De lada-rijder

In dit topic stel je jezelf en je Stilo (met foto) voor (na registratie heb je automatisch toegang tot het complete forum)
Gebruikersavatar
Marxje
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 4:36 pm
Registration: Nnb
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Utrecht
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

De lada-rijder

Bericht door Marxje »

Er was eens, een oude, vertrouwde lada, uit 1983, zo'n vierkante, beige, 4bak met choke, ziet u hem voor u, zo ongeveer ja....

Afbeelding

Afbeelding

Dit ladaatje, was uniek, zowel in voorkomen, als in gebruik. Medeweggebruikers staken duimpjes omhoog op naar je, en met een glimlach stapte ik in de auto...

De eerste donkere wolken pakten zich samen boven de dappere lada, letterlijk, en de regen kwam naar binnen door het dakraam, ik stapte nog steeds in met een glimlach, maar wel met een nat achterwerk.
Daarnaast werden er steeds meer kilometers gereden met deze russische veteraan.

Op de snelweg, was het 100 max, in de 4, en niet teveel praten, want ik hoor je toch niet. De radio kon op standje max net boven het motorgeronk uitkomen, dus prima. Na een rit van 200 kilometer stapte zijn baasje kapot uit de auto, pijn in de rug, kramp in de benen, spierpijn in de armen van het immense busstuur.
De positieve geluiden van de medeweggebruikers waren nog steeds een opsteker en ik wist nog steeds te glimlachen als een boer met kiespijn.

Daarna kwam de roestduivel om de hoek kijken, en deze kreeg de lada stevig in zijn roodbruine klauwen. Ondanks de tectiel, het wijwater in de radiator en de zilveren wieldoppen.

Als nekslag kwam de grote boze overheid met een mooi plan voor oldtimers. Het huilen stond me inmiddels nader dan het lachen en het was wel duidelijk dat er een nieuwe auto moest komen.
Dan ga je zoeken, op marktplaats, autoscout, de dealers in de omgeving...

Budget ruim 2000 euro, tja wat koop je daar nog voor....

Bij voorkeur iets dat niet te zwaar is, en lekker zuinig, want iedere liter gaat door de portomonnee heen.
Vol vertrouwen een proefrit gemaakt in een Peugeot 107, fantastische auto, jong, weinig kilometers, zuinig en lekker licht, dus ook na januari weinig in de wegenbelasting. 5 deuren en een redelijke kofferbak.

Leek de perfecte keuze, tot het invoegen op de snelweg, mijn rechtervoet ging omlaag, het motorgeronk zwol aan en de auto versnelde, de 0 naar 120 ging in een hele mooie score, namelijk 17,1............dagen.

Ook de veiligheid, het rumoer, en de zenuwachtige wegligging speelden parten, dit ging hem niet worden. Laat staan de prijs, want hij was het dubbele van mijn budget.

Nu ben ik altijd groot alfa liefhebber geweest, maar tja Alfa, die heeft nogal een naam he.... roest, gescheurde koppen, duur onderhoud, verhalen vol ellende als je een beetje zoekt op google. De een nog heftiger dan de ander.
Ietwat bleek weggetrokken besloot ik dat het maar geen alfa romeo moest worden, een opel agila is een degelijke keuze.... verstandig.
Kijken, kijken, om de opel agila heenlopen, en tja, hier mist wat... een stukje emotie, een stukje gevoel.

Een seat arosa bekeken, maar ook dit leverde op google meer dan voldoende gezeur op, motorschade door bevroren Carter pluggen, relatief onzuinig, olieverbruik en kantelende zuigers. Hmm

Dan maar een suzuki alto proberen, nieuwe type, 2005. Automaat en 5 deurs, dus de kids kunnen ook mee.
Zuinig, klein, maar eigenlijk een beetje een truttenschuddertje als je het mij vraagt.

Toch terug naar de arosa ik had een type gevonden die ik al een tijdje volgde, hij werd maar niet verkocht, en de prijs ging bij tijd en wijlen steeds iets meer omlaag.
Beetje onderzoek, kentekencheck, 2e eigenaar, hmm.. 89.000km's met NAP.. Alle rekeningen aanwezig. En met winterbanden erbij op stalen velg.

Toch gegaan voor een proefrit, toen de auto openging verscheen er een grijns op mijn gelaat, een klein kartje, zo voelt ie. Lekker vlot en ligt prima op de weg, behalve het overhellen in de bochten dan, mijn partner zit ongewenst veel vaker bij mij op schoot dan ze eigenlijk wil :wordgek (ik zoek nu alleen de bochten naar rechts uit, al moet ik 50 kilometer omrijden).

Al mijn eisen werden weg gerelativeerd, 5-deurs, ach hoeft niet, de kids passen toch wel, bovendien zit ik er toch vaak alleen in.
Zuinig, ach, zoveel rijd ik niet. Kofferbak, tja, dan doe ik maar vaker boodschappen.
Kortom, de knoop was doorgehakt en ik ben nu de blije eigenaar van een seat arosa mk2 1.4 8v mpi signo uit 2004. Kleur geel, of vaalgeel eigenlijk.

Inmiddels vond mijn lieftallige ega de seat erg mooi en zij rijdt er met veel tevredenheid in. Zelf ben ik op zoek, en na wekenlang getwijfel, ga ik kiezen voor een fiat stilo.

Waarom, nou, allereerst vind het design erg fraai, helemaal in de kleur geel vind ik het een frisse verschijning.
Daarom ga ik hopelijk deze week nog kijken naar twee gele exemplaren.

De een is een 1.6 16v uit 2003 met 175.xxx km op de klok, nou ja, de klok, er staat ODO meter error in beeld en geen km-stand meer.
Lijkt een stukje software te zijn, niet helemaal zeker of ik daaruit kan komen.

De 2e is een stilo abarth uit 2002, eveneens geel, met selespeed, waarvan de eigenaar deze al 5 jaar heeft.


Een ander is gisteren helaas voor mijn neus verkocht, als jullie toevallig een leuke gele hebben of weten, houd ik me ook ten zeerste aanbevolen! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door Drunzy »

Welkom op het forum

Kleine tip zou de 1.6 laten voor wat het is en voor de Abarth gaan
Kaasjager hier op het forum heeft een hele mooie te koop

Greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
Marxje
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 30, 2017 4:36 pm
Registration: Nnb
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Utrecht
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door Marxje »

Dank je Marten, ik had hem gezien op marktplaats ja, fraaie wagen, mooie lage km stand, en van een bekende die er verstand van heeft. Erg mooi, alles wat ik wil op 1 klein dingetje na, hij is niet geel :thumbup:

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door Drunzy »

Daar valt altijd wat aan.te doen :p :p
Deze gebruikers waarderen Drunzy voor dit bericht:
Marxje (wo aug 30, 2017 9:34 pm)
Waardering: 14.29%
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door EntonoX »

Welkom op het forum, volgens mij is dit wel de meest uitgebreide introductie ooit :lol:

De zoektocht gaat vast iets moois opleveren en voor al je vragen is er wel wat te vinden op het forum.

Succes met de zoektocht en alvast veel rijplezier! :thumbup:

Gebruikersavatar
@N@ND@B@RTH
Goeroe
Goeroe
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 1951
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:32 pm
Registration: 41-JR-BJ
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: São Paulo, Brasil
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door @N@ND@B@RTH »

Welkom bij de FiatStiloClub en heel veel plezier op het forum
===========>STILO ABARTH 2.4 20V TUNED BY MCC SPORT AND UNLIMITED TUNING<==========

RobertStilo16v
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 779
Lid geworden op: do aug 31, 2017 12:25 am
Registration: J-000-RP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Renkum (GLD)
Gegeven waarderingen: 108 keren
Ontvangen waarderingen: 111 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door RobertStilo16v »

ook namens deze nieuwkomer ook welkom bij de Club

Gebruikersavatar
cees26
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1515
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 34HHX3
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door cees26 »

Hoi.

Mooie foto van een 2105.
Lada bouwde Fiat's in licentie. Denk aan de 124.
Volgens mij was de Lada 2105 de Fiat 125.

Maar je zoekt een gele Abarth? Stefan Ariesen biedt de zijne aan. Aan de prijs, maar perfecte Stilo en veel aan gedaan.

O, Ja; welkom bij FSC !!!

A presto
Cees
Fiat Bravo 1.4 Tjet 150

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 596
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door japioo »

Welkom op het forum Marxje.
De Lada 2105 was gebaseerd op de Fiat 124, de 2107 was eigenlijk dezelfde met wat kleine verbeteringen zoals een getande distributieriem i.p.v. een ketting.
Er zijn ( voor zover ik weet ) nooit Lada's geproduceerd gebaseerd op de Fiat 125 met z'n motor met twee bovenliggende nokkenassen.
Veel succes met je zoektocht !
Wil je echt leuk rijden ga voor de Abarth !

Gebruikersavatar
cees26
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1515
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 34HHX3
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 822 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: De lada-rijder

Bericht door cees26 »

Was de Lada 1200 niet de Fiat 124 ??
de 2105/07 waren m.i. toch echt de Fiat 125
Fiat Bravo 1.4 Tjet 150

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten