[GESLOTEN] [2013] Geschiedenis van de Fiat Stilo
Geplaatst: di apr 23, 2013 7:47 pm
De Fiat Stilo is een auto in de compacte middenklasse (het C segment) van autofabrikant Fiat. De auto werd in 2001 geintroduceerd als opvolger van de Bravo/Brava serie, in 2007 heeft de auto een opvolger gekregen, die vernoemd is naar zijn voorganger : Fiat Bravo.
Met de Stilo wilde FIAT marktaandeel in de compacte klasse veroveren op de grote concurrenten, zoals VW Golf, Opel Astra en Ford Focus. Om dit te bereiken werd een auto ontwikkeld op basis van de volgende uitgangspunten : kenmerkend Italiaans design, hoog uitrustingsniveau concurrerende prijsstelling.
Fiat lijkt echter niet geslaagd te zijn in de gestelde doelstelling getuige de tegenvallende verkoopcijfers in Europa. Alleen op de Italiaanse markt is de auto een succes en weet hij zijn concurrenten te verslaan.
De Stilo was leverbaar in 3 uitvoeringen : 3 deurs hatchback, 5 deurs hatchback en een 5 deurs stationcar, de MultiWagon.
In tegenstelling tot de Bravo/Brava werd er bij de Stilo geen onjderscheid gemaakt in de typeaanduiding voor de 3- en 5 deurs uitvoeringen.
De 3 deurs heeft sportiviteit als uitgangspunt. Dit komt tot uiting in het coupe-achtig, laag maar brede uiterlijk. De 5 deurs is ontworpen met gemak en comfort als uitgangspunt. Vergeleken met de 3 deurs heeft de 5 deurs uitvoering, een hoger bijna MPV-achtig, ingetogener uiterlijk.
De Stilo was in Nederland leverbaar met de volgende motoren en transmissies ;
1.2 16V 59 kW 80 pk 6 versnellingen
1.4 16V 70 kW 95 pk 6 versnellingen
1.6 16V 76 kW 103 pk 5 versnellingen
1.6 16V 77 kW 105 pk 5 versnellingen
1.8 16V 98 kW 133 pk 5 versnellingen
2.4 20V 125 kW 170 pk 5 versnellingen en Selesspeed
2.4 20V 125 kW 170 pk 5 versnellingen Abarth
Diesel uitvoeringen
1.9 JTD 8V 59 kW 80 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 8V 74 kW 100 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 8V 85 kW 115 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 8V 88 kW 120 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 16V 103 kW 140 pk 6 versnellingen
1.9 JTD 16V 110 kW 150 pk 6 versnellingen
uitrustingniveau's Active, Edizione cool, Edizione Lusso, Active plus, Actual, Young, Sporting,Sport, Business connect (alleen diesel), Dynamic, Uproad (alleen als MW), Racing, Abarth 5M17, Abarth 5M, Abarth selesspeed, Abarth 6M16, Abarth 6M beide alleen als 3 deurs 1.9 JTD 16V 140), Emotion, en Schumacher Edition (3 deurs 2.4 20V benzine en 1.9 JTD 16V 150 pk diesel).
In eerste instantie wordt de Abarth uitvoering uitsluitend aangeboden met de selesspeed sequentieele versnellingsbak. Aangezien "sportief" en "automaat" voor velen niet met elkaar te rijmen zijn, en de bak nogal traag schijnt te schakelen, komt Fiat in 2003 op veler verzoek met een abarth uitvoering met een handmatige bak, de 5M.
Tot en met 2004 is er zowel een 3- als 5deurs Abarth verkrijgbaar. Vanaf modeljaar 2004 verandert de typenaam van de 5 deurs echter in "emotion". De MW is nooit als Abarth leverbaar geweest.
In 2005 verliest de Abarth tijdelijk zijn status als topmodel in de Stilo serie, als de Stilo Schumacher Edition wordt geintroduceerd. In feite is dit een Stilo barth Selesspeed met standaard een aantal opties die door vele Abarth-rijders werden meebesteld, zoals een cd-wisselaar, 17"lm velgen, sideskirts en een andere voor-en achterbumper.
Met ingang van modeljaar 2007 is de Abarth volledig uit het gamma verdwenen.
Het model is gedurende zijn bestaan vrijwel onveranderd gebleven.
Met de Stilo wilde FIAT marktaandeel in de compacte klasse veroveren op de grote concurrenten, zoals VW Golf, Opel Astra en Ford Focus. Om dit te bereiken werd een auto ontwikkeld op basis van de volgende uitgangspunten : kenmerkend Italiaans design, hoog uitrustingsniveau concurrerende prijsstelling.
Fiat lijkt echter niet geslaagd te zijn in de gestelde doelstelling getuige de tegenvallende verkoopcijfers in Europa. Alleen op de Italiaanse markt is de auto een succes en weet hij zijn concurrenten te verslaan.
De Stilo was leverbaar in 3 uitvoeringen : 3 deurs hatchback, 5 deurs hatchback en een 5 deurs stationcar, de MultiWagon.
In tegenstelling tot de Bravo/Brava werd er bij de Stilo geen onjderscheid gemaakt in de typeaanduiding voor de 3- en 5 deurs uitvoeringen.
De 3 deurs heeft sportiviteit als uitgangspunt. Dit komt tot uiting in het coupe-achtig, laag maar brede uiterlijk. De 5 deurs is ontworpen met gemak en comfort als uitgangspunt. Vergeleken met de 3 deurs heeft de 5 deurs uitvoering, een hoger bijna MPV-achtig, ingetogener uiterlijk.
De Stilo was in Nederland leverbaar met de volgende motoren en transmissies ;
1.2 16V 59 kW 80 pk 6 versnellingen
1.4 16V 70 kW 95 pk 6 versnellingen
1.6 16V 76 kW 103 pk 5 versnellingen
1.6 16V 77 kW 105 pk 5 versnellingen
1.8 16V 98 kW 133 pk 5 versnellingen
2.4 20V 125 kW 170 pk 5 versnellingen en Selesspeed
2.4 20V 125 kW 170 pk 5 versnellingen Abarth
Diesel uitvoeringen
1.9 JTD 8V 59 kW 80 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 8V 74 kW 100 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 8V 85 kW 115 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 8V 88 kW 120 pk 5 versnellingen
1.9 JTD 16V 103 kW 140 pk 6 versnellingen
1.9 JTD 16V 110 kW 150 pk 6 versnellingen
uitrustingniveau's Active, Edizione cool, Edizione Lusso, Active plus, Actual, Young, Sporting,Sport, Business connect (alleen diesel), Dynamic, Uproad (alleen als MW), Racing, Abarth 5M17, Abarth 5M, Abarth selesspeed, Abarth 6M16, Abarth 6M beide alleen als 3 deurs 1.9 JTD 16V 140), Emotion, en Schumacher Edition (3 deurs 2.4 20V benzine en 1.9 JTD 16V 150 pk diesel).
In eerste instantie wordt de Abarth uitvoering uitsluitend aangeboden met de selesspeed sequentieele versnellingsbak. Aangezien "sportief" en "automaat" voor velen niet met elkaar te rijmen zijn, en de bak nogal traag schijnt te schakelen, komt Fiat in 2003 op veler verzoek met een abarth uitvoering met een handmatige bak, de 5M.
Tot en met 2004 is er zowel een 3- als 5deurs Abarth verkrijgbaar. Vanaf modeljaar 2004 verandert de typenaam van de 5 deurs echter in "emotion". De MW is nooit als Abarth leverbaar geweest.
In 2005 verliest de Abarth tijdelijk zijn status als topmodel in de Stilo serie, als de Stilo Schumacher Edition wordt geintroduceerd. In feite is dit een Stilo barth Selesspeed met standaard een aantal opties die door vele Abarth-rijders werden meebesteld, zoals een cd-wisselaar, 17"lm velgen, sideskirts en een andere voor-en achterbumper.
Met ingang van modeljaar 2007 is de Abarth volledig uit het gamma verdwenen.
Het model is gedurende zijn bestaan vrijwel onveranderd gebleven.