[GESLOTEN] Stilo van Djacco

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

[GESLOTEN] Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

Bij deze ook mijn Stilo op het Forum. Ik woon in Almere en werk in het centrum van Amsterdam en ga met de trein naar mijn werk mijn vrouw heeft een Honda Jazz maar daar hoef ik niet aan te sleutelen want daar is nooit iets mis mee :D

Ik heb mijn Stilo gekregen van mijn zwager omdat hij er nauwelijks in reed, helaas is ook een aantal jaar nauwelijks onderhoud geweest... Het is een 1.6 MW uit 2003 met toen ik hem begin 2014 kreeg ongeveer 95000km op de teller kortom een mooie uitdaging om deze Stilo weer tip top te maken.
Afbeelding

Motorisch is hij prima maar hij had toen ik hem kreeg wel wat typische (Fiat) kuren:
1 - Moeilijk starten
2 - half brandend km display (na afsluiten)
3 - meters vielen af en toe uit tijdens rijden
4 - piepen en kraken rondom
5 - bonken op achteras
6 - best wel wat roest aan de onderzijde
Laatst gewijzigd door Gagen op vr feb 02, 2018 5:45 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oud en inactief onderwerp.
Deze gebruikers waarderen djacco voor dit bericht (totaal 2):
longtimeago (ma jul 28, 2014 6:48 pm) • Drunzy (zo mei 01, 2016 8:00 pm)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

ACCU en ECU
Omdat ik de dag nadat ik mijn auto voor de deur had hem niet gestart kreeg heb ik de accu doorgemeten en bleek dat deze (74amp) overleden was :( ik heb toen direct een nieuwe besteld 56amp besteld, dit zou volgens de specs voldoende moeten zijn .... had ik maar geweten wat ik een week later op dit forum las namelijk dat de Stilo graag een beetje meer heeft ;)
Met de nieuwe accu startte mijn auto prima maar na een paar korte ritjes vlak achter elkaar bleek 56amp niet genoeg. Omdat ik nog meer elektrische problemen had ben ik eerst op zoek gegaan waarom mijn meters af en toe uitvielen en waarom mijn accu zo snel leeg was.
Op youtube filmpje gevonden over ECU problemen http://www.youtube.com/watch?v=J_oA3mcWqHo dus mijn ECU er uit gehaald en er bleken inderdaad 2 pennen iets ingedrukt, nadat ik deze had hersteld en doorgesoldeerd waren de problemen met mijn half brandende km display en het uitvallen van mijn meters weg :thumbup:
Na meerdere testritjes bleek dat mijn meters toch weer uitvielen... omdat ik even niet anders wist ben ik eerst gaan checken of ik mogelijk last had van lekstroom (zie ook http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 5&start=10) en jawel bleek dat er flink wat ruststroom op de min pool bleef nadat ik mijn auto afsloot.
Afbeelding
Nadat ik alle aardes en mijn zekeringbox helemaal schoon gemaakt had ging alles ineens een stuk soepeler. Korte ritjes waren geen probleem, mijn achterklep ging ook gewoon open en mijn meters tja die deden nog steeds af en toe raar... dus snelheid aflezen op de tomtom en voor de zekerheid vaak tanken.
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 24, 2015 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen djacco voor dit bericht:
Drunzy (zo mei 01, 2016 8:00 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

BONKEN ACHTER
Nadat ik mijn aardes gefixt had werd het tijd iets te doen aan het bonken, nadat ik het wiel er af had was al snel duidelijk dat de rubbers van de dempers weg waren...
Afbeelding
dus nieuwe besteld van KYB en deze er voor de deur onder gezet en jawel hij bonkte niet meer bij het oprijden van de drempels en omdat ik inmiddels al best wat kilometers had gereden was het kraken voor ook zo goed als weg :thumbup:
MAAR ... bij kleine kuilen (brugaansluitingen en kleine putten) bonkte hij nog steeds :thumbdown:
Na wat nazoeken bleek dat het zeer waarschijnlijk de bussen van mijn achterophanging vervangen zouden moeten worden. Op het Fiatforum een mooie how to gevonden http://www.fiatforum.com/stilo-guides/2 ... ement.html en de bussen besteld. Deze wil ik dit najaar nog gaan vervangen. Ik ga mogelijk een setje bestellen om deze klus makkelijker te maken, graag hoor ik via PM wie er nog meer zijn bussen wil doen mogelijk dat we de kosten kunnen splitten of mogelijk dat de FSC een setje zou willen aanschaffen :?:
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 24, 2015 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen djacco voor dit bericht:
Drunzy (zo mei 01, 2016 8:00 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

INSTRUMENTEN CLUSTER
Omdat het best vervelend rijdt als je niet weet hoe hard je gaat of hoeveel benzine je nog hebt heb ik vervolgens besloten om op zoek te gaan naar een vervangend cluster om te zien of daarmee mijn problemen opgelost zouden zijn. Bij een sloper een cluster gevonden deze ingebouwd en jawel alles werkte weer ook na meerdere ritjes hitte en regen :D <edit> oude cluster weer terug gezet, eerst bij dealer checken hoe de km stand uit de bodycomputer overgezet kan worden naar nieuwe cluster.
Ik had inmiddels een stoepje geraakt waardoor ik er achter kwam dat mijn bumper best weinig ruimte heeft EN de airoslang naar de pomp ook vlak onder de bumper zit :thumbdown: resultaat een gebroken slang
Afbeelding
Dus een nieuwe besteld bij Tuynder (helaas hoorde ik later pas dat je daar als FSC lid korting krijgt...) bij montage bleek dat ook de condensor lek is dus deze moet ook nog vervangen... maar eerst meer dringende maar ook leukere dingen. Na een aantal plaatjes wist ik zeker dat mijn mooie oranje interieur plaats moest maken voor iets nieuws.
Afbeelding
Mijn andere hobby is het verzamelen en repareren van versterkers uit de jaren 60-70 dus solderen deed ik al best veel en een paar lampjes vervangen in mijn dashboard zou dus niet een probleem moeten zijn. Ik wist toen nog niet dat het om ongeveer 80-90 leds zou gaan ! Als je niet veel soldeert zou ik je aanraden te oefenen met het (de)solderen van SMD leds voordat je aan je Stilo begint. neem in ieder geval een goede soldeerbout met een instelling waarbij je de hitte kunt regelen (ik heb 2 standen op de mijne) en als je geen speciaal desoldeertooltje hebt voor SMD gebruik dan een naald en duw deze voorzichtig tussen de LED en de printplaat als je desoldeerd dan komt de LED stukje voor stukje los. Als je alles in 1 keer achter elkaar doet schat ik in rond de 4 a 5 uur en met een beetje hulp om alles te (de)monteren wat korter. MAAR het is de moeite waard
Afbeelding
Ik heb inmiddels ook leds besteld voor alle andere interieurlampjes deze ga ik deze maand ook vervangen
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 02, 2016 10:32 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen djacco voor dit bericht (totaal 3):
Drunzy (zo mei 01, 2016 8:01 pm) • PaulTol1988 (do jul 06, 2017 1:34 am) • Matthijs (za jan 20, 2018 11:50 pm)
Waardering: 42.86%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

KOPPELING PLAKT
Mijn eerste meeting (de Noordholland rit) was mijn Stilo nog niet klaar maar bij de tweede meeting was hij er wel bij in Zandvoort was echt een super dagje maar op de heen en de terugweg bleek mijn koppeling echt aan vernieuwing toe. Ik had al eerder last gehad van een plakkende en piepende koppeling in druk verkeer of bij veel stoplichten maar dat ging altijd na korte tijd weer over en werkte alles normaal... Omdat Luigi zei dat het niet erg ingewikkeld was de koppelingscilinder te vervangen heb ik deze besteld (pomp en secundaire cilinder). Helemaal super was dat Luigi aanbood me te helpen bij deze klus. Dus 20 juli ben ik naar het zuiden afgereisd om de klus te klaren. Net als bij veel dingen die je de eerste keer doet bleek het nog niet zo eenvoudig. Ten eerste was het even zoeken waar wat zat en hoe je er het beste bij kon ten tweede zitten slangen soms net zo vast als sommige bouten :D een how to volgt nog.

Ik had dit niet zonder hulp kunnen doen Luigi nogmaals heel erg bedankt mijn Stilo koppelt weer perfect.
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 24, 2015 11:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen djacco voor dit bericht:
Drunzy (zo mei 01, 2016 8:01 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

DE VOLGENDE STAP...
Bij het monteren van mijn koppelingscilinders kwam naar boven dat mijn banden voor aan de binnenzijde veel meer versleten waren dan aan de buitenzijde ! Nou voelde ik bij iets boven de 100km/u en bij 115km/u mijn stuur wat trillen, ik dacht dat omdat mijn Stilo lang heeft stil gestaan de banden mogelijk niet helemaal rond meer zijn maar ik heb dat nog niet laten checken. Ik moest sowieso nieuwe banden voor vanwege de komende APK maar ben nu aan het denken wat ik nu het beste eerst kan doen om het weggedrag te verbeteren en het slijten van mijn banden te voorkomen.
De eerste gedachte is om nieuwe banden te nemen en de auto te laten uitlijnen. Maar ik heb ook al in een ander forum gelezen dat het mogelijk kan liggen aan speling in het stuurhuis. Mogelijk zijn ook mijn draagarmen voor aan vervanging toe en heb ik het vermoeden dat de veren die ik er voor onder heb zitten een verlagingset zijn omdat de ruimte die ik tussen de wielkast en de band heb
aan de voorzijde ongeveer 3-4 cm minder is dan achter !
Ik ga deze vakantie nog even langs bij de garage om eens te vragen wat zij denken, hopelijk kan ik af met nieuwe banden en uitlijnen dan kan ik eind van dit jaar bij mijn grote beurt kijken of toe ben aan nieuwe draagarmen (of nieuwe rubbers als die bestaan) of dat het serieus is en ik een nieuw stuurhuis moet ...
Daarnaast heb ik de volgende punten die ik nog ga doen:

1 - bussen achter vervangen en ontroesten achter
2 - Nieuwe condensor monteren (liefst voor de komende zomer :-)
3 - Ontroesten aan de voorkant en mogelijk nieuwe draagarmen / rubbers
4 - Nieuwe schokdempers voor of de huidige ontroesten... (eerst veerspanners kopen)
5 - Nieuwe lagere veren achter monteren
6 - ECU verplaatsen
7 - Yatour o.i.d. installeren

Kortom nog een hoop te doen :D
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 24, 2015 11:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HazeSpace
Master
Master
Berichten: 631
Lid geworden op: ma feb 10, 2014 3:19 pm
Registration: 12312
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Etten-Leur / Lelystad
Gegeven waarderingen: 58 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Djacco

Bericht door HazeSpace »

Zit er voor niet gewoon veren op van een totaal andere auto of 1 die veel lichter(blok) is? Dat hij daarom zo ver doorzakt? Zijn de veren nog wel heel? en niet gescheurd of doorgezaagd?
Deze gebruikers waarderen HazeSpace voor dit bericht:
Drunzy (zo mei 01, 2016 8:01 pm)
Waardering: 14.29%
Thomas

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

HazeSpace schreef:Zit er voor niet gewoon veren op van een totaal andere auto of 1 die veel lichter(blok) is? Dat hij daarom zo ver doorzakt? Zijn de veren nog wel heel? en niet gescheurd of doorgezaagd?
Hoe kan ik zien of de juiste veren er op zitten? Zo ver ik heb kunnen zien/testen zijn ze heel (en niet gezaagd)
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 24, 2015 11:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen djacco voor dit bericht:
Drunzy (zo mei 01, 2016 8:01 pm)
Waardering: 14.29%

Verwijderde gebruiker 136
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Djacco

Bericht door Verwijderde gebruiker 136 »

Hoi Djacco.

Ik heb veerspanners mocht het nodig zijn.

Groet Luigi.

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Stilo van Djacco

Bericht door djacco »

Luigi schreef:Hoi Djacco.

Ik heb veerspanners mocht het nodig zijn.

Groet Luigi.
Dank voor het aanbod, ik heb er even over nagedacht maar is misschien toch handig zelf een goedkoop setje te hebben gezien het me meerdere weekenden zal kosten om mijn voorkantje te ontroesten :D
Laatst gewijzigd door djacco op di feb 24, 2015 11:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten