De eigenaardigheden van mijn Stilo

Alles over de elektronica van de Stilo.
Gebruikersavatar
JasperStilo
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za mei 04, 2019 10:17 pm
Registration: 47-JZ-NL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Edizione Cool
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Etten-Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door JasperStilo »

Beste mensen,
Ik ben sinds februari eigenaar van een Stilo 1.6 3D uit 2003. Ik heb nog geen grote problemen meegemaakt, maar er zijn een aantal eigenaardigheden die ik niet 1, 2, 3 gevonden kreeg op het forum, vanwege de verschillende punten heeft dit topic een wat vage titel.
Ik zal mijn problemen/punten zo goed mogelijk beschrijven. Als iemand mijn punten bekend voorkomen, en er wellicht oplossingen voor weet, of weet of iets meer van belang is dan ik mij besef, hoor ik het graag :-)
Laat ik vooropstellen dat ik A) niet technisch ben (lees; echt een leek) en B) dat er behalve een nieuwe radio, voor zover ik weet, alleen maar standaardonderdelen in mijn Stilo zitten.

1) Mijn temperatuurmeter lijkt telkens een graad of 3 onder de werkelijke temperatuur te zitten (zowel binnen als buitentemp). Kwa buitentemperatuur heb ik hier geen last van; alleen datie mij al bij 6 graden gaat waarschuwen voor ijs op de weg, omdat de auto het maar 3 graden vind. Aan de binnentemperatuur zitten meer nadelen; als ik mijn verwarming op 16 graden zet, omdat ik nèt geen koude lucht wil voelen, gaatie stoken tot het voor mijn gevoel 22 graden is in de auto. Ik rij dus nagenoeg altijd met de climate control op LOW of uit.

2) Eens in de maand zo ongeveer geeftie aan dat mijn linker mistlamp achter het niet zou doen. Met enkele bochten gaat deze melding weer weg, dus dit lijkt mij een slecht contactje? Is dit meestal op te lossen door simpelweg het stekkertje op te zoeken en deze aan te drukken? Ik ga ervan uit dat het lampje zelf niet echt uit zichzelf los komt.

3) Eens in de week hoor ik vanaf mijn rechterkant een zoemend geluid komen. Dit doet mij het meeste denken aan het geluid van het 'lezen' van een cd. Met mijn oor op het dashboard lijkt het geluid echter niet van de radio te komen, maar klinkt het luidst net rechts van mijn stuur en display, boven de luchtblazers in het middenconsole. Iemand enig idee of dit kwaad kan? Met de radio heel zacht aan hoor ik het al niet meer. Overigens heeft er in deze radio nog nooit een cd gezeten.

4) Als ik met lekker weer weg rij, hoor ik tussen de 100m en 2km rijden een aantal keer een 'tok'. Dit lijkt van mijn vooruit te komen, bijna alsof die 'werkt' met temperatuurverschil. Het wel of niet aan hebben van verwarming/airco levert geen verschillen op. Volgens de aanwijzingen die ik heb kunnen vinden, bevat mijn Stilo nog een originele voorruit, dus ga ik ervan uit dat hij goed gemonteerd is. Er zijn wel enkele sterretjes gerepareerd (1 toen de auto al in mijn bezit was), en die laatste is een miniscuul beetje doorgescheurd 2 dagen na het opvullen, maar is 100% stabiel.

5) Volgens alle tabellen en de gebruiksaanwijzing moet er in mijn banden bij normaal gebruik 1.9 bar zitten. Ik vind de banden er echter erg leeg/plat uit zien met die druk, en rijd dus met iets meer (zonder de maximaal voorgeschreven druk te overschrijden), iemand hier ideeën over?

6) Ook mag ik er aan gaan geloven om mijn dimlichtlamp rechtsvoor te vervangen. Kan ik dit het beste bij een garage laten doen, aangezien ik heb gelezen dat dit best lastig te bereiken is, of is dit voor een leek als mij met een youtube filmpje wel te doen?

