Bout los van motorsteun Stilo 1.6

Alles over de mechanica van de Stilo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Bout los van motorsteun Stilo 1.6

Bericht door LanderD »

Alweer een probleem met mijn Stilo, het één is nog net opgelost en daar is het ander weer.

Dit keer een vrij ernstig probleem met mijn motorsteun linksvooraan (als je in de motor kijkt), deze zit vast ter hoogte van de distributieriem net boven de multiriem.

Ik ben gisteren een fijne trip gedaan met de stilo +-200km, ongeveer halfweg de trip merkte ik een schurend/piepend geluid bij stationair draaien.
Verder reed de auto normaal, en ik kon niet anders dan naar huis rijden. (ik dacht dat aan een spanwiel voor de multiriem ofzo).

Vandaag de wagen even bekeken, de motor zat niet helemaal pas en ik zag dat de tandwielen van de distributieriem een deel van de beschermplaat van de distributieriem hadden opgegeten omdat het blok gekanteld zat tegen de steun (tegen enkele bouten). Vandaar dus het piepen/schurende geluid. Ik dacht ik zet alles gewoon weer vast, en klaar is kees.
Maar ik kan geen enkele moer of bout vinden, deze zijn waarschijnlijk los getrild ofzo... ik merk twee gaten op waarvan ik denk dat daar een bout heeft gezeten en meer naar onder op het steun (deel dat aan het blok vast zit niet het chassis) zit een draadstang uit waarvan ik denk dat dit M10 is. Binnenin de steun zit precies ook binnendraad van een grotere doormeter.

Nu dus mijn vraag, heeft iemand een detail van waar de steun vast zit en met welke bouten juist nodig zijn? Of kan mij eventueel zeggen wat soort bouten ik nodig heb. Ik kan het blok opkrikken tot hij mooi pas staat en dan vastzetten. Maar ik zou dan wel de juiste bouten nodig hebben, en ik denk dat dit geen standaard bouten zijn. Kan iemand mij uit de nood helpen?

En dan maar eens kijken of de distributieriem nog OK is (zit er 25000km op).

Groeten,


Lander

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door LanderD »

Meer bepaald, welke bouten/bussing moeten in de steun die je op deze foto in het midden ziet. Ik zie rechts een bout waarvan ik denk dat daar een bussing achter zit maar welke moeten er nog in. (ik heb het over het blok waar de drie draadstangen inzitten die naar boven wijzen):

http://www.dancor.ro/x-media/images/fia ... 1377-4.jpg

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door Schumi »

Afbeelding

Afbeelding
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door LanderD »

Bedankt voor je reactie Schumi, maar zou het kunnen dat dit over andere steunen gaat? De steun zit links voor (als je in de motorruimte kijkt). Daar zit ook het reservoir voor de koelvloeistof en de ruitenwisservloeistof.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door Schumi »

Dit is de motor steun aan de distributie zijde....en de motor steun aan de versnellingsbak zijde, meer smaken hebben we niet ;)
De bout maten zijn M10 x 1,25 en M12 x 1,25
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door LanderD »

Ok, ik denk dan dat het probleem niet de steun op zich is dan, maar het punt waaraan deze zit vastgemonteerd op het blok. Op de foto in mijn tweede reactie zie je de steun (ongeveer in het midden van de foto) waar de drie draadstangen uitsteken waar dan de steun op komt. Bij mij gaat het over het blok met de drie uitstekende draadstangen, deze zit los bij mij. Ik zie als bevestiging enkel een draadstang uitsteken van m10 denk ik waar nu niets meer op zit. Mijn excuses voor de moeilijke uitleg en nogmaals dank voor alle moeite Schumi!

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door LanderD »

Ik heb een eLearn bestand gevonden van alle fiat stilo's, en heb ondertussen gevonden dat het om de "rigid engine mount" gaat aan de distributieriem kant. Deze zou vast zitten met een bout en een moer. Geen idee welke maat draad deze heeft, en of er (fingers crossed) nog draad in het blok zit. Waarschijnlijk M12 bout en M10 moer. Ik hoop dat het zo opgelost is.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5364
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door Schumi »

LanderD schreef:Ik heb een eLearn bestand gevonden van alle fiat stilo's, en heb ondertussen gevonden dat het om de "rigid engine mount" gaat aan de distributieriem kant. Deze zou vast zitten met een bout en een moer. Geen idee welke maat draad deze heeft, en of er (fingers crossed) nog draad in het blok zit. Waarschijnlijk M12 bout en M10 moer. Ik hoop dat het zo opgelost is.
Geen idee welke maat draad deze heeft
Volgens mij heb ik je dat net vermeld... :o
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door LanderD »

Wel, ik denk dat het inderdaad allemaal tussen M10 en M12 zal gaan. Ik heb zelf wel wat bouten liggen enzo, enkel geen M12. M8 & M10 paste niet in het gat. En de moer van M10 paste wel op de uitstekende draadstang. Ik denk dat daar een rubber bussing achter moet of op zn minst een rondel. Maar dat zie ik morgen wel. Geen fraai zicht zo een motorblok die een dikke 5 centimeter lager zit dan hij hoort te zitten en dan een half opgegeten distributieriemhuizing... hopelijk ben ik daarna even kwaal vrij! Fingers crossed!

Gebruikersavatar
LanderD
Beginner
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: do apr 02, 2015 8:25 am
Registration: 21-NL-NN
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Oostburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Bout los van motorsteun

Bericht door LanderD »

Deze morgen al druk aan de slag geweest, de motor zit weer recht maar niet helemaal zoals ik het had willen zien gebeuren. Eén moer was M10, deze met een borgmoer en een rondel erachter vastgemaakt tot ik niet meer verder durfde vastmaken uit schrik de draadstang te breken. Het andere gat was een speciale draad (UNF 7/16x1.12), deze speciaal gaan halen.

Deze draad was beschadigd en wou niet volledig vast draaien (doordraaien), deze met goed wat sterje borging zo vast mogelijk gemaakt.
Hopelijk is dit voldoende om de motor op z'n plaats te houden. Als dit niet zou lukken dan zal ik de steun moeten demonteren en eventueel nieuwe (grotere) draad voorzien in het blok. En ondertussen de draad op de M10 hersnijden. Maar daarvoor zal volgens mij het blok los moeten en daar heb ik natuurlijk geen zin in.

Geen idee hoe het kan gebeuren dat twee moeren van dezelfde steun beiden gewoon los trillen, volgens mij zijn deze bij het vervangen van de distributieriem niet voldoende aangehaald. Waardoor ik nu met de gebakken peren zit. Vervelend begin van de week, maar hopelijk is het hiermee opgelost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten