Motor valt stil bij koppeling intrappen Stilo 1.8

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
Reesritmo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 20, 2013 9:33 pm
Woonplaats: Nijkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: motor valt stil bij koppeling intrappen

Bericht door Reesritmo »

die nr.1 zit er inderdaad niet op, wel die grote afdekkap. Ik zal eens kijken op de sloop, daar wil ik toch ook gaan kijken voor een andere zekeringkast. Weet iemand wat de functie is van dat rode relaistje wat zo aan het bakken is geweest?

Gebruikersavatar
Reesritmo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 20, 2013 9:33 pm
Woonplaats: Nijkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: motor valt stil bij koppeling intrappen

Bericht door Reesritmo »

Ik weet inmiddels dat dat rode relais van de ventilator is. Dit stond gewoon aan de binnenkant van de plastic afdekkap... ;) En die doet het gelukkig nog gewoon, maar is dus behoorlijk belangrijk.

Wat het terugvallen van toeren betreft, gisteren hebben we het gasklephuis schoongemaakt met EGR klep cleaner, ik wist niet eens dat het bestond, maar je kan het zo halen bij Brezan. Er zat best wat aanslag op de gasklep, maar daar gaat het in principe niet om. Er zit nog een gaatje in wat voor het stationair toerental is, hier zit meestal ook aanslag in. Hopelijk is dit er nu wat uit. Tot nu toe lijkt het goed te gaan, morgen mag hij een flinke rit maken (Parijs...) dus dan weet ik of het geholpen heeft. Ik heb foto's gemaakt van het schoonmaken, deze probeer ik deze week nog even te posten.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: motor valt stil bij koppeling intrappen

Bericht door Schumi »

Reesritmo schreef:Ik weet inmiddels dat dat rode relais van de ventilator is. Dit stond gewoon aan de binnenkant van de plastic afdekkap... ;) En die doet het gelukkig nog gewoon, maar is dus behoorlijk belangrijk.

Wat het terugvallen van toeren betreft, gisteren hebben we het gasklephuis schoongemaakt met EGR klep cleaner, ik wist niet eens dat het bestond, maar je kan het zo halen bij Brezan. Er zat best wat aanslag op de gasklep, maar daar gaat het in principe niet om. Er zit nog een gaatje in wat voor het stationair toerental is, hier zit meestal ook aanslag in. Hopelijk is dit er nu wat uit. Tot nu toe lijkt het goed te gaan, morgen mag hij een flinke rit maken (Parijs...) dus dan weet ik of het geholpen heeft. Ik heb foto's gemaakt van het schoonmaken, deze probeer ik deze week nog even te posten.
Zo zie je maar he...het is vaak gewoon even wat onderhoud aan richten en de problemen zijn opgelost..!!! ;) en zorgen dat je relais en zekeringen zo veel mogelijk vocht vrij blijven...de afdek kappen altijd goed monteren,net als de afdek deksel van de accu altijd terug geplaatst moet worden.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Reesritmo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo nov 20, 2013 9:33 pm
Woonplaats: Nijkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren
Contacteer:

Re: motor valt stil bij koppeling intrappen

Bericht door Reesritmo »

Zo, even een update op dit topic... Want het probleem was nog niet verholpen. Alleen had ik er mee leren leven, af en toe afslaan is nog te overzien. Maar uiteindelijk reed mijn vrouw niet meer met de Stilo, want ze vond het een onding... :mrgreen: Nou ja, ik reed meestal toch zelf...

Maar goed, ik wil nu de auto gaan verkopen (komt in een topic in het verkoop hoekje) en zo verkoopt hij natuurlijk helemaal niet. Hoofdverdachte was nog steeds het gasklephuis. Ik had hem een keer ingespoten met EGR cleaner, maar dat hielp niet echt. Ook al een keertje opnieuw ingeleert, nav een tip hier op het forum. Ook dat was het niet. Het vreemde was dat twee garages geprobeerd hebben hem uit te lezen en er kwam geen foutmelding. Dan maar mijn vermoeden volgen en kijken of ik een andere kan vinden. Voordat ik dat deed, nog een laatste poging. Ik heb het gasklephuis eraf gehaald:

Afbeelding

En daarna zag ik dat hij best smerig was. Zwarte aanslag op de cilinderwand en de smoorklep.

Afbeelding

Dat met een doekje met EGR reiniger maar eens schoongepoetst. Iemand had mij inmiddels verteld dat dat toch vaak de oorzaak is. De klep sluit niet meer 100%, dus kan hij niet goed meer meten en dan dus beroert lopen. Vooral bij gas loslaten, dan is deze klep gesloten. Dus de cilinderwand en de rand van de klep goed gepoetst. Wel voorzichtig die klep open gedrukt. Je voelt de weerstand, ik denk dat er diverse tandwieltjes en een stappenmotor achter zitten. Let ook op de twee hele kleine draadjes in het kleine cilindertje. Hiermee moet je heel voorzichtig zijn, en dit niet aanraken of inspuiten. Als die stuk zijn, kan je het complete huis weggooien.

Afbeelding

Het ging allemaal prima. Hierna het huis weer gemonteerd. Tijdens het hele klusproces had ik de accu uiteraard losgekoppeld. Die nu weer aangesloten, contact bijgezet en dan hoor je het stelmotortje reutelen. Duurt ongeveer 50 seconden, dan is hij gesteld en ingeleerd. Dan contact uitgedraaid en sleutel er nog een minuut ingelaten, het schijnt dat hij dan de gegevens in het motormanagement wegschrijft. Hierna gestart en proefgereden. Een wereld van verschil! Eerlijk waar, hij heeft nog nooit zo netjes gereden sinds ik hem heb... En het was maar een uurtje werk, ik was denk ik gewoon te bang dat het stuk zou gaan. Maar goed, eigenlijk is het een klusje van niets en vreemd dat de andere garages er niet op gewezen hebben. Toch ben ik er nu blij mee! En eigenlijk zou je bijna willen dat hij niet weg moet, al meld ik dat wel in het verkoop topic wat ik er binnenkort op plaats. Voorals nog is dit probleem eindelijk uit de wereld!
Deze gebruikers waarderen Reesritmo voor dit bericht (totaal 4):
EntonoX (di jun 24, 2014 8:59 am) • longtimeago (di jun 24, 2014 9:04 pm) • HazeSpace (wo jun 25, 2014 1:32 pm) • TrueFawkes (di apr 17, 2018 9:22 am)
Waardering: 57.14%

Gebruikersavatar
HazeSpace
Master
Master
Berichten: 631
Lid geworden op: ma feb 10, 2014 3:19 pm
Registration: 12312
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Etten-Leur / Lelystad
Gegeven waarderingen: 58 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: motor valt stil bij koppeling intrappen

Bericht door HazeSpace »

Goed gedaan! En nu ga je je stilo niet meer verkopen neem ik aan?

En de beste garage voor de fiat stilo is natuurlijk de FSC zelf! :D
Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten