Mijn eerste Abarth project

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Beste leden,

Mijn eerste echte topic op dit forum!

Mijn Abarth met 208K op de klok heb ik nu een weekje in bezit en nu ik wat ruimte in de garage heb kan ik langzaam een begin maken met de klachten van de auto. De auto staat geschorst dat haalt de druk ook wat van de ketel wat betreft verlopen APK.

Ik heb de auto gekocht met Selespeed problemen. De vorige eigenaar meldde me dat deze wel eens uit de versnelling springt en er niet meer in te krijgen is. Hij vertelde me ook dat de pomp niet altijd geactiveerd wordt bij het openen van de deur.

Ik heb de auto rijdend meegenomen en na een rit van zo'n 30 kilometer bij mij zonder problemen onderweg voor de deur gezet. Ik vond wel dat de auto wat spartaans schakelde en eerlijk gezegd weet ik niet of dat zo hoort. Na een uitleessessie met MES kwamen de volgende zaken aan het licht:

Engine
Bosch Motronic ME 3.1 EOBD (2.0, 2.4)
ISO Code: 7C 86 38 02 91
Errors found:
P1135 - Preheating resistance 1 above catalyser

Gearbox
Marelli SELESPEED CFC209F Automatic Gearbox
ISO Code: BC 07 83 01 1C
Errors found:
P1773 - Selespeed electric pump
P1770 - Accelerator pedal signal

Body
Body Computer Marelli (192)
ISO Code: 40 83 8C 80 A4
Errors found:
B1028 - Tilt sensor
B1037 - Cigar lighter and air conditioner light
B1031 - Right number plate light

Dashboard
Connect (NAV) Marelli
ISO Code: B5 83 83 01 91
Errors found:
B1003 - Rear right speaker
B1004 - Rear left speaker

Climate control
Marelli climate control
ISO Code: 34 83 04 01 91
Errors found:
B1906 - Feet/chest motor feedback
B1929 - Control unit fault
B1902 - Windscreen flap actuator

Airbag
Siemens MY99 Airbag (2F-2P-2L-2T-I-C)
ISO Code: 26 86 9B 02 9E
Errors found:
0E - Side airbag (driver)
0E - Side airbag (driver)
0F - Side airbag (passenger)

Ik heb inmiddels al een te zwakke accu(56Ah) en slechte conditie ervan (52%) als eerste punt dat ik ga aan pakken. De olie van de Selespeed reservoir ziet er ook niet heel fris meer uit. De pomp vind ik ook verdacht. Gelukkig staan er genoeg topics op het forum om daar mee aan de slag te gaan.

De airbag fouten zitten op de bekende plekken onder de stoelen en zal hoogstwaarschijnlijk niet het spannendste zijn. De speakers achterin zitten er niet in volgens de vorige eigenaar en zal ook niet het eind van de wereld zijn om dat op te lossen.

De fouten van de climate control is vermoedelijk te wijten aan de kunststof verbindingen tussen motor en kleppen onder het dashboard. Toevallig heb ik er laatst een aantal laten 3D-printen door mijn zwager en daar ben ik niet ontevreden over. Het ontwerp moet nog ietwat aangepast worden, maar de basis is er!

Ik hoop dat ik komende week in de avonduren een begin kan maken met het aanpakken van de Selespeed. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de voortgang!

Groeten Maarten

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Luigi »

Leuk Maarten.

Ik ben benieuwd.

Groet Luigi
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Bedankt Luigi,

Ik probeer regelmatig een update te geven hier, gewoon omdat het kan :D

Inmiddels ben ik weer een beetje opgeschoten met mijn project. De airbag fouten zijn verholpen en gewist uit de computer, dus voor mijn gevoel is de auto bijna APK waardig. Helaas kwam ik nog een defecte stelmotor van de rechter-koplamp tegen en zal ik vervangen om discussies bij de APK te voorkomen.

Voor ik überhaupt een meter met de Abarth ga rijden wil ik me ook nog ''even'' storten op de Selespeed. Ik was van plan om de olie te verwisselen en de pomp van het systeem na te kijken en misschien wel gewoon te vervangen. Omdat ik de accu uitgebouwd heb was het een kleine moeite om de accubak meteen uit te bouwen. Zo ontstaat er aardig wat ruimte om bij de Selespeed te komen.

In de tijd dat ik met de auto bezig was zijn me 3 andere zaken opgevallen en vroeg me af of iemand van jullie hier iets over kan melden.
1) Vanwege P1770 - Accelerator pedal signal fout ben ik gaan kijken hoe het gaspedaal reageert tijdens het uitlezen. Wanneer ik de auto op contact heb en de gearbox ECU de gaspedaal positie uitlees komt deze niet verder dan 20 of 25% bij vol gas (zonder draaiende motor). Ik weet van mijn 1.6 Stilo dat die wel de 100% aangeeft in dezelfde situatie. Is dit bij de Abarth anders dat iemand weet? Tijdens de rit op de dag van de aankoop heb ik niet bepaald gemerkt dat de auto traag is. Misschien zoek ik wel naar spoken...

2) Om ook nog even de motor te bekijken heb ik de kunststof kap aan de bovenkant eraf gehaald. Wat opviel is dat tussen cilinder 4 en 5 een plasje olie ligt. Bij cilinder 1 ook, maar dat is volgens mij te wijten aan het vullen van de motor. Komt dit vaker voor bij deze blokken of is dit toeval? Ik maak het sowieso even schoon en kijk na verloop van tijd wel of het terugkeert.
Het olieplasje tussen cilinder 4 en 5
Het olieplasje tussen cilinder 4 en 5
3) Er zitten volgens mij 3 verschillende merken bobines ingebouwd. Ik weet niet of dat nou zo geweldig is. Welk merk zouden jullie aanbevelen?

Tot nog toe geniet ik van het sleutelen, ik kan niet wachten om hem straks weer te kunnen rijden!

Groeten Maarten

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Luigi »

Hoi Maarten.

De olie op het blok lijkt te komen van een lekke klepdekselpakking.
Deze pakkingen worden op den duur hard en dichten niet meer af.
Bij mij heb ik deze ook vervangen, Is goed zelf te doen.
Ik zelf zou me niet druk maken over de bobines, als ze maar goed functioneren.
Deze gaan normaal gesproken defect door het gebruik van verkeerde bougies en/of een verkeerd interval.
Er is op het forum een how-to grote beurt met foto's welke bougies gewenst zijn voor de bobines van onze Abarth.
Wat mijn gaspedaal doet bij vol gas! geen idee? Nog nooit uitgelezen.
Er is ook een how-to omtrent de pomp en de reparatie ervan. Ik heb geen selespeed dus.

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Dank Luigi,

Ik zal me voorlopig dan nog geen zorgen maken om de ontsteking en kleppendekselpakking.

Ik hoop na het weekend weer tijd te hebben voor de selespeed. Mijn cinquecento kwam tussendoor met een apk-tje. Niet super veel werk, maar auto's zijn mijn hobby. Ik wil er geen dagtaak van maken... :crazy:

De 74Ah accu is wel binnen. Dus straks geen last van elektronische onregelmatigheden. Hoop ik dan....

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Moreno83 »

Hoi Maarten ,

Mark hier van whatsapp/marktplaats! Leuk om je op dit forum te zien en zal je project blijven volgen.

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Beste Stilo fanaten,

Het is weer een behoorlijk lange tijd geleden dat ik met een update kwam. Door de drukte en tegenvallers heb ik mijn Abarth project even in de koelkast moeten zetten. Toen vervolgens de koppakking van mijn Cinquecento het begaf had ik weinig keus en moest ik met de Abarth aan de slag!

Omdat ik de Selespeed niet op fouten kon betrappen heb ik er vooralsnog eigenlijk niks aan gedaan. Ik heb enkel de stekkers geïnspecteerd en er weer opgezet. En in MES de kleppen van het hydraulische systeem aangestuurd en getest voor zover dat kon. Dit alles zonder ook maar een fout te tegen te komen. Daarna heb ik besloten om de gok maar aan te gaan wat betreft de Selespeed en richting APK te gaan...

Om niet helemaal blind naar de APK te gaan heb ik enkele dingen vooraf gecontroleerd. Bijvoorbeeld de koplamp verstel motoren werkten niet. Die had ik nog liggen en heb ik vervangen. Ook de mistlampen aan de voorzijde werkten niet. Uiteindelijk bleek het relais onder de accukap de boosdoener.

Veel meer tijd had ik hierna ook niet meer en ben toen maar naar de APK gereden. Daar kwamen nog wat andere punten aan het licht, nl:
- Groot licht werkt niet
- Ruitensproeier werkt niet
- Links achter knipperlicht wit ( stond erbij en ik vond hem oranje genoeg)
- Rechts voor dimlicht beeld
- 2 uitlaatrubbers
- Linker achter handrem kabel mantel gescheurd
- Linker achter wiellager (hoorbaar maar geen speling. wist niet dat het afkeur zou zijn.

Dus na de eerste teleurstelling weer huiswaarts met het nodige huiswerk. Onderweg naar huis hield de radio er ook nog eens mee op. Maar dat is voor de APK weinig boeiends.

In de avond ben ik op zoek gegaan naar de onderdelen die ik nodig had. Eigenlijk kwam het neer op het lager, handremkabel en uitlaatrubbers. Die heb ik besteld en hoop ik a.s.woensdag thuis te krijgen.

Vandaag ben ik in mijn loods geweest, waar ik 1 sloop Stilo en een gesloopte in onderdelen heb staan, en daar heb ik de ruitensproeier vandaan gehaald. Omdat ik toch lekker bezig was heb ik ook nog maar de handremkabel, lager en uitlaatrubbers onder de auto vandaan getrokken. Of het verstandig is om deze onderdelen gebruikt erop te zetten weet ik niet, maar tot woensdag wachten heb ik ook niet heel veel zin in.

Bij thuiskomst ben ik meteen aan de slag gegaan. Inmiddels heb ik de ruitensproeier aan de praat. De pomp bleek vastgelopen en heb ik vervangen door 1 uit mijn loods.

Het groot licht ben ik aan begonnen, maar daar vrees ik het ergste. De lampen zijn goed, maar ik krijg geen 12 V op mijn stekker. De zekeringen zien er goed uit. In het ergste geval is het de stuurkolomschakelaar. Die heb ik ook nog wel liggen, maar het vervangen ervan vind ik een drama. Of mis ik nog ergens een relais in de schakeling van het groot licht?

Wat wel goed nieuws is, was de rit van en naar de APK! Wat een heerlijke auto. Het vermogen icm de Selespeed bevalt uitstekend. Dat is wel alle moeite waard om hem weer APK-waardig te krijgen.

Morgen ga ik er weer aan verder. Dan hoop ik toch op zijn minst de verlichting werkend te krijgen en de uitlaatrubbers te vervangen.

Wordt vervolgd!

Groeten Maarten
Deze gebruikers waarderen MagicM&M voor dit bericht (totaal 2):
JRNYMO (zo dec 15, 2019 2:06 am) • Moreno83 (zo dec 15, 2019 9:01 pm)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Korte update :

Alle apk punten zijn aangepakt!

Ik heb alleen nog mijn twijfels over het lichtbeeld. Iemand een idee of onderstaande afbeelding ok is? Of zal ik toch maar een andere koplamp unit inbouwen?
Laatst gewijzigd door MagicM&M op do dec 19, 2019 9:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 594
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door japioo »

Is dit dimlicht of grootlicht ?
Dimlichtbeeld is niet goed.moet een rechte lijn zijn met aan de rechterkant schuin naar boven oplopend ( richting berm dus ).
Zodat ie zonder tegenliggers te verblinden op de berm verder schijnt.

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Bedankt japioo,

Dit is dimlicht inderdaad. Dus het is wijs om de hele unit te vervangen voor een andere? Ik heb er nog wel 1,maar het is wel wat werk.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten