De EGR klep bij de 1.9 JTD

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Van de week heb ik de Stilo aangeschaft met de 1.9 JTD 16v motor, jammer genoeg heb ik een gat van 170.000 km tot 247.00 km wat er gebeurd is met het onderhoud. Nu is dit 77.000 km niet heel veel, maar er zijn toch een aantal dingen die ik graag wil controleren. Mede ook omdat met deze motor zeer veel kracht en efficiënt brandstofgebruik gecombineerd kan worden. Maar goed dan moet wel alles werken en onderhouden zijn.
Vandaag was dus de EGR-klep aan de beurt, maar wat is dat nu precies (er is niet heel veel te vinden over diesels op dit forum)?

Een EGR klep zit standaard op alle "nieuwere" dieselmotoren (vanaf 2002). Een EGR (Exhaust gas recirculation) klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot van de motor door uitlaatgassen terug te voeren in de motor. Bij een diesel - luchtmengsel dat met een overschot aan zuurstof verbrand komt NOx vrij. NOx is belastend voor het milieu en de uitstoot moet bij nieuwe motoren volgens de richtlijnen gereduceerd worden.

Afbeelding

Met het terugvoeren van een deel van de uitlaatgassen, welke zuurstofarm zijn, wordt de verbrandingstemperatuur gereduceerd waardoor de NOx uitstoot afneemt. De EGR doet met name zijn werk in deellast, als er bijvoorbeeld 100 km/h gereden wordt op de cruisecontrole. In vollast is de klep dus gewoon gesloten, dit is daarom ook de reden waarom veel mensen hem afdichten (professioneel of provisorisch).

De verbranding in de motor wordt door de toepassing van de EGR minder volledig (o.a. door gereduceerd zuurstofgehalte) waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Hiermee vormt zich in het inlaatspruitstuk en EGR regelklep veel aanslag , soms zelfs zo veel dat er motor storingsmeldingen en andere problemen kunnen ontstaan. Dit was gelukkig nog niet het geval bij mij, maar ik vond dat die niet helemaal optimaal liep. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast veel uitlaatgassen worden bijgemengd in de verbrandingslucht. Hiermee ontstaat de veel bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken met een diesel voertuig.

Met een beetje google en youtube kun je snel controleren wat je moet doen.
De EGR klep ziet er zo uit:
Afbeelding

en een how-to: https://www.youtube.com/watch?v=1go_PUmx0WE

Hoe ging het bij mij in zijn werk:

Eerst de motor beschermplaat eraf halen, dan krijg je dit plaatje:
Afbeelding

Daar zit die:
Afbeelding

Los halen ging met sleutel 10 en sleutel 13, daarna stekker er afhalen:
Afbeelding

Los halen van elkaar:
Afbeelding

Gelukkig niet voor niks uit elkaar geschroeft aardig wat roet aanslag.:
Afbeelding

Schoonmaken met een goeie ontvetter:
Afbeelding
Afbeelding

Klaar, alles weer terug schroeven.

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Een verbranding met EGR is niet minder volledig.

Besef dat een turbogeblazen dieselmotor altijd met een luchtoverschot draait. EGR dient inderdaad voor NOx reductie, het sneller opwarmen van de motor en het naverbranden van roetdeeltjes.

Het feit dat er NOx ontstaat komt door het feit dat de piektemperaturen en drukken in een dieselmotor veel hoger zijn dan bij een benzine. Daardoor ontstaat ook het typische geluid van de dieselmotor.

Het feit dat de temperatuur verlaagd wordt tijdens de verbranding is deels waar. Er gaan natuurlijk warme uitlaatgassen de cilinder in, hierdoor neemt de piekdruk en de piektemperatuur af. Daardoor neemt het NOx gedeelte in het uitlaatgas af.

Vergeet niet dat bij het afdoppen van de EGR de emissie-eisen van het voertuig ook niet meer gehaald worden. Dit levert dus een probleem op bij de APK en zeker bij onze Duitse vrienden van de TÜV.

Het feit dat er minder over een JTD motor te vinden is komt omdat het aantal dieselrijders laag is in de club en er relatief weinog problemen zijn met de JTD dieselmotoren.

Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Bedankt voor de aanvulling Dennis en inderdaad had ik het niet helemaal volledig getypt.

Jammer genoeg nadat ik de EGR klep had terug gemonteerd kreeg ik te weinig vermogen.
Hierdoor heb ik de klep nog een keer los moeten schroeven en weer vast gemaakt.
Daarna had ik vol vermogen maar ging er een lampje branden op het dashboard van: CHECK ENGINE
En de turbo geeft wel een heel hard geluid, het lijkt net alsof de slang is los geschoten.
Jammer genoeg was het tegen schemering waardoor ik niet goed heb kunnen ontdekken waar het aanlag.

Maar goed, beetje jammer dat hij voor het schoonmaken prima reed en nu is d'r een lampje wat brand :s
Ach ja morgen weer een dag
Deze gebruikers waarderen estingo voor dit bericht:
dennis12354 (za okt 11, 2014 10:38 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Ja dat heb je als je HTS-autotechniek met specialisatie verbrandingsmotoren studeert. :lol:

Succes met het oplossen van dat andere probleem.
Hopenlijk is het morgen dan droog.

Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Wel jammer dat er minder diesels hier op het forum rond rijden. Maar dan is er in ieder geval nog wel wat om over te schrijven. Wel goed om te lezen dat er relatief weinig problemen zijn met jtd's. Mag hopen dat die van mij ook zo weinig problemen heeft. Eerst moet het weer even mee zitten kijk ik daarna wel of ik het zelf kan oplossen.
Mooie studie heb je, leuk dat je me kan verbeteren want ik heb er niet zo veel verstand van ;)
Tot de volgende update

Gebruikersavatar
Stilodriver
Beginner
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 9:57 pm
Registration: 40pbzn
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door Stilodriver »

Leuk en interessant topic :thumbup:
Ik ben zelf in het bezit van een 1.9 jtd van 115pk die getuned is naar 150pk (door de vorige eigenaar).
Buiten het feit dat de motor krachtig en zeer fijn rijdt, rookt die behoorlijk als ik in lage toeren gas geef (te veel voor een diesel). Kan het schoonmaken van de egr hier wat aan mee dragen dat, dat minder wordt?
Heb al wel een paar keer wat cleaners bij de brandstof gedaan dat helpt lichtelijk. Graag hoor ik jullie mening hierover :D
Had een Fiat Stilo.... :thumbdown:

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Kan inderdaad wel helpen. Maar een flesje injectorreiniger op ong. 3/4 tank geeft bij mij ook veel verschil. Wat je natuuurlijk ook nog kunt doen is een langere tijd in Duitsland volgas geven zodat de EGR ook nog 'schoon' gebrand wordt.

Ook hier wil ik melden dat een EURO 3, de JTD dieselmotoren mogen roken
Bij de MultiJet I 88kW of 110kW mag dit in mindere maten omdat deze Stilo's een EURO 4 homologatie hebben. Daarom hebben de MultiJets ook altijd een DPF (Diesel Partikel Filter) in de uitlaat zitten.

Daarom krijgen bijna alle JTD dieselmotoren bij de Duitse Umweltplakette een 3 en de MultiJets een 4. MAAR: heeft jouw auto een bouwjaar van na 1 jan 2006 ontvangt hij toch een groene 4 ondanks dat de ANWB zal zeggen dat je een 3 krijgt.

PS estigno, ik zou de vervuiling bij verstuiver 1, 2 & 3 is weghalen en controleren of die terugkomt. Het kan zijn dat een van je retourleidingen stuk is of in het gekste geval dat een van je verstuivers (niet aankomen, leveren max. 1350 bar druk) iets los zit.

Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

De fout melding is weg, heb niet echt veel gekke dingen gedaan, alles even nagelopen en gecontroleerd. Kan in ieder geval zeggen dat de retourleiding niet lek is, want anders werd dat wel duidelijk. Een van de verstuivers zou nog wel kunnen, ik heb daar niet een goed gevoel bij. Maar ik weet niet goed hoe ik die moet controleren, kan er ook niet zo veel over vinden op internet hoe ik die moet controleren.

Voor de rest is het inderdaad wel interessant in welke klasse ze worden ingedeeld en hoeveel ze mogen "roken"die van mij had net een nieuwe APK, dus mogelijk dat de roet-test in ieder geval is doorstaan. Ik woon jammer genoeg niet in de buurt van Duitsland om hem even schoon te blazen, ga op regelmatige basis naar France dus daar zijn nog wat ongeschonden stukjes ;)

Voor de rest ben ik nog benieuwd hoe hard te turbo klinkt want die van mij maakt echt een enorm lawaai. wat ik al zei, als of er een slang los zit of dat zijn overdruk gewoon het motorruim wordt ingeblazen. Ondanks dat heb ik nog wel vermogen bij optrekken..

Goed dat is de volgende controle ;) EGR is in ieder geval goed schoon, alles zit goed vast, en lekt niks via de klep en afstoppen doe ik nog niet.
Laatst gewijzigd door estingo op zo okt 12, 2014 8:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Wat ook nog kan is dat soor het chippen van de Stilo, hij meer uitstoot dan een standaardversie. Dit komt dan doordar in de nieuwe software een andere aansturing staat van de EGR klep

@estingo: verstuivers moet je zelf niet aankomen, dat is echt een dealerzaak, bij ons op school hebben ze ene keer de verstuivers losgehad en bij het terugplaatsen startte de auto niet meer. Zelfs de dealer kon toen niet helpen en uiteindelijk is er iemand van Bosch moeten komen om alle verstuivers weer werkend te krijgen.

Dat de turbo erg klinkt kan betekenen dat de VTG ( Variabele Turbo Geometrie ) stuk is. Maar dan zou ik verwachten dat je vermogensverlies merkt. Als je anders op 8 nov. Komt kunnen we even met zijn 2en kijken en luisteren.

Een VTG is een kleppenset die ervoor zorgt dat de turbo eerder op snelheid is waardoor het turbogat verkleind wordt.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door Schumi »

En dat kun je mooi doen bij de huis tuner van de FSC he Dennis... :( :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten