Goedendag mede stiloisten,
Ik heb in mijn blok een tik zitten, volgens een kennis zouden dit de klepstoters zijn.
Schijn je dit te kunnen oplossen door klepstoter reiniger in de tank te gooien. maar ik zou niet weten waar ik dan op moet letten.
Ook schijn je een klepstoterrevisie uit te kunnen voeren, hiervan zou ik wel willen weten wat zoiets zou gaan kosten.
Ik hoop dat iemand me hierover meer kan vertellen.
Tik in het blok/motor
- J.Amersfoort
- Senior
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
- Registration: jn-188-h
- Coach type: 5 Drs Hatchback
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
- fvdberg
- Beginner
- Berichten: 79
- Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
- Registration: 76LXXD
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Dynamic
- Engine: 1.8 16V (192A4000)
- Woonplaats: Oegstgeest
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
Re: Tik in het blok/motor
Tik zijn idd de klepstoters maar is het geen overdruk? Hier rammelde het ook toen de carterontluchting verstopt zat plus nog meer gekke problemen als olieverbruik roken en meer.
Kan je eenvoudig testen... draai de vuldop los en laat het geheel even draaien. Het tikken zou af moeten nemen dan.
Kan je eenvoudig testen... draai de vuldop los en laat het geheel even draaien. Het tikken zou af moeten nemen dan.
- Deze gebruikers waarderen fvdberg voor dit bericht:
- J.Amersfoort (za aug 04, 2018 11:46 am)
- Waardering: 14.29%
- J.Amersfoort
- Senior
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
- Registration: jn-188-h
- Coach type: 5 Drs Hatchback
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Tik in het blok/motor
Thx, ga ik vanavond even proberenfvdberg schreef:Tik zijn idd de klepstoters maar is het geen overdruk? Hier rammelde het ook toen de carterontluchting verstopt zat plus nog meer gekke problemen als olieverbruik roken en meer.
Kan je eenvoudig testen... draai de vuldop los en laat het geheel even draaien. Het tikken zou af moeten nemen dan.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen
- J.Amersfoort
- Senior
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
- Registration: jn-188-h
- Coach type: 5 Drs Hatchback
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Tik in het blok/motor
Geen verschil wanneer ik de vuldop los draai. na wat onderzoek op het forum deze post tegengekomen:
http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 0&start=20
Hierin wordt veelvuldig vermeld dat het aan de spanrol van de distributie kan liggen. distributieriem en spanrol wordt as woensdag vervangen, zal hierna een update geven.
http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 0&start=20
Hierin wordt veelvuldig vermeld dat het aan de spanrol van de distributie kan liggen. distributieriem en spanrol wordt as woensdag vervangen, zal hierna een update geven.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen
- J.Amersfoort
- Senior
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
- Registration: jn-188-h
- Coach type: 5 Drs Hatchback
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Amersfoort
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Tik in het blok/motor
Nou de tik is opgelost, was inderdaad de spanrol.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Tik in de motor , wat is wijsheid?
Beste leden ,
Eind vorig jaar heb ik als 2e auto een Fiat Stilo 1.6/ 5drs gekocht en deze heeft nu ondanks motor flush + castrol olie nu alsnog een tik in de motor. Achteraf kom ik er nu dus achter dat hij dat bij aanschaf al iets had. ( Ik had er toen geen verstand van maar mn schoonvader zei dat de motor goed klonk. ) Achteraf is het altijd anders maar ik weet sinds gister dus hoe een tik in de motor klinkt. ( Ben geen monteur ).
Hij is niet continue aanwezig maar stationair met een warme motor hoor je hem af en toe goed tikken.
Als ik het gaspedaal indruk hoor je het heeeeeeel licht maar is aanwezig.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk een klepstoter zijn en de oorzaak zal vermoedelijk gebrek aan onderhoud zijn door de vorige eigenaar. Ik heb hem nog geen jaar!
Ik had hem gekocht als opknapper met wat electronische storingen maar gister heeft mijn monteur gekeken en ook een schroef van de motorsteun heeft geen schroefdraad meer in het blok , deze draait door en lag er dus los in.
Kapje van de distri sluit niet mooi , er lijkt dus een beun aan het werk te zijn geweest..........
Nu heb ik 3 vragen die ik eigenlijk zelf wel kan beantwoorden maar wil toch van jullie wat tips.
1) Hoe lang kan een motor met dagelijks gebruik het nog volhouden met een defecte klepstoter? Hij zit nu op 245.000 km.
2) Is het nog verstandig de veren/draagarmen/stabilisator stang/riem van dynamo te vervangen en hopen dat hij het nog een tijd vol houd?
3) Mark , wees verstandig en koop een andere Stilo en gooi alle nieuwe onderdelen daar op.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan me een beetje in de juiste richting duwen. Ik zelf denk dat het beter is een mooie Abarth op de kop te tikken ( handgeschakeld ) en deze opknappen en ondertussen gewoon blijven rijden zonder onderhoud en mijn oude Stilo. Als de abarth dan klaar is kan ik de 17inch banden+teller etc in mijn multiwagon doen......
Bedankt!
Eind vorig jaar heb ik als 2e auto een Fiat Stilo 1.6/ 5drs gekocht en deze heeft nu ondanks motor flush + castrol olie nu alsnog een tik in de motor. Achteraf kom ik er nu dus achter dat hij dat bij aanschaf al iets had. ( Ik had er toen geen verstand van maar mn schoonvader zei dat de motor goed klonk. ) Achteraf is het altijd anders maar ik weet sinds gister dus hoe een tik in de motor klinkt. ( Ben geen monteur ).
Hij is niet continue aanwezig maar stationair met een warme motor hoor je hem af en toe goed tikken.
Als ik het gaspedaal indruk hoor je het heeeeeeel licht maar is aanwezig.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk een klepstoter zijn en de oorzaak zal vermoedelijk gebrek aan onderhoud zijn door de vorige eigenaar. Ik heb hem nog geen jaar!
Ik had hem gekocht als opknapper met wat electronische storingen maar gister heeft mijn monteur gekeken en ook een schroef van de motorsteun heeft geen schroefdraad meer in het blok , deze draait door en lag er dus los in.
Kapje van de distri sluit niet mooi , er lijkt dus een beun aan het werk te zijn geweest..........
Nu heb ik 3 vragen die ik eigenlijk zelf wel kan beantwoorden maar wil toch van jullie wat tips.
1) Hoe lang kan een motor met dagelijks gebruik het nog volhouden met een defecte klepstoter? Hij zit nu op 245.000 km.
2) Is het nog verstandig de veren/draagarmen/stabilisator stang/riem van dynamo te vervangen en hopen dat hij het nog een tijd vol houd?
3) Mark , wees verstandig en koop een andere Stilo en gooi alle nieuwe onderdelen daar op.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en kan me een beetje in de juiste richting duwen. Ik zelf denk dat het beter is een mooie Abarth op de kop te tikken ( handgeschakeld ) en deze opknappen en ondertussen gewoon blijven rijden zonder onderhoud en mijn oude Stilo. Als de abarth dan klaar is kan ik de 17inch banden+teller etc in mijn multiwagon doen......
Bedankt!
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Tik in het blok/motor
Nu lees ik dat het dus ook een spanrol kan zijn , dit ga ik eerst laten controleren.
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Tik in het blok/motor
Vanavond wezen luisteren en het komt bij de distributieriem vandaan. Vermoedelijk dus een spanrol o.i.d.
Schroeven van het afdekkapje draaien door dus daar gaat wat tijd in zitten en monteur gaf aan dat het flink in de kosten gaat zitten.
Tevens hoor ik de veren/schokdempers en zijn de stabilisatorstangen stuk. Ook draagarmen zijn aan de beurt en dat is nog maar de voorkant.
245.000km....tis de moeite niet meer waard denk ik.
Schroeven van het afdekkapje draaien door dus daar gaat wat tijd in zitten en monteur gaf aan dat het flink in de kosten gaat zitten.
Tevens hoor ik de veren/schokdempers en zijn de stabilisatorstangen stuk. Ook draagarmen zijn aan de beurt en dat is nog maar de voorkant.
245.000km....tis de moeite niet meer waard denk ik.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten