.6

Bericht door Drunzy »

Dat pompen en vasthouden is idd de ontluchting methode
Hopelijk kan je nu weer veilig door de bergen rijden met je Stilo

Greetz Marten
Deze gebruikers waarderen Drunzy voor dit bericht:
Ruud Kuin (zo aug 14, 2016 3:58 pm)
Waardering: 14.29%
If cars was a religion my Stilo would be God.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten