Nadat ik de motor had uitgebouwd moet er natuurlijk ook weer een motor in!
De nieuwe/vervangende motor zat al bij de aankoop van de auto maar stond nog bij de vorige eigenaar droog in de schuur.
Voordeel dat ik die jongen ken en hij had er geen haast mee.
Nieuwe blok heeft 132.000km gelopen en de originele motor +/-142.000.
Heb de motor afgelopen weekend opgehaald met mijn gele Abarth. Motortakel hebben we op werk en mocht ik lenen en zo met mijn kleine 2.4 richting Zwolle.
Daar samen met hem de motor in achter in de auto getakeld. (tu):D
Er zat geen olie en koelvloeistof meer in het blok , kon hem veilig neer leggen op een paar kussens.
Eenmaal thuis aangekomen de motor met takel eruit getakeld en op een motormontage steun gezet.
De steun heb ik van HBM , was maar een paar tientjes en doet het goed.
Ik had er eerst een krik onder omdat ik het niet vertrouwde maar gaat goed , vaak ben je te bang en ja dit is voor mij een eerste keer haha.
Vind het nog steeds een raar idee dat zo'n zwaar blok aan 4 schroeven kan hangen ........ :S
Zoals je ziet is het nog een heel mooi schoon blok! Geen lekkages niks.
Zelfs de distributieriem is nieuw maar die vervang ik preventief.
Met de motortakel de originele motor onder de overkapping gelegd zodat ik die daar kan demonteren en dus ook weet hoe de andere motor in elkaar moet!
Van de originele motor gebruik ik bijna niks omdat zelfs de inlaat onder de olie zat .....wellicht injectoren/klopsensoren/ etc.
Toen maar begonnen met monteren van de nieuwe onderdelen op de motor!
Sommige dingen doe je 2x zoals je ziet moest ik de kabel van de klopsensor anders leggen ivm de rubberen buis.
Injectoren galerij erop.
Inlaatspruitstuk er op met nieuwe klemmen , olie peilstok en gasklephuis.
Ik doe alles nu onder mijn overkapping. Sta daar droog en heb voldoende verlichting en gezien ik niet met olie/vloeistoffen werk kan dat ook prima.
Het regende vanavond maar kon rustig door werken!
Morgen middag de uitlaat kant in orde maken.
Daar zit o.a de oliekoeler , olie filter en koelslangen.
Dan alleen nog de koppeling/versnellingsbak er op en dan kan die weer terug in de auto.
Al met al gaat het vrij snel en wil het motorisch klaar hebben voordat de winter er is......
Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5367
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 838 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Mooie reportage..en foto's, dat gaat helemaal goed komen.
Ik heb nog even een verbetering voor je, nu je er nog makkelijk bij kan.
Die koelvloeistof slang die je op de foto ziet dus langs het blok loopt..vervang deze voor een speciale hitte bestendige slang.... deze wil namelijk nog wel eens klappen omdat de orginele slang niet oké is... spreek uit ervaring...ik heb er 10 jaar geleden een onder gezet en nooit meer problemen gehad.
Ik heb nog even een verbetering voor je, nu je er nog makkelijk bij kan.
Die koelvloeistof slang die je op de foto ziet dus langs het blok loopt..vervang deze voor een speciale hitte bestendige slang.... deze wil namelijk nog wel eens klappen omdat de orginele slang niet oké is... spreek uit ervaring...ik heb er 10 jaar geleden een onder gezet en nooit meer problemen gehad.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Thx Arthur! Waar kan ik die vandaan halen? En heb je een artikel nr? Sowieso vond ik die pakking een beetje discutabel....
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5367
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 838 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Het is een rechte slang, dus heb ik deze zelf samengesteld.
https://www.rubbermagazijn.nl/siliconen ... vaEALw_wcB
Gebruik de goede slang klemmen...en vervang meteen de O-ring die op het blok zit achter dat haaks kniestuk waar de koelslang op zit.
https://www.rubbermagazijn.nl/siliconen ... vaEALw_wcB
Gebruik de goede slang klemmen...en vervang meteen de O-ring die op het blok zit achter dat haaks kniestuk waar de koelslang op zit.
- Waardering: 14.29%
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Bedankt Arthur! Ik heb je advies opgevolgd maar heb stiekem toch bij Tuynder de "nieuwe" versie van die slang gekocht. Dus wel origineel en met idd de pakking.
De auto mist wat originele stickers en heb deze speciaal laten maken bij een sticker bedrijf in Italie.
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat de "kleurcode" sticker van de motorkap er op zit , is nu weg. Ook mist de "MS Limited edition" op de achterklep.
Ook vervang ik alle koelslangen aan de oliekoeler kant ( die op de ijzeren buis 1 foto hierboven ). Uiteraard met nieuwe aba klemmen.
Alles er weer afgeschroefd ( was toch eerst om te kijken wat waar hoort ) en het blok gespoten in een aluminium kleur.
Met de nieuwe slang en thermostaat er op ziet hij er al aardig mooi uit , al zeg ik het zelf!
Morgen de uitlaat kant er op maken en dan is dat ook klaar. Dan de bak er op en mag die weer in de auto...........
Alle rubber slangen en klemmen vervangen , onderdelen opgeschuurd , gespoten en weer aangesloten en stiekem wel trots dat ik een bijna 17 jaar oude motor er weer als " nieuw " uit kan laten zien.
Op de achtergrond dus niet op de foto ook de motorsteunen gestraald en gespoten.
De auto mist wat originele stickers en heb deze speciaal laten maken bij een sticker bedrijf in Italie.
Ik vind het persoonlijk belangrijk dat de "kleurcode" sticker van de motorkap er op zit , is nu weg. Ook mist de "MS Limited edition" op de achterklep.
Ook vervang ik alle koelslangen aan de oliekoeler kant ( die op de ijzeren buis 1 foto hierboven ). Uiteraard met nieuwe aba klemmen.
Alles er weer afgeschroefd ( was toch eerst om te kijken wat waar hoort ) en het blok gespoten in een aluminium kleur.
Met de nieuwe slang en thermostaat er op ziet hij er al aardig mooi uit , al zeg ik het zelf!
Morgen de uitlaat kant er op maken en dan is dat ook klaar. Dan de bak er op en mag die weer in de auto...........
Alle rubber slangen en klemmen vervangen , onderdelen opgeschuurd , gespoten en weer aangesloten en stiekem wel trots dat ik een bijna 17 jaar oude motor er weer als " nieuw " uit kan laten zien.
Op de achtergrond dus niet op de foto ook de motorsteunen gestraald en gespoten.
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5367
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 838 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Ziet er wel heel gelikt uit hoor...ben best een beetje jaloers hoor
Ben benieuwd naar het eindresultaat
Ben benieuwd naar het eindresultaat
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Thx voor het compliment.
Voordat ik verder ging met de motor en de bekabeling wou ik toch eerst het belangrijkste vervangen! De distributie riem.
Motor op dode punt gezet en de markeringen die er al op stonden gecontroleerd. Kwam netjes overeen dus die aangehouden en extra groene strepen gezet.
De versnellingsbak schoon gemaakt en daarna gespoten. ( Zink spray en daarna de engine spray ).
Ook de hitteschilden schoon gemaakt en daarna gespoten.
De motorruimte zag er echt verwaarloosd uit. Weinig aan gedaan in die 16 jaar dus voordat de nieuwe motor er in gaat toch maar even een beetje gepoetst.
Niet overdreven , alleen de moeilijk bereikbare plekken.
De bekabeling ga ik nog aanpakken , dat is voor latere zorg! B)
Het slot komt van mijn multiwagon , gezien die identiek is heb ik die gestraald en die word nog gespoten en afgelakt met een 2K lak.
Zelfde met de spanner van de dynamo.
Uiteindelijk alles op de motor gebouwd wat ik kon doen op de motorsteun ( zonder dat hij te zwaar werd ).
Steun kan tot 450 kilo maar ik vertrouw dat ding niet haha.
Druklager van de bak vervangen!
Toen begonnen met de motor in de takel te hangen en gelijk het vliegwiel over gezet!
Drukgroep vervangen en om hem te centreren heb ik speelgoed van mijn dochter misbruikt , werkte perfect haha!
De bak er op en in de takel!
En toen uiteindelijk met veel pijn en moeite deze hele zware motor + bak erin gehangen.
Ziet er toch echt heel mooi uit , vergeet niet dat deze motor al 16 jaar oud is.
Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en de auto straks ook start.
Voor nu vond ik het wel welletjes. Mis echt een garage waar je lekker warm kan sleutelen in de avond ......
Nu sta ik buiten een motor in een auto te lepelen met 2 zaklampen. Het is gelukt maar is wel een beun manier , het is niet anders!
Voordat ik verder ging met de motor en de bekabeling wou ik toch eerst het belangrijkste vervangen! De distributie riem.
Motor op dode punt gezet en de markeringen die er al op stonden gecontroleerd. Kwam netjes overeen dus die aangehouden en extra groene strepen gezet.
De versnellingsbak schoon gemaakt en daarna gespoten. ( Zink spray en daarna de engine spray ).
Ook de hitteschilden schoon gemaakt en daarna gespoten.
De motorruimte zag er echt verwaarloosd uit. Weinig aan gedaan in die 16 jaar dus voordat de nieuwe motor er in gaat toch maar even een beetje gepoetst.
Niet overdreven , alleen de moeilijk bereikbare plekken.
De bekabeling ga ik nog aanpakken , dat is voor latere zorg! B)
Het slot komt van mijn multiwagon , gezien die identiek is heb ik die gestraald en die word nog gespoten en afgelakt met een 2K lak.
Zelfde met de spanner van de dynamo.
Uiteindelijk alles op de motor gebouwd wat ik kon doen op de motorsteun ( zonder dat hij te zwaar werd ).
Steun kan tot 450 kilo maar ik vertrouw dat ding niet haha.
Druklager van de bak vervangen!
Toen begonnen met de motor in de takel te hangen en gelijk het vliegwiel over gezet!
Drukgroep vervangen en om hem te centreren heb ik speelgoed van mijn dochter misbruikt , werkte perfect haha!
De bak er op en in de takel!
En toen uiteindelijk met veel pijn en moeite deze hele zware motor + bak erin gehangen.
Ziet er toch echt heel mooi uit , vergeet niet dat deze motor al 16 jaar oud is.
Ik hoop dat ik alles goed heb gedaan en de auto straks ook start.
Voor nu vond ik het wel welletjes. Mis echt een garage waar je lekker warm kan sleutelen in de avond ......
Nu sta ik buiten een motor in een auto te lepelen met 2 zaklampen. Het is gelukt maar is wel een beun manier , het is niet anders!
- Luigi
- Quickpoint
- Berichten: 529
- Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
- Registration: 06-NP-GD
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth 5M17
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
- Gegeven waarderingen: 7 keren
- Ontvangen waarderingen: 47 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Lekker bezig zeg.
Ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
Suc6 verder en ga door met die supergave verslaglegging.
Groet Luigi.
Ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
Suc6 verder en ga door met die supergave verslaglegging.
Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Fiat Stilo Blackmotion & Abarth!
Dank je Luigi!
Ik ben inmiddels weer een stukje opgeschoten! Het eerste wat ik heb gedaan is even snel een accu aansluiten met de zekeringbak en kijken of de auto wel start. Is lullig als je alles in elkaar hebt geschroefd en hij het niet doet. ( Distributieriem! ).
Tank was door de vorige eigenaar leeg gepompt dus snel een jerrycan gehaald en 5 liter er in gegooid. Was net genoeg om hem een beetje op gang te krijgen. Na een aantal keer proberen kwam er leven in en tadaaaaa , na meer dan een jaar stilstand is de Schumacher weer tot leven gekomen!!!
Liep nog wel wat onrustig omdat de LMM los was aangesloten zonder luchtfilterhuis , dus verkeerde lucht/mengsel verhouding. Daarnaast weet ik niet of alle bobines nog wel goed zijn. Ach , voor latere zorg! Hij werkt B)
Flink veel rook ( condens ) uit de straight pipe maar hield vrij snel op. Heeeeerlijke zware roffel zit er in , poah.
Hieronder de link naar de video met geluid van de motor/uitlaat.
Schumacher 2.4 , Straight pipe!
Wetende dat hij loopt heb ik de accu en zekeringbak weer gedemonteerd en ben ik weer bezig gegaan met de details.
Ik had het chassis schoon gemaakt maar zag nog wat roestige onderdelen , deze gestraald en gespoten en afgelakt met een 2k lak.
Ik heb helaas niet de tijd en mogelijkheid om elke schroef te stralen , spuiten en af te lakken. Ben maar een hobbyist al zou dat het wel af maken natuurlijk!
Echter ben ik tevreden met hoe het nu is.
De schroeven in de bumper en zijpanelen zijn standaard verroest. Die heb ik wel zelf opgeschuurd met een excentrische schuurmachine , was zo gedaan.
Daarna gespoten en wederom afgelakt met een 2k lak. ( Gewoon matte finish ).
Ben toen maar begonnen met het monteren van de dynamo en airco. Deze heb ik besloten niet uit elkaar te halen om te stralen , zagen er nog vrij netjes uit en gezien de kou er aan komt besloten dit zo te laten. Wellicht dat ik bepaalde delen nog af plak , licht opschuur en spuit/aflak. Kijk wel even hoe alles loopt......
Na het monteren ook gelijk de multiriemen en hitte schilden er op gezet.
Het liefst zou ik het doen zoals ze bij "Stipt" ook doen maar ik heb daar geen ruimte voor helaas.
Volgende stap word het subframe demonteren en deze opschuren en spuiten in een 2K high gloss finish , dit omdat ik toch de draagarmen ga vervangen en de wielnaven ga stralen/spuiten.
PS , de Blackmotion ga ik komend voorjaar mee verder. Deze heeft nu prio nr 1.
Ik ben inmiddels weer een stukje opgeschoten! Het eerste wat ik heb gedaan is even snel een accu aansluiten met de zekeringbak en kijken of de auto wel start. Is lullig als je alles in elkaar hebt geschroefd en hij het niet doet. ( Distributieriem! ).
Tank was door de vorige eigenaar leeg gepompt dus snel een jerrycan gehaald en 5 liter er in gegooid. Was net genoeg om hem een beetje op gang te krijgen. Na een aantal keer proberen kwam er leven in en tadaaaaa , na meer dan een jaar stilstand is de Schumacher weer tot leven gekomen!!!
Liep nog wel wat onrustig omdat de LMM los was aangesloten zonder luchtfilterhuis , dus verkeerde lucht/mengsel verhouding. Daarnaast weet ik niet of alle bobines nog wel goed zijn. Ach , voor latere zorg! Hij werkt B)
Flink veel rook ( condens ) uit de straight pipe maar hield vrij snel op. Heeeeerlijke zware roffel zit er in , poah.
Hieronder de link naar de video met geluid van de motor/uitlaat.
Schumacher 2.4 , Straight pipe!
Wetende dat hij loopt heb ik de accu en zekeringbak weer gedemonteerd en ben ik weer bezig gegaan met de details.
Ik had het chassis schoon gemaakt maar zag nog wat roestige onderdelen , deze gestraald en gespoten en afgelakt met een 2k lak.
Ik heb helaas niet de tijd en mogelijkheid om elke schroef te stralen , spuiten en af te lakken. Ben maar een hobbyist al zou dat het wel af maken natuurlijk!
Echter ben ik tevreden met hoe het nu is.
De schroeven in de bumper en zijpanelen zijn standaard verroest. Die heb ik wel zelf opgeschuurd met een excentrische schuurmachine , was zo gedaan.
Daarna gespoten en wederom afgelakt met een 2k lak. ( Gewoon matte finish ).
Ben toen maar begonnen met het monteren van de dynamo en airco. Deze heb ik besloten niet uit elkaar te halen om te stralen , zagen er nog vrij netjes uit en gezien de kou er aan komt besloten dit zo te laten. Wellicht dat ik bepaalde delen nog af plak , licht opschuur en spuit/aflak. Kijk wel even hoe alles loopt......
Na het monteren ook gelijk de multiriemen en hitte schilden er op gezet.
Het liefst zou ik het doen zoals ze bij "Stipt" ook doen maar ik heb daar geen ruimte voor helaas.
Volgende stap word het subframe demonteren en deze opschuren en spuiten in een 2K high gloss finish , dit omdat ik toch de draagarmen ga vervangen en de wielnaven ga stralen/spuiten.
PS , de Blackmotion ga ik komend voorjaar mee verder. Deze heeft nu prio nr 1.
- Waardering: 14.29%
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten