ECU vervangen/verplaatsen

Alles over de elektronica van de Stilo.
Gebruikersavatar
hnobbe
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 17, 2018 4:07 pm
Registration: 83-jx-pg
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwartsluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

ecu reparatie/vervanging

Bericht door hnobbe »

Halo medeleden,

mijn Roberta (stilo uit 2001 1.6) heeft wat kuren, de overbekende, loose connection, high coolant, engine fault e.d.
grote kans dus dat de ecu van Roberta dus kaduuk is. Nu ben ik zelf geen klusser aan een auto, iets met 2 linkerhanden, maar wil wel graag dat het gerepareerd/vervangen wordt. Is er een handig lid wat voor mij dit wil en kan doen? helaas zit er geen quickpoint in de buurt anders had ik daar een afspraak mee gemaakt. tevens zit ik zelf wat krapjes in de tijd ivm met veel nachtwerk voor mijn werkgever. uiteraard kun je een vergoeding voor je tijd en de km's krijgen, maar het lijkt me handig dat we dit verder prive afhandelen.

ik ben te bereiken op 06-15198833, zowel bellen als whatsapp. (tis handig als je belt tussen 19.00 en 21.00, ivm met slapen overdag). neem ik niet gelijk op: rustig wachten tot ik weer bel, ik bel ALTIJD terug naar een nummer wat ik gemist heb.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ecu reparatie/vervanging

Bericht door J.Amersfoort »

Helaas is dit iets minder eenvoudig dan je zou denken. De ecu wordt niet meer geproduceerd en valt niet te repareren. Je zult dus op zoek moeten gaan naar een goede tweedehands ecu. Let er wel op dat deze eerst gedecodeerd dient te worden alvorens je hem in kunt bouwen. Meer informatie vindt je op deze website: https://www.schepers-autotechniek.com/F ... ection.htm
Veel succes
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ecu reparatie/vervanging

Bericht door Moreno83 »

Waarom zou je de ecu niet meer kunnen repareren dan? Ik heb voor een paar tientjes een ECU gekocht op de sloop puur om te kijken hoe die er van binnen uit ziet en wat ik eventueel kan verwachten in de toekomst.
De pinnetjes kun je het beste opnieuw solderen door de oude tin weg te halen bij alle pinnetjes. Indien alle tin weg is kun je de print zo omhoog halen en kom je bij de bovenkant van de print waar de Motorola chip op zit. ( De pinnetjes zitten dan gewoon vast in de zwarte behuizing waar de connector in gaat ).
Het zijn niet alleen de pinnetjes die problemen geven , alles moet gewoon nagekeken worden op slechte verbindingen en in het ergste geval is wellicht de Motorola chip "defect". No clean flux kopen en de chip reflowen en de kans is groot dat die het gewoon doet. Dit is wellicht voor de leek niet te doen maar als ik die print zo bekijk is het niet zo spannend als het lijkt! :)

Ik zou indien je linker handen hebt gewoon idd die site bezoeken en informeren naar de kosten!

Hopelijk kun je de auto weer in orde krijgen.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ecu reparatie/vervanging

Bericht door J.Amersfoort »

Moreno83 schreef:Waarom zou je de ecu niet meer kunnen repareren dan? Ik heb voor een paar tientjes een ECU gekocht op de sloop puur om te kijken hoe die er van binnen uit ziet en wat ik eventueel kan verwachten in de toekomst.
De pinnetjes kun je het beste opnieuw solderen door de oude tin weg te halen bij alle pinnetjes. Indien alle tin weg is kun je de print zo omhoog halen en kom je bij de bovenkant van de print waar de Motorola chip op zit. ( De pinnetjes zitten dan gewoon vast in de zwarte behuizing waar de connector in gaat ).
Het zijn niet alleen de pinnetjes die problemen geven , alles moet gewoon nagekeken worden op slechte verbindingen en in het ergste geval is wellicht de Motorola chip "defect". No clean flux kopen en de chip reflowen en de kans is groot dat die het gewoon doet. Dit is wellicht voor de leek niet te doen maar als ik die print zo bekijk is het niet zo spannend als het lijkt! :)

Ik zou indien je linker handen hebt gewoon idd die site bezoeken en informeren naar de kosten!

Hopelijk kun je de auto weer in orde krijgen.
Als je hier zo zeker van bent kan je dit misschien wel tegen vergoeding aanbieden. De ervaringen die ik gehoord heb is dat dit vaak tijdenlijk de storingen verhelpt maar dat deze vrijwel altijd terugkomen.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ecu reparatie/vervanging

Bericht door Moreno83 »

Ik ben hier absoluut niet 100% zeker van want ik heb dit zelf nog niet gedaan bij een ECU. Ik kijk echter naar mijn televisie hobby waar veel mainboards defect gaan door slechte bga onder de cpu/gpu. Oftewel een identiek probleem waar de soldering los laat onder de cpu.
De cpu gebruikt de behuizing als koeling en ja hij zal ongetwijfeld goed warm worden maar de boosdoener is volgens mij voornamelijk de trilling. Ik zie dit veel voorbij komen bij Samsung wasmachines maar dat is weer ander verhaal haha! :D
Deze gebruikers waarderen Moreno83 voor dit bericht:
djacco (wo sep 05, 2018 9:32 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
hnobbe
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 17, 2018 4:07 pm
Registration: 83-jx-pg
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwartsluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: ecu reparatie/vervanging

Bericht door hnobbe »

probleem is dat de link nu niks heeft, en Maarn best nog wel een stukkie rijden is voor mij, (dikke 100 km) en zoals het gister ging dan doe ik er wel een dag over. ik heb dus niks met solderen e.d., ben er gewoon niet geduldig genoeg voor. dus dat laat ik graag aan een ander over. maar wil wel graag dat Roberta gaat doen wat er van haar verwacht wordt, en dat is namelijk gewoon probleemloos rijden wanneer ik dat graag wil. tot slot ontbreekt het mij aan tijd om het allemaal zelf te gaan doen, werk momenteel 7 nachtdiensten van 12 uur in 11 dagen. en ik wil dus mijn spaarzame tijd graag aan mijn gezin besteden. dus vandaar deze oproep.

Gebruikersavatar
hnobbe
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 17, 2018 4:07 pm
Registration: 83-jx-pg
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Zwartsluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door hnobbe »

inmiddels heb ik er een best rondje bellen opzitten, en kom tot de conclusie, er is geen enkele ecu meer te krijgen. toen eens gekeken in het buitenland, en heb nu in Engeland een bedrijf gevonden die de ecu kan repareren met garantie. kost wel ff 200 pond ex verzendkosten. heb hem even losgehaald en bij mij blijken er een aantal pinnetjes los te zijn gezakt. voor ik de ecu naar engeland laat vetrekken zou ik eigenlijk eerst willen proberen of de pinnetjes niet opnieuw vast gesoldeerd kunnen worden. ik kan dat zelf niet. dus als er iemand is die dit voor me zou kunnen doen, hoor ik dat graag. uiteraard krijg je kilometergeld en wordt je de tijd vergoed.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Moreno83 »

Ik heb je een PM gestuurd.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door Moreno83 »

Hnobbe heeft de ECU opgestuurd en er was al aan gewerkt. Pinnetjes waren idd los gekomen. Heb de print eerst schoon gemaakt en daarna met no clean flux en wat tin opnieuw gesoldeerd. Viel me op dat wanneer ik tin ging toevoegen er meteen een "gat" zichtbaar was naar beneden , oftewel de pinnetjes zitten standaard al niet heel goed vast. De flux zorgt ervoor dat de tin mooi vloeit dus ook naar beneden.
Ik heb niet alleen de pinnetjes maar bijna alle componenten nagelopen. Hij heeft nu 30km zonder problemen gereden maar ik weet dus niet of de ECU verplaatst is.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door J.Amersfoort »

Nadeel is dat wanneer de hitte de contacten op de pennen heeft aangetast dit eigenlijk ook altijd de solderingen van de chip heeft aangetast. Deze chip is niet met de hand te solderen. Resultaat... storing komt na verloop van tijd geheid terug.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten