Dag allen,
Zoals jullie wellicht weten (en sommigen wellicht niet), zijn er tussen 2005 en 2006 Stilo’s geleverd met een 1.6 motor van Opel (motorcode Z16XEP). Dit kwam door een kortdurende samenwerking tussen Fiat en General Motors. Dit blok heeft 2 heuze pk’s meer dan de 1.6 van Fiat (ahum..) en geen problemen met ECU’s. Het blok is bij Opel veel geleverd in de Astra, Zafira, Meriva etc. Nu heb ik zelf ook dit blok in mijn Stilo en het loopt in principe als een spoortrein. Het probleem is echter dat, doordat er relatief weinig Stilo’s met dit blok geleverd zijn, het lastiger is om aan onderdelen te komen specifiek voor dit type motor op een Stilo. Mijn vragen zijn als volgt:
Zijn onderdelen zoals een gasklephuis, luchtmassameter, lambasonde etc motorspecifiek? Of zouden onderdelen van een 1.6 Fiat motor ook passen op dit type motor?
Tweede vraag, mocht bovenstaand lastig worden: als je gaat zoeken op Opel onderdelen van dit type motor, dan kun je wél genoeg vinden! Passen onderdelen die geschikt zijn voor dit type motor, bijvoorbeeld van een Astra, ook op de motor die in mijn Stilo zit? Of zijn daarvoor de aanpassingen die Fiat heeft gemaakt weer dusdanig groot? Wie kan me helpen, of heeft voor hetzelfde gestaan? Ik wil namelijk in de toekomst een aantal motorische onderdelen vervangen.
EDIT 2021:
Inmiddels ben ik een stuk wijzer over de techniek en ins en outs van dit motorblok. Ik vul dit onderwerp aan met handige weetjes als je aan de sleutel gaat met deze motor. Als anderen ook tips hebben over specifiek dit motorblok, dan kunnen zij dit ook aanvullen!
Fiat Opel Stilo...
- Rogerilo
- Beginner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
- Registration: 13-SP-VB
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Haaksbergen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Fiat Opel Stilo...
Laatst gewijzigd door Rogerilo op do jun 17, 2021 11:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- dennis12354
- Master
- Berichten: 610
- Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
- Registration: XX-XX-XX
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Uproad
- Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
- Woonplaats: Nuenen
- Gegeven waarderingen: 241 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Je zou onderdelennummers eens moeten nalopen. Als deze hetzelfde zijn tussen Astras en Stilos bijvoorbeeld, dan zou dit wel moeten passen ja.
- Rogerilo
- Beginner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
- Registration: 13-SP-VB
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Haaksbergen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Heb inmiddels mijn EGR vervangen voor een model uit een Opel Astra. Het is dus inderdaad onderdeelnummers vergelijken. Voor dit blok zijn er zowel Fiat onderdelen (Magnetti Marelli), als GM onderdelen gebruikt!
- Martje
- Beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo jan 06, 2019 4:51 pm
- Registration: 45- TG-G
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Racing
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Escharen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Fiat stilo check engine
We hebben nu een aantal weken de Fiat stilo 1600 racing met een Opel motor.
Hij rijdt perfect maar hij stotterde 1 keer en ging het check engine lampje branden. Rijd verder perfect geen verhoogd brandstof verbruik merk niks met rijden. Lampjes vanzelf weer uit gegaan. Wat kan dit zijn dacht zelf aan bougies of bobine wie weet raad
Gr martien
Hij rijdt perfect maar hij stotterde 1 keer en ging het check engine lampje branden. Rijd verder perfect geen verhoogd brandstof verbruik merk niks met rijden. Lampjes vanzelf weer uit gegaan. Wat kan dit zijn dacht zelf aan bougies of bobine wie weet raad
Gr martien
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5372
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 839 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Het is slim om de Stilo uit te laten lezen om zo de storing (en) boven water te krijgen, dit kun je gratis doen bij een van de FSC "Quick-Point's"
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5372
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 839 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Amersfoort..is het dichtste bij voor jou...
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- Rogerilo
- Beginner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
- Registration: 13-SP-VB
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Haaksbergen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Even wat relevante informatie over dit blok: Luchtmassameter zit niet in dit blok. Da’s goed om te weten. Gasklephuis is ook Fiat specifiek, maar wel weer een andere als in de Fiat 1.6... lastig aan te komen! Ook de injectoren verschillen. Dit blok heeft 2 modellen van Weber erin zitten (2x blauwe en 2x gele) die godsgruwelijk duur zijn! 333,- PER STUK! De ECU is geen probleemonderdeel bij dit blok, maar hij kan wel vroegtijdig kapot. Mijne overleden bij 200.000km! Nieuwe ECU had ik voor 400,- (particuliere aankoop). Ook de bobine bestaat uit één brug met 4 bobines . Als er dus 1 kapot gaat, moet je de hele brug vervangen (kost je ongeveer 115,- en is een aandachtspunt bij dit blok!) Deze motor heeft geen bougiekabels, maar bougies rechtstreeks op de cilinders.
Dit blok verbruikt weinig olie. 1 keer per jaar verversen is voldoende (ongeveer 20.000 km) en je hoeft in principe niet bij te vullen!
Deze motor heeft 2 lamdasondes. Deze zijn makkelijk te vervangen.
Dit blok verbruikt weinig olie. 1 keer per jaar verversen is voldoende (ongeveer 20.000 km) en je hoeft in principe niet bij te vullen!
Deze motor heeft 2 lamdasondes. Deze zijn makkelijk te vervangen.
- bberg
- Junior
- Berichten: 166
- Lid geworden op: wo jan 31, 2018 10:33 pm
- Registration: 00-AA-BB
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 55 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Niet mogelijk om gewoon opel onderdelen te gebruiken?Rogerilo schreef:Even wat relevante informatie over dit blok: Luchtmassameter zit niet in dit blok. Da’s goed om te weten. Gasklephuis is ook Fiat specifiek, maar wel weer een andere als in de Fiat 1.6... lastig aan te komen! Ook de injectoren verschillen. Dit blok heeft 2 modellen van Weber erin zitten (2x blauwe en 2x gele) die godsgruwelijk duur zijn! 333,- PER STUK! De ECU is geen probleemonderdeel bij dit blok, maar hij kan wel vroegtijdig kapot. Mijne overleden bij 200.000km! Nieuwe ECU had ik voor 400,- (particuliere aankoop). Ook de bobine bestaat uit één brug met 4 bobines . Als er dus 1 kapot gaat, moet je de hele brug vervangen (kost je ongeveer 115,- en is een aandachtspunt bij dit blok!) Deze motor heeft geen bougiekabels, maar bougies rechtstreeks op de cilinders.
Dit blok verbruikt weinig olie. 1 keer per jaar verversen is voldoende (ongeveer 20.000 km) en je hoeft in principe niet bij te vullen!
Deze motor heeft 2 lamdasondes. Deze zijn makkelijk te vervangen.
Anders staat er hier nog een Stilo op de sloop: https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... ousPage=lr
Fiat Stilo Abarth 5M, blue vitality, 3drs, 2006, 330mm Brembo's
Fiat Stilo Abarth Selespeed, blue vitality, 3drs, 2004 (verkocht)
Fiat Stilo Abarth Selespeed, blu navy, 3drs, 2003 (gesloopt)
Fiat Stilo Abarth Selespeed, blue vitality, 3drs, 2004 (verkocht)
Fiat Stilo Abarth Selespeed, blu navy, 3drs, 2003 (gesloopt)
- Rogerilo
- Beginner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di nov 14, 2017 11:37 pm
- Registration: 13-SP-VB
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Haaksbergen
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Opel Stilo...
Klopt, heb deze advertentie ook gezien.
Veel Opel onderdelen zijn anders, maar een aantal ook dezelfde (zoals de EGR). Het blok is dus wel door Fiat aangepast wat nieuwe onderdelen zoeken moeilijk maakt, aangezien er relatief weinig van deze motoren zijn verkocht.
Het lijkt dus mooi om Duitse paarden in je Italiaanse bolide te hebben, maar als je moet gaan sleutelen zou je soms willen dat het anders was...
Veel Opel onderdelen zijn anders, maar een aantal ook dezelfde (zoals de EGR). Het blok is dus wel door Fiat aangepast wat nieuwe onderdelen zoeken moeilijk maakt, aangezien er relatief weinig van deze motoren zijn verkocht.
Het lijkt dus mooi om Duitse paarden in je Italiaanse bolide te hebben, maar als je moet gaan sleutelen zou je soms willen dat het anders was...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten