Druklager vervangen / bak demonteren

Hier kun je alle vragen stellen over het Selespeed schakelsysteem.
Gebruikersavatar
Renier
Beginner
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 15, 2014 12:20 pm
Registration: 66-JL-BV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Renier »

Beste iedereen, ik wil z.s.m. mijn druklager gaan vervangen omdat de Selespeed olie hier overduidelijk langs weg stroomt. Iemand nog tips of tricks of een goede uitleg van hoe ik hiervoor het beste de bak los zou kunnen halen?

Zou echt super tof zijn om te kunnen beginnen met een beetje een idee en om niet per se in een heleboel valkuilen te hoeven trappen, alvast bedankt! Zijn ook vast een hoop andere die baat hebben bij een fatsoenlijke uitleg.

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door EntonoX »

Beginnen met;

- Stekker selespeed pomp losmaken! (Belangrijk)
- Met MES Selespeed drukloos maken (Belangrijk)
- Motorbeplating losmaken incl. zijplaten
- Wielen los, kogel van draagarm op fusee losmaken, kogel van stuurstang op fusee losmaken, aandrijfas eruit.
- Uitlaatpijp vanaf de kat verwijderen
- Onderste motorsteun los
- Stuurhuis op subframe losmaken
- Subframe losmaken en verwijderen
- Accubak verwijderen
- Bedrading Selespeed los kopppelen
- Startmotor verwijderen
- Selespeed robot kan blijven zitten als je weet waar de bakbouten zitten anders hoge druk slangen los en robot verwijderen
- Bakbouten / moeren los
- Steun onder motorblok
- Versnellingsbak steun los
- motor laten zakken en bak daardoor ook
- Bak verwijderen

Monteren vice-versa.
Als laatste de SeleSpeed olie vullen en met MultiECUScan de EOL test uitvoeren (einde lijn test waarbij alles wordt ingeleerd)
Afbeelding

Kan een stap vergeten zijn maar dit is het wel ongeveer.

Mijn tip: vervang de keering achter het hydraulisch druklager. Kost weinig en je hebt de bak er toch uit. Let op: deze moet met vloeibare pakking afgedicht worden. Staat in officiele werkplaatshandboek! Mocht je de tools hebben dan zou ik ook de krukaskeering achter het vliegwiel doen, deze kan ook vaak gaan lekken.
Kijk ook gelijk even naar je aandrijfas keerringen kosten maar paar € p.s.

Suc6! :thumbup:

Gebruikersavatar
Renier
Beginner
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 15, 2014 12:20 pm
Registration: 66-JL-BV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Renier »

Wow, super erg bedankt voor de origens zeer snelle reactie! :D hier hebben we nou eens echt wat aan, ik moet alleen wel toegeven dat ik niet zo'n apparaat voor de eerste en de laatste stappen heb, wat is dan wijsheid? Kan het ook via een laptop? Ik heb namelijk wel een OBD2 naar USB kabel waarmee ik eerder met BMW software aan een BMW heb kunnen werken. In ieder geval nogmaals echt enorm bedankt!!

Edit: En ook nog bedankt voor de foto's! :)

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Schumi »

Schumi schreef:
Schumi schreef:Wat foto's ...zo krijg je een beetje een beeld van waar je aan gaat beginnen.. ;) :thumbup:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Renier
Beginner
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 15, 2014 12:20 pm
Registration: 66-JL-BV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Renier »

Wederom bedankt, het schijnt te lukken met de Multi ECU scan, werkt met mijn ELM 327 (USB ding voor in de laptop) gelukkig. Ik vraag me alleen nog een dingetje af waar ik tegenaan loop, hoe haal ik het stuurhuis los van het stuur? Of kan ik beter het stuurhuis los halen van het subframe en het stuurhuis gewoon laten hangen? Dit zou ik anders doen.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Schumi »

Renier schreef:Wederom bedankt, het schijnt te lukken met de Multi ECU scan, werkt met mijn ELM 327 (USB ding voor in de laptop) gelukkig. Ik vraag me alleen nog een dingetje af waar ik tegenaan loop, hoe haal ik het stuurhuis los van het stuur? Of kan ik beter het stuurhuis los halen van het subframe en het stuurhuis gewoon laten hangen? Dit zou ik anders doen.
Nog even een foto om het nog wat duidelijker te maken...!!!
Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Renier
Beginner
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 15, 2014 12:20 pm
Registration: 66-JL-BV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Renier »

Dank je wel!!

Voor zo ver ik het kon zien/voelen zit deze wel met de meest aparte bout vast, bij het gaspedaal, vandaag hebben we er niet aan kunnen werken maar morgen gaat het werk weer verder en zullen we zien.

Gebruikersavatar
Renier
Beginner
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 15, 2014 12:20 pm
Registration: 66-JL-BV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Renier »

ForzaOlanda schreef:uitwendige torx 12
Die inderdaad! Desnoods zal ik er een dop voor gaan halen, daar niet van.

Gebruikersavatar
Renier
Beginner
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: za nov 15, 2014 12:20 pm
Registration: 66-JL-BV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 6 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Renier »

EntonoX schreef:Beginnen met;

- Stekker selespeed pomp losmaken! (Belangrijk)
- Met MES Selespeed drukloos maken (Belangrijk)
- Motorbeplating losmaken incl. zijplaten
- Wielen los, kogel van draagarm op fusee losmaken, kogel van stuurstang op fusee losmaken, aandrijfas eruit.
- Uitlaatpijp vanaf de kat verwijderen
- Onderste motorsteun los
- Stuurhuis op subframe losmaken
- Subframe losmaken en verwijderen
- Accubak verwijderen
- Bedrading Selespeed los kopppelen
- Startmotor verwijderen
- Selespeed robot kan blijven zitten als je weet waar de bakbouten zitten anders hoge druk slangen los en robot verwijderen
- Bakbouten / moeren los
- Steun onder motorblok
- Versnellingsbak steun los
- motor laten zakken en bak daardoor ook
- Bak verwijderen

Monteren vice-versa.
Als laatste de SeleSpeed olie vullen en met MultiECUScan de EOL test uitvoeren (einde lijn test waarbij alles wordt ingeleerd)
Afbeelding

Kan een stap vergeten zijn maar dit is het wel ongeveer.

Mijn tip: vervang de keering achter het hydraulisch druklager. Kost weinig en je hebt de bak er toch uit. Let op: deze moet met vloeibare pakking afgedicht worden. Staat in officiele werkplaatshandboek! Mocht je de tools hebben dan zou ik ook de krukaskeering achter het vliegwiel doen, deze kan ook vaak gaan lekken.
Kijk ook gelijk even naar je aandrijfas keerringen kosten maar paar € p.s.

Suc6! :thumbup:
Wat is het onderdeelnummer van die keerring achter de druklager? Ik heb ze misschien gezien (als krukaskeerring bakzijde), waren vrij prijzig, zo'n 50 euro ongeveer per stuk of nog duurder. Dus ik wil wel weten of dat het de goede zijn, haha, niet dat ik het geld er niet in wil gaan steken maar toch.. is in ieder geval even goed enorm belangrijk, al kost het zo veel dan wil ik er nu toch voor gaan want wil dit werk niet straks allemaal gedaan hebben en dat die dan weer gaat lekken o.i.d., zie ik echt al weer aankomen namelijk, haha. En als je zoiets ingrijpends doet doe het dan ook gewoon goed, toch?

PS: Het motorblok ligt er inmiddels al bijna uit, binnenkort weer verder.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5367
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Druklager vervangen / bak demonteren

Bericht door Schumi »

Renier, neem even contact op het de Fa. Tuynder in Nootdorp...hou je chassis nr. bij de hand...en alles komt goed :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten