Veel reparatie kosten, pech?

Iets te melden of wil je snel wat kwijt? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door Wesley1- »

Ik zit nu al een tijdje met iets. Namelijk de reparatiekosten.

Het begon met een nieuwe ecu. Rond de 370 euro.
Vervolgens nieuwe distributieriem, 300 euro
Een hoop kleine reparaties: 350 euro
Aankomende reparaties: tussen de 420 en 450 euro
Dit alles in een half jaar tijd. Totale reparatiekosten zijn al hoger dan de aanschaf van de auto (1300 euro). En met deze pech heb ik het gevoel dat dit nog wel een jaartje door gaat met maandelijkse reparaties aan van alles en nog wat. Normaal zou me dit niet zoveel boeien maar aangezien ik student ben, is dit toch wel een dingetje, zoveel kosten.

Ik twijfel dus om deze auto weg te doen en desnoods een andere stilo te nemen waar hopelijk minder mis mee is. Maar aan de andere kant heb ik al zoveel geld in deze auto gestoken dat ik het zonde vind om hem weg te doen aangezien die reparaties de auto niet meer waard maken. Daarnaast weet ik zeker dat de gerepareerde dingen niet snel weer kapot gaan, en met een andere auto kan er weer van alles mis zijn.

Ben wel benieuwd wat anderen hiervan denken. Misschien heb jij een vergelijkend probleem gehad? Laat gerust een berichtje achter.

RobertStilo16v
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 779
Lid geworden op: do aug 31, 2017 12:25 am
Registration: J-000-RP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Renkum (GLD)
Gegeven waarderingen: 108 keren
Ontvangen waarderingen: 111 keren
Contacteer:

Re: Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door RobertStilo16v »

behouden mijn mening
bij een andere weet je ook niet te wachten staat ...

onze stilo heeft ook meer gekost dan aankoop prijs
o.a reparaties
koppeling / hulp - hoofdcilinder , uitlaatdeel , wiellagers , veer , handremkabel
dan nog de normale onderhoud beurtje , remblokken , koplamp enz

dit binnen een jaar en zijn nog wat op de te doen lijst ...... maar eerlijk had eerder een stilo moeten nemen
Deze gebruikers waarderen RobertStilo16v voor dit bericht:
Wesley1- (zo jun 24, 2018 4:19 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door Wesley1- »

Dus toch he, had hetzelfde gevoel over de auto. Kreeg alleen zo veel te horen van die dingen als, "hoeveel geld heb je nou op gemaakt aan reparaties?" "oh weer een reparatie?" Begon daardoor wel te denken van, is dit niet een miskoop?

Wat zou voor jou een reden zijn om de auto weg te doen denk je Robertstilo16v? Bepaalde hoogte aan reparatiekosten bijvoorbeeld als de auto afgekeurd word op de apk? Of...?

Hoe dan ook, zit serieus erover na te denken om de auto weg te doen als er weer wat aan m'n ecu is. (heb deze ongeveer 3 maanden terug al vervangen omdat de auto constant uitviel door loose connection, je weet wel, de typische problemen met een 1.6 ecu.) Maar nu heb ik steeds 4 dezelfde terugkomende fouten allemaal te maken met het canbus, en krijg van sommige te horen dat dit aan een overlijdende ecu kan liggen. En deze ecu is nog wel uit 2007 en maar 70k km mee gereden, zou je niet denken dat de ecu nu al aan het overlijden is. Het probleem met die ecu is, een nieuwe is zo 800 euro, als je er uberhaupt een kan vinden, wat sowieso voor mij te duur is. En met een gebruikte weet je nooit of deze ook echt gaat werken. En je krijgt nooit garantie op gebruikte ecu's.

Als blijkt dat ik weer een nieuwe ecu moet aanschaffen, kan het zo voorkomen dat de nieuwe die ik erin doe weer een defecte is, ben ik weer 300 tot 400 euro kwijt. Zo jammer van die problemen, vind dit oprecht een heel leuke auto. Zou het echt extreem jammer vinden als ik deze weg zou moeten doen.

Gebruikersavatar
paul
Junior
Junior
Berichten: 143
Lid geworden op: za okt 04, 2014 10:18 pm
Registration: 92-JZ-VK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lochem
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren
Contacteer:

Re: Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door paul »

Ik heb best wel reparatiekosten gehad aan mijn Stilo, bij elkaar wel 1500-1750 euro. het meest was achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. hij was de 2e eigenaar en kennelijk alleen maar gereden en weinig onderhoud.
maar ik rijdt al 4 jaar in deze auto en heb zo'n 60.000 km ermee gereden. als je dit per jaar omrekent valt het wel mee.
onderhoudt heb je met elke auto, je kunt pech hebben maar als je al veel geld in reparatie hebt gestopt wordt je auto steeds beter.
wat Robert zegt als je een andere auto koopt weet je ook niet precies wat je te wachten staat.
wat loose connection betreft kan het je toerentalsensor zijn?
ik heb dit 2 keer gehad in een half jaar tijd, sensor kapot.
Paul.

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door Wesley1- »

Loose connection heb ik niet meer. Dat was alleen met de oude ecu gelukkig.

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door fvdberg »

Achterstallig onderhoud.. ja dat klinkt bekend,maar eerlijk gezegd is dat ook gezien de prijzen, km standen en reputatie van de fiats iets wat je in moet calculeren.

Hier ook, de teller tot nu toe:

Filters (24 euro), rondom schijven/remblokken (85 euro) , voor 2 nieuwe banden (170 euro), uitlaat van voor tot achter (108 euro)... Fuseekogels links + rechts (58 euro)
en dan komen de distributie en waterpomp er nog aan. max 100 euro, en een setje veren voor de voorkant... (80 euro max.)

In die bedragen heb ik straks wel 10k afgelegd, oftewel heel schappelijk. Ik tel overigens niet mee wat voor de leuk is zo als velgen, of optische zaken.

en op hoeveel km zijn die bedragen? Want eerlijk gezegd staat mijn teller nog onder de 500 euro zonder arbeidsloon.

Logisch want iemand doet doorgaans zo een auto niet weg omdat hij 100% is...
En dat is niet anders bij een Opel Astra uit 2003... je betaalt daar alleen wel minimaal het dubbele voor in dezelfde staat. en eerlijk gezegd vind ik het nog een minderwaardig ding...

Nu heb ik heel erg weinig betaald voor mijn Stilo en kan ik zelf aardig sleutelen waardoor het budgettair ook te verantwoorden is
Maar als je deze gok niet wil/kan nemen... dan moet je misschien toch iets nieuwers kopen/leasen.

Voordeel is wel dat je na al dat onderhoud wel weet wat je hebt. en de APK volgend jaar? ik maak me er niet druk over... alleen als het olieverbruik terug komt zou de CO waarde wel eens aan de hoge kant kunnen zijn... ff ron 102 tanken bij de firezone, en goed heet door de apk jagen.... of even een flink armere tuning file er in blazen en ook dat komt goed

Gebruikersavatar
Wesley1-
Junior
Junior
Berichten: 112
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 9:02 pm
Registration: Geen
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Veel reparatie kosten, pech?

Bericht door Wesley1- »

Achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar is inderdaad voor mij ook een grote factor geweest. Nu moet ik toegeven, ik wist dat ik een "opgebruikte" auto kocht waar van alles mee mis kon zijn. Dit was een beetje dom van me maar ach. Iedereen maakt fouten denk ik maar. Zo zat er geen reservesleutel bij en was het onderhoudsboekje "verdwenen?". Maar na de testrit was ik gelijk verliefd. Geen vreemde geluiden en de auto reed lekkerder dan de spiksplinternieuwe auto die ik wel eens op het werk moest gebruiken. Ik MOEST deze gewoon hebben. Alles leek te kloppen en te werken dus dat onderhoudsboekje was niet zo belangrijk meer dacht ik toen. Nouja, was een goede les. Vanaf nu altijd een auto MET onderhoudsboekje.

Daarnaast is dit pas m'n tweede auto dus had nog niet veel verstand van waar ik op moest letten als ik er eentje kocht. Ik lette op de basis dingen. Loopt de auto lekker? Hoor ik vreemde geluiden? Doen de knopjes in de auto het een beetje? Hoe ziet het eruit onder de motorkap? Toen begin volgende maand begonnen de problemen. En ik had niet gedacht dat het na 6 maanden constante reparaties nog steeds niet voorbij zou zijn. Op een gegeven moment zouden de maandelijke reparaties effe voor een paar maanden niet meer tevoorschijn moeten komen, toch?? Tenminste, dat lijkt mij normaal. Niet elke maand weer een ander (redelijk serieus) probleem waar ik voor reparaties moet betalen.

Kopen/leasen had ik gedaan als ik niet studeerde. Heb daar jammer genoeg het geld niet voor. Komt later hehe. Daarnaast ben ik nu verliefd op stilos. Ik weet niet wat het is, maar ze hebben gewoon iets. De uitstraling, het rijgedrag. Alles klopt gewoon.

Zelf klussen zit er voor mij niet in. Geen gereedschappen en zeer weinig kennis.

Dat is ook een beetje het voordeel inderdaad. Ik weet wat er vervangen is en de kans dat het weer stuk gaat is een stuk kleiner. Het andere voordeel van dit alles is ook dat ik nu een stuk meer weet over hoe auto's in elkaar zitten. :)

Daarnaast kan ik trots zeggen dat ik een stilo rijdende houd en niet naar de sloop gaat door al die problemen. Er zijn al zo weinig stilos in Nederland vergeleken met andere autos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten