Slecht starten met lauwe motor

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SanderStilo
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di okt 30, 2018 11:59 am
Registration: 90STGJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Slecht starten met lauwe motor

Bericht door SanderStilo »

Beste mede-forummers,

Ik heb sinds enige tijd wat meer moeite bij het starten van mijn Stilo als de motor lauw is (lees: op bedrijfstemp. geweest, uurtje laten staan, metertje staat tussen de 50 en 70 graden). De startmotor gaat dan vaak wel 30 seconden rond en ik moet pompen met het gaspedaal om de motor aan te laten slaan. Eenmaal gestart, loopt hij keurig. Koude starts ook altijd probleemloos. Geen motormanagement-lampjes. Ik heb de versie met het Opel-blok, dus ECU problemen staan bij mij niet bovenaan de lijst met verdachten.

Ik zat als eerste te denken aan problemen met de BDP-sensor, aangezien dat vaak optreedt als de motor warm is. Echter is hij nog nooit uitgevallen oid. Heb even mn OBD2 computer eraan gehangen. Geen foutcodes. Zag wel bij de LIVE-data dat hij een intake air temperature van 40 graden C ziet, terwijl de auto al een uur / anderhalf uur stilstaat en het buiten zo'n 10 graden is. Ik vraag me af of dat ermee te maken heeft.

De startmotor klinkt gezond, accu is minder dan een jaar oud, probleem treedt alleen op met lauwe motor en het lijkt wel erger te worden. Vandaag moest ik zelfs tussendoor stoppen en even wachten met starten (omdat ik de startmotor niet op wil roken :lol: en ik 30 seconden achtereen proberen eigenlijk al een beetje onverantwoord vond...) Pas in de 2e cyclus van startend op het gas pompen sloeg hij aan.

Wie o wie heeft er een goed idee om dingen uit te sluiten / waar te beginnen?

Gr Sander

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: Slecht starten met lauwe motor

Bericht door Luigi »

Beste Sander.

Het lijkt mijnes inziens op een sensor.
Probeer eens te achterhalen wat de waardes moeten zijn bij bepaalde temperaturen.
Vaak staan er ook indicaties op de onderdelen sites.
Eventueel waardes vergelijken met een andere Stilo. Er zijn er voldoende op de club.
Je kunt ook als de auto lang stil heeft gestaan (motor dezelfde temperatuur als buiten is) hem uitlezen met multi ecu scan os misschien wel een andere OBD scanner.

Suc6 Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten