Ecu Abarth 2.4 overleden?

Alles over de elektronica van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bosj185
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 8:50 pm
Registration: 21nrzv
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Werkendam
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Ecu Abarth 2.4 overleden?

Bericht door Bosj185 »

De auto is een Fiat Stilo 2.4l 20v (Abarth?) uit 2004.
Beessie had bij aanschaf al wel 220d km ervaring maar liep en schakelde nog naar behoren zonder rare geluiden oid.
4 maanden lang niets geen problemen gehad, enige storing die me elke keer weer groette was ‘airbag failure’

Nou wil het zo zijn dat ik 31-12-17 mijn originele autoradio vervangen heb voor een 2-din Caliber MCD833 waarbij ik de geschakelde draad bij het contactslot vandaan gehaald heb.
31-12 was er nog niets aan de hand. Motor startte gewoon netjes, auto reageerde op gaspedaal en geen storingen. (Op airbag na dan)

Maarr: ik wilde 01-01-18 naar huis rijden, startte de auto, viel direct uit.
30x starten en uitvallen later mijn zwager een belletje gedaan. (Is flink handig met auto’s). Hij startte en warempel, motor bleef draaien. Vol goede moet draaide ik de afrit af, reed 30meter waarna vervolgens de auto afsloeg en we hem ter plekke niet gestart kregen.
Auto teruggezet op de oprit en eerst nieuwe jaar wezen vieren.

Smiddags nogmaals gekeken. Auto startte niet en storingen als ABS, ASR, ESP, loose connection doken spontaan op. Auto de garage in geduwd, motorkap open, zekeringen naast de accu gecheckt (zat naast de grote kap die ook over de accu zit niets over zekeringkast zelf heen, ook zat deze niet vast maar hing een beetje los.
Niks mis mee, even aandachtig de accupolen bestudeerd en de -pool zat toch wel wat los. Na een schoonmaakbeurt weer teruggeplaatst, auto gestart en warempel, hij startte! Maar was helaas van korte duur. 5sec later viel hij weer uit.

Auto uitgelezen, gaf naast de bovengenoemde storingen alleen temperatuursensor aan. Klopt ook wel want bij alleen contact aan ging de radiatorfan al op standje oneindig.

Auto startte inmiddels wel, viel 9/10x na max 10sec weer uit en die ene keer dat hij bleeft draaien was een klein tikje op het gaspedaal al genoeg om hem te doen stilvallen.

Gashuisklep gedemonteerd, schoongemaakt en bestudeerd, maar was niets aanmerkelijks op te zien. Teruggeplaatst en weinig resultaat.

Stekkers van de ECU bestudeerd maar waren niet beschadigd. De aarding kan het probleem ook niet zijn (getest door kabeltje direct van -pool op ecu te houden)

Vervolgens horen we bij contact om de brandstofpomp achter niet meer aangaan. Omdat m’n zwager gek werd van de radiatorfan die vol stond te blazen trok hij de temperatuursensor los. (Die op de thermostaat) en spontaan begon brandstofpomp weer te werken.

Bombines vonkte bij starten ook niet, dus logisch dat ‘ie niet starten wou. Kan duiden op defect in de krukassensor. Krukassensor besteld, die plaatsen en kijken wat er gebeurd.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Ecu overleden?

Bericht door Schumi »

Je moet bij een Stilo...als er storing (en) zijn eerst altijd de ECU uit lezen...en dan de storingen die dan worden gevonden 1 voor 1 aan pakken.
Lees het forum door en kom er zo achter wat de belangrijkste items zijn die je bij een Stilo Abarth moet gaan controleren...veel storingen komen namelijk van "achterstallig" onderhoud.
Accu.... bougies...D4 stekker....enz..enz
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Bosj185
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 8:50 pm
Registration: 21nrzv
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Werkendam
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Ecu overleden?

Bericht door Bosj185 »

Schumi, de storingen zijn er ingeklapt op het moment dat de motor niet wou starten. Heb daarvoor maanden zonder problemen gereden.
Laatst gewijzigd door Bosj185 op di jan 02, 2018 7:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bosj185
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 8:50 pm
Registration: 21nrzv
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Werkendam
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Ecu overleden?

Bericht door Bosj185 »

Oki. Even uitgelezen en deze storingen zitten erin:

P0120: throttle potentiometer
P0638: motorised throttle (circuit)
P0340: Phase sensor
P0335: RPM sensor
P0100: air flow meter(buis gasklephuis ligt nog los dus die komt daar waarschijnlijk vandaan)
P0115: water temperature sensor
P1481: Fan control

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Ecu overleden?

Bericht door Schumi »

Maar wat is de staat van je accu...bougie's....heb je de D4 stekker gecontroleerd....is je remschakelaar oke.... als dit allemaal in-orde is...dan moet je de ECU nog maar eens gaan uitlezen ;)
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Dee01
Master
Master
Berichten: 614
Lid geworden op: do apr 14, 2016 9:47 pm
Registration: 60 lp rj
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Niet gevonden.
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren
Contacteer:

Re: Ecu overleden?

Bericht door Dee01 »

Mijn eigen ervaring is:

Een ecu is niet van de een op de andere dag kapot, wanneer de mijne voor de 1e x uitviel wist ik ook ff niet wat er aan de hand was, ik kon hem gewoon starten en door rijden, de ene keer kon dat voor een paar km de andere keer voor nog geen 10 meter, vaak is het prpbleem (bij de stilo 1.6) dat de ecu beschadigd word door warme, omdat deze dus (heel logisch) boven het motorblok zit...

Al snel heb ik mijn ecu verplaatst en ja hoor!, ik kon ineens veel langer rijden (van half uur naar een uur)

Het duurde ook niet lang tot ik langer als een uur moest rijden en de auto weer stil viel.. gelukkig op de terugweg en bijna thuis.

Hoewel ik nog hoop had dat de ecu het nog goed zou blijven volhouden op de verplaatste plek was dit dus niet het geval.

Mijn apk zat er aan te komen en hier keek ik enorm tegenop want vorrig jaar koste dat garpje +- 1300 euries... om nu net voor de apk weer een investering van 200/500euro te doen zag ik ff niet zitten... dus een vervangende ecu zat er ff niet in..

Ik heb destijds samen met dennis gekeken of er nog andere opties waren waar ik voordeel uit kon halen, dennis kwam met het idee de ecu in de accubak te plaatsen, dit omdat hik daar de minste warmte krijgt, nog hetzelfde weekend ben ik aan de gang gegaan en nu zit hij dus in mijn accubak...

Tot op heden werkt de ecu prima!, ik heb zo heel af en toe een random uitval, ook weer de meldingen asr abs en loose connection, ik heb hierover sterk het vermoeden dat de ecu hier niet de boosdoener van is.


Als je auto uitvalt en je vermoed dat het de ecu is, ga dan even voelen of je ecu idd erg heet is, zo ja?, laat hem ZEKER afkoelen en start NIET opnieuw, je gaat dan een qua warmte overbelastte ecu opzadelen met nog meer warmte...

Ik zie het uitvallen bij bepaalde temperatuur niet als een defect maar als een beperking, om nog zo lang mogelijk plezier van je ecu te hebben moet je daarin ook zeker geen grens opzoeken

Ik rij nu al ruim 4 of 5 maanden met mijn gehandicapte ecu en hoelang ik ook rij... hij word niet heet, en ik hoop zo dus ook dat mijn zolang hij geen extreme warmte meer te verduren krijgt hij me gewoon dagelijks van a naar b blijft brengen..
Deze gebruikers waarderen Dee01 voor dit bericht:
dogandursun (za jan 13, 2018 7:52 pm)
Waardering: 14.29%
-= Zombie Outbreak Response Team =-
Computers are good at following instructions, but not at reading your mind. ~Donald Knuth

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten