Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

https://wetransfer.com/downloads/cbda71 ... 038/b89c87

Hier is een video van het motor geluid!

@Robert , mocht je foto's hebben van je interieur..... PM! :)

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Kleine update voor de liefhebbers!

Stilo MW , Voor de APK geweest en helaas afgekeurd.

-Verlichting voor ( Opgelost door originele Fiat koplampen te kopen via een sloperij. Netjes opgepoetst en werkende stelmotoren 25e pst).
-Verlichting achter ( Bleek remschakelaar die niet altijd goed werkte , net een jaar oud? )
-Wiellager rechts achter . Deze is vervangen.......
-Remklauw links achter zat vast. Deze is door mijn monteur helemaal gereinigd en is weer als nieuw.
-Einddemper was stuk door roest en in zijn geheel vervangen. Alles bij elkaar 400 euro.

Stilo 1.6 heb ik alle onderdelen binnen en ga ik morgen de distributieriem van vervangen. Ik heb vakantie en ga dit op een rustige manier allemaal vervangen. Ik heb dit nog niet eerder gedaan maar heb er alle vertrouwen in!
Ik neem alle riemen/waterpomp/rollen in 1 keer mee zodat ik daar de komende tijd geen omkijken meer naar heb. Was even zoeken naar het juiste merk maar heb uiteindelijk gekozen voor SKF.
Mocht dit goed gaan dan doe ik ook meteen de draagarmen en stabilisator stangen , ook hier weer voor SKF gekozen.

Fingers crossed want ik ben er te gek mee om hem weg te brengen!

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Vandaag de riemen los gehaald en toen wou ik de krukaspoelie los maken. Is bij mij niet engels schroefdraad maar gewoon normaal en kwam ook zo los echter is die van mij stuk..... Ik denk dat ik dit ook hoorde.
Hij draaide nog wel mee met de krukas zelf maar kwam heel makkelijk los , of ik heb hem et laatste zetje gegeven?

De riemen staan volgens mij nog wel op tijd maar dat controleer ik nog wel als ik een vervangende heb. Zou je zoiets van de sloop kopen of nieuw? Ik zie zoveel verschillende voorbij komen......
Moet ik op nog meer dingen letten?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Ik heb de de moer terug op de krukas gezet en de auto in zijn vrij gezet.
Een aantal keer met de klok mee gedraaid en de nokken op tijd gezet. Naja de markeringen gelijk gezet.
De markeringen waren al aanwezig , of dit vanuit de fabriek is weet ik niet! :mrgreen:

Afbeelding

Hierna de markeringen van de krukas nagekeken. Er zit een inkeping in de krukas zelf. Ik had zelf gedacht dat deze omhoog moest wijzen echter komt hij exact overeen met de markeringen op de buitenkant. Gezien de riem er niet af geweest is zal hij dus in dit geval op tijd staan. Indien dit allemaal klopt zal ik de how to aanpassen/opnieuw maken!

Afbeelding

De vervangende poelie met zelfde type nummer komt morgen binnen. Ik kan dan eindelijk alles vervangen maar ben ontzettend opgelucht dat de auto nog op tijd staat. :clap:

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Vanwege de hitte heb ik er lang over gedaan , met 40 graden aan een auto sleutelen is echt niet te doen. ( auto staat op een parkeerplaats). Tevens ben ik geen monteur maar met logisch nadenken kom je al een heel eind.
Uiteindelijk heb ik afgelopen zondag de boel vervangen. Ik heb de nokkenas geblokkeerd met een ijzeren staafje die precies tussen de nokkenas paste. ( Weinig tot geen speling ).
Ik heb het gedeelte van de krukaspoelie eruit gekregen met veel wd40 , daarna uiteraard goed schoon gemaakt en gelukkig geen beschadigingen.

De boel op tijd laten staan was niet zo moeilijk , het moeilijkste vond ik de riem er op zetten. Dit is het beste te doen met 2 mensen want het gaat erg strak.
De oude riem had ondanks dat hij er 30.000km op heeft gezeten wel scheuren op 3 plekken.
De spanrol heb ik net als in de handleiding met een klein stroom draadje gedaan. Lusje gemaakt en omhoog getrokken zodat hij ontspannen was. Draadje vast gemaakt aan de motor en de spanrol op de juiste plek vast gemaakt.

Ik heb alle rollen en riemen vervangen + de waterpomp! ( Waterpomp loopt niet mee met de distributie ).

Na een paar keer draaien stond alles nog steeds op tijd en heb ik de motor gestart. De eerste keer kwam er echt een eng geluid uit de motor en ik dacht dat dit het einde was. ( Heel hoog geluid ).
Uiteindelijk na een paar keer proberen kwam de motor langzaam opgang en liep hij stationair met alle kleppen die aan het tikken waren. Ik dacht dat dit door de afstelling kwam maar dit kwam omdat de auto 2.5 week stil EN deels op een bokje stond. Alle olie zat nog in het carter. Ik heb de motor rustig warm laten lopen en alle bijgeluiden zoals op de video zijn nu allemaal weg.
De spanrol die ik had gekregen ( SKF ) had ontzettend veel speling en de oude spanrol had dat helemaal niet. Ik heb maar een nieuwe besteld van een ander merk en voor nu even de oude er op gezet. Ik rij er verder niet mee , de kap zit er ook nog niet op.
De lagers van de oude zijn ook nog goed maar er zit wat beschadiging op de plastic rol , ik durf dat niet aan.........

Ik heb ondertussen ook nieuwe deurpanelen en bekleding op de kop weten te tikken van een Multiwagon. Hele mooie zwarte stoffen bekleding. De foto's van dit alles komen nog!

Uiteindelijk heb ik voor vrij weinig geld ( omdat ik het zelf doe ) groot onderhoud gedaan aan deze Stilo en moet hij de komende jaren probleemloos rijden. Hij zit nu op 245.000 , op naar de 300!

Volgende project is de auto wrappen! :D

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Gister de nieuwe spanrol binnen gekregen , origineel Fiat. Deze zat er ook op.

Alles weer uitgebouwd en de spanrol los gemaakt. Voor de zekerheid de nokkenas geblokkeerd , ik gebruik hier een dun plaatje voor die precies in het midden tussen de nokkenassen past zodat hij niet verspringt.
Oude spanrol verwijderd en de nieuwe geplaatst!
Ik krijg alleen de multiriem er met geen mogelijkheid op , ook niet met het los maken van de aircopomp. Ik denk dat ik de verkeerde riem heb of ik zie iets over het hoofd.

Al met al rijd de auto perfect , geen bij geluiden meer maar een mooie stille Fiat motor!

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

4 maanden geleden voor het laatst een update geplaatst dus bij deze een update!

Multiwagon

Dit is een bijzonder betrouwbare auto , in de 3 jaar geen rare dingen gehad. Geen meldingen helemaal niks.
Beetje normaal onderhoud zoals olie vervangen etc.

5 deurs.

Hier rijd ik zelf dagelijks in en deze is toe aan wat groter onderhoud. Mag niet klagen , ik heb de auto vorig jaar voor 600 euro gekocht en dan weet je dat je tegen dingen aan gaat lopen.

In tussentijd gedaan:

-Kachelweerstand vervangen.
-Oliewissel. Selenia2K met Bosch filter.


Voor maart ga ik de volgende onderdelen vervangen.

-Thermostaat en sensor. ( Wellicht eerst sensor , meter loopt langzaam op ).
-Draagarmen beide kanten ( SKF )
-Stabilisator stangen beide kanten ( SKF )
-Schijfremmen + blokken voor ( Brembo )
-Schijfremmen + blokken achter ( Brembo )
-4x wiellagers ( SKF )
-4x schokbrekers ( Merk nog kiezen )
-4x Eibach 30mm veren.

Aankomend jaar wil ik er een voorbumper van een 3 deurs opzetten. Die zijn wat sportiever. Ook moet ik nog steeds een mooie achterbumper vinden en ga ik de dakbekleding vernieuwen.
Ook wil ik een achterklep + achterlichten van een 2005/2006 model , deze is wat sportiever.

Me al een paar keer afgevraagd of het de moeite waard is met 247.000km maar ik heb nu zoveel vervangen bij de motor dat met een nieuw onderstel de auto weer als nieuw is.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

De auto loopt niet zo mooi op Selenia20K/10W40. Op aanraden van een paar forum leden ga ik overstappen op 5W40. Heb gekozen voor Mannol olie. Deze gaat er dit weekend op en ga de carterontluchting ook maar eens reinigen samen met het gasklephuis.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Voor de 2e keer in een korte tijd deed de aanjager het niet meer. 2 keer over was de zekering het probleem.
Zekering is er niet door maar een stukje gebrand in het pootje. Heel minimaal maar genoeg om geen contact meer te maken.

Morgen maar naar de sloop wat zekeringen scoren....

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: De Fiat Stilo's van Moreno

Bericht door Moreno83 »

Voordeel van de sloperij hier in Twente is dat ze je gewoon rond laten lopen en je zelf dingen eraf mag halen. Heb weer een mooie verzameling relais/zekeringen voor niks! Komen altijd wel van pas.

Kwam 2 mooie grijze strips tegen die in de deur zaten van een 3 deurs. Staat heel mooi Stilo in gegraveerd. Deze netjes kunnen demonteren en kijken of ze passen in mijn 5 deurs en anders passend maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten