Schokkende motor bij stationair Stilo 1.6

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door LanderD »

Kan ik gewoon onderaan het blok wat olie aflaten en dan alles gewoon weer dichtschroeven, en dan even het peil checken?

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5373
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 839 keren
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door Schumi »

LanderD schreef:Kan ik gewoon onderaan het blok wat olie aflaten en dan alles gewoon weer dichtschroeven, en dan even het peil checken?
Ja dat kan...even een bakje er bij met wat doeken...aftap plug er uit en er snel weer in draaien :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door LanderD »

Ik heb de wagen eigenlijk nog maar enkele weken (nog maar 750km mee gereden), waar ik hem heb gekocht hebben ze verse olie in gedaan en verse oliefilter. Deze hebben ze te hoog gevuld en volgens mij is dat de reden waarom hij slecht stationair loopt.

Volgens mij is mijn Oliepeil niet te hoog omdat er benzine in zit, er zou dan ongeveer een halve liter benzine moeten inzitten. Wat volgens mij wel merkbaar zou zijn aan de viscositeit van de olie, maar die ziet en voelt niet abnormaal aan.

Ik heb voorlopig enkel korte ritten gedaan, misschien ligt het daar wel aan dat de olie wat naar benzine ruikt. Ik heb zelf een poging gedaan een halve liter te verwijderen, maar de moer onderaan zit muurvast. Ik hoop vandaag of morgen langs te gaan in een garage om deze van bovenaf te verwijderen. Als het oliepeil dan op MAX staat, en er effectief 0.5L benzine in zou zitten en die zou gaan verdampen dan staat hij nog niet op MIN. Ik hou het sowieso de eerste weken in de gaten dan. Bedankt voor de tip.

Toen ik een testrit heb gedaan voor aankoop van de wagen was mij niets abnormaals opgevallen aan het stationair draaien, dus ik veronderstel dat het hoge oliepijl de dader is van het slecht stationair lopen, gezien dat pas na de testrit is gedaan. Zodra ik de olie heb laten verwijderen laat ik weten of dit veel verschil heeft gemaakt.

Gebruikersavatar
a3jeroen
Beginner
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: ma feb 09, 2015 3:05 pm
Registration: 90tjhj
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Sport
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door a3jeroen »

Als die hoge oliestand er voor zorgt dat er extra olie via de carterventilatie in het gasklephuis komt, zou ik die ook maar meteen reinigen. Daar gaat ie namelijk vervelend(er) van lopen op stationair.
Tevens kan een te hoge oliestand er voor zorgen dat de krukas je olie tot een soort slagroom (met luchtbellen) slaat en luchtbellen die door je oliepomp worden opgezogen smeren niet echt heel lekker.

gr J
Op een dag zul je beseffen dat het niet gaat om het formaat van je auto..., maar om het formaat van je jacht.

"Look for the ridiculous in everything and you are sure to find it." Jules Renard

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door LanderD »

Een korte update, het te veel aan olie laten verwijderen was ongeveer 0.3L.
Iets minder dan ik had gedacht, maar nu ben ik tenminste zeker dat dit het probleem niet is.
Het lijkt nu wel of de motor net iets minder schokt.

Ik probeer deze week de stationair regelaar te reinigen, hopelijk helpt dat.
Wat me nu ook is opgevallen is dat de ventilator voor het koelen van de motor staat te draaien als de motor niet helemaal warm staat.
Dit is volgens mij ook waarom mijn motor niet op 90° blijft staan. Is dit één of andere sensor?


Groeten,

Lander D

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door LanderD »

Het is alweer even geleden, nu even een update over mijn probleem.

Ik had de indruk dat de wagen het beter begon te doen, hij bleef mooi op hetzelfde toerental draaien.
Het schokken bleef wel, af en toe viel hij ook gewoon uit zonder waarschuwing (heel uitzonderlijk), maar startte meteen opnieuw.

Nu kreeg ik gisteren een "engine fault", het toerental begon na wat gas te geven in neutraal wat te "jagen" om daarna of uit te vallen of toch weer gewoon stationair te gaan draaien.
Kort stukje mee naar mijn broer gereden om te laten uitlezen, onderweg kon ik plots geen gas meer geven. De auto liep gewoon stationair, vol gas geven deed de toeren slechts heel heel traag tot +-1200 tpm draaien. Gewoon herstarten en alles was weer OK, zoals hij de weken ervoor ook gewoon OK liep.

De codes uitgelezen, Pressure sensor fault, en dan nog twee a drie codes die allemaal te maken hadden met de Throttle, throttle position, etc... Dan gisterne maar het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd. Poging gedaan het gedeelte met het motortje in (zwart plastiek) ook te demonteren. Maar omdat dit niet echt goed lukt omdat het een soort opklikdeksel is. Hebben we dat zo gelaten. Alles proper er weer in, fouten gewist, code bleef uit. Auto reed weer zoals hij dat ervoor deed, met schokken maar zonder foutcode.

Iemand enig idee wat tot deze foutcodes kan leiden (sorry dat ik de codes niet exact kan geven), zou het te maken hebben met het Gasklephuis?

Verder nog opmerkingen over het stoten en uitvallen, wagen durft vooral afslaan nadat ik een stuk achteruit heb gereden waarna ik stop en de wagen in z'n eerste leg om vooruit te rijden. Sowieso gaat hij dan het meeste stoten en eventueel in toeren zakken. Het stoten en schokken is soms bijna niet merkbaar, soms schokt hij heel regelmatig, dan is het meer zwaar trillen, soms schokt hij heel onregelmatig dan zijn het echt schokken... De rest van de wagen leest prima uit, alles OK, bobines, etc...

Alvast bedankt voor eventuele tips...


Groeten,


LanderD

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5373
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 839 keren
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door Schumi »

De ECU zou defect kunnen zijn...ivm het smelten van de solderingen in de ECU waardoor er van allerlei stroringen gaan optreden :(
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Schokkende motor bij stationair

Bericht door LanderD »

Schumi, dan zou het een probleem moeten zijn met één van de pinnen (of meerdere), ik kijk dit eens na. Doorgaans lees ik dat een ECU probleem meestal bij herstarten voorbij is, en dat dezelfde storing af en toe terug komt.

Ik heb volgens mij ergens gelezen als iets een lampje geeft of foutcode, en je herstelt vb de fout of de fout komt niet meer voor (zoals vb. een éénmalig connectie probleem) dat de foutcode dan zichzelf wist? Had zo ook ooit eens ergens een stekkertje vergeten terug insteken, kreeg dan ook een engine fault maar na enkele keren starten was dit gewoon weer weg. Nu heb ik de stilo wel een paar keer gestart en gestopt, na enkele stukken rijden enzo, wel stuk of 10 keer, maar de code bleef. Dus lijkt me eerder iets die min of meer verholpen is door het reinigen van het gasklephuis. Of ben ik fout met mijn redenering over het zelf wissen van verholpen fouten?

Ik kijk sowieso zo snel als mogelijk de pinnen eens na om zeker te zijn :-) bedankt voor de tip!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast