Vermogen verlies Abarth

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
RobertV
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: do jan 24, 2019 10:24 pm
Registration: 12-JZ-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertV »

Hallo mede Stilo rijders,

Ik ben momenteel nu al een tijdje eigenaar van m'n heerlijke Stilo Abarth. Maar ik heb een dingetje (natuurlijk haha). Het valt mij namelijk op dat de auto lijdt aan vermogen verlies. Maar niet altijd! Dat is namelijk het rare. 80% van de tijd kan ik planken zonder dat er ook maar iets indrukwekkends uitkomt, maar de resterende keren gaat hij als een raket! :twisted: Heel vreemd. Onlangs bougies vervangen met Denso Iridiums. De vorige deden precies hetzelfde (Bosch). Als het de bobines zouden zijn, zou het in mijn gedachte altijd moeten voorkomen. Onlangs is ook de DBR gedaan. Geen verschil...

Een andere bijkomstigheid is het wegvallen naar stationair als de auto tot stilstand komt. De helft van de keren bij het stoppen zakt het toerental naar 0, en klimt snel naar 500. Vervolgens klimt hij rustig op naar 900. Als hij 500 draait loopt het allemaal niet zo lekker ofzo. :| Vreemd... Maar dus niet altijd!

Ik heb werkelijk geen idee waar ik naar moet zoeken. Luchtmassameter? Een andere sensor?.. Misschien heeft iemand dit eerder meegemaakt. Graag jullie inzichten hierover zodat het Abarth'je weer een Ferrari wordt.

Groet,

Robert

Gebruikersavatar
reyk
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: di okt 03, 2017 11:03 pm
Registration: 89-JH-XS
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: lage Vuursche
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door reyk »

beste robert,
ik herken je problemen.
bij mij gebeurde het steeds na het tanken bij tango, schijnbaar is/was de benzine verontreinigd.
ik heb dit opgelost door een reinigingsmiddel bij de benzine toe te voegen.
er zijn verschillende merken en kost ongeveer 2 tientjes.

ik weet dat er mensen zijn die er geen voorstander van zijn, maar bij mij heeft het geholpen.

Gebruikersavatar
RobertV
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: do jan 24, 2019 10:24 pm
Registration: 12-JZ-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertV »

Hallo Reyk,

Dat zou een makkelijke oplossing geweest zijn. De flesjes heb ik zelf ook al geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Overigens tank ik ook vrijwel alleen maar premium brandstoffen zoals V-power en BP 98 Ultimate.

Ik heb al van alles geprobeerd zoals bougies, bobines gemeten op afwijkende waardes (zijn allen goed), Lmm stekker los gehad (werdt alleen maar erger), stekkers overal schoongemaakt etc.

Ik sta met met m'n handen in het haar...

Maar bedankt voor je reactie!

Gr,
Robert

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door Drunzy »

om te beginnen heb je de auto al uitgelezen of laten uitlezen
dit is altijd het eerste wat je moet doen
als.er iets met sensoren of dergelijke is vindt je het op deze manier

greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
RobertV
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: do jan 24, 2019 10:24 pm
Registration: 12-JZ-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertV »

Hey Marten,

Ik heb dit probleem al vrij lang. Tussendoor ben ik nog bij Schumi geweest om uit te lezen. MultiECUscan gaf geen foutcodes door (helaas). Het rare is ook dat het wegvallen niet altijd is. Ik dacht eerst even aan de koppeling, maar hij doet het ook met 'Rev'en' in neutraal. Dus daar komt de koppeling niet bij kijken.

Gr
Robert

Gebruikersavatar
RobertV
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: do jan 24, 2019 10:24 pm
Registration: 12-JZ-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertV »

Ik stond laatst naast een Vw Polo (gewoon een 1.2 ofzo). Deze kon ik maar ternauwernood bijhouden! Kan toch niet goed zijn haha?'

Gebruikersavatar
RobertV
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: do jan 24, 2019 10:24 pm
Registration: 12-JZ-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertV »

UPDATE:

Ik heb nu zelf MultiECUscan aangeschaft om de auto uit te lezen. Verder geen storingen behalve in de body wat kleine dingen. 2de Lambda sonde gaf wel 'Open circuit' aan dus deze vervangen. Nu heeft hij wel 'Closed circuit' aan. Geen verschil helaas. Het voltage (mv) van de eerste lambda fluctueert wel enorm. Niet met 0,1 of iets dergelijks, maar verspringt echt veel. Normaal?

Verder heb ik het luchtinlaat circuit nog wat nagekeken etc. Niets te vinden. Het gasklephuis maar wel een soort sissend/elektronisch kabaal. Weet niet of dat helemaal normaal is.

Iemand nog ideeën?

Gr

Gebruikersavatar
RobertV
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: do jan 24, 2019 10:24 pm
Registration: 12-JZ-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertV »

Hallo allemaal,

Ik post nog maar even een update van de Ferrari. De auto is onlangs naar Carrec geweest is Soesterberg. Daar bleek (afgezien van meerder dingentjes) dat het inlaatspruitstuk een lek heeft. Waar precies konden ze mij niet vertellen. Nu ga ik het uitlaatspruitstuk van de week demonteren en nakijken. Nog enig advies of bekende zwakke plekken? Het demonteren is volgens E-learn vrij eenvoudig.

Vorige week klapte ook nog een het koelvloeistofreservoir, het zit niet mee haha. Keep you posten.

Groeten

Robert

RobertStilo16v
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 779
Lid geworden op: do aug 31, 2017 12:25 am
Registration: J-000-RP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Renkum (GLD)
Gegeven waarderingen: 108 keren
Ontvangen waarderingen: 111 keren
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door RobertStilo16v »

veel succes Robert :thumbup:


koelvloeistofreservoir inmiddels vervangen :clap:

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: Vermogen verlies Abarth

Bericht door fvdberg »

Klinkt als een vacuüm probleem. Beginnen bij het inlaat spruitstuk en dan naar beneden werken, met deze leeftijd zijn nieuwe slangen geen overbodige luxe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten