Zuinig rijden - brandstof vermengen Stilo (algemeen)

Alles over de motortechniek van de Stilo.
Gebruikersavatar
jeroen180
Junior
Junior
Berichten: 214
Lid geworden op: zo jun 01, 2014 6:25 pm
Registration: 62-pd-vs
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Boskoop
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren
Contacteer:

Zuinig rijden - brandstof vermengen Stilo (algemeen)

Bericht door jeroen180 »

Brandstof besparen
In de USA wordt op dit moment (peildatum 24-11-2012) € 0,658 voor een liter benzine en € 0,792 voor een liter diesel betaald. Aan de pomp, door de consument.
Zowel de regering, de raffinaderij en de pomphouder verdienen er voor die prijs goed aan.
In de USA liggen de af raffinaderij kosten voor een liter benzine op € 0,447 en voor een liter diesel op € 0,56

Hier in Nederland wordt beweerd dat een kale liter benzine af raffinaderij meer dan € 0,60 kost en vervolgens komen er dan nog alle winsten en belastingen bovenop.

Of de raffinaderijen in Nederland bakken er niets van, of de zakken worden extra gevuld.
Kiest u zelf maar een mogelijkheid.

De regering en de oliemaatschappijen zijn erg goed in het eenzijdig doorberekenen van gestegen kosten en het verhogen van belastingen op brandstoffen.
Het gegraai kent geen grenzen!
Gelieg en bedrog leiden tot veel te hoge prijzen!
Elk kwartaal heeft bijvoorbeeld Shell 30-50% meer winst dan het voorgaande kwartaal.
En het lijkt wel alsof we dat met z'n allen normaal vinden, we worden gewoon bestolen.

Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om het brandstofverbruik wat te verlagen...

Flink minder brandstof gebruiken, minder motorslijtage en tegelijk ook nog aanzienlijk milieuvriendelijker rijden.

Geen problemen bij de APK uitlaatgastest, omdat met het toepassen van deze tip de uitstoot van schadelijke stoffen fors wordt gereduceerd.

Bij diesels is deze tip nagenoeg even werkzaam als een roetfilter en bespaart ook nog eens op het verbruik, terwijl een roetfilter het verbruik licht doet toenemen.

Hoe werkt dat dan?

Dat kan door het bijmengen van ACETON bij benzine of diesel brandstof:


Aceton zorgt voor een fijnere nevel en een optimalere verdeling van de koolstofmoleculen en daardoor beter verdeelde en optimalere brandstof in de cilinders, waardoor de brandstof vollediger verbrandt.

Hierdoor vindt veel minder vervuiling van de motorolie plaats en behoudt de motorolie langer de optimalere smeercapaciteit.



Voordelen:

10 - 35% brandstofbesparing bij benzinemotoren (zelfs voor de hybride auto's!)

10 - 30% brandstofbesparing bij dieselmotoren

20 - 35% brandstofbesparing bij scheepsdieselmotoren

15 - 30% brandstofbesparing bij vliegtuigmotoren

Sterk verminderde uitstoot van schadelijke stoffen door volledigere verbranding van de brandstof, veel minder roetuitstoot en fijnstof bij diesels.

Sterk gereduceerde motorslijtage doordat de motorolie veel minder vervuilt.

Een beter draaiende en reagerende motor (vooral bij diesel goed merkbaar, reageert directer op het gaspedaal)

Beter startgedrag.



Nadelen:

Geen!!!




In de USA heeft Louis LaPointe - iemand die al meer dan 50 jaar lang aceton toevoegt - de motor van een van zijn auto's uit elkaar gehaald na ruim 800.000 kilometer en de slijtage was vrijwel te verwaarlozen.

Hoe kan het dat aceton in brandstof de slijtage vermindert?

Als brandstof onvolledig verbrandt blijft er altijd een residu op de cilinderwand achter. Dit residu komt in de motorolie terecht waardoor de smerende werking van de motorolie steeds minder wordt en waardoor dus slijtage ontstaat. Bij volledige(re) verbranding van de brandstof blijft de olie schoner en ook beter z'n werk doen.

Aceton is een oplosmiddel, mors het dus niet op de lak.

Kan aceton kwaad in je brandstofsysteem, het is toch een oplosmiddel?

Aceton kan geen enkel kwaad, ook benzine en diesel zijn agressieve stoffen en alle componenten in het brandstofcircuit worden door aceton NIET aangetast.

Alle leidingen/slangen/rubbers en afdichtingen in het brandstofcircuit zijn zelfs bestand tegen pure aceton, laat staan in de zeer geringe hoeveelheid die hier wordt aangegeven om bij te mengen.( maximaal 1 deel op 250 delen brandstof, of 4 delen op 1000 delen brandstof)

De aceton in de tank kan (bron TNO) absoluut geen kwaad en de tankinhoud wordt er ook niet gevaarlijker door dan het al was.

Op het internet kom je genoeg indianenverhalen tegen over de schade die aceton in een motor kan veroorzaken. Deze verhalen zijn allemaal bedoeld om je van het gebruik van aceton af te houden.

Brandstoffen bevatten ongeveer 170 verschillende chemicaliën, waarvan er meerdere behoorlijk agressief zijn. Aceton is daarmee vergeleken redelijk onschuldig.

De oliemaatschappijen komen zelf bepaald niet met betere brandstoffen, die motor, mens en milieu ontzien, omdat ze gehecht zijn aan hoge omzetten en hoge winsten.

Aceton kan gehaald worden bij de drogist (veel te duur) of meestal bij een goed gesorteerde "Doe het Zelf zaak" of verfzaak.

Om je een idee te geven van de prijzen van ACETON:

Bij de drogist € 1,80 per 100 ml (handig flesje om de hoeveelheid af te meten)

Bij de drogist € 8,65 per liter

Bij de "Doe Het Zelf" zaak (bijvoorbeeld HUBO) € 3,50 per 500 ml

Bij de verf speciaalzaak (meestal op bestelling) ongeveer € 17,50 per 5 liter.

In België kost 1 liter aceton € 3,80 en 5 liter aceton € 14,00 (bij de Brico)

Bij schildersbedrijven intern voor 10 liter ongeveer € 15,00

Bij de chemische industrie in bulkverpakkingen van 200 liter ongeveer € 205 ex btw


Het dient te gaan om zuivere aceton, geen flesjes nagellak verwijderaar, omdat daarin andere stoffen zijn bijgemengd.

Je moet - vooral voor de kleinere hoeveelheden - ook iets hebben om de aceton goed te kunnen afmeten.

Ik gebruik daar zelf een aceton flesje van ongeveer 100 ml voor waarop ik (nadat het leeg was) streepjes gezet heb om de 5 millliliter.

Dat kan je uitmeten door water in het flesje te gieten en te wegen met een keukenweegschaal. (Hou wel rekening met het gewicht van het flesje)

1 ml water weegt 1 gram.

Het bijmengen resulteerde voor een oude Daihatsu in een verbruik van 1:21,3 en dat was eerder 1:16, een verbetering met 33,3%
Voor een Volvo V40 levert 200 ml (0,33%) bijmengen op een volle tank ruim 20% besparing op.


Het bijmengpercentage ligt tussen 0,2 % en 0,5 % voor zowel benzine als diesel.


Om het correcte (lees: meest effectieve) bijmengpercentage voor je specifieke voertuig vast te stellen (wel binnen de genoemde percentages!) moet je eerst beginnen met de laagste hoeveelheid en je verbruik goed bijhouden.

Hanteer vervolgens het bijmengpercentage dat je de meeste kilometers per liter oplevert. Dit kan per type automotor verschillen.


Ook is de kwaliteit van de brandstof (belangrijker bij benzine!) is duidelijk van invloed.


Het is mijn ervaring dat BP en Gulf benzine leveren die in ieder geval een 10 tot 15% hoger verbruik oplevert. Ik tank daar dus echt niet meer.
Daarnaast hebben steeds meer andere "merk"-pompstations Euro95 waarbij 4% ethanol is bijgemengd, hetgeen ook een 10% hoger brandstofverbruik oplevert.


De bij te mengen hoeveelheid is dus erg klein. Let op: Het gaat om milliliters (=cc), niet om centiliters!


Op 1 liter (1000 milliliter) benzine of diesel 2,0 tot 5,0 milliliter aceton.

Op bijvoorbeeld 50 liter benzine of diesel moet je tussen 100 en 250 milliliter aceton bijvoegen.



Als je voor de 1e keer bijmengt moet je natuurlijk rekening houden met de totale tankinhoud.

Het makkelijkst gaat dat als je uitgaat van een volle tank, bijvoorbeeld 50 liter.

Bij 50 liter moet je 100 - 250 ml aceton bijmengen, dat kan je er dan ingooien als je bij de pomp staat om 'm vol te gooien. (bij voorkeur éérst de aceton in de tank doen)

In het vervolg meng je bij overeenkomstig het aantal getankte liters.

Wil je een optimale bescherming voor je motor (ongeacht benzine of diesel) dan is het mogelijk om 0,1 % synthetische 5W40 olie ( goed door elkaar schudden direct voor het bijmengen in de brandstof, zodat je een melkachtig mengsel krijgt!) bij de aceton te voegen, wel moet je dan het totaalpercentage met 0,1% ophogen, dus dan moet je van dit mengsel tussen de 0,3% en 0,6% bijvoegen.( Afhankelijk van wat de beste hoeveelheid voor je motor is.)

Dit zou op 50 liter tussen de 150 en 300 milliliter aceton+olie mengsel bijmengen betekenen.

De synthetische olie samen met aceton bijmengen heeft naast een veel betere smering van de motor (erg belangrijk voor de levensduur en slijtagebeperking!) ook een erg gunstige (=beperkende) werking op de uitstoot van uitlaatgassen.


Er is voor benzinemotoren nog een andere mogelijkheid om een combinatie met aceton toe te voegen:

In plaats van synthetische olie is het ook mogelijk om dieselolie te combineren met aceton, dieselolie is veel goedkoper dan synthetische olie en werkt zelfs nog iets beter dan de synthetische olie.

Voeg 0,5% aceton en 0,5% dieselolie (eerst goed mixen) toe voordat je tankt.

Afhankelijk van het specifieke resultaat voor je specifieke motor kan je dit percentage (voor zowel aceton als diesel) opvoeren tot 1%, maar begin rustig met 0,5% om het resultaat voor je eigen voertuig uit te testen.

Het toevoegen van 1% of 0,5% diesel bij de benzine levert in combinatie met dezelfde hoeveelheid aceton geen enkel probleem op voor het brandstofsysteem.





Bron (wistudat.info)

Gebruikersavatar
jeroen180
Junior
Junior
Berichten: 214
Lid geworden op: zo jun 01, 2014 6:25 pm
Registration: 62-pd-vs
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Boskoop
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door jeroen180 »

Nog even een snelle noot,

Ik heb zelf de vermenging van 0,3 procent gedaan icm syntetische olie. Houdt dus in 0,033 X getankte hoeveelheid = ML toe te voegen additieven. in mijn geval had ik 60L getankt en kom ik uit op 198ML pure aceton en 198 Syntethische olie. 10w40 uit me hoofd. Resultaat is gecombineerd gebruik van 1 op 18.3 op dit moment.

Mijn dagelijkse route is van 3118gp naar rooseveltplantsoen nummer 4 te denhaag. Daarbij neem ik de stad route voor degene die de route willen zien.

Van mijn max 900KM de tank ben ik nu 1150 kwijt aan n tank.

Gebruikersavatar
HazeSpace
Master
Master
Berichten: 631
Lid geworden op: ma feb 10, 2014 3:19 pm
Registration: 12312
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Etten-Leur / Lelystad
Gegeven waarderingen: 58 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door HazeSpace »

jeroen180 schreef:Resultaat is gecombineerd gebruik van 1 op 18.3 op dit moment.
En wat was je verbruik eerst? Ben hier wel benieuwd naar.

Als chemicus vind ik dit wel een interessant onderwerp. Zitten alleen nog wel een hoop haken en ogen aan dit hele verhaal...

In het kort: aceton kan allemaal verschillende onbekende reacties ondergaan met de voor ons onbekende componenten in benzine. Deze producten kunnen ook weer door reageren etc.. Deze producten kunnen zowel voor- als nadelige effecten hebben op het blok en de verbranding. Er zullen in ieder geval meerdere reacties ontstaan die allemaal hun eigen effecten hebben wat gaat wegen op de balans wat wel of niet goed is voor jou blok. Dit kan zelfs voor elk zelfde type blok anders zijn. Ook afhankelijk van de werking + ECU en de sensoren.
Of deze lage concentraties aceton per direct schade doen aan de motor op korte termijn. Ik denk het niet per see. Op langer termijn denk ik van wel. Afhankelijk van het blok (compressie, de manier van controle en regeling van de ECU, de compressie in combinatie met het toerental, van welk materiaal de pakkingen en slangen zijn gemaakt, moment van ontsteking.)

Wat langer:

Veel componenten van benzine zijn er voor te zorgen dat het niet gaat pingelen als het in de cilinders komt. Heel kort wat pingelen is: de benzine/zuurstof mengsel gaat uit zichzelf ontbranden door hitte en/of druk (compressie) in de cilinders. Dit zijn vooral stoffen met langere koolstofketens als de gebruikelijke stoffen. Hier komt ook het verhaal van euro 95 en 98 vandaan. En het verhaal van octaanboosters en waarom bepaalde type racewagens op nog hogere octaan benzine rijden.

Het risico zit ook in wat doet aceton met alle andere additieven in benzine? Dat weten de mensen totaal niet die dit hebben 'uitgezocht'. Grote kans dat het reacties ondergaat met een aantal stoffen.. En wat wordt dan het eindproduct? En wat heeft dit eindproduct voor effect op het mengsel en het blok? Wat voor reacties ondergaat het met de olie?

Deze onbekende reacties kunnen zowel positief uitpakken als zeer negatief.. Met wat grotere kans op het laatste.

Aceton op zichzelf is niet zo heel bijzondere stof. Koolwaterstofketen met hieraan een dubbelgebonden zuurstof (Keton groep).

Ik zie meteen twee soorten reacties voor me. Ik denk even hardop wat er mogelijk kan gebeuren. Ik doe dit even uit mijn mouw schudden en heb niet uitgezocht of alles klopt.
Wat mogelijk is dat 1 koolwaterstof (CH3) gaat binden met andere koolwaterstoffen en wordt CH2 + 1H. Deze waterstof kan reageren met een nog een waterstofje en dan krijg je waterstofgas. Dit kan heel fel ontbranden! Of het gaat reageren met zuurstof (O2) en dan krijg je water (H2O). Als ik snel kijk ontstaat er sowieso water(damp) bij de verbranding maar wat extra is niet echt wenselijk lijkt mij. Wel krijg je zo hogere koolstofketens (van die koolstof die aan een andere koolstof was gebonden). Dit kan zorgen voor een hoger octaangetal wat de effectiviteit van de brandstof mogelijk kan verbeteren maar ook kan zorgen voor een slechtere of onvolledige verbranding.

Wat ik eerder denk dat er gaat gebeuren is dat de dubbelgebonden zuurstof reageert met bijvoorbeeld een waterstof waardoor je een alcohol krijgt. (keton groep wordt een alchohol groep). Dit kan ook weer reacties ondergaan.

De ketongroep kan er ook voor zorgen dat er extra zuurstof in het mengsel komt. Hierdoor kan het mengsel iets armer lopen als normaal waardoor je een soort armere verbranding krijgt (overmaat zuurstof). Dit kan er voor zorgen dat die blokken waarmee dit 'bewezen is' zo schoon zijn. Omdat ze 'armer' lopen als normaal brand alles ook meer weg. Alleen dit zorgt juist voor meer slijtage en hittevorming (minder smering + droogblazen van het blok).

Maargoed.. Wat er EXACT gebeurd kan ik niet even uit mijn duim zuigen. Daarvoor moet ik echt weten wat er allemaal in benzine zit..


Benzine is trouwens sowieso heel erg complex en ook om te maken. Het gaat wel iets verder als even olie pompen, flink warm maken en het heldere sapje in de tank gooien.. Al die extra stoffen zitten er niet voor niets in. Voornamelijk om te voorkomen dat de boel ontploft net zoals je wel eens bij racemonsters ziet die op hun eigen 'benzine' rijden.. Dat is ook niet zo stabiel.
Deze gebruikers waarderen HazeSpace voor dit bericht (totaal 2):
EntonoX (za aug 16, 2014 8:44 pm) • dennis12354 (di nov 18, 2014 11:53 am)
Waardering: 28.57%
Thomas

Gebruikersavatar
dadis1988
Beginner
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: wo jul 23, 2014 8:41 am
Registration: 88-RT-BB
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Business Connect
Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door dadis1988 »

ik ben geen pro in zulke onderwerpen maar volgens mij zitter er veel minder octanen in USA. Ze rijden daar met ocaat gehalte van 80/90. En als ik me niet vergis is ook de kwaliteit van de brandstof veel lager. Daarom kan dit ook goedkoper dan in EU. Er moet ook rekening gehouden worden met de transport kosten naar EU wat ook niet bepaald goedkoop is.

Dat de prijzen in EU hoog zijn voor diesel en benzine komt inderdaad ook door de belastingen. Kijk bijv naar de prijzen in Luxemburg. Daar zijn de prijzen rond 1.15 voor benzine. (jaar geleden dat ik daar was)

mvg,

Dawid Kowalczys

Gebruikersavatar
Thenu
Senior
Senior
Berichten: 428
Lid geworden op: za dec 14, 2013 10:28 am
Woonplaats: Maastricht
Gegeven waarderingen: 93 keren
Ontvangen waarderingen: 63 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door Thenu »

daarom tank ik in België.
It was'nt me.............

Fiat stilo 2,4 ABARTH
Fiat cinquecento 1,1 sporting ABARTh.

Gebruikersavatar
HazeSpace
Master
Master
Berichten: 631
Lid geworden op: ma feb 10, 2014 3:19 pm
Registration: 12312
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Etten-Leur / Lelystad
Gegeven waarderingen: 58 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door HazeSpace »

Thenu schreef:daarom tank ik in België.
Hier nog 1!
Thomas

Gebruikersavatar
longtimeago
Goeroe
Goeroe
Berichten: 769
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 4:34 pm
Registration: 56-XFP-1
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Sport
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Alkmaar
Gegeven waarderingen: 442 keren
Ontvangen waarderingen: 108 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door longtimeago »

Wanneer ik in België ben, tank ik daar ook. In Haarlem wonen is niet 'rendabel' om te gaan grenstanken, haha.

Maar super interessant! CHEMIE BATTLE!

Oh nog even een pomp toevoegen aan het lijstje met PRUT benzine: Tango en Tinq. Jaja, lekker goedkoop natuurlijk, maar als ik al met mijn 1.2 blokje merk dat ik 100 tot 200 KM minder kan lopen op een volle tank (en ik heb niet zo enorm veel last van m'n rechtervoet) dan weet ik zeker dat het aan de benzine moet liggen. Shell en BP hebben tot dus ver voor mij de beste resultaten.
- Fiat Stilo 1.2 16V Active 80PK - 2002 - Verkocht :(
- Seat Ibiza 1.2 TDi Style 75PK (180NM) - 2012 -

Gebruikersavatar
Ecniv
Senior
Senior
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 448
Lid geworden op: wo mei 14, 2014 12:44 am
Registration: 84-ll-xl
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Numansdorp
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door Ecniv »

Wauw wat een info allemaal in ieder geval bedankt voor de tijd en energie die je in deze post hebt gestopt :thumbup:

En zoals Hazespace al zegt ik ben ook zeker benieuwd wat jou verbruik was voordat je begon met deze oplossing. Het resultaat op je motor geloof ik dan nog wel gezien het feit dat je het al op meerdere voertuigen hebt toegepast, ben overigens wel benieuwd naar de leeftijd van deze auto`s ivm met het resultaat op oude blokken (Die van mij gaat al 12 jaar mee).
Sex is like air: You will miss it when it`s gone

Gebruikersavatar
jeroen180
Junior
Junior
Berichten: 214
Lid geworden op: zo jun 01, 2014 6:25 pm
Registration: 62-pd-vs
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Boskoop
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door jeroen180 »

@hazepaze,

Verbruik kun je uitrekenen. 900 op 55 ltr naar 1100 effectief (wil m niet helemaal leegknallen)

Gebruikersavatar
japioo
Master
Master
Berichten: 596
Lid geworden op: wo nov 05, 2014 10:42 pm
Registration: 11-RV-BP
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 89 keren
Contacteer:

Re: Zuinig rijden - brandstof vermengen

Bericht door japioo »

Heb in mijn werkzame leven als automonteur al zoveel van dit soort
" brandstofbespaarders " gezien, denk aan de magneten om brandstofleidingen, vonkversterkers, pyramide in de achterbak ter hoogte van de
brandstoftank, auto's die op water lopen, dat ik toch wel zeer sceptisch ben. Ze zijn allemaal weer verdwenen. En dat komt echt niet doordat de
" uitvinders " allemaal omgekocht / vermoord zijn door de energieleveranciers.

Echt serieuze onderzoeken heb ik tot nu toe niet kunnen vinden hierover.

Bepaalde natuurkundige wetten kun je m.i. nu eenmaal niet veranderen.

Laten we het even simpel stellen dat de enige manier om brandstof te besparen bij eenzelfde auto / motor combinatie minder gas geven is.
Wanneer nu zou blijken dat je door het toevoegen van een kleine hoeveelheid aceton ( 100 tot 250 milliliter op 50 liter ) aan de benzine 35% brandstofbesparing zou kunnen bereiken zou dit dus ook moeten betekenen dat het vermogen van de motor in dezelfde verhouding moet gaan toenemen waardoor je dus minder gas hoeft te geven om b.v. een zelfde test-snelheid van 100 km per uur te bereiken. Alleen dan kan er een bepaalde brandstofbesparing plaatsvinden.
Betekent dus dat het vermogen & topsnelheid ook enorm toegenomen zou moeten zijn.
Dat zou mooi zijn met mijn Stilo Abarth, tot 35 % meer vermogen en snelheid : kosten een paar euro's per tankbeurt.
Is deze toename van vermogen ook betrouwbaar gemeten op b.v. een rollentestbank ?

Het rendement van een benzinemotor is nu eenmaal zo'n 25 % ( verhouding wat stop je erin / wat komt eruit ) , daar moeten we het mee doen. Het rendement iets verhogen lukt tegenwoordig wel
door diverse aanpassingen, hier worden goede resultaten geboekt door de fabrikanten ( zeer kostbare ontwikkelingen. Zie verbruik Formule 1 motoren ) maar dan hebben we het over heel andere motoren en dat is hier niet aan de orde.

De enige betrouwbare manier zou zijn wanneer er twee identieke voertuigen in een proefopstelling getest zouden worden echter
zo'n test heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Verder heeft Thomas als chemicus volgens mij ook een punt.

Ik zal niet direct zeggen dat er geen besparing mogelijk is maar volgens mij niet in deze orde van grootte.

Reacties welkom hoor , ik sta overal voor open ;)

Jaap.
Deze gebruikers waarderen japioo voor dit bericht:
dennis12354 (di nov 18, 2014 11:52 am)
Waardering: 14.29%

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten