De EGR klep bij de 1.9 JTD

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Bedankt voor de info! Erg nuttig om te lezen, heb gelijk maar de http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard op gezocht om zo meer kennis ervan te krijgen.

Het chippen laat ik nog even achterwegen ondanks dat al vanaf het begin wel aan het kriebelen is, wil ik eerst een proberen om de Stilo zo betrouwbaar als redelijkere wijs mogelijk is te maken. De chipboeren kunnen de EGR wegschrijven las ik, de huistuner (unlimited tuning) doet dat ook volgens mij.
@estingo: verstuivers moet je zelf niet aankomen, dat is echt een dealerzaak, bij ons op school hebben ze ene keer de verstuivers losgehad en bij het terugplaatsen startte de auto niet meer. Zelfs de dealer kon toen niet helpen en uiteindelijk is er iemand van Bosch moeten komen om alle verstuivers weer werkend te krijgen.
Dat ga ik ook niet zelf doen ;) probeer eerst deze week even aan te kijken en als mijn gevoel klopt ga ik als nog een afspraak maken. Voor 8 November moet ik even kijken want dan heb in consignatiedienst van mijn werk en dan moet ik binnen 45 minuten op het werk zijn (maar ik zal eens kijken wat ik kan regelen).
Wat ik nog wel had gevonden over de turbo is dat hij mogelijk verontreinig kan zijn (topic over een turbo probleem gevonden in combinatie met de EGR).
http://www.fiatbravoclub.nl/forum/index ... opic=14652
Want bij de kleinste beschadiging aan de vinnen gaat een turbo al fluiten en een hard fluit geluid (harder dan goed lijkt) kan duiden op een kapotte turbo.
Turbo's fluiten altijd wel een beetje natuurlijk want lucht en een compressorwiel dat met 20.000 tpm ronddraait gaat al bij het kleinste vuiltje fluiten.
Over de VTG ga ik informatie zoeken net zoals het mogelijk de LMM nog zou kunnen zijn.

Thanks voorals nog :)

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Toch zou je dan vermogensverlies moeten merken als het de turbo is. Maar succes er mee en keep me posted.

Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Daarnet even naar de garage geweest en mijn eerste gedachte klopte
En de turbo geeft wel een heel hard geluid, het lijkt net alsof de slang is los geschoten.
Terug naar de garage waar ik hem had gekocht, gelijk op de brug en we kwamen er al snel achter dat er een scheur in de turbo slang zat van ongeveer 5 cm. Hierdoor kreeg die geen goeie verbranding en liep de motor in het noodloop programma. De motor rookte ook veel en het leek alsof het alleen maar erger was geworden.

Nieuwe slang tussen de turbo en de intercooler en het probleem was opgelost. Het had dus niks te maken dat ik de EGR klep had schoongemaakt. Vond het ook al zo gek. In ieder geval koste het me niks en het was binnen een uur gefixt. Heb hem op de snelweg wel even goed doorgeblazen zodat alle roet eruit is.
Laatst gewijzigd door estingo op ma okt 13, 2014 2:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Mooi man. Gelukkig nog snel ontdekt. Nu lekker gaan genieten van de JTD.

Gebruikersavatar
Stilodriver
Beginner
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 9:57 pm
Registration: 40pbzn
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Zuidwest Drenthe
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door Stilodriver »

dennis12354 schreef:Wat ook nog kan is dat soor het chippen van de Stilo, hij meer uitstoot dan een standaardversie. Dit komt dan doordar in de nieuwe software een andere aansturing staat van de EGR klep
.
Dat vermoed ik ook, de rook die er dan uitkomt lijkt op een slechte verbranding en niet roet van diesel om maar zo te zeggen. Het gebeurt eigenlijk alleen als ik het gas diep intrap, ofwel een soort verbrandings probleem. Moet zeggen dat het verbruik er niet onder lijdt. Het is alleen vervelend voor mijn achterliggers :P
Had een Fiat Stilo.... :thumbdown:

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Je zou eens navraag kunnen doen bij het bedrijf wat de chip geplaatst heeft. Die zou dat zo moeten weten.
Aan de andere kant. Die van mij gooit er ook wel eens een pluim uit en het intereseert me helemaal niks.
Zolang de auto door de apk komt, geen foutmeldingen geeft en ik een groene 4 als Umweltplakettesticker heb ben ik blij.

Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Haha goed verhaal, ja bij mij leed echt het verbruik er onder.

Als dat niet zo is geef ik er ook niet om. Weten je trouwens of er op die JTD's roetfilers zijn bevestigd? Ander kan die nog verstopt zijn en dat de reden geven dat er af en toe een pluim uit komt. Bij mij valt het nu alles mee, ook merk ik het een stuk minder op door die geblindeerde achterramen.

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Ja, dat weet ik en

Nee, dan kom ik even terug op het verhaal EURO 3 EURO 4.
bij de JTD (UniJet Turbo Diesel) EURO 3 motoren dus zit er geen roetfilter op. Tenzij deze natuurlijk later door de eigenaar is bijgezet.( niet af fabriek, maar misschien gedaan om Umweltplakette nr. 4 te halen)

Bij de JTDm I (MultiJet Turbo Diesel) EURO 4 motoren is er wel een DPF (Diesel Partikel Filter / roetfilter ) gemonteerd. Instructieboekje hiervan staat op het forum.

Gebruikersavatar
estingo
Beginner
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: do okt 09, 2014 9:00 am
Registration: 28tdvg
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
Woonplaats: Vlissingen
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door estingo »

Dat ga ik nog eens nakijken, in ieder geval weer wat geleerd. Zo'n DPF heb ik er niet op zitten in ieder geval.
Gelukkig maar denk ik. Schilt weer ellende, kan alleen maar stuk gaan of verstopt raken.

Gebruikersavatar
dennis12354
Master
Master
Berichten: 610
Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
Registration: XX-XX-XX
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Uproad
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Nuenen
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 155 keren
Contacteer:

Re: De EGR klep bij de 1.9 JTD

Bericht door dennis12354 »

Zeker, en het voordeel is omdat jouw auto en mijn zilveren uit 2006 en de gouden zelfs uit 2007 dat je ook makkelijk de binnensteden binnenkomt.
Ik rijdt toch zeker iedere maand wel vanaf Amstelveen naar Aachen of Köln of Oberhausen of Osnabrück etc. etc. en dan is een groene 4 als Umweltplakette nodig terwijl je geen problemen hebt met een DPF.

Trouwens als je DPF verstopt zit dan kan er kort een hele zwarte pluim uitkomen, maar ondertussen moet je al gemerkt hebben dat de auto slechter loopt (kan uitlaatgassen niet meer kwijt). Daarnaast krijg je een foutmelding (EOBD issue) op je dashboard te zien.

EOBD = Engine On Board Diagnostics. Hieronder vallen alle parameters van de auto die te maken hebben met het mileu. denk aan lambdasonde, NOx sensor (niet bij Stilo, maar even als voorbeeld).

Daarnaast is er ook nog OBD. Dit is On Board Diagnostics en wordt gebruikt voor al het andere elektrische. Daarbij kun je denken aan de aansturing van Radio, Cruise Control etc.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten