P0487 Onderwerp is opgelost

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Plaats reactie
bartou
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

P0487

Bericht door bartou »

Beste medeforummers,

Check Engine lampje gaat aan en bij het uitlezen van de ecu met MES lees ik dat de EGR klep geen signaal krijgt.(o.i.d.)
Het lampje blijft ook aan na de auto een keer te hebben uit gezet en weer aan.
De motor loopt verder prima.
Maar toevallig gisteren gevraagd wat ik nog terug zou krijgen voor de auto.
Kreeg ik als antwoord: zo'n €1000,- meer zonder de storing.
Nu ga ik er van uit dat die een beetje overdrijft.
Maar toch.........
Ik ga er niet van uit dat het vervangen van de EGR klep meteen het probleem verhelpt.
Wellicht dat iemand meer van dit probleem weet.
En of dit een serieus probleem kan worden.
Verder is de auto weer prima door de APK gekomen. (zie geen smiley met zweetdruppeltjes staan, anders had ik die hier neer gezet)
Wie denkt er hardop met me mee?
Alvast bedankt!!!

Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
StiloPriest
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za apr 15, 2017 4:09 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Doesburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: P0487

Bericht door StiloPriest »

Hai bartou,

Ik lees je verhaal en vraag mij af, hebben ze je EGR-klep soms softwarematig uitgezet en de poorten afgesloten??
Want dan kan het zo zijn dat ze bepaalde markers in de software niet goed hebben geprogd, en dus vervolgens en logisch, een melding van de ECU dat de EGR-klep geen signaal krijgt!! En dus je check-enginelight gaat branden!?
Ik vraag dit omdat ik het zelf wel eens gehad heb bij een klantje van mij met een Peugeot 206 1.4hdi waarbij ik dus de EGR had uitgeprogd maar dus niet correct, en dus na correctie was het okey...
Het kan ook zijn dat je EGR-klep kapot is omdat deze zijn stand-open niet terug meld aan de ECU en dus kan de ECU het aanzien als een fout in de aansturing.
Trek anders even de connector op je EGR-klep los en kijk dan welke melding je dan krijgt.
In principe heeft de niet werkende EGR-klep geen schadelijke gevolgen, en als de EGR-klep dicht staat is het nog gunstiger voor je motor want hij krijgt dan lekkere schone lucht binnen en niet die vieze verbrande lucht die eigenlijk door de uitlaat naar buiten gaat.
Maar het is normaalgesproken wel een punt van afkeur bij een apk-keuring?! en jouw auto is goed gekeurd????
Wat ik je kan meegeven is, heb je schema's van je auto en zoek dan de aansturing van je EGR-klep en als je motor koud is start deze en lees je EGR aansturing uit, en je weet meer!!
Check ook meteen of je kunt zien of je EGR-klep aan de ingang en uitgang is afgestopt dmv plaatjes ijzer die als afstop dienen van de uitlaatgassen.

suc6
Michael
Er zijn mensen die zo "hard" rijden dat ze niet worden geflitst :o .......maar worden geschilderd :wtf:

Audi Quattro TT
Stilo Abarth Selespeed N24 Stradale

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: P0487

Bericht door Luigi »

Beste lezers.

Bij veel auto's wordt de EGR afgesloten.
Dit is geen punt waarop de auto afgekeurd kan worden. Als de auto niet aan de emissie eisen voldoet wel (heb ik nog niet meegemaakt).
Vaak is de EGR klep vuil en zul je hem moeten reinigen/gangbaar maken.
Als je hem daarna afsluit met een plaatje wordt hij ook niet meer vuil.
Het lampje op het dashboard (ABS lampje nog uitgezonderd) moet APK technische ook geen probleem zijn (vanaf 20 mei veranderd er wel veel), alleen een reparatie advies.

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Gebruikersavatar
StiloPriest
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za apr 15, 2017 4:09 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Doesburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: P0487  Onderwerp is opgelost

Bericht door StiloPriest »

Hai Luigi,
Wat mijn ervaring was, vorig jaar met een klantje van mij die vertelde dat zijn auto was afgekeurd(steekproef) omdat de keurmeester zag dat de EGR-klep(Renault Espace) was afgestopt, dit terwijl de Emissie geen probleem was en natuurlijk brande het lampje CheckEngine niet??!!
Ik heb zelf ruim 1,5 jaar daarvoor, toen ze voor het eerst bij mij (beun de Haas) kwamen en nadat ze hun probleem uitgelegd hadden, en de verschillende rekeningen hadden laten zien van het elke keer cleanen van de EGR-klep (3x in het totaal), heb ik deze meteen uitgeprogd en netjes afgestopt aan beide zijde(stop altijd beide zijde af)
Want mijn ervaring is dat als je eenmaal aan het cleanen komt van de EGR-klep dat het een paar maanden goed kan gaan maar dat hij weer terug komt is wat mijn ervaring betreft zeker,en dus ben ik niet zo van het cleanen van EGR-kleppen.....wie die functie heeft uitgevonden moeten ze nu nog................vul maar in. hahaha
Maar ik heb idd ook goede ervaring dat je emissie 9 van de 10 keer prima is zonder je EGR-klep, maar waar een ieder(beun) navraag naar zou moeten doen zijn de eisen want die verschillen elk jaar(in het nadeel van de klant natuurlijk) en dus weet ik zo niet zoals in het geval van Bartou waarbij het checkengine lampje brand en foutmelding P0487 en dan toch de auto goedkeuren, buiten het feit dat de emissie goed was, vind ik het gehele keurings verhaal maar een geld klopperij op bepaalde vlakken.
Denk dat Bartou zeker zijn vraagtekens moet plaatsen bij het antwoord wat deze persoon tegen hem zei over de 1000euro die de auto nog kon opbrengen want als ze al zo ongenuanceerd antwoord geven dan krijg ik mijn bedenkingen.

Hoop voor Bartou dat het allemaal goed afgelopen is.
Suc6 Bartou en hoop dat je nog plezier hebt van je Stilo!!!
Er zijn mensen die zo "hard" rijden dat ze niet worden geflitst :o .......maar worden geschilderd :wtf:

Audi Quattro TT
Stilo Abarth Selespeed N24 Stradale

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: P0487

Bericht door Luigi »

Dat de eisen ieder jaar worden aangepast en dat kun je overal terug vinden. De en meeste wijzigingen zijn erg goed en doordacht voor de beurs van de garage bedrijven maar vaak zeker niet voor ons milieu, tevens is het voor de consument zeer verwarrend. Een brandend lampje, kan dit de ideale kans voor een garagehouder zijn om zijn knip te vullen. Heeft een klant duidelijk geen verstand van auto's dan is de kans aanwezig dat de rekening hoger uitvalt. Wel eens een vrouw gesproken die alleen een APK kon laten uitvoeren in combinatie met een grote beurt. Daar heb ik toch maar even een stokje voor gestoken. Misschien is het antwoord wel niet zo ongenuanceerd maar gewoon een spelletje om de auto goedkoop te krijgen. Als ik Bartou was zou ik de auto koesteren i.p.v. verkopen. Er zijn bij de club vast wel liefhebbers die willen helpen met zijn Stilo als het nodig is.

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

bartou
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: P0487

Bericht door bartou »

@ StiloPriest,

Ik kan me niet herinneren dat de klep softwarematig is uitgezet.
Ik gok er op dat de klep niet meer helemaal dicht kan vanwege de opbouw van troep in de klep.
Natuurlijk kan die dan niet meer registreren of de klep helemaal dicht is.
Ik zal nog eens een test doen met de stekker los van de klep.
Maar hoe schakel ik de klep dan softwarematig uit?
Doe ik dat in MES?
En ik neem aan dat de motor op bedrijfstemperatuur moet zijn voordat de klep überhaupt reageert.
Ik wil dit allemaal weten voordat ik de klep demonteer en schoon ga maken.
Ik zat ook al te denken aan EGR cleaner.
Maar ik heb ook al gezien dat de kanaaltjes in het inlaatspruitstuk dicht kunnen zitten.
En die haal ik er liever niet zelf van af.
De werking van de klep is is verder geen punt voor de APK.
Mits er niet mee geknoeid is.
Als de auto aan de emissie eisen voldoet, mag er gewoon een foutmelding zijn.
Tenminste, dat is wat me verteld is....
Ik verwacht verder geen drama.
Maar heb net iets te veel ervaring met auto's die achteraf een financieel bodemloze put blijken te zijn.
In ieder geval erg bedankt voor het meedenken!!
@ Luigi,
Ik heb idd besloten de Stilo te koesteren.
Het is gewoon een mooie auto!

Groeten van Bart.

bartou
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: P0487

Bericht door bartou »

Update!!

Vandaag is de auto terug van de garage.
Had hem er eergisteren naar toe gebracht.
De storing is opgelost!!
Het gehele EGR circuit zat dus toch dicht.
Egr klep en het gehele inlaatspruitstuk alsook de inlaatklep gereinigd.
In de tussentijd voor de reparatie was er ook nog een andere storing bijgekomen. Een P2015 code de PDA klep, oftewel wervelklep geïntegreerd in het inlaatspruitstuk.
De motor liep verder prima met af en toe een erg lichte hapering.
Daardoor moest als nog wel het gehele inlaatspruit toch vervangen worden
Maar goed......
Loopt weer als een zonnetje.
Nu maar hopen dat dat zo blijft.

Groeten van Bart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten