Lancia Delta 3

Iets te melden of wil je snel wat kwijt? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Lancia Delta 3

Bericht door japioo »

Goedemorgen Stilo rijders.
Wij vragen ons wel eens af wat nu te kopen mocht de Stilo weg moeten. De nieuwe generatie kleine hoge zogenaamde soort suv,s vind ik niks, over het algemeen allemaal eenheidsworst. Misschien wel handig voor oudjes zoals wij maar als ik hoog wil zitten koop ik wel een Ford Transit.
Ik was al verliefd op de Lancia Delta 3 sinds de introductie. De styling en het interieur sprak mij als oud Lancia rijder altijd al erg aan.
Dus vorige week heb ik mij laten verleiden eens een proefrit te maken.
Aangezien er niet echt veel te koop staan in de uitvoering die mij aanstaat er een gevonden in Harderwijk bij Seldenrijk.
Bedrijf ziet er goed uit, gigantische voorraad, en na telefonisch afgesproken te hebben stond ie netjes klaar. Weliswaar een zwarte, niet mijn keuze, maar goed, qua uitvoering wel een van de duurste. Vol lichtbruin leer, dashboard kunststof / gestikt leer, navigatie ( weliswaar eigenlijk nog net zo brakkig als de Connect Nav+, nog steeds geen touchscreen volgens mij, niet geprobeerd, zou toch de Android radio overzetten, en de kaart updates zullen ook wel gestopt zijn ) automatisch parkeren enz enz.
Na het instappen valt al direct de prachtige afwerking op, wat een luxe. Heerlijk eigenlijk.
En dan het rijden. Tja, wat moet ik er van zeggen. Hij had de 1.4 Multi-air turbo motor van 140 pk en die wil wel hoewel ik hem stiller verwacht had.
Maar, zoals bij zoveel van die kleine opgeporde turbo motortjes tegenwoordig toch wel wat nerveus, heeft niet voor niks 6 versnellingen.
Veel schakelen dus, duidelijk een piekerige koppelkromme.
Rijden doet de Lancia trouwens prima hoor, veel comfort ( wat een ruimte achterin ) en snelheid voldoende. Ook het verbruik is bij normaal gebruik natuurlijk behoorlijk gunstiger dan de Stilo Abarth.
Valt wel op dat je je gelijk thuis voelt want bv de Climate control bediening is zo overgenomen van de Stilo / Bravo net als de stuurhendels, de werking van het menu, de knoppen zitten dan wel naast de navigatie ipv links bij het kachelrooster maar de bediening is het zelfde.
Terug van de proefrit viel mij daar nog op dat de lak en chroomdelen duidelijke gebruikssporen had, niet raar natuurlijk voor een auto van 2010, echter de hele rechterkant van voor tot achter was smetteloos, als nieuw, zelfs geen krasje op de chromen deurgrepen. Verdacht vond ik vooral daar er ook duidelijk kleurverschil te zien was.
Toen ik de verkoper vroeg of ie schade gehad had was hem daar niks over bekend en ging hij er verder niet op door.
Toch wel belangrijk voor een auto van die prijs vind ik. Ook over eventuele garantie werd een beetje vaag over gedaan.
Ik heb hem vriendelijk bedankt voor de koffie en zo ( was toch niet van plan deze auto te kopen ) en terug naar huis in de Abarth.

Gelijk bij het instappen en wegrijden voelde ik me weer helemaal blij worden in de Stilo, wat is het toch een lekker ding. Er kan toch niks op tegen de heerlijke vijfcilinder hoor.
Hooguit misschien de Delta met de 1.8 200 pk uitvoering met automaat maar die hoef je voor een gunstiger verbruik ook niet te nemen.
Na veel nadenken wilde de verkoper nog wel € 1000 geven voor de Stilo. Voor het prijsverschil zou ik dan dus een auto kopen met ongeveer dezelfde km stand ( 135 000 ) en +/- 5 jaar jonger. Schiet niet echt op.

Voorlopig dus maar niet, misschien als de Stilo eens weg zou moeten, je weet het maar nooit.
De Delta blijft een prachtige auto, vind ik dus, of je vind hem spuuglelijk of prachtig. Smaken verschillen maar bijzonder is tie zeker en hij kon
het wel eens in zich hebben een klassieker te worden want het was eigenlijk wel de laatste " echte " Lancia van voor het Chrysler / Lancia drama.

Blijf me toch even omdraaien wanneer ik er een zie rijden of staan. Nog maar een keer Angels and Demons kijken dan ;)

Jaap.
Deze gebruikers waarderen japioo voor dit bericht (totaal 3):
marcel-abarth (di jul 02, 2019 4:11 pm) • JRNYMO (di jul 09, 2019 12:24 pm) • Absolution (do sep 26, 2019 5:14 pm)
Waardering: 42.86%

sjonniemarea
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 22, 2019 9:15 pm
Registration: 42 LX ZT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Ulrum
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Lancia Delta 3

Bericht door sjonniemarea »

probeer eens een Bravo 1.4 T-jet 120 pk heb ik nu naast de stilo lopen mijn vrouw rijd erin perfect en snel autootje wel even oppassen met de m32 6bak maar neem aan dat de lancia dezelfde bak heeft is een opel product

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Lancia Delta 3

Bericht door Schumi »

Waarom zou je de Abarth willen weg doen? Je krijgt er niets meer voor terug,
En als de zoals bij jou helemaal top is, dan wordt het ook een uitdaging om iets beters te vinden toch...

Roesten doet de Stilo Abarth niet..is helemaal verzinkt..dus gewoon goed blijven onderhouden en je rijdt er nog jaren lang met veel plezier in.

Ik doe die van mij in ieder geval nooit meer weg, is nog steeds iedere dag leuk om in te rijden, en het model is gewoon tijd loos...zijn nog steeds mensen die mij vragen wat voor auto ik rijd...en dan vooral het merk en type vragen. En als ik dan ook nog vertel dat hij 18 jaar oud is dan vinden ze het echt ongelooflijk.

Maar helaas wordt de spoeling we steeds dunner..en dat is wel jammer..dat zie je ook bij de FSC duidelijk... maar dat gebeurt gewoon en daar doe je nu eenmaal niets aan.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Lancia Delta 3

Bericht door japioo »

Nee hoor mensen, hij gaat ook niet weg.
Blijft gewoon een heerijke auto.
Ik schreef ook, mocht de Stilo nog eens weg moeten.
Ben eigenlijk veliefd op beide auto's en dat is een beetje net zo'n probleem als
verliefd zijn op twee vrouwen.
Maar ja, blijf de Delta nou eenmaal prachtig vinden, zeker vergeleken met alle eenheidsworst tegenwoordig.
Hoop dat dit bericht ondanks alle errors op de site evengoed geplaatst wordt.
Deze gebruikers waarderen japioo voor dit bericht (totaal 2):
JRNYMO (zo dec 29, 2019 10:02 pm) • sjonniemarea (zo dec 29, 2019 10:08 pm)
Waardering: 28.57%

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten