Startblokkering

Alles over de elektronica van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogieros
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do mar 26, 2020 2:47 pm
Registration: 46-JV-XL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Startblokkering

Bericht door Rogieros »

Het Probleem: Mijn Stilo start niet meer. Ik steek de sleutel in het contactslot, draai deze om en alles lijkt het te doen, maar toch start hij niet.

Info van de garage:
1- de computer herkent de sleutel niet, zodat de startblokkering niet opgeheven wordt.
2- foutcode: U1600

Voorgeschiedenis: Ik was met mijn Stilo door de wasstraat gegaan. Na de wasstraat rij ik circa 1 kilometer en parkeer. Na 2 a 3 uur wil ik weer weg, ik draai de sleutel om in het contact, alles leek het gewoon te doen, maar de motor slaat niet aan...
Circa 8 keer geprobeerd. Ik dacht nog straks 'verzuip' ik 'm (mijn Stilo) en ik vond dat de accu het ook wonderbaarlijk lang volhield. Na dus een aantal keer geprobeerd te hebben stopte ik met proberen en toen hoorde ik vrij lang (circa 20 seconden) een geluid, wat naar mijn idee de brandstofpomp zou kunnen zijn.
Mijn Stilo laten staan en de volgende dag weer een aantal keer geprobeerd. Niet gelukt. ANWB is gekomen. Die is wel een uur bezig geweest. Eerst met de brandstofpomp, want die deed het niet volgens de ANWB man Hij heeft ook alle zekeringen en relais gecheckt en meldde dat het relais van de brandstofpomp het niet meer deed. Hij heeft deze doorverbonden met 2 stukjes koperen draad en toen deed de brandstofpomp het weer.. Even later het koperen draad weer verwijderd en het relais weer terug geplaats.. en de brandstofpomp bleef het doen... dus relais blijkbaar toch niet stuk.
Uiteindelijk meldde de man vd ANWB dat het zeer waarschijnlijk een electronisch probleem was: de contactsleutel wordt niet herkend. In de sleutel zit een transponder en in het contactslot een 'ontvanger'. Dus de transponder zou ook kapot kunnen zijn... De ANWB kon me niet verder helpen, de Stilo werd op een transportwagen geladen en van daaruit naar de garage...

Opmerkingen:
1- Ik heb een uitdraai van alle zekeringen en relais van de garage gehad. Wat de beste man vd ANWB aanmerkte als relais van de brandstofpomp zie ik op het schema vd zekeringkast in de motorruimte staan als nummer R9, met daarbij de beschrijving motormanagementrelais (zie foto's)
2- Zowel de ANWB als de garage zeiden zoiets als dat wanneer de sleutel niet herkent wordt en dus de startblokkering niet opgeheven wordt, dat dan zowel de benzinetoevoer, als de ontsteking het niet meer doet..
3- Ik heb 2 klapsleutels en met beiden wordt de startblokkering niet opgeheven. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat van beide sleutels de transponder stuk is.

Mijn vraag: Wat kan ik het beste doen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door J.Amersfoort »

Als de sleutel niet herkent wordt krijg je normaal gesproken immobilizer failure
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door J.Amersfoort »

Waar kom je vandaan? Misschien dat iemand met MES (uitleesprogramma) je verder kan helpen
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Rogieros
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do mar 26, 2020 2:47 pm
Registration: 46-JV-XL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door Rogieros »

J.Amersfoort schreef: ma aug 30, 2021 2:20 pm Waar kom je vandaan? Misschien dat iemand met MES (uitleesprogramma) je verder kan helpen
Dank voor je reactie's.
Ik kom uit Den Haag..

Gebruikersavatar
Rogieros
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do mar 26, 2020 2:47 pm
Registration: 46-JV-XL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door Rogieros »

Extra info van een automaterialenzaak gespecialiseerd in autosleutels: het is in ieder geval niet de transponderchip! Deze is niet kapot.
Het zou dan nog 'de ring' bij/in(?) het contactslot kunnen zijn of dat het in de elektronica zit.

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door Drunzy »

de ring in het contactslot is niks meer dan een koperdraad dus zeeeeer kleine kans dat het daar in zit

greetz Marten
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door J.Amersfoort »

Drunzy schreef: vr sep 03, 2021 10:39 pm de ring in het contactslot is niks meer dan een koperdraad dus zeeeeer kleine kans dat het daar in zit

greetz Marten
Wat dan overblijft is het opnieuw inleren van de sleutel. Hiervoor heb je volgens mij wel de electronic code nodig van de auto.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Drunzy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1059
Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
Registration: 72-RP-LT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: heerenveen
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door Drunzy »

inleren van sleutel heeft ook weinig zin dat is alleen voor de knop functies

heb zelf een beetje vergelijkbaar probleem alleen mijn immobilizer heeft een failure maar loopt wel en rijd ook
alleen is het zo dat ie nou elke keer de immobilizer failure storing laat opkomen en verdwijnen dus begint de auto te happeren en stotteren
If cars was a religion my Stilo would be God.

Gebruikersavatar
J.Amersfoort
Senior
Senior
Berichten: 335
Lid geworden op: do mei 17, 2018 2:42 pm
Registration: jn-188-h
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door J.Amersfoort »

Drunzy schreef: za sep 04, 2021 7:49 pm inleren van sleutel heeft ook weinig zin dat is alleen voor de knop functies

heb zelf een beetje vergelijkbaar probleem alleen mijn immobilizer heeft een failure maar loopt wel en rijd ook
alleen is het zo dat ie nou elke keer de immobilizer failure storing laat opkomen en verdwijnen dus begint de auto te happeren en stotteren
Je hebt 2 functies in MES. 1 voor remote en 1 voor de key.
Electricien uit amersfoort, altijd bereid ergens mee te helpen

Gebruikersavatar
Rogieros
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: do mar 26, 2020 2:47 pm
Registration: 46-JV-XL
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Den Haag
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Startblokkering

Bericht door Rogieros »

Extra info: nadat ik mijn Stilo heb weggesleept bij de garage en geparkeerd heb, heb ik de accu losgekoppeld en aan de druppellader gezet zodat de accu weer goed vol is. Volgende dag de accu er weer in gezet en toen ik weer (uit ijdele hoop) probeerde te starten...... startte mijn Stilo gewoon weer!!! Daarna startte hij steeds weer gewoon en nog steeds..
Zou het kunnen zijn dat door het loskoppelen van de accu er 'iets gereset' wordt en dat daardoor het 'niet kunnen starten' verholpen is?
Iemand hier ervaring mee ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten