Mijn eerste Abarth project
Geplaatst: za sep 21, 2019 11:51 am
Beste leden,
Mijn eerste echte topic op dit forum!
Mijn Abarth met 208K op de klok heb ik nu een weekje in bezit en nu ik wat ruimte in de garage heb kan ik langzaam een begin maken met de klachten van de auto. De auto staat geschorst dat haalt de druk ook wat van de ketel wat betreft verlopen APK.
Ik heb de auto gekocht met Selespeed problemen. De vorige eigenaar meldde me dat deze wel eens uit de versnelling springt en er niet meer in te krijgen is. Hij vertelde me ook dat de pomp niet altijd geactiveerd wordt bij het openen van de deur.
Ik heb de auto rijdend meegenomen en na een rit van zo'n 30 kilometer bij mij zonder problemen onderweg voor de deur gezet. Ik vond wel dat de auto wat spartaans schakelde en eerlijk gezegd weet ik niet of dat zo hoort. Na een uitleessessie met MES kwamen de volgende zaken aan het licht:
Engine
Bosch Motronic ME 3.1 EOBD (2.0, 2.4)
ISO Code: 7C 86 38 02 91
Errors found:
P1135 - Preheating resistance 1 above catalyser
Gearbox
Marelli SELESPEED CFC209F Automatic Gearbox
ISO Code: BC 07 83 01 1C
Errors found:
P1773 - Selespeed electric pump
P1770 - Accelerator pedal signal
Body
Body Computer Marelli (192)
ISO Code: 40 83 8C 80 A4
Errors found:
B1028 - Tilt sensor
B1037 - Cigar lighter and air conditioner light
B1031 - Right number plate light
Dashboard
Connect (NAV) Marelli
ISO Code: B5 83 83 01 91
Errors found:
B1003 - Rear right speaker
B1004 - Rear left speaker
Climate control
Marelli climate control
ISO Code: 34 83 04 01 91
Errors found:
B1906 - Feet/chest motor feedback
B1929 - Control unit fault
B1902 - Windscreen flap actuator
Airbag
Siemens MY99 Airbag (2F-2P-2L-2T-I-C)
ISO Code: 26 86 9B 02 9E
Errors found:
0E - Side airbag (driver)
0E - Side airbag (driver)
0F - Side airbag (passenger)
Ik heb inmiddels al een te zwakke accu(56Ah) en slechte conditie ervan (52%) als eerste punt dat ik ga aan pakken. De olie van de Selespeed reservoir ziet er ook niet heel fris meer uit. De pomp vind ik ook verdacht. Gelukkig staan er genoeg topics op het forum om daar mee aan de slag te gaan.
De airbag fouten zitten op de bekende plekken onder de stoelen en zal hoogstwaarschijnlijk niet het spannendste zijn. De speakers achterin zitten er niet in volgens de vorige eigenaar en zal ook niet het eind van de wereld zijn om dat op te lossen.
De fouten van de climate control is vermoedelijk te wijten aan de kunststof verbindingen tussen motor en kleppen onder het dashboard. Toevallig heb ik er laatst een aantal laten 3D-printen door mijn zwager en daar ben ik niet ontevreden over. Het ontwerp moet nog ietwat aangepast worden, maar de basis is er!
Ik hoop dat ik komende week in de avonduren een begin kan maken met het aanpakken van de Selespeed. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de voortgang!
Groeten Maarten
Mijn eerste echte topic op dit forum!
Mijn Abarth met 208K op de klok heb ik nu een weekje in bezit en nu ik wat ruimte in de garage heb kan ik langzaam een begin maken met de klachten van de auto. De auto staat geschorst dat haalt de druk ook wat van de ketel wat betreft verlopen APK.
Ik heb de auto gekocht met Selespeed problemen. De vorige eigenaar meldde me dat deze wel eens uit de versnelling springt en er niet meer in te krijgen is. Hij vertelde me ook dat de pomp niet altijd geactiveerd wordt bij het openen van de deur.
Ik heb de auto rijdend meegenomen en na een rit van zo'n 30 kilometer bij mij zonder problemen onderweg voor de deur gezet. Ik vond wel dat de auto wat spartaans schakelde en eerlijk gezegd weet ik niet of dat zo hoort. Na een uitleessessie met MES kwamen de volgende zaken aan het licht:
Engine
Bosch Motronic ME 3.1 EOBD (2.0, 2.4)
ISO Code: 7C 86 38 02 91
Errors found:
P1135 - Preheating resistance 1 above catalyser
Gearbox
Marelli SELESPEED CFC209F Automatic Gearbox
ISO Code: BC 07 83 01 1C
Errors found:
P1773 - Selespeed electric pump
P1770 - Accelerator pedal signal
Body
Body Computer Marelli (192)
ISO Code: 40 83 8C 80 A4
Errors found:
B1028 - Tilt sensor
B1037 - Cigar lighter and air conditioner light
B1031 - Right number plate light
Dashboard
Connect (NAV) Marelli
ISO Code: B5 83 83 01 91
Errors found:
B1003 - Rear right speaker
B1004 - Rear left speaker
Climate control
Marelli climate control
ISO Code: 34 83 04 01 91
Errors found:
B1906 - Feet/chest motor feedback
B1929 - Control unit fault
B1902 - Windscreen flap actuator
Airbag
Siemens MY99 Airbag (2F-2P-2L-2T-I-C)
ISO Code: 26 86 9B 02 9E
Errors found:
0E - Side airbag (driver)
0E - Side airbag (driver)
0F - Side airbag (passenger)
Ik heb inmiddels al een te zwakke accu(56Ah) en slechte conditie ervan (52%) als eerste punt dat ik ga aan pakken. De olie van de Selespeed reservoir ziet er ook niet heel fris meer uit. De pomp vind ik ook verdacht. Gelukkig staan er genoeg topics op het forum om daar mee aan de slag te gaan.
De airbag fouten zitten op de bekende plekken onder de stoelen en zal hoogstwaarschijnlijk niet het spannendste zijn. De speakers achterin zitten er niet in volgens de vorige eigenaar en zal ook niet het eind van de wereld zijn om dat op te lossen.
De fouten van de climate control is vermoedelijk te wijten aan de kunststof verbindingen tussen motor en kleppen onder het dashboard. Toevallig heb ik er laatst een aantal laten 3D-printen door mijn zwager en daar ben ik niet ontevreden over. Het ontwerp moet nog ietwat aangepast worden, maar de basis is er!
Ik hoop dat ik komende week in de avonduren een begin kan maken met het aanpakken van de Selespeed. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de voortgang!
Groeten Maarten