7) Eenmaal weigerde mijn Stilo soepel te starten. Ik dacht dat ik het contact nèt te lang heb geprobeerd, want toen hij de 2e keer wel startte, verscheen het gele "check engine" lampje (overigens niet gevolgd door "stop engine"). Diezelfde dag bleef dit waarschuwingslampje aan gaan na het starten, ook na zo'n 8u stilstaan op mn werk. De volgende dag, wederom na zo'n 8-10u stil staan, was de melding weg en nu heb ik hem al 2 weken niet gezien, en de check bij het starten doorlooptie ook zonder meldingen. Moet ik het alsnog laten checken?

8) Kunnen jullie mij vertellen of het Fiat Original Care pakket de 169 euro waard is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! En ik weet dat niet al mijn punten onder het elektrische vallen, maar ik hoop dat mij dat vergeven wordt :-p

Mvg, Jasper

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door J.Amersfoort »

Hoi jasper,
Ik heb enkele punten benoemt waarvan ik denk dat ze gemakkelijk op te lossen zijn.

1. Waarschijnlijk is je temperatuursensor buiten het aan het begeven. Makkelijk te vervangen deze zit namenlijk in je linkerbuitenspiegel. Is een how-to van om de spiegel eruit te krijgen. Mijn advies zorg dat je voordat je begint nieuwe inzet spiegeltjes hebt (paar euro online)

2. Probeer eerst je lampje te vervangen voordat je gaat zoeken in andere opties.

3. Zou je stelmotor in de koplamp kunnen zijn. Naast je stuur kan je je koplampen stellen. Kijk of dit aan beide kanten nog goed werkt.

6. Dimlamp rechtsvoor is makkelijk, linksvoor zou je om het makkelijk te maken de bumper eraf moeten halen. Is ook een how-to van

7. Laat je stilo eens uitlezen bij een van de fsc quickpoints, zei kunnen je dsn meer vertellen

Hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben.
Mvg,
Jorick

Ps, let niet op typfouten. Het is 05:00 en ben wakker omdat de baby de fles moest :)
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
JasperStilo
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za mei 04, 2019 10:17 pm
Registration: 47-JZ-NL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Edizione Cool
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Etten-Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door JasperStilo »

Bedankt voor je nachtelijke reactie Jorick, ik ben komende week aantal dagen vrij, dan zal ik eens gaan kijken :-)

Succes met de kleine!

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door Moreno83 »

Hoi Jasper ,

Die "tok" in de voorruit heb ik ook wel eens , geen idee wat dat is maar het lijkt dan net alsof de ruit geknapt is. ( Is best hard! ).

2) Ik zou zoals Jorick aangaf de lamp eens er uit halen en de contactjes opschuren. Vaak is het slijtage/corrosie. Neem dan gelijk alles mee.

3) Dat zoemen heeft denk ik te maken met het veranderen van de temperatuur in de auto. Als ik in mijn multiwagon van bijv 16 graden naar 23 ga hoor ik hem ook zoemen/mechanisch veranderen. Gezien die van jou moeite heeft met de temperatuur lijkt me dat een optel sommetje..... Stelmotor van de lamp moet je aan de buitenkant van de auto ook horen!

5) Ik heb met beide Stilo's mijn banden spanning tussen de 2.2 en 2.4! Volgens mij zijn er ook wel leden die hem op 2.6 hebben.....

7) Heb je de originele sleutel? Ik heb mijn plastic kapje van de sleutel veranderd en dan doet hij dat ook heel af en toe eens. Als ik hem dan uitlees geeft hij aan dat het niet de originele sleutel is , wat wel zo is. Wellicht batterij eens vervangen.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door Moreno83 »

PS , Fiat original care zou ik niet doen. Heeft je auto goed onderhoud gehad? ( Olie vervangen/bougies etc ).

Gebruikersavatar
JRNYMO
Beginner
Beginner
Berichten: 86
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 7:52 pm
Registration: 07RSGX
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Tilburg
Gegeven waarderingen: 30 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door JRNYMO »

[quote="JasperStilo"]Beste mensen,
Ik ben sinds februari eigenaar van een Stilo 1.6 3D uit 2003. Ik heb nog geen grote problemen meegemaakt........

Hee Jasper

2) lijkt me inderdaad een slechte connectie of (bijna) kapot lampje. Ik zou dat lampje gewoon vervangen contact schoonmaken en misschien wat contactspray als het niet werkt. Moet je wel de achterlamp eruit halen met een paar schroeven.

3) Hoor je dit ook als je je climate control uit zet of de lampen uit zet? is het een aanhoudend geluid of met pauzes?

4) Als we het zelfde bedoelen dan kan dit naar mijn weten geen kwaad. Ik heb dat ook. Voornamelijk in de winter wanneer het koud is en dan met het verwarmen van de auto dat het lijkt alsof er iets uitzet. Ook nog niet kunnen achterhalen wat het is.

5) Als het onderhoudsboekje 1,9 aangeeft en er zit 1,9 in dan zou het goed moeten zijn. Je mag tot 2,3 gaan dus je hebt wat spelling. Zijn het nieuwe banden? En merk je tijdens het rijden dat de auto trilt of iets?

6) Rechtsvoor is goed te doen en moet volgens mij gewoon vanuit de motorkap kunnen. Linksvoor is een ander verhaal daar kun je het beste bij via je linker spatscherm in je wielkast. Ook niet heel moeilijk afhankelijk hoe handig je bent natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=KhlKvdyM0Fc

7) Ik heb mij altijd laten vertellen dat een geel motor lampje rijden is. Het kan van alles betekenen van een slechte connectie tot aan het rijden op 3 cilinders (dit merk je wel hoor). Om het zeker te weten kun je het laten uitlezen vooral als je auto "gek begint te doen". Het feit is wel dat je de melding nu niet meer hebt en dat je auto dus van mening is dat het niet meer nodig is.

Gebruikersavatar
bberg
Junior
Junior
Berichten: 165
Lid geworden op: wo jan 31, 2018 10:33 pm
Registration: 00-AA-BB
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Zwolle
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door bberg »

Punt 4 heb ik ook als mijn Stilo in de zon heeft gestaan. Als ik dan de airco vol aanzet begint die te tikken. Is volgens mij gewoon het dashboard wat aan het uitzetten of krimpen is.
Fiat Stilo Abarth 5M, blue vitality, 3drs, 2006, 330mm Brembo's
Fiat Stilo Abarth Selespeed, blue vitality, 3drs, 2004 (verkocht)
Fiat Stilo Abarth Selespeed, blu navy, 3drs, 2003 (gesloopt)

Gebruikersavatar
JasperStilo
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za mei 04, 2019 10:17 pm
Registration: 47-JZ-NL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Edizione Cool
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Etten-Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door JasperStilo »

J.Amersfoort schreef:Hoi jasper,
Ik heb enkele punten benoemt waarvan ik denk dat ze gemakkelijk op te lossen zijn.

1. Waarschijnlijk is je temperatuursensor buiten het aan het begeven. Makkelijk te vervangen deze zit namenlijk in je linkerbuitenspiegel. Is een how-to van om de spiegel eruit te krijgen. Mijn advies zorg dat je voordat je begint nieuwe inzet spiegeltjes hebt (paar euro online)

2. Probeer eerst je lampje te vervangen voordat je gaat zoeken in andere opties.

3. Zou je stelmotor in de koplamp kunnen zijn. Naast je stuur kan je je koplampen stellen. Kijk of dit aan beide kanten nog goed werkt.

6. Dimlamp rechtsvoor is makkelijk, linksvoor zou je om het makkelijk te maken de bumper eraf moeten halen. Is ook een how-to van

7. Laat je stilo eens uitlezen bij een van de fsc quickpoints, zei kunnen je dsn meer vertellen

Hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben.
Mvg,
Jorick

Ps, let niet op typfouten. Het is 05:00 en ben wakker omdat de baby de fles moest :)
Nogmaals dank voor de reactie!
1) Ik ga hier het eea over opzoeken, kijken of ik mezelf vertrouw om dit te doen :-p .
2) Zie punt 1 :-)
3) Lampen(motortje) gecheckt, deze werkt nog prima.
6) Had het inderdaad zelf gevonden, maar voor de eerste keer ben ik toch maar langs de Fiat garage gegaan. Daar hebben ze hem vervangen voor enkel de kosten van het lampje, een tientje. Kan ik de volgende keer zelf een lampje halen en prutsen, want ik heb meegekeken met de monteur :-) . Overigens was idd iedereen opgelucht dat het niet de linkse was xD
7) Dit zal ik idd eens laten doen, gewoon uit nieuwsgierigheid of er iets naar boven komt. Zoals gezegd heeft de auto zelf er geen problemen meer mee :-)

Nogmaals bedankt!
Jasper

Gebruikersavatar
JasperStilo
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za mei 04, 2019 10:17 pm
Registration: 47-JZ-NL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Edizione Cool
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Etten-Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door JasperStilo »

Moreno83 schreef:Hoi Jasper ,

Die "tok" in de voorruit heb ik ook wel eens , geen idee wat dat is maar het lijkt dan net alsof de ruit geknapt is. ( Is best hard! ).

2) Ik zou zoals Jorick aangaf de lamp eens er uit halen en de contactjes opschuren. Vaak is het slijtage/corrosie. Neem dan gelijk alles mee.

3) Dat zoemen heeft denk ik te maken met het veranderen van de temperatuur in de auto. Als ik in mijn multiwagon van bijv 16 graden naar 23 ga hoor ik hem ook zoemen/mechanisch veranderen. Gezien die van jou moeite heeft met de temperatuur lijkt me dat een optel sommetje..... Stelmotor van de lamp moet je aan de buitenkant van de auto ook horen!

5) Ik heb met beide Stilo's mijn banden spanning tussen de 2.2 en 2.4! Volgens mij zijn er ook wel leden die hem op 2.6 hebben.....

7) Heb je de originele sleutel? Ik heb mijn plastic kapje van de sleutel veranderd en dan doet hij dat ook heel af en toe eens. Als ik hem dan uitlees geeft hij aan dat het niet de originele sleutel is , wat wel zo is. Wellicht batterij eens vervangen.
Dank voor de reactie!

Die tok is idd best hard. Dacht de eerste keer dat er iets door mn ruit zou komen. Maar goed, daar is gelukkig niks aan te zien :-)

2) Staat inmiddels op het lijstje ;-)
3) Okee, dat zou idd kunnen. Vond zelf de plek waar ik het vandaan hoorde komen apart, maar ik heb dan ook geen beeld hoe alles achter mn dashboard loopt :-p . Ik hoor van buiten niets, en mijn lampen zijn prima te verstellen, dus ik denk idd niet dat het dit is.
5) Okee, dan blijf ik lekker op iets hardere banden doorrijden :-).
7) Ja, ik heb 2 originele sleutels. Volgens de handleiding zouden die ook nog een aparte tekstmelding moeten krijgen als daar iets mee was. Maar goed, melding en het lampje zijn er dus inmiddels niet meer geweest :-)

Bedankt voor het meedenken!
Jasper

Gebruikersavatar
JasperStilo
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za mei 04, 2019 10:17 pm
Registration: 47-JZ-NL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Edizione Cool
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Etten-Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: De eigenaardigheden van mijn Stilo

Bericht door JasperStilo »

JRNYMO schreef:
JasperStilo schreef:Beste mensen,
Ik ben sinds februari eigenaar van een Stilo 1.6 3D uit 2003. Ik heb nog geen grote problemen meegemaakt........

Hee Jasper

2) lijkt me inderdaad een slechte connectie of (bijna) kapot lampje. Ik zou dat lampje gewoon vervangen contact schoonmaken en misschien wat contactspray als het niet werkt. Moet je wel de achterlamp eruit halen met een paar schroeven.

3) Hoor je dit ook als je je climate control uit zet of de lampen uit zet? is het een aanhoudend geluid of met pauzes?

4) Als we het zelfde bedoelen dan kan dit naar mijn weten geen kwaad. Ik heb dat ook. Voornamelijk in de winter wanneer het koud is en dan met het verwarmen van de auto dat het lijkt alsof er iets uitzet. Ook nog niet kunnen achterhalen wat het is.

5) Als het onderhoudsboekje 1,9 aangeeft en er zit 1,9 in dan zou het goed moeten zijn. Je mag tot 2,3 gaan dus je hebt wat spelling. Zijn het nieuwe banden? En merk je tijdens het rijden dat de auto trilt of iets?

6) Rechtsvoor is goed te doen en moet volgens mij gewoon vanuit de motorkap kunnen. Linksvoor is een ander verhaal daar kun je het beste bij via je linker spatscherm in je wielkast. Ook niet heel moeilijk afhankelijk hoe handig je bent natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=KhlKvdyM0Fc

7) Ik heb mij altijd laten vertellen dat een geel motor lampje rijden is. Het kan van alles betekenen van een slechte connectie tot aan het rijden op 3 cilinders (dit merk je wel hoor). Om het zeker te weten kun je het laten uitlezen vooral als je auto "gek begint te doen". Het feit is wel dat je de melding nu niet meer hebt en dat je auto dus van mening is dat het niet meer nodig is.
Bedankt voor je reactie!
2) Het staat idd op mijn lijstje. Overigens is het inmiddels een tijdje geleden, de melding.
3) De lampen uit nog niet geprobeerd. De climate control wel, toen merkte ik geen verandering. Het is een geluid met korte tussenposes. Zoals bij het lezen van een cd dat niet soepel gaat, 2 seconden gezoem, 1 seconde niks, 2 seconden gezoem enzovoort. Zodra ik even heb gereden (lees; meer dan 2 minuten) is het weg.
4) Idd, het klinkt alsof er iets uitzet. Maar als meer mensen dit hebben zal het wel niks ernstigs zijn, gewoon de charmes van Italiaanse autobouwers :-p.
5) De banden zaten er al onder toen ik ze kocht. Zien er nagenoeg nieuw uit, volgens de verkoper heeft de laatste eigenaar ze eronder laten zetten bij een Fiat garage en er in de 2.5 jaar dat hij de auto in bezit had, er amper mee gereden. Profiel en slijtage lijken dit verhaal te bevestigen.
Ik merk er, nu ik ze weer op 2.2 heb gezet, niets van tijdens het rijden. Op 1.9 voelde ik iets minder van de weg, maar liep mn brandstofverbruik op en voelde de auto in leuke bochten erg "plakkerig". Op zich niet het meest verkeerde, maar vond het niet prettig rijden. Bij minder wegdek leken er meer trillingen te voelen op 1.9 dan op 2.2.
6) Is idd vanuit de motorkap te doen. Heb het, aangezien het de eerste keer was, door de Fiat garage laten doen, voor een tientje, maar wel zelf meegekeken.
7) Ik heb mn vriendin ook uitgelegd dat je pas bij rode lampjes echt moet gaan stoppen xD, en aangezien het lampje en de melding nu al weken wegblijven, vind ik het wel prima zo. Uitlezen wil ik uit nieuwsgierigheid toch al eens laten doen. Kwa rijden heb ik er in ieder geval niets van gemerkt.

Nogmaals bedankt voor de reactie!
Jasper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten