[GESLOTEN] project stilo arbarth 2.4 20v

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gesloten
Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

[GESLOTEN] project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door reyk »

zoals jullie hebben kunnen lezen (ff voorstellen) ben ik sinds 4 oktober in het bezit van een stilo arbarth.
ik heb deze gekocht in bennekom / ede (vast wel zien staan op internet) met de wetenschap dat het mooie auto-tje wat problemen had.
met het inruilen van mijn oude 206 uit 2000 heb ik er 500 voor betaald , iets zei mij dat ik de gok gewoon moest nemen.
Na een spannende rit van ede naar Lage vuursche met alleen 1 , 2 ,en R tot mijn beschikking heb ik het oude beestje veilig thuis gekregen.

gelukkig want daarna deed ie niets meer ;-)

afgelopen dinsdag laten slepen naar soest om precies te zijn Autofficina in soest (aanrader!!!!!)
afgeleverd met de volgende klachten ;

niet meer willen schakelen
alarmbellen voor airbag ,regensensor ,darknessensor,enginefault ,gearbox ,etc etc .

de monteur/eigenaar was meteen begaan met het zielige beestje en is voor mij aan de slag gegaan.

wat blijkt?
de vorige eigenaar is niet zo lief geweest voor zijn auto , er is waarschijnlijk ooit iets met zijn accu gebeurd (accuhouder was ook aan diggelen) ontploft of accuzuur gelekt
iig bleek dat zowat alle draden boven en onder de accu beschadigd waren.
deze zijn nu weer voorzien van nieuwe stekkertjes of ogen.
ook is hij zo lief geweest om op de sloop een andere accuhouder te halen en deze zit er nu in.
na dit alles was het probleem van de versnelling ook gelijk opgelost.

na het vervangen van de luchtmassameter rijdt ie weer soepel.

helaas zijn we er nog niet.
het bleek dat er ook erg weinig olie inzat. de garage heeft er 3 1/2 liter bijgevuld .

dus het volgende dient zich nu aan.

de ervaring van de monteur leert dat de aandrijfaslagers bij een arbarth exstreem gevoelig zijn als het gaat om te weinig olie en dat dit waarschijnlijk problemen gaat geven in de toekomst.
plus het feit dat ie toch echt wel erg rookt en we de geschiedenis niet kennen van dit lieve bakkie,
heb ik besloten dat we deze auto gaan verwennen en een 2 de leven te geven.

plan van aanpak,

nu ff een weekje rijden en kijken hoe de versnelling zich houd en/of er storing komt.
daarna gaan we de motor spoelen en de aandrijfaslagers vervangen plus de distributie en multie-snaar.
hierna zal er ongetwijfeld nog wel meer naar boven komen maar dat zien we dan wel weer ,maar stap voor stap gaat dit mooie auto-tje er weer helemaal bovenop komen.

wilde dit gewoon ff delen met jullie en ik houd jullie verder op de hoogte.

gr. Reyk
Laatst gewijzigd door Gagen op do mar 22, 2018 11:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oud en inactief onderwerp.

RobertStilo16v
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 779
Lid geworden op: do aug 31, 2017 12:25 am
Registration: J-000-RP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Renkum (GLD)
Gegeven waarderingen: 108 keren
Ontvangen waarderingen: 111 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door RobertStilo16v »

Reyk .

soortgelijke wijze (omdat mijn Elantra 2.0 i 16 v Gls sedan waterschade had).
heb ik mijn Stilo 1.6 16 v MW gekocht met gebreken ( zie mijn voorstel deel) voorgangers ook niet zuinig waren ermee.


ik wens je heel veel succes en veel Rij plezier nog mag hebben
Deze gebruikers waarderen RobertStilo16v voor dit bericht:
reyk (za okt 14, 2017 12:07 am)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door EntonoX »

Mooi dat deze een 2e leven krijgt. Maar ik neem aan dat je drijfstanglagers in de motor bedoeld?
Deze gebruikers waarderen EntonoX voor dit bericht:
reyk (ma okt 16, 2017 2:13 am)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door reyk »

ja die ;-)
ik ben ook maar een leek en moet nog veel leren.

ondertussen weer problemen met de versnelling , wil niet meer in zijn versnelling en geeft weer gearbox failior aan.
computer onder dashboard gewisselt (heb ik van de garage mee gekregen) ook dat bied geen oplossing.

nu comp los gekoppeld en accu los gemaakt, over een half uurtje weer proberen.

btw remlichten doen het al is dat natuurlijk geen zekerheid dat het niet aan de remlichtschakelaar ligt.
dus die gaan we zo en zo vervangen.
Deze gebruikers waarderen reyk voor dit bericht:
RobertStilo16v (za okt 14, 2017 10:43 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door reyk »

Vandaag het hele boeltje uitgelezen,
geen foutmeldingen v.w.b. de versnelling ook gaf die keurig aan wanneer de rempendaal ingedrukt was of niet.
hydraulische druk was ook goed tussen 44 en 51 bar.

toch maar de remlichtschakelaar vervangen, en het probleem was gelijk opgelost.
ff een stuk mee gereden ,toch nog een gearbox fout gekregen (in vol automaat).
na uitzetten en starten verder gegaan in manuele stand, daarna geen melding meer gehad.
nog ff een weekje er mee rijden bij geen storing gaan we weer een stapje verder met het "gezond"maken van de auto

gr Reyk
Deze gebruikers waarderen reyk voor dit bericht:
RobertStilo16v (di okt 17, 2017 3:31 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door reyk »

update!!!!
zoals gemeld, na het vervangen van de remlichtschakelaar leek het probleem opgelost.
helaas niets is minder waar. ik heb weleenswaar die dag gewoon rond gereden , met nog een gearboxfailior tijdens het rijden, maar toen ik die avond vanaf een vriendin weer naar huis wilde , begonnen de problemen weer na 20 meter gereden te hebben. mijn lieve (ja dat is ie nog steeds) autotje sloeg weer in neutraal stand en wilde er niet meer uit.
ondanks mijn pogingen het beestje weer op de weg te krijgen weigerde deze ten stelligste .
heb het lieve ding maar het parkeervak in geduwd en een taxi besteld.

de vrijdag daarna in de ochtend samen met een medewerker van de garage hem opgehaald.
en wat denk je????? starten en rijden!!!!! sla mij maar lek!!!!
toch maar naar de garage gebracht en daar staat ie tot nu toe.
oké hij was druk en kon niet direct beginnen aan mijn auto , maar vandaag (vrijdag een week later) ff contact gehad.

zoals het er nu voor staat:
de auto rijd!! maar!!!! hij blijft gearbox problemen aangeven , soms lost dit zich zelf op soms niet en kan je niet verder rijden. echter na een half uur 3 kwartier na het niet verder kunnen rijden is de storing verdwenen en doet ie het weer.
door het feit dat bij het uitlezen geen fouten worden aangegeven tasten wij nu in het duister wat het probleem is.

de monteur gaat komend weekend de bedrading nakijken van de schakelrobot , dit na aanleiding van het feit dat de bedrading al was beschadigd (zie eerder berichtgeving).

ook gaat ie op mijn verzoek de accu vervangen , ik wil 74 amp maar helaas heeft ie 70 amp standaard in huis (vertel mij dat dit uitmaakt).
hij geloofd hier niet zo in omdat alle waardes gewoon uitstekend zijn.
we gaan het afwachten!!!
a.s. maandag eind van de middag haal ik hem op en ga ik met mijn aangeschafte icarsoft ft II diagnose aangesloten rond rijden.

wordt vervolgd!!!!

groetjes en veel rij plezier!!!!

P.S.
als jullie suggesties hebben en/of oplossingen?
hoor het graag van jullie, alle feedback is welkom.

Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door reyk »

update,

op aanraden van schumi en het feit dat mijn garage geen tijd en of zin had om nog meer tijd in mijn auto te steken,heb ik mijn auto samen met mijn buurman in een spannende rit naar mike Kaasjager gesleept.
deze heeft hem ter plekke uitgelezen,met als gevolg geen noemenswaardige fouten en de gearbox gaf al helemaal geen fout.
Door Mike zijn ervaring wist ie juist hier door wat het euvel zou zijn "een kapotte druklager'
Deze kon hij wel vervangen ,maar door zijn drukke agenda kon het wel eens 2 weken gaan duren.
Nou graag!!! want ik wilde nu wel eens gewoon lekker in het wagentje kunnen rijden.
zo gezegd zo gedaan.
eerder dan verwacht kreeg ik een berichtje van mike dat de auto klaar was,dus heb hem afgelopen vrijdag op gehaald,en het moet gezegd !!! hij rijd weer zo lekker en ben nu zo blij er mee!!!!
Helaas moest de auto 8 dec gekeurd zijn.
heb dus 1 weekend kunnen genieten van het bakkie ,want maandag heb ik hem weer weg gebracht voor de apk keuring.
bij de keuring een aardig lijstje gekregen van wat er moet gebeuren allemaal kleine dingen zoals; rubbers uitlaatophanging (had mike al verteld)
flexibele slang moet ff omgelegd worden , kentekenlampje en iets over rem(klauw)rubber voor???
Verder hoorde de keurmeester wel dat de uitlaat lek was maar kon het niet vinden,nou dat wist ik ook al ;-)
het spruitstuk is niet goed meer en die wordt dus ook ff gelast.
met wat geluk kan ik hem eind van de week gekeurd ophalen.

dan gaan we weer stapje voor stapje de auto verder opknappen.
de riemen zijn als eerste aan de beurt daarna flushen en drijfstanglagers vervangen.
ook de elektronica mag wat aandacht krijgen want het is een aardig zooitje onder de kap met allerlei losse draden .
maar dat is voor later.

groetjes en veel rijplezier !!

Reyk
Deze gebruikers waarderen reyk voor dit bericht:
kaasjager (wo dec 13, 2017 9:18 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door reyk »

Vandaag is de auto goedgekeurd!!!
Koplamp stelmotors gemaakt (1x gereviseerd en 1x 2de hands) en gelijk ff alle lampjes preventief vervangen ;-) .

draagarm rechts vervangen plus kogels. en een nieuwe stabilisatie-stang.
ook gelijk de radiatorfan gemaakt dmv een nieuwe aansluiting v.a. de accu.
accu is ook gelijk vast gezet.
spruitstuk is nog lek (toch door de keuring) maar die gaan we lassen op het moment dat de drijfstangenlagers vervang worden de motor gespoeld wordt en de riemen worden vervangen.
is wel zo handig de uitlaat moet er dan onderuit..

vandaag wel weer een gearbox failliur gehad code P0715 clutch disk speed.
maar hij rijd gewoon goed en de melding verdwijnt ook gewoon.

ik heb begrepen dat het om een sensor bij het linkerwiel is (bestuurders kant??)
en kan je daar gewoon bij?
ga zo wel ff kijken of er een how to is.

groetjes en veel rijplezier.

Reyk

Gebruikersavatar
kaasjager
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 8:19 pm
Registration: 13-JL-ZZ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 81 keren
Ontvangen waarderingen: 137 keren
Contacteer:

Re: project stilo arbarth 2.4 20v

Bericht door kaasjager »

Is inderdaad de toerental sensor die op de voorzijde van de bak zit.
Linker voorwiel er af, modderkuip verwijderen en dan kan je hem zien zitten op de bak.
Deze gebruikers waarderen kaasjager voor dit bericht:
reyk (za dec 16, 2017 7:12 pm)
Waardering: 14.29%

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast