Review: Unlimited Tuning Amersfoort

Alles over tuning aan de motor van de Stilo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogerilo
Beginner
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
Registration: 13-SP-VB
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Haaksbergen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Review: Unlimited Tuning Amersfoort

Bericht door Rogerilo »

Mijn review over Unlimited Tuning

Mijn Stilo 1.6 had wat EGR problemen. Eigenlijk al vanaf het moment dat ik de auto kocht (anderhalf jaar geleden). Het gaf geen storingen, maar ik merkte regelmatig dat de motor wat hikte als je hem lekker doortrapte. Na verschillende onderdelen te hebben vervangen die geen verbetering gaven, moest het haast wel aan de EGR liggen, dacht ik.
Kijkend op het internet zag ik dat er veel tuningbedrijven tegen betaling de EGR uitschrijven uit de boordcomputer, zodat deze geen werking meer heeft. Dit zou een schonere lucht in de motor geven, beter brandstofverbruik en zou het hikken tegengaan. Dit vond ik wel wat en meteen gericht gaan zoeken. Uiteindelijk kwam ik bij Unlimited Tuning in Amersfoort terecht. Toen ik ze belde werd er vertelt dat ik de EGR eerst moest afdoppen, voordat zij hem konden uitschrijven. Dit moest ik doen omdat mijn EGR eigenlijk geen storingen gaf, maar wel problemen met rijden. Afdoppen houdt in dat er een plaatje gemaakt wordt tussen de EGR en een ander onderdeel, zodat de lucht die in de motor moet komen niet meer door de EGR kan gaan. Dit vindt de boordcomputer natuurlijk niet prettig en dan gaat je motormanagement lampje dus branden. Zo ook in mijn geval. Bij de garage heb ik de EGR laten afdoppen en 'piep piep piep', daar was de motorstoring! Ik kon aan het brandstofverbruik zien dat de motor in een soort noodloop stond, want die was echt hoog! Snel naar Unlimited Tuning dus! Ik kon een mooie deal met ze maken dat ik de EGR liet uitschakelen en voor minder geld gelijk een chiptuning kon toepassen. Totaal zou ik 450,- (inclusief testbank voor- en na de tuning) kwijt zijn.

Bij Unlimited Tuning aangekomen werd me koffie aangeboden en kon mijn auto gelijk op de testbank. Mijn auto zou volgens de fabriek 105pk moeten hebben en deed 103.6 pk voor de tuning, dus netjes! Al met al duurde de hele sessie zo'n 2 uur, waarbij ik tussendoor vrij was om vragen te stellen en overal bij te blijven als ik dat wilde. Allemaal prima geregeld bij Unlimited Tuning.
Nadat de tuning uitgevoerd was mocht ik een testritje maken om te kijken of alles goed werkte. Ze hadden er net geen 10 pk bijgekregen. Dat is niet veel, maar het koppel daarentegen was wel aardig omhooggegaan! (Van 140nm, naar 162nm) Hier heb je natuurlijk meer aan dan meer pk's en ik merk bij lage toeren dat hij vlotter optrekt. Mooi meegenomen dus! De EGR was ook uitgeschreven. Storingslampje was weg en de auto hikte niet meer. Alles opgelost dus! Nadat ik mijn testrit had gemaakt kwam ik tevreden terug bij Unlimited Tuning. Ik kreeg netjes een testrapport mee, factuur en rapport van het uitlezen van de boordcomputer. Ik betaalde en reed voldaan richting huis. Toen ik 5 minuten onderweg was hoorde ik ineens 'piep piep piep'... Ik denk: 'huh?' motormanagementlampje ging branden! 'Neeee', dacht ik en ik keerde mijn auto om en reed terug naar Unlimited Tuning. Daar aangekomen hebben ze gelijk de auto opnieuw uitgelezen om te kijken wat er mis ging. De auto constateerde P0000. Dit is een foutcode waarbij hij registreert dat er 'iets' mis is, maar niet kan verklaren wat het is. De jongen van Unlimited Tuning heeft ongeveer een half uur geprutst met het systeem en uiteindelijk de storing weg gekregen! Er werd me hartelijk gezegd dat als er weer iets misging ik gerust kon bellen en dan zouden ze het wel oplossen daar. Dat geeft de mens vertrouwen. Nu een aantal dagen verder en de auto rijdt als een zonnetje! Trekt snel op, hikt niet meer, brandstofverbruik is weer normaal en de storingen zijn vooralsnog weg! Al met al een prima ervaring gehad bij Unlimited Tuning. Voor puur alleen chiptuning voor je Stilo zou ik het niet zo snel doen, want daarvoor is het resultaat te minimaal, maar als je een combi kunt maken met EGR wegschrijven en chiptuning, dan heb je daar een prima deal!

4/5 sterren.

Totale gegevens:
Fiat Stilo 1.6 16v (105pk) MY 2006
Voor tuning: 103.6pk, 140nm koppel
Na tuning: 113.2pk, 162nm koppel

Afbeelding

Februari 2019: mijn auto vond het wegschrijven van de EGR niet zo prettig en gaf storingen. De EGR is toen weer teruggezet in de ECU. Ik heb uiteindelijk de hele EGR vervangen. Ook begon mijn auto in januari slecht stationair te lopen. Na verschillende onderdelen te hebben vervangen zonder resultaat is uiteindelijk de ECU vervangen. Dit loste het probleem op. De tuning software is dus nu weg uit de ECU. Ik laat het ook niet terugzetten, omdat ik niet zeker weet of de tuning uiteindelijk de problemen gaf. Kon het gratis laten terugzetten door Unlimited Tuning, maar ik kies ervoor om het niet te doen. Met een atmosferisch blok is het resultaat te minimaal en in mijn geval het risico te hoog.
Laatst gewijzigd door Rogerilo op di mar 05, 2019 6:46 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Rogerilo voor dit bericht:
sleutelaar (do okt 18, 2018 6:37 am)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Review: Unlimited Tuning Amersfoort (aangepast)

Bericht door Drunzy »

Of je ecu was vanaf het begin al niet goed
Blijft een 1.6 ecu
Zal wel een combinatie van factoren zijn
Maar blijft mooi K.... dat je geen plezier van hebt gehad

Greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Review: Unlimited Tuning Amersfoort (aangepast)

Bericht door Moreno83 »

Hij heeft een Opel blok en een andere ecu dan een standaard 1.6. Ook het design is heel anders op de print.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten