Na heel lang zoeken naar een geschikt stuur en overleg met mijn contact bij de Fiat Stilo Club in Istanboel heb ik eindelijk mijn stuur project kunnen verwezenlijken.
En zoals het met veel van de projecten vaak gaat zijn er ook altijd valkuilen, zo ook bij mij dus.
Ik dacht dat het een soort van "plug & play" zou zijn, niet dus....de elektronica van de 500 Abarth werkt dus anders dan in onze Stilo's.
Dus kwam ik er al gauw achter dat het mij niet ging lukken, en dus ik bij onze FSC elektronica specialist "Yellowstilo" terecht gekomen.
Ik heb het originele stuur en de richtingaanwijzer unit uit mijn Abarth gehaald, en deze met het nieuwe Abarth 500 stuur naar Yellowstilo gebracht.
We hebben even overleg gehad...en hij is er meteen mee aan de slag gegaan...en door mij foto's te sturen (waar ik helemaal niets van begreep) kon ik met de voortgang van zijn werk mee kijken.
Na en paar dagen kreeg ik een app-je dat het stuur klaar was, en ik het stuur met de richtingaanwijzer unit weer kon komen ophalen...klaar voor inbouw dus.
Dit heb ik vandaag gedaan, wat natuurlijk spannend was....eerst de richtingaanwijzer unit er weer op, dan alle connecten weer op de juiste positie vast zetten.
Vervolgens het stuur er op (eerst de accu pool los i.v.m. de airbag) dan de airbag kabeltjes en de claxon kabel door het stuur heen en alles aansluiten.
Bijna klaar...voor dat ik de airbag weer op z'n plaats ging vergrendelen in het stuur ging ik eerst de boel uit testen of alles zou werken.
Nu spannend moment....accu pool er op....en contact sleutel omdraaien....melding airbag falure....contact uit..contact weer aan....airbag melding weg...pffff
Nu eerst de knoppen op de stuurbediening gecontroleerd "radio volume-zender wijziging- geluid uit" dat werkte allemaal.
Maar waar het mij nu eigenlijk om ging was de werking van de flippers...en je raad het al...werkte dus niet ik balen dus..en meteen Yellowstilo gebeld.
Ik kon dus wel met de versnelling pook schakelen van 1 naar 2 maar met de flippers reageerde de bak niet
Hij begreep er niets van....nu met hem aan de telefoon wat test werk gedaan...ik ben met draadjes bezig geweest in stekkertjes....maar helaas niets werkte.
Ik heb toen afgesproken dat ik volgende week wel bij heb langs zou gaan met mijn Abarth om het misschien zo bij hem thuis toch nog voor elkaar te krijgen.
Hier ging een uurtje over heen...en was even met wat anders bezig geweest en zag 2 gemiste oproepen van hem.
En nu komt het....Hij had gelezen dat de flippers van de SeleSpeed alleen werken vanaf een snelheid van 10 km/h...en toen ik dat las...wist ik dit natuurlijk ook.
Toen meteen de Abarth gestart en gaan rijden, en de flippers deden (doen) het geweldig....dus achteraf functioneerde alles meteen.
Wat was ik dom.., maar je zit er zo in dat dit dus een van mijn vlakuilen was in dit project, en bij Yellowstilo bijna een hartverzakking veroorzaakte
Nu heel blij met mijn Abarth 500 stuur project en ik moet zeggen het is een mooie upgrade van mijn Abarth...en Yellowstilo nogmaals bedankt voor je hulp en inzet, zonder jou wat ik kansloos geweest.
Abarth 500 stuur met flippers
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5371
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 839 keren
- Contacteer:
Abarth 500 stuur met flippers
- Deze gebruikers waarderen Schumi voor dit bericht (totaal 3):
- yellowstilo (vr jan 29, 2021 7:18 pm) • marcel-abarth (za jan 30, 2021 8:34 am) • sam.vdv (za jan 30, 2021 2:47 pm)
- Waardering: 42.86%
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- yellowstilo
- Junior
- Berichten: 121
- Lid geworden op: wo jan 29, 2014 3:47 pm
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 27 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Ja dat was een enerverend project, omdat ik alles had gedouble-checked vond ik het heel vreemd dat het niet werkte maar op afstand is dat natuurlijk altijd wat lastiger, gelukkig vond ik snel de oplossing en werkt het ook zoals ik had verwacht.
Het is zeker geen simpel plug & play verhaal en je moet wel over de nodige elektronica kennis en vaardigheden beschikken om dit werkend te krijgen maar er zullen ongetwijfeld FSC leden zijn die dit ook graag in hun Stilo zouden willen , het is een hele mooie upgrade t.o.v. het saaie Stilo stuur !
Je mag altijd contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken....
Let wel op dat het onderste setje knoppen rechts komt te vervallen want deze zijn niet aanwezig op het 500 stuurwiel....
Ik wens je heel veel plezier met je nu nog sportievere Stilo Abarth, hou hem heel !
groeten, Gert
Het is zeker geen simpel plug & play verhaal en je moet wel over de nodige elektronica kennis en vaardigheden beschikken om dit werkend te krijgen maar er zullen ongetwijfeld FSC leden zijn die dit ook graag in hun Stilo zouden willen , het is een hele mooie upgrade t.o.v. het saaie Stilo stuur !
Je mag altijd contact opnemen om de mogelijkheden te bespreken....
Let wel op dat het onderste setje knoppen rechts komt te vervallen want deze zijn niet aanwezig op het 500 stuurwiel....
Ik wens je heel veel plezier met je nu nog sportievere Stilo Abarth, hou hem heel !
groeten, Gert
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Ziet er mooi uit! Moet je perse de nieuwe "clockspring" gebruiken of heb je de oude gebruikt? In theorie zijn het gewoon maakcontacten toch? Wel mooi die grote flippers , ik wens je er veel plezier mee!
- sam.vdv
- Quickpoint
- Berichten: 218
- Lid geworden op: wo nov 11, 2020 2:11 pm
- Registration: Zfa19200
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Beringen belgie
- Gegeven waarderingen: 45 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Uhm , vraagje , ik ben hier eigelijk ook wel geïnteresseerd in , wat kost het om dit te realiseren
A coward dies a thousand deaths , a soldier dies but once
- Drunzy
- Site Admin
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
- Registration: 72-RP-LT
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: heerenveen
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 204 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Nice upgrade
we mogen maar wat blij zijn met experts zoals Yellowstilo voor electronica en natuurlijk kaasjager voor selespeed en onderhoud
Veel plezier ervan
greetz Marten
we mogen maar wat blij zijn met experts zoals Yellowstilo voor electronica en natuurlijk kaasjager voor selespeed en onderhoud
Veel plezier ervan
greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.
- yellowstilo
- Junior
- Berichten: 121
- Lid geworden op: wo jan 29, 2014 3:47 pm
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 27 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
De oude clockspring wordt gebruikt maar met de nieuwe stekkers voor de 500 airbag eraan gesoldeerd, je hebt dus wel een oude 500 clockspring nodig alleen voor de 2 stekkers.
Bij de Stilo lopen alle knoppen commando's via een CAN module in het stuur, bij het 500 stuur ontbreekt deze module en zijn de knoppenmodules technisch anders opgezet t.o.v. die van de Stilo...
Voor het bespreken van de kosten graag een PM sturen ....
Bij de Stilo lopen alle knoppen commando's via een CAN module in het stuur, bij het 500 stuur ontbreekt deze module en zijn de knoppenmodules technisch anders opgezet t.o.v. die van de Stilo...
Voor het bespreken van de kosten graag een PM sturen ....
- sam.vdv
- Quickpoint
- Berichten: 218
- Lid geworden op: wo nov 11, 2020 2:11 pm
- Registration: Zfa19200
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Beringen belgie
- Gegeven waarderingen: 45 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Gefeliciteerd met je aanwinst shumi, ziet er nice uitSchumi schreef: ↑vr jan 29, 2021 5:17 pm Na heel lang zoeken naar een geschikt stuur en overleg met mijn contact bij de Fiat Stilo Club in Istanboel heb ik eindelijk mijn stuur project kunnen verwezenlijken.
En zoals het met veel van de projecten vaak gaat zijn er ook altijd valkuilen, zo ook bij mij dus.
Ik dacht dat het een soort van "plug & play" zou zijn, niet dus....de elektronica van de 500 Abarth werkt dus anders dan in onze Stilo's.
Dus kwam ik er al gauw achter dat het mij niet ging lukken, en dus ik bij onze FSC elektronica specialist "Yellowstilo" terecht gekomen.
Ik heb het originele stuur en de richtingaanwijzer unit uit mijn Abarth gehaald, en deze met het nieuwe Abarth 500 stuur naar Yellowstilo gebracht.
We hebben even overleg gehad...en hij is er meteen mee aan de slag gegaan...en door mij foto's te sturen (waar ik helemaal niets van begreep) kon ik met de voortgang van zijn werk mee kijken.
Na en paar dagen kreeg ik een app-je dat het stuur klaar was, en ik het stuur met de richtingaanwijzer unit weer kon komen ophalen...klaar voor inbouw dus.
Dit heb ik vandaag gedaan, wat natuurlijk spannend was....eerst de richtingaanwijzer unit er weer op, dan alle connecten weer op de juiste positie vast zetten.
Vervolgens het stuur er op (eerst de accu pool los i.v.m. de airbag) dan de airbag kabeltjes en de claxon kabel door het stuur heen en alles aansluiten.
Bijna klaar...voor dat ik de airbag weer op z'n plaats ging vergrendelen in het stuur ging ik eerst de boel uit testen of alles zou werken.
Nu spannend moment....accu pool er op....en contact sleutel omdraaien....melding airbag falure....contact uit..contact weer aan....airbag melding weg...pffff
Nu eerst de knoppen op de stuurbediening gecontroleerd "radio volume-zender wijziging- geluid uit" dat werkte allemaal.
Maar waar het mij nu eigenlijk om ging was de werking van de flippers...en je raad het al...werkte dus niet ik balen dus..en meteen Yellowstilo gebeld.
Ik kon dus wel met de versnelling pook schakelen van 1 naar 2 maar met de flippers reageerde de bak niet
Hij begreep er niets van....nu met hem aan de telefoon wat test werk gedaan...ik ben met draadjes bezig geweest in stekkertjes....maar helaas niets werkte.
Ik heb toen afgesproken dat ik volgende week wel bij heb langs zou gaan met mijn Abarth om het misschien zo bij hem thuis toch nog voor elkaar te krijgen.
Hier ging een uurtje over heen...en was even met wat anders bezig geweest en zag 2 gemiste oproepen van hem.
En nu komt het....Hij had gelezen dat de flippers van de SeleSpeed alleen werken vanaf een snelheid van 10 km/h...en toen ik dat las...wist ik dit natuurlijk ook.
Toen meteen de Abarth gestart en gaan rijden, en de flippers deden (doen) het geweldig....dus achteraf functioneerde alles meteen.
Wat was ik dom.., maar je zit er zo in dat dit dus een van mijn vlakuilen was in dit project, en bij Yellowstilo bijna een hartverzakking veroorzaakte
Nu heel blij met mijn Abarth 500 stuur project en ik moet zeggen het is een mooie upgrade van mijn Abarth...en Yellowstilo nogmaals bedankt voor je hulp en inzet, zonder jou wat ik kansloos geweest.
A coward dies a thousand deaths , a soldier dies but once
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5371
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 839 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Thanks ben er ook heel blij mee...ik was al bijna 2 jaar aan het zoeken naar z'n stuur...dat is alleen al een uitdaging.
De meeste hebben geen flippers,en ze vragen er vaak de hoofdprijs voor en dan is het niet leuk meer...ook al omdat je er dan nog niet bent, dan komt het aanpassen werk er nog bij...en dat is wel even een dingetje.
Maar Yellostilo is er nu los op
De meeste hebben geen flippers,en ze vragen er vaak de hoofdprijs voor en dan is het niet leuk meer...ook al omdat je er dan nog niet bent, dan komt het aanpassen werk er nog bij...en dat is wel even een dingetje.
Maar Yellostilo is er nu los op
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- Moreno83
- Quickpoint
- Berichten: 439
- Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
- Registration: 50-PT-RJ
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Enschede
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
- Contacteer:
Re: Abarth 500 stuur met flippers
Ja idd geloof ik , stuur opzich hoeft geen probleem te zijn maar de airbag + flippers wel denk ik. Maar een keer op een meeting bewonderen en mooi dat Gert dit heeft uitgezocht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten