Schakelen bij koude motor Stilo Abarth

Alles over de mechanica van de Stilo.
Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door djacco »

Wat gebeurde er precies toen je 50 reed (rustig rijden in hoge versnelling) en je dan vol gas geeft?

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door EntonoX »

A&D Abarth schreef:Haha, heb het gelezen, jammer dat er geen fotos bij zitten :P, zojuist heb ik vanuit zijn 5 weg proberen te rijden en dan na 2 meter valt deze uit ( bij veel gas geven) bij weinig tot geen gas geven valt de auto direct uit. Ook heb ik 50 gereden en dan koppeling in vol gas, koppeling los, ik kom vooruit (niet hard) en het toerental gaat redelijk vlot terug naar beneden.
Echter kom ik net weer thuis en schakelde hij nog steeds niet lekker 10 min gereden, dus nog een rondje, na dit rondje ging het schakelen weer als vanouds, lekker dus....
Ook rook ik lichtelijk metaal toen ik net uitstapte, dat kan neem ik aan ook nooit de bedoeling zijn.. Dus nu met deze bevindingen, wat denken jullie, cilinders of toch koppeling?
Het is niet de bedoeling om zo de boel te slopen natuurlijk :roll: , zeker niet optrekken in de 5, dat gaat bijna met geen enkele auto goed. Wat je ruikt is de koppeling, omdat je die met deze manier aardig op z`n falie heb gegeven.

Nogmaals dit proberen, ik zal het deze keer stap voor stap uitleggen; ( probeer dit op een weg te doen waar je 50 / 60 mag rijden, liefst een lang stuk weg)

1) instappen
2) motor starten
3) optrekken in zn 1! let op; rustig aan, geen gekheid!
4) schakel naar zn 2...ook hier rustig aan gasgeven
5) schakel naar zn 3...ook hier rustig aan gasgeven
6) schakel naar zn 4...ook hier rustig aan gasgeven
7) schakel naar zn 5..
8) je rijdt dus nu 50/60 in de 5e versnelling
Let op!
9) nu trap je het gaspedaal stevig in, koppeling doe je niks mee!! niet intrappen of wat dan ook alleen stevig gas geven

nu opletten wat er gebeurd, gaat je toerental omhoog? -> koppeling versleten. toerental niet omhoog -> andere oorzaak

Duidelijker kan ik het niet uitleggen :mrgreen:

Wat ook nog kan is dat de drukvingers op de koppeling of het druklager kapot / ingesleten is. Dan moet inderdaad de koppeling ook vervangen worden. Symptomen zijn dan ook dat de koppeling niet goed vrij komt en hij dus niet/moeilijk in zn versnelling te krijgen is.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5366
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door Schumi »

A&D Abarth schreef:Gisteren de auto opgehaald.. Gelijk maar besloten om naar een andere garage te gaan... Wat een ....bedrijf. Ik kreeg de auto nu voor 15 minuten uberhaupt niet in een versnelling... Computer uitlezen was 20 euro maar nu heb ik een engine fault die er niet was.. Heb nog niet gekeken waar die voor is, doe ik vanavond.

Nu heb ik op het internet zitten rondkijken voor de koppelingssets en cilinders, maar ik zou bij god niet weten wat goed is voor mijn (handgeschakelde) abart. De hoofdkoppelingscilinder heb ik gevonden voor 19 euro maar ook van 45 euro..
Was wees het uitlezen eigenlijk uit...je hebt er voor moeten betalen...dus zou je zeggen dat je een uitdraai hebt gekregen met fout code's die er in je ECU zijn gevonden.
Daar zou je verder mee kunnen om zo achter je probleem te komen...zoals ik jou verhaal een beetje kan volgen zou ik het niet direct in je koppeling gaan zoeken.
Maar zou ik het meer in de motor en het elektrische gedeelte hiervan gaan zoeken... :o
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
A&D Abarth
Junior
Junior
Berichten: 203
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
Registration: 66-ph-pp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Zundert
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door A&D Abarth »

Bedankt voor de reacties. Ga straks die test ook uitvoeren. Hoop zo dat het NIET me koppeling is maar ja begint er zo wel op te lijken eigenlijk...

Ik heb geen uitdraai gehad van de ECU, ik zal de auto zelf ook even uitlezen (heb de apparatuur ervoor :) ).
Hoe verklaar je dat het probleem niet in de koppeling maar in de auto/electrische gedeelte zit? (ik vind het frapant dat je dat zegt, want de accu die net een jaar oud is, is blijkbaar ook kapot volgens de garage.......)
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping

Gebruikersavatar
A&D Abarth
Junior
Junior
Berichten: 203
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
Registration: 66-ph-pp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Zundert
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door A&D Abarth »

Test vandaag uitgevoerd! Bij 50/60 in zijn 5 optrekken maar zowel de toerenteller als de snelheidsmeter gaan langzaam/geleidelijk omhoog...
Ik hoop dat ik hieruit kan opmaken dat de koppeling niet kaduk is en ik hoop dat ik met het vervangen van de cilinders het probleem verhelp :roll:

Ga hier vrijdag maar aan beginnen :)
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5366
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door Schumi »

A&D Abarth schreef:Test vandaag uitgevoerd! Bij 50/60 in zijn 5 optrekken maar zowel de toerenteller als de snelheidsmeter gaan langzaam/geleidelijk omhoog...
Ik hoop dat ik hieruit kan opmaken dat de koppeling niet kaduk is en ik hoop dat ik met het vervangen van de cilinders het probleem verhelp :roll:

Ga hier vrijdag maar aan beginnen :)
Zoals ik al zei dus... ;)

zoals ik jou verhaal een beetje kan volgen zou ik het niet direct in je koppeling gaan zoeken.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
A&D Abarth
Junior
Junior
Berichten: 203
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
Registration: 66-ph-pp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Zundert
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door A&D Abarth »

Haha, goed bezig Arthur (en de rest op dit forum natuurlijk ;) )! Hopelijk zijn het wél de cilinders dan :P
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door djacco »

A&D Abarth schreef:Haha, goed bezig Arthur (en de rest op dit forum natuurlijk ;) )! Hopelijk zijn het wél de cilinders dan :P
Ik hoop het ook ...als je de cilinders gaat doen misschien een paar fotos maken voor de how to ;)

Gebruikersavatar
A&D Abarth
Junior
Junior
Berichten: 203
Lid geworden op: ma okt 14, 2013 9:54 pm
Registration: 66-ph-pp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Zundert
Gegeven waarderingen: 35 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door A&D Abarth »

Haha, ik zal mijn best doen..
Dat was bij die van jou wel makkelijk geweest ;)
Stilo Abarth 2.4 20V 5m17 - Duplex Custom made Uitlaatsysteem - RDX design voorbumper - Blinded windows - Dayline DevilEyes Pilot Xenon 8000K - Kenteken/stads verlichting LED - Eibach Pro Line - OZ 35th Anniversairy 17" - Rode klauwen/striping

Gebruikersavatar
Andreas
Junior
Junior
Berichten: 113
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 12:42 pm
Registration: 53nktp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Groningen
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren
Contacteer:

Re: Schakelen bij koude motor

Bericht door Andreas »

Ik hoop dat die mooie abarth van jullie het spoedig weer vlekkeloos doet!
Stilo Abarth 2.4 - 2003 - CDA Airbox - Madeno einddemper - RVS middendemper - 17 inch rapid black - abarth logo's rondom - xenon 6000k

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten