Accu/Relais

Alles over de elektronica van de Stilo.
fiatstilofanatic
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Accu/Relais

Bericht door fiatstilofanatic »

japioo schreef:D+ is het dunne draadje dat op de dynamo zit, daar komt spanning op wanneer de dynamo begint te laden.
Met deze spanning stuur je dus het spoeltje van het scheidingsrelais aan. Kabeltje gewoon erbij aansluiten dus.
O, en het relais dat je aangaf is de goede.
hoe kan je er bij

Gebruikersavatar
JPdeC
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: za jan 24, 2015 6:25 pm
Registration: 23spvb
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: mijdrecht
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door JPdeC »

Hallo , ik ben betrekkelijk nieuw in het plaatsen van reacties en mocht het niet geheel naar wens zijn dan graag een reactie met hoe het wel moet.
Maar ik het als bijlage een foto gemaakt van de zekeringkast van de 1600 16 v van de stilo multiwagen.
Ik weet niet of de beheerders van dit forum in staat zijn de foto vergroot weer te geven maar ik het op de relais beschreven waar ze voor zijn.
Tevens heb ik alle 16 ampere relais vervangen voor 30 amp.
En een goede tip: vervang de orgineloe 30 amp relais eens in de 3 jaar . De orginle 30 amp relais zijn voor de koelventilator en de uit voering met Airco heeft daarbij ook nog een 50 ampere relais.
De inspuiting en brandstofpomp werkt via een 30 ampere realis en de onsteking wordt ook standaard door een 30 amp relais aan gestuurd.
Door dat Fiat deze mini relais gebruikt worden die relais warm. ( lees eigenlijk te warm ) waardoor na verloop van tijd de relais niet meer naar behoren werken en je uitval krijgt of storingsmeldingen die veroorzaakt worden door de aansturing via de reails.
Zelf een paar keer de nare ervaring gehad en bij het vervangen van het relais was alles weer perfect.
Wat ik nu preventief door is eens peer jaar bouw ik de zekeringen kast geheel uit, maakt alles netjes schoon , trek alle zekeringen en realis er uit en blaas met de luchtspuit alle eventuele zooi er uit. ( denk er om niet met 8 bar druk maar eningzins gereduceerd. Daarna plaats ik alles weer netjes terug , haal de bus met siliconenspray een keer over heen en alles weer terug bouwen.
Tot nu toe heeft dat geresulteerd in een storings vrije Stilo.
De 30 ampere relais zijn zo ver mij bekend niet te koopt in de aftermarkt .
De 16 ampere minirelais zijn te koop bij Rick Donkers Auto Electrics in Veghel ( www. rdae.nl )
Succes.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Relais T07-fan2

Bericht door J.Amersfoort »

Hallo allemaal.

Ik heb in mijn stilo 1.6 geen relais T07 zitten (grote zwarte)
Nu viel mij op de sloperijen op dat ze heel vaak missen.
Kan het zijn dat deze niet standaard uitgevoerd is? Of gaan ze gewoon veel kapot?
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Accu/Relais

Bericht door Schumi »

Stilo's van voor bjr 2003 daarbij wordt de motorkoelventilator bestuurd door de ECU....als ik het goed heb.

Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Accu/Relais

Bericht door J.Amersfoort »

Schumi schreef:Stilo's van voor bjr 2003 daarbij wordt de motorkoelventilator bestuurd door de ECU....als ik het goed heb.
Oh, Kan op E-learn alleen de varriant met de 2 relais vinden.

Afbeelding
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
StiloPriest
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za apr 15, 2017 4:09 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Doesburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: ECU vervangen/verplaatsen

Bericht door StiloPriest »

JPdeC schreef:Hallo , ik ben betrekkelijk nieuw in het plaatsen van reacties en mocht het niet geheel naar wens zijn dan graag een reactie met hoe het wel moet.
Maar ik het als bijlage een foto gemaakt van de zekeringkast van de 1600 16 v van de stilo multiwagen.
Ik weet niet of de beheerders van dit forum in staat zijn de foto vergroot weer te geven maar ik het op de relais beschreven waar ze voor zijn.
Tevens heb ik alle 16 ampere relais vervangen voor 30 amp.
En een goede tip: vervang de orgineloe 30 amp relais eens in de 3 jaar . De orginle 30 amp relais zijn voor de koelventilator en de uit voering met Airco heeft daarbij ook nog een 50 ampere relais.
De inspuiting en brandstofpomp werkt via een 30 ampere realis en de onsteking wordt ook standaard door een 30 amp relais aan gestuurd.
Door dat Fiat deze mini relais gebruikt worden die relais warm. ( lees eigenlijk te warm ) waardoor na verloop van tijd de relais niet meer naar behoren werken en je uitval krijgt of storingsmeldingen die veroorzaakt worden door de aansturing via de reails.
Zelf een paar keer de nare ervaring gehad en bij het vervangen van het relais was alles weer perfect.
Wat ik nu preventief door is eens peer jaar bouw ik de zekeringen kast geheel uit, maakt alles netjes schoon , trek alle zekeringen en realis er uit en blaas met de luchtspuit alle eventuele zooi er uit. ( denk er om niet met 8 bar druk maar eningzins gereduceerd. Daarna plaats ik alles weer netjes terug , haal de bus met siliconenspray een keer over heen en alles weer terug bouwen.
Tot nu toe heeft dat geresulteerd in een storings vrije Stilo.
De 30 ampere relais zijn zo ver mij bekend niet te koopt in de aftermarkt .
De 16 ampere minirelais zijn te koop bij Rick Donkers Auto Electrics in Veghel ( www. rdae.nl )
Succes.
Ik ben mij er zeker van bewust dat deze reactie van mij wel een hele late reactie is maar ik vond dat het punt, om maar zo 16amp relais te vervangen voor zwaarder uitgevoerde relais wel een dus danig belangrijk onderwerp is en zal proberen dit duidelijk te maken zonder al te diep op electronica/TTL electronica in te gaan.
Veel al worden de relais aangestuurd door een schakelaar of bijvoorbeeld een hendel aan je stuur met daarin een schakelaar en hier kan weinig in fout gaan want een schakelaar op je dashboard of je hendel aan je stuur kan meestal wel een dus danige grote stroom aan die dat vergrote relais wel kan aansturen, maar de situatie word helemaal anders als het gaat om een relais te vergroten die direct door een signaal uit je ecu word aangestuurd, want dan moet je eerst weten of de spoel van het te plaatsen relais wel passend is met de stroombron in je ecu die het relais moet gaan aansturen, wat in dit geval veelal direct uit een ic/chip moet komen en dat deze betreffende uitgang van dit ic/chip beperkt is qua de stroom die het kan leveren om het relais te doen schakelen, en de daardoor "interne hitte" in dit ic/chip die ontstaat door de grote van de spoel van het relais, en je kunt je dan ook wel voorstellen wat een te heet geworden ic/chip voor kuren kan gaan vertonen en dat het een recept kan zijn voor het openen van je "knip" :think:
En ik hoop het op deze manier een beetje duidelijk te hebben gemaakt waarom je dus niet maar zo zwaarder uitgevoerde relais te kunnen plaatsen.

enjoy your ride :thumbup:
Michael
Er zijn mensen die zo "hard" rijden dat ze niet worden geflitst :o .......maar worden geschilderd :wtf:

Audi Quattro TT
Stilo Abarth Selespeed N24 Stradale

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten