Accu kapot of dynamo Stilo 1.2

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
Skulio
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 12:02 pm
Registration: 52-JK-JP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Accu kapot of dynamo Stilo 1.2

Bericht door Skulio »

Hoi,

Mijn accu loopt steeds leeg als ik er een aantal dagen niet mee rij, 's winters gebeurt dit vaker dan zomers.
Ik haal de accu er vervolgens uit om 'm een nachtje aan de acculader te gooien. Opgeladen accu dus kan ik er weer mee rijden totdat ie weer te lang voor de deur staat en leeg raakt.
Ga zelf met de trein naar mijn werk en heb dus niet heel vaak de auto nodig maar na een klein weekje start ie niet en daar krijg ik echt een punthoofd van... ;-)
Als ik de opgeladen accu weer in m'n auto plaats en aansluit vonkt ie soms wat, er is mij verteld dat dit dan aan de dynamo kan liggen.

Wie o wie kan mij bruikbare tips geven of desnoods een goede (betrouwbare) garage in Almere die het probleem nou eindelijk eens kan verhelpen. Heb helaas zelf 2 linkerhanden op dit gebied.

Alvast bedankt,

Groetjes Erik

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5368
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Schumi »

Ik zeg de dynamo... als je de Stilo uit gaat lezen is dit zo te controleren...en is voor je op te lossen... :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Skulio
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 12:02 pm
Registration: 52-JK-JP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Skulio »

Waar moet ik zijn Schumi? :-)

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 596
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door japioo »

Eric,

Als je een vonkje ziet bij het aansluiten van de opgeladen accu kan dit duiden op een verbruiker die stiekem de accu in een weekje leegtrekt.
Hangt er vanaf hoe groot de vonk / hoeveel ampere het is.
Eigenlijk moet je dit altijd meten want bij het aansluiten van de accu zie je altijd wel een vonkje van de centrale deurvergrendeling.
Bij het meten zie je dan de stroom even hoog zijn waarna die snel moet teruglopen.
Natuurlijk zo wie zo de accu even door laten meten want een beetje matige accu zakt in elkaar het met deze temperaturen.
Bedenk maar dat een nieuwe 100 % accu bij min 10 graden nog maar zo'n 60 % capaciteit heeft. Dat maakt niet veel uit bij een nieuwe, je houdt zat over om te starten maar
als de accu door ouderdom nog maar b.v. 60 % is snap je het wel.
Ook een kapotte diode in de dynamo kan een oorzaak zijn van het leeglopen ( b.v. bij een ( hulp ) diode die twee richtingen doorlaat ) loopt de strrom zachtjes naar massa weg.
Dynamospanning meten met lopende motor zonder verbruikers moet zo'n 14,2 tot 14,5 Volt zijn.
Met veel verbruikers aan mag teruglopen naar ongeveer 13,9 Volt, indien dan veel lager waarschijnlijk de dynamo kapot.

Jaap.

Verwijderde gebruiker 136
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Verwijderde gebruiker 136 »

Hoi Erik.

Voor groene leden zijn er een soort van hulp verleners.
Is goedkoper dan een bezoek aan een garage, laat staan dat ze dan oog iets moeten doen.
Er zit iemand bij jou in de buurt die het kan.
Wie weet is er een how-to van? Als deze er niet is kan ik er een how-to van maken en plaatsen zodat je het zelf de storing kunt zoeken.
Ik heb laatst de How-to grote beurt geplaatst met daarin een stukje over de te meten waarde van start en laad spanning.


Groet Luigi.

Gebruikersavatar
Skulio
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 12:02 pm
Registration: 52-JK-JP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Skulio »

Heb trouwens deze accu in mijn Stilo, Magnet Marelli 12V 50Ah 360A(EN2)-250A(IEC). Te laag zeker?
Waarschijnlijk heeft de Fiat dealer me een verkeerde accu aangesmeerd, als ik een andere neem op den duur welke kan ik dan het beste kopen?

Groetjes Erik

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door EntonoX »

Zoals gezegd;

- Dynamo spanning meten bij lopende motor (+/- 13V ~14V)
- Accu laten testen bij garage (er zijn daar speciale meters voor)
- Meten van lekstroom. (blijft er ergens een versterker / oplader / etc. aan staan? )

Verwijderde gebruiker 278
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Verwijderde gebruiker 278 »

Zou ik hier even op mogen inhaken? Ik heb mijn accu onlangs vervangen van een 52 naar 62 amp ivm problemen. Sinds ik deze accu geplaatst heb zijn de problemen (elektrisch aanboord uitval - dus voornamelijk dashboard) verholpen. Niet direct ik moest even een aantal kilometers rijden. Nu dat de problemen verholpen zijn wil ik graag de auto uitlezen en foutcodes verwijderen. Ik heb hier geen materiaal voor maar begreep dat er een aantal leden waren die daar wel over beschikken. Hoe kom ik erachter wie, waar (in de buurt als kan) etc? Ook ben ik wel benieuwd naar functie van de dynamo en lekstroom (vorige eigenaar heeft lopen knutselen met elektrisch geloof ik). Wie o wie? PM?

Groet 'n trotse Stilo rijder

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5368
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Schumi »

Je hebt Pm... :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Verwijderde gebruiker 136
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Accu kapot of dynamo?

Bericht door Verwijderde gebruiker 136 »

Plaats je woonplaatsnaam bij je gegevens dan is dat voor de uitlezers gemakkelijk om te reageren.

Groet Luigi.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten