Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Schumi »

Iedereen Stilo kenner moet weten dat je deze ook altijd om de 3/5 jaar preventief moet vervangen.😉
Deze gebruikers waarderen Schumi voor dit bericht:
sam.vdv (zo feb 07, 2021 12:17 pm)
Waardering: 14.29%
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
sam.vdv
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 218
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 2:11 pm
Registration: Zfa19200
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Beringen belgie
Gegeven waarderingen: 45 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door sam.vdv »

Schumi schreef: zo feb 07, 2021 10:55 am Iedereen Stilo kenner moet weten dat je deze ook altijd om de 3/5 jaar preventief moet vervangen.😉
Ik zal de mijne binnenkort ook eens preventief vervangen , weet namelijk niet of dit gebeurt is bij de reparatie en toen mike hem heeft uitgelezen zat die fout er toch ook in , liever zeker spelen en vervangen , zitten we weer effe goed
A coward dies a thousand deaths , a soldier dies but once

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Moreno83 »

Vanochtend met veel pijn en moeite de Abarth opgehaald. Voor een groot stuk leek het alsof de achterremmen vast zaten en ook bleef het remlicht branden. Uiteindelijk gezien dat de remlichtschakelaar vast geklemd zat bij het rempedaal , vraag me niet hoe maar was toch echt zo.....
Ik had expres een nieuwe meegenomen samen met een 74ah accu echter was dit geen oplossing en wou die niet heel ver rijden in de 1e versnelling , sprong meteen weer naar N.

Stukje gesleept en bij een tankstation even rustig gekeken en uiteindelijk kreeg ik hem in de versnelling en konden we een stukje op het terrein rijden. In de "auto" stand schakelt hij niet over naar de 2 , wel met de pook. Al heb ik niet zo hard gereden dus wellicht daardoor...... ( is ook even wennen! )
Als je eenmaal stil staat wil die niet altijd in de versnelling dus ik ga hem morgen uitlezen zodat ik weet wat er exact aan de hand is. Ook maakt hij soms het pingel geluidje van de R als die in N staat echter is dit heel sporadisch.
Ik ga sowieso het hele Selespeed systeem aanpakken zoals Schumi al zei. Dus nieuwe koolborstels , drukbol en de juiste selespeed olie.

Ik kon geen serviceboekje vinden dus de oude eigenaar een berichtje gestuurd en die zei dat de auto 2.5 jaar geleden een nieuwe distributieriem heeft gekregen en is de olie + filter verwisseld. Voor de rest is er niks meer aan gedaan.....
Oftewel , de auto is een beetje verwaarloosd maar ik ben blij dat de motor nog prachtig loopt! Hieronder een aantal foto's van vandaag , heb er nog niks aan gedaan maar zoals je ziet is hij erg vies en heeft het rechterscherm een plekje en die is heel slecht overgespoten.
Toch is geel echt een vette kleur voor een Abarth , ik ben blij dat ik hem gered heb. :mrgreen:

To do list:

-Huidige accu zit geen sticker/waardes op dus die ga ik preventief vervangen voor een 74ah. Zit nu de Varta van de 5deurs in.
-Lelijke Abarth logo van de grill halen! Auto moet origineel blijven!!!
-Voorscherm vervangen , opknappen heeft geen zin meer.
-Sideskirts zoeken...
-Koplampen vervangen
-16 inch wielen vervangen voor de 17 inch speedline of schumi's.
-Interieur demonteren en reinigen , 1 grote plakzooi! Voor de rest wel redelijk goed onderhouden en alles is nog origineel.
-Auto goed wassen , vorige eigenaar heeft gerookt....
-Motorruimte fatsoeneren en kabels opknappen , corrosie corrosie....

Ik ben een liefhebber en we gaan deze dame met 255.000km op de klok eens opfrissen! 8-)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Moreno83 voor dit bericht:
bberg (di feb 09, 2021 10:07 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Schumi »

Gefeliciteerd met je Abarth, zo jammer dat er mensen zijn die een hekel hebben aan het onderhoud van hun Abarth...pfff

Dus heb je nu een uitdaging om die achterstallige onderhoud in te gaan halen.

Ik zie op de foto dat er geen motor en accu zitten...is zeker een must.

En wat je al zegt alle connecten "onder de accu" los halen reinigen en goed vast zetten"
Accu 12v 74 amp....is oké
En wat ik al zei...je heli SeleSpeed los halen... drukbol,pomp, ventielen....en dan de pomp repareren.... ventielen schoonmaken, hele systeem spoelen.... nieuwe SeleSpeed olie....en dan de in-leer /ontucht procedure doe met het MES

Ik zou ook preventief de bougies vervangen....de remlicht schakelaar, oliefilter/olie " Castrol racing edge 10w60"

Multiriem/dynamo riem vervangen...als je dit hebt gedaan dan ben je al heel ver.

De distributieriem blijft wel een dingetje, je moet wel zeker kun zijn wat de vorige eigenaar hier over heeft gezegd....

Kijk ook even naar het olie peil zoals je de Abarth hebt opgehaald...dan weet je ook meteen of er met te weinig olie is gereden😉

Succes met de klusjes🤣💪
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Moreno83 »

Thanks!! Ben er stiekem wel heel erg blij mee! :D

Ik heb hem voor nu geschorst , ik ga hem nu eerst opknappen voordat ik er weer mee ga rijden! Heb nog 2 andere Stilo's dus ik red me wel haha.
Bedankt voor de tips , heb het forum al een beetje doorgespit en ik ga met MES de druk eraf halen en dan alles rustig demonteren , schoonmaken en terug monteren met de nieuwe onderdelen.

Ik las over "Liqui Moly" voor de selespeed maar helaas geen vervolg. Zijn jullie alsnog over gestapt of toch de originele selespeed olie? Zo ja dan bestel ik daar een paar flesjes van.

"Tutela Selespeed Fluid is the only fluid to be used in the Selepseed system, it is not a automatic gearbox that some believe. It is just a manual with a gear selection system attached. It uses normal gearbox oil and this fluid for the Selespeed system.

Any other fluid will cause failure of the system."



Ook zal ik de "Castrol racing edge 10w60" halen met nieuwe bougies en filters! Zou je bij de Abarth een open lucht filter monteren of alles origineel houden?
De motordeksel ontbreekt idd , die moet ik nog even op de kop tikken van de sloop .....

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Drunzy »

heb nog wel zo'n motor afdek kap liggen mag je zo hebben

greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Schumi »

Alleen een inleg filter of sport-inlegfilter gebruiken is oké, voor andere opties zou ik niet gaan.

Mike Kaasjager heeft de SeleSpeed olie op voorraad liggen.

En ALLEEN de originele SeleSpeed olie gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding

En deze motor olie
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
El Nino
Beginner
Beginner
Berichten: 76
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:39 am
Registration: 06-NP-PK
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Wezep
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door El Nino »

Gefeliciteerd met je nieuwe baan en auto! Ben benieuwd hoe die je gaat bevallen!

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door Moreno83 »

Bedankt iedereen voor alle aangeboden hulp en tips via berichten/whatsapp! Ben er blij mee.

In het verleden heb ik Mike eens een berichtje gestuurd met de vraag; "Ik kan een Abarth kopen voor 500 euro , is dat wat en waar moet ik op letten?". Hij antwoordde toen "Beste Mark, Als eerste, een Abarth voor 500 euro zou ik laten staan. Dat kan nooit goed zijn. "

In het oosten zijn we wat eigenwijs en dus heb ik er 1 gekocht voor 250 euro! Tja wat koop je dan? :lol: :lol:
Afgezien van de selespeed problemen is die technisch helemaal in orde. Frisse remmen , draagarmen...geen rammeltjes niks.
Ik heb de auto uitgelezen en krijg continue de foutmelding "P1773 Elektropomp selespeed" , pomp slaat niet aan als de deur open gaat dus ik weet waar ik het moet gaan zoeken.
Ik ga eerst alle bekabeling nalopen want het ziet er allemaal niet zo fris uit. Dus morgen de zekeringbak demonteren en binnen in huis uit elkaar halen en opschuren/poetsen. Met mijn 1.6 ook gedaan en kan na zoveel jaar echt geen kwaad!
Dan alle bekabeling onder de zekeringbak opschuren/schoonmaken en inspuiten met een goede contact spray en de relais voor de pomp vervangen. Zal morgen de nieuwe status doorgeven en beloof dat ik geen tikje op de pomp zal geven! Ik wil een eerlijke diagnose.

Vandaag ondanks de kou ( in het oosten is het koud!!! ) een sopje gemaakt en een poging gedaan de auto een beetje te wassen. Geen flinke poetsbeurt maar gewoon de meeste sneeuw troep eraf.
Knapt hij meteen van op en komt het Italiaantje weer een beetje tot leven en ben echt blij dat ik voor de gele ben gegaan!!

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag met daglicht eindelijk de tijd gehad om eens rustig te kijken in de auto en wat is hij van binnen toch vies. Of de eerste of anders de 2e eigenaar heeft gerookt in de auto. Er is niks verkleurd oid maar alles moet aangepakt worden ( vind ik! :D ). Tenminste , een gebruikte asbak hoeft van mij niet.... :thumbdown:
Voorbeeld , de hemelverlichting is van binnen een beetje vies , de zonneklep is op getekend met een zwarte stift en alle interieur delen plakken. Ik vind die zwarte roosters niet zo mooi dus heb ik alvast 1 vervangen voor een grijze. Knapt hij ook meteen van op! Gelijk de deur meegenomen. :clap:

Over vies gesproken , zie de bruine rand bij de tellerbak ...... hoe dan?? :wtf:

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik nog een volledig interieur liggen voor de 3 deurs. Mis alleen de deurpanelen met die stof , als iemand wat weet....
Het interieur wat ik heb liggen is nagenoeg nieuw maar matched niet met de deurpanelen en wil geen verschillende delen.
Misschien het originele interieur eens goed "deep cleanen" zoals de detailers dat ook doen , wellicht komt de kleur dan weer terug......


Afbeelding


Daarnaast zijn de speakers deels opgeblazen , kraakt gigantisch en de radio heeft slecht ontvangst. Dit is allemaal wel op te lossen maar zegt dus wel wat over de staat van de auto. Had Mike toch gelijk , voor 500 euro koop je een hok.....
Ik heb gelukkig bijna alles op zolder liggen dus simpel weg swappen van onderdelen en hij is weer als nieuw! Dit was ook 1 van de voorwaarden die ik met de Abarth had , hij moest zo goedkoop mogelijk zijn! En ja voor 250 euro mag ik niet klagen want de motor is perfect en het is starten/lopen!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Morgen de standaard velgen vervangen voor de schumacher velgen , tellerklok vervangen voor die van de Abarth met display , roosters vervangen en de auto eens goed stofzuigen. Zal een mooie voor en na foto maken.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!

Bericht door J.Amersfoort »

Leuk projectje, als ik de ruimte en tijd had zou ik zoiets ook zeker aangegaan zijn. Veel klusplezier :)
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten