ECU vervangen/verplaatsen

Alles over de elektronica van de Stilo.
Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: ecu te warm?

Bericht door djacco »

Schumi schreef:Is misschien handiger om dit met Pm-en af te doen... :o :thumbup:
tenzij er nog meer willen aanhaken :-)

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: ecu te warm?

Bericht door Schumi »

djacco schreef:
Schumi schreef:Is misschien handiger om dit met Pm-en af te doen... :o :thumbup:
tenzij er nog meer willen aanhaken :-)
Maar plaats datum en tijd ...afspraken middels Pm...!!! ;)
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

ECU uitwisselen

Bericht door EntonoX »

Mensen,

Omdat bij de 1.6 uitvoeringen nogal eens de ECU het begeeft, ben ik uit interesse gaan kijken in hoeverre we hier wat mee kunnen doen. Je hebt een aantal opties; nieuwe ECU, ECU opsturen naar reparatiebedrijf (als die de specifieke ECU al kan repareren, voor een Abarth al niet eens). Gebruikte ECU was tot nu toe onmogelijk, waarom? dat komt door het volgende;

Een ECU beschikt over 2 type geheugen, het FLASH geheugen en de EEPROM. Het FLASH geheugen bevat alle engine mappen. Dit zijn een soort tabellen waar in staat bij welk toerental en motorbelasting welke lucht / brandstof verhouding gewenst is. De taak van de ECU is dan om dit aan de hand van alle sensoren en actuatoren uit te voeren. De EEPROM bevat variabele waarden en is ook kleiner in formaat (FLASH 512Kb, EEPROM 4Kb). Hoofdzakelijk wordt de EEPROM gebruikt om informatie op te slaan zoals foutcodes, startblokkering code, versie informatie, etc. en hier gaat het om!
Een nieuwe ECU is leeg (virgin) dit wil zeggen dat op het moment dat een nieuwe ECU in een voertuig wordt gezet, deze bij het, voor de eerste maal, op contact (MAR) zetten met de bodycomputer communiceert en zich aanmeld, vervolgens wordt de startblokkering code eenmalig in de EEPROM geprogrammeerd. Dit houdt dus in dat nu de ECU en de bodycomputer gekoppeld zijn aan elkaar. Je kan nu de ECU wel in een ander voertuig plaatsen, alleen komen de codes dan niet overeen en zal de auto niet starten.

Mocht je nu een ECU kapot hebben, dan kon je geen gebruikte ECU bij de sloop halen. Je moest naar de dealer en al je vakantiegeld afstaan voor een nieuwe ECU. Daarom ben ik hier in gedoken om te kijken wat we als FSC zijnde kunnen doen om ook hier weer ons voordeel uit te halen.

Ik heb een test ECU gekocht uit een Abarth (Bosch Motronic ME 7.3.1) en heb vervolgens uitgezocht welke pin bezetting nodig is om de ECU te laten werken. Belangrijk is dat de ECU in 'bootmode' wordt gebracht. Dit betekend dat de ECU klaar gezet wordt om de EEPROM te lezen en te schrijven. De pen om de 'bootmode' te activeren is in de connector in de auto niet verbonden, vandaar dat je de ecu altijd moet uitbouwen en in een proefopstelling moet aansluiten.
ecu1.jpg
ecu1.jpg (110.55 KiB) 631 keer bekeken
ecu2.jpg
ecu2.jpg (116.25 KiB) 631 keer bekeken
ecu3.jpg
ecu3.jpg (96.95 KiB) 631 keer bekeken
Vervolgense kunnen we met een standaard VAG com KKL kabel de ECU EEPROM uitlezen, het bestand ziet er dan zo uit;
hexeeprom.jpg
hexeeprom.jpg (720.72 KiB) 631 keer bekeken
Je ziet dat bovenin wat hexadecimale waarden staan, dan een groot gedeelte leeg (00) en dan weer een blok met data. Het onderste data blok bevat de hardware / software en fiat nummers. Het bovenste gedeelte bevat de startblokkeringscode en kilometerstand. Theoretisch moeten we nu het juiste veld vinden waar de startblokkering code in staat en deze leeg maken of aanpassen aan de oude. Wat nog makkelijker is, is om de hele ECU weer in de af-fabriek stand te zetten (virgin) dit doen we door de hele EEPROM file te vullen met FF hex data. Vervolgens dit bestand terugschrijven naar de EEPROM, ECU loskoppelen en in de auto plaatsen. Contact aanzetten, even een paar tellen wachten en vervolgens heeft de ECU zichzelf geprogrammeerd! Ik heb dit succesvol getest op mijn Abarth.

Schumi heeft een 1.6 ECU liggen waar ik mee aan de slag ga, zodra dit ook is gelukt gaan we met FSC bekijken hoe we dit zo goed en goedkoop mogelijk aan de FSC leden kunnen aanbieden. :wave:
Deze gebruikers waarderen EntonoX voor dit bericht (totaal 4):
djacco (vr jul 25, 2014 6:19 pm) • longtimeago (ma jul 28, 2014 8:21 pm) • Kevin1996 (wo mei 13, 2015 6:11 pm) • dogandursun (za jan 13, 2018 8:05 pm)
Waardering: 57.14%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door djacco »

Goed bezig :thumbup: echt super als het lukt !
Heb gelukkig nog geen problemen met mijn ECU gehad (wil hem wel gaan verplaatsen)

Weet je misschien ook hoe de km stand van een instrumenten cluster aan te passen naar de stand in de ECU ? Ik heb een vervangend cluster met meer km dan mijn ECU...

Gebruikersavatar
Leen
Senior
Senior
Berichten: 293
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 2:59 pm
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door Leen »

Entonox,

Ik waardeer deze actie zeer:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: en hoop dat het voor de stiloisten allemaal betaalbaar kan blijven.

Groet,
Leen
9 inch Alpine met camera, C&B snelle nokkenassen, Q2 diff, RVS uitlaat met 200 cel sportkat., Lancia Kappa uitlaat spruitstuk, BMC/CDA airbox, 305 mm Brembo, 30 mm verlaagd, gechipt, lederen interieur, standaard xenon.

Gebruikersavatar
frankrovers
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: do mar 27, 2014 2:55 pm
Registration: 91-NF-RD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Sporting
Engine: 1.6 16V (192B30)
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door frankrovers »

Geweldig initiatief, heb namelijk ook problemen met mijn ecu (topic: Allerlei meldingen en stilvallen motor)

Dus (als ik het goed bedrijp) is de uiteindelijk bedoeling: alle ecu's van de deelnemende forumgebruikers in boot mode zetten, onderling wisselen van ecu, en dan iedereen de andere ecu koppelen aan de bodycomputer? (en hopen dat de problemen over zijn :p)

Hoe dan ook, mij kan je noteren!
Stilo 1.6 16V Sporting

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door EntonoX »

frankrovers schreef:Geweldig initiatief, heb namelijk ook problemen met mijn ecu (topic: Allerlei meldingen en stilvallen motor)

Dus (als ik het goed bedrijp) is de uiteindelijk bedoeling: alle ecu's van de deelnemende forumgebruikers in boot mode zetten, onderling wisselen van ecu, en dan iedereen de andere ecu koppelen aan de bodycomputer? (en hopen dat de problemen over zijn :p)

Hoe dan ook, mij kan je noteren!
Hoofdzakelijk denk ik dat het handig is als we een stuk of twee Abarth en twee 1.6 ECU`s in het magazijn leggen, zodat we direct de leden kunnen voorzien van een nieuwe of test ECU. Of als een lid een ECU heeft die hij in fabrieks modes (bootmode) wil laten zetten, dan kunnen we dat doen tegen een kleine bijdrage aan FSC.
Deze gebruikers waarderen EntonoX voor dit bericht (totaal 2):
kaasjager (ma jul 28, 2014 8:51 am) • Reinder348 (vr mei 10, 2019 12:26 pm)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
frankrovers
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: do mar 27, 2014 2:55 pm
Registration: 91-NF-RD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Sporting
Engine: 1.6 16V (192B30)
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door frankrovers »

EntonoX schreef:
frankrovers schreef:Geweldig initiatief, heb namelijk ook problemen met mijn ecu (topic: Allerlei meldingen en stilvallen motor)

Dus (als ik het goed bedrijp) is de uiteindelijk bedoeling: alle ecu's van de deelnemende forumgebruikers in boot mode zetten, onderling wisselen van ecu, en dan iedereen de andere ecu koppelen aan de bodycomputer? (en hopen dat de problemen over zijn :p)

Hoe dan ook, mij kan je noteren!
Hoofdzakelijk denk ik dat het handig is als we een stuk of twee Abarth en twee 1.6 ECU`s in het magazijn leggen, zodat we direct de leden kunnen voorzien van een nieuwe of test ECU. Of als een lid een ECU heeft die hij in fabrieks modes (bootmode) wil laten zetten, dan kunnen we dat doen tegen een kleine bijdrage aan FSC.
Oh op die manier, dacht namelijk dat dit een eenmalig initiatief was waarbij men zich voor een meeting moest melden. Maar dit maakt mijn enthousiasme op het idee er niet minder op.. :mrgreen:
Stilo 1.6 16V Sporting

Gebruikersavatar
jeroen180
Junior
Junior
Berichten: 214
Lid geworden op: zo jun 01, 2014 6:25 pm
Registration: 62-pd-vs
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.4 16V (843A1000)
Woonplaats: Boskoop
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door jeroen180 »

De ECU die Schumi heeft is mogelijk mijn oude ECU. Moet wel zeggen dat deze ECU alleen in een KOUDE toestand goed werkt. wanneer deze 5 minuten in bedrijf is op een motorblok kunnen er storingen op treden

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: ECU uitwisselen

Bericht door Schumi »

Je hebt PM :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten