Re: Engine failure Stilo alle modellen
Geplaatst: wo jul 21, 2021 10:42 pm
Ok, ik ben dus lang geweest bij Luigi en Schumi zie: https://www.fiatstiloclub.nl/forum/view ... 736#p43736
Zij dachten aan een defecte gasklep. Mijn maatje dacht aan een defecte lambdasonde.
Bij thuiskomst heb ik een gasklep en voor de zekerheid ook een lambdasonde besteld. Vandaag heb ik onderdelen binnen gekregen.
Wat heb ik gedaan?
Voordat ik de onderdelen heb vervangen bedacht ik me dat ik de gasklep na het reinigen niet opnieuw had ingeleerd. Dus dat heb ik eerst gedaan
1. Accu ontkoppeld voor 30 minuten zodat ecu reset
2. Accu aangesloten
3. Contactsleutel 60seconden op MAR stand gezet (zonder gaspedaal, rempedaal of koppeling in te drukken)
4. Contactsleutel op stop gezet en 60 seconden gewacht
5: auto gestart en 15minuten stationair laten lopen
Stukje gereden, maar er was helaas geen verandering. Auto bleef "Engine failure" geven bij 1800 toeren
Toen heb toch eerst ik de lamdasonde verwisseld.
Stukje gereden en geen "engine failure" rond de 1800 toeren. Het probleem leek opgelost te zijn. Maar na 5 minuten rijden kreeg ik toch een aantal keren een "engine failure", maar niet rond de 1800 toeren. Het lijkt wel willekeurig.
Toen heb ik uiteindelijk toch de gasklep vervangen en ingeleerd volgens eerdergenoemde methode.
Auto gestart. En het viel me op dat de auto op stationair rustiger was. Namelijk iets minder toeren. Misschien 700/750 ipv 800 en vervolgens 15minuten stationair laten draaien. (met oude gasklep liep hij ook heel mooi stabiel stationair hoor, maar nu dus nog iets rustiger)
Toen auto uitgezet en na 60 seconden weer gestart en ben een stukje gaan rijden. Maar liefst 10 minuten heb ik zonder "engine failure" rondgereden, met verschillende snelheden en met lekker veel toeren. Het leek opgelost en gemaakt, na 10 minuten te hebben rondgereden, keerde ik met een glimlach weer huiswaarts, maar toen ik bijna thuis was kreeg ik weer een aantal keer "engine failure" in verschillende versnellingen en bij verschillende toeren (kan me herinneren eentje bij 1500 toeren en 1 keer bij 3500 toeren).
Zit nu een beetje met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen. Het plaatsen van 1 nieuwe lambdasonde heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik niet ALTIJD een "engine failure" krijg wanneer ik accelereer naar 1800 toeren. NU is het dus willekeurig en minder vaak (en gaat steeds na 1seconde weg), maar er is dus nog steeds een probleem.
Wat ik nog ga proberen:
- lambdasondes omwisselen
- flink stuk rijden op snelweg met 4000 toeren
- luchtmassameter nogmaals schoonmaken met wattenstaafje met alcohol
- een 2de nieuwe lambdasonde kopen?
Ik weet het even niet meer...
of toch katalysator kapot? Gaf bij uitlezen iig geen storing bij Schumi. Brandstofverbruik is hetzelfde, auto start prima en motor draait lekker, uitlaat stinkt niet naar rotte eieren, geen rammelend geluid. Of een injector probleem?
Meedenken wordt enorm gewaardeerd
Zij dachten aan een defecte gasklep. Mijn maatje dacht aan een defecte lambdasonde.
Bij thuiskomst heb ik een gasklep en voor de zekerheid ook een lambdasonde besteld. Vandaag heb ik onderdelen binnen gekregen.
Wat heb ik gedaan?
Voordat ik de onderdelen heb vervangen bedacht ik me dat ik de gasklep na het reinigen niet opnieuw had ingeleerd. Dus dat heb ik eerst gedaan
1. Accu ontkoppeld voor 30 minuten zodat ecu reset
2. Accu aangesloten
3. Contactsleutel 60seconden op MAR stand gezet (zonder gaspedaal, rempedaal of koppeling in te drukken)
4. Contactsleutel op stop gezet en 60 seconden gewacht
5: auto gestart en 15minuten stationair laten lopen
Stukje gereden, maar er was helaas geen verandering. Auto bleef "Engine failure" geven bij 1800 toeren
Toen heb toch eerst ik de lamdasonde verwisseld.
Stukje gereden en geen "engine failure" rond de 1800 toeren. Het probleem leek opgelost te zijn. Maar na 5 minuten rijden kreeg ik toch een aantal keren een "engine failure", maar niet rond de 1800 toeren. Het lijkt wel willekeurig.
Toen heb ik uiteindelijk toch de gasklep vervangen en ingeleerd volgens eerdergenoemde methode.
Auto gestart. En het viel me op dat de auto op stationair rustiger was. Namelijk iets minder toeren. Misschien 700/750 ipv 800 en vervolgens 15minuten stationair laten draaien. (met oude gasklep liep hij ook heel mooi stabiel stationair hoor, maar nu dus nog iets rustiger)
Toen auto uitgezet en na 60 seconden weer gestart en ben een stukje gaan rijden. Maar liefst 10 minuten heb ik zonder "engine failure" rondgereden, met verschillende snelheden en met lekker veel toeren. Het leek opgelost en gemaakt, na 10 minuten te hebben rondgereden, keerde ik met een glimlach weer huiswaarts, maar toen ik bijna thuis was kreeg ik weer een aantal keer "engine failure" in verschillende versnellingen en bij verschillende toeren (kan me herinneren eentje bij 1500 toeren en 1 keer bij 3500 toeren).
Zit nu een beetje met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen. Het plaatsen van 1 nieuwe lambdasonde heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik niet ALTIJD een "engine failure" krijg wanneer ik accelereer naar 1800 toeren. NU is het dus willekeurig en minder vaak (en gaat steeds na 1seconde weg), maar er is dus nog steeds een probleem.
Wat ik nog ga proberen:
- lambdasondes omwisselen
- flink stuk rijden op snelweg met 4000 toeren
- luchtmassameter nogmaals schoonmaken met wattenstaafje met alcohol
- een 2de nieuwe lambdasonde kopen?
Ik weet het even niet meer...
of toch katalysator kapot? Gaf bij uitlezen iig geen storing bij Schumi. Brandstofverbruik is hetzelfde, auto start prima en motor draait lekker, uitlaat stinkt niet naar rotte eieren, geen rammelend geluid. Of een injector probleem?
Meedenken wordt enorm gewaardeerd