Afwijking in stuur Onderwerp is opgelost

Alles over de mechanica van de Stilo.
Verwijderde gebruiker 19184
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Afwijking in stuur

Bericht door Verwijderde gebruiker 19184 »

Hallo leden,

Mijn stuur heeft altijd een kleine afwijking naar links gehad, bij het remmen soms iets meer maar ook tijdens het rijden. Als ik hard rij (harder dan 130) dan is het zelfs niet mogelijk om een rechte weg af te leggen en "bungel" ik een beetje van links naar rechts. Vrij irritant omdat ik hou van hard rijden :D

Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn en of het een simpele (lees: zelfs maken zonder al teveel bijkomende kosten) ingreep is om te repareren?

Wederom bedankt voor alle tips!

Groetjes en fijne feestdagen alvast!

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Afwijking in stuur  Onderwerp is opgelost

Bericht door djacco »

Als je banden niet gelijkmatig slijten is het tijd om te laten uitlijnen. Misschien ook je remmen nakijken of er niets aanloopt en er geen remzuiger vast zit.
Maar kan ook je ophanging zijn...

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Afwijking in stuur

Bericht door EntonoX »

Als eerste even laten uitlijnen, dat zal het euvel grotendeels wel oplossen. :thumbup:

Verwijderde gebruiker 19184
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Afwijking in stuur

Bericht door Verwijderde gebruiker 19184 »

De afwijking zat er al in voordat ik de banden heb omgewisseld, dus uitlijnen lost het niet op denk ik. Daarnaast is de afwijking niet nog meer merkbaar bij hard remmen, dus dit zal het ook niet zijn.

Het zou dus aan de ophanging kunnen liggen? Wat voor afwijking kan hier in zitten waardoor de auto niet in een rechte lijn kan rijden?

Gebruikersavatar
dray
Junior
Junior
Berichten: 113
Lid geworden op: zo okt 12, 2014 4:48 pm
Registration: 64lsnd
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Haarlem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Afwijking in stuur

Bericht door dray »

Dervissss schreef:De afwijking zat er al in voordat ik de banden heb omgewisseld, dus uitlijnen lost het niet op denk ik. Daarnaast is de afwijking niet nog meer merkbaar bij hard remmen, dus dit zal het ook niet zijn.

Het zou dus aan de ophanging kunnen liggen? Wat voor afwijking kan hier in zitten waardoor de auto niet in een rechte lijn kan rijden?
Uitlijnen en balanceren zijn 2 verschillende dingen met ieder zijn euvels .
Dus jou beredenering klopt niet helemaal.
Uitlijnen kan helpen .

Verwijderde gebruiker 19184
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Afwijking in stuur

Bericht door Verwijderde gebruiker 19184 »

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik de zomerbanden twee maanden geleden heb laten uitlijnen en toen zat de afwijking er ook al in. Daarom denk ik dat het iets anders is. Uitlijnen van deze nieuwe banden is uberhaupt geen slecht idee hoor! Ik zou alleen heel graag eerst de afwijking verhelpen :D :crazy:

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Afwijking in stuur

Bericht door Schumi »

Dervissss schreef:Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik de zomerbanden twee maanden geleden heb laten uitlijnen en toen zat de afwijking er ook al in. Daarom denk ik dat het iets anders is. Uitlijnen van deze nieuwe banden is uberhaupt geen slecht idee hoor! Ik zou alleen heel graag eerst de afwijking verhelpen :D :crazy:
Ik weet het niet maar volgens mij haal je dingen door elkaar :o ;)

De auto uitlijnen of de wielen van uw auto uitbalanceren ? het wordt nogal eens met elkaar verward .Bij het uitlijnen van de auto betreft het niet de velgen en banden, maar er wordt gecontroleerd of de ophanging waar de voorwielen aan bevestigt zitten in de juiste stand staan. In deze ophanging zitten dan ook verstelpunten om de ophanging met speciale apparatuur en de juiste afstelgegevens (per auto verschillend) in de juiste positie te plaatsen. Deze positie wordt dan ook vanaf verschillede richtingen bijgesteld. Al deze richtingen hebben een benaming. Zo heb je de camber, caster en de toe / uitspoor. Deze afstellingen te samen moeten er voor zorgen dat de wielen op de juiste manier onder de auto staan. Auto´s worden uitgelijnd als bijvoorbeeld de banden verkeerd afslijten of dat er bijvoorbeeld na een aanrijding onderdelen van de ophanging beschadigd of vervangen zijn.

Uitbalanceren van de wielen:

Het balanceren van de wielen is enkel het in balans brengen van de velg en band. wat dan ook altijd gedaan wordt na het monteren van nieuwe banden. Dit uitbalanceren gebeurd op een apparaat waarbij het wiel op toeren wordt gebracht en men kan zien waar de onbalans zit. Deze haalt men weg door loot op de velg te plaatsen waardoor de velg en band bij elk toerental in balans blijft. Zo heb je het balanceer apparaat waar het wiel van de auto op vastgezet wordt maar zo heb je ook wiel balanceer apparaten die de wielen op de auto balanceren. De naaf van de auto waar het wiel op vast gezet wordt is vanuit de fabriek al in balans gebracht waardoor het niet perse nodig is dat het wiel op de auto gebalanceerd wordt. Het uitbalanceren op de auto zelf doet men dan meestal ook als er een resonantie (trilling) tijdens het rijden bij een bepaald toerental aanwezig blijft. :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: Afwijking in stuur

Bericht door djacco »

Als je al hebt laten uitlijnen wat hebben ze toen aangepast en heb je alleen voor of ook achter laten doen?

Verwijderde gebruiker 19184
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Afwijking in stuur

Bericht door Verwijderde gebruiker 19184 »

De auto heb ik laten uitlijnen toen de vorige banden er nog op zaten, er was sprake van ongelijkmatige slijtage. Er is toen zowel voor als achter uitgelijnd en bleek een aardige afwijking in te zitten. Bij het monteren van de "nieuwe" velgen heb ik één band laten balanceren omdat er een trilling vanaf kwam tijdens het rijden.

Zowel in beide situaties was de afwijking in het sturen aanwezig. :shock:

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Afwijking in stuur

Bericht door Schumi »

Heb je een schade Stilo...misschien is er een afwijking aanwezig in het chassis...bij een goed bedrijf kunnen ze dit zien ;)
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten