Goeden dag
Ik heb een vraag over het 2massavliegwiel,
Hoe merk je dat deze het op zijn eind is?
De auto schokt met optrekken en gas los en gas er op, een soort klap,bonk dacht eerst aan een motorsteun of baksteun maar daar is niets mis mee,
Wel hoor je als hij koud is een soort rateltje duurt 2min dan is het weer weg, Weet iemand hier iets meer over?
Dubbelmassa vliegwiel Stilo 1.9 JTD
- Schumi
- Forum moderator
- Quickpoint
- Berichten: 5365
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
- Registration: 68-JT-JV
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: Maranello Italie
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 838 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
De aandrijfassen...?
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========
- dennis12354
- Master
- Berichten: 610
- Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
- Registration: XX-XX-XX
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Uproad
- Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
- Woonplaats: Nuenen
- Gegeven waarderingen: 241 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
Een kapot 2 massa vliegwiel is te herkennen aan een hevig schokkende motor bij starten zonder gebruik van de koppeling (make sure its in Neutral).
- Robke
- Beginner
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma aug 18, 2014 10:07 pm
- Registration: 37sftz
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
- Woonplaats: Middelburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
Dank voor de snelle reactie
Hevig schokken doet hij niet, motor loopt netjes voor een diesel, alleen mijn sleutelbos maakt herrie
aandrijfassen zou daar zoveel speling op kunnen zitten? stationair van eerste naar tweede versnelling bokt wel een beetje gaat niet vloeiend, Wat ik wel weet, toen ik de stilo kocht het opschakelen, file rijden soepel ging zonder bonken, heb wel een paar keer de motor af laten slaan met wegrijden,
Hevig schokken doet hij niet, motor loopt netjes voor een diesel, alleen mijn sleutelbos maakt herrie
aandrijfassen zou daar zoveel speling op kunnen zitten? stationair van eerste naar tweede versnelling bokt wel een beetje gaat niet vloeiend, Wat ik wel weet, toen ik de stilo kocht het opschakelen, file rijden soepel ging zonder bonken, heb wel een paar keer de motor af laten slaan met wegrijden,
Fiat silo JTD 103 kw-Chevyvan G20 V8
- dennis12354
- Master
- Berichten: 610
- Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
- Registration: XX-XX-XX
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Uproad
- Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
- Woonplaats: Nuenen
- Gegeven waarderingen: 241 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
Ja maar het gaat mij echt om het moment dat je de sleutel omdraait dan moet ie hevig bokkken. Daarna zou die stationair goed moeten lopen.
Wat je ook eens kan testen is de koppeling.
Hoe?
1. Start de auto
2. Koppeling in
3. Koppeling laten opkomen zonder gasgeven.
4. Als het goed is valt ie op een gegeven moment uit. Hoe langer dit duurt (hoe hoger het pedaal) hoe slechter je koppeling er aan toe is.
Wat je ook eens kan bekijken is of de versnellingsbakolie nog goed is / of deze vol zit.
Dit geef ik aan omdat je zegt dat het schakelen tussen 1 en 2 wat lastiger gaat.
Wat je ook eens kan testen is de koppeling.
Hoe?
1. Start de auto
2. Koppeling in
3. Koppeling laten opkomen zonder gasgeven.
4. Als het goed is valt ie op een gegeven moment uit. Hoe langer dit duurt (hoe hoger het pedaal) hoe slechter je koppeling er aan toe is.
Wat je ook eens kan bekijken is of de versnellingsbakolie nog goed is / of deze vol zit.
Dit geef ik aan omdat je zegt dat het schakelen tussen 1 en 2 wat lastiger gaat.
- Robke
- Beginner
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma aug 18, 2014 10:07 pm
- Registration: 37sftz
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
- Woonplaats: Middelburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
De koppeling is vorig jaar vernieuwd, schakelen gaat prima
Wat ik bedoel met stationair is in zijn 1 weg rijden zonder gas te geven dan overschakelen naar 2 licht bokken zoals in file rijden 20kmpuur, en als ik x km pu rijd in alle versnellingen gas los en dan weer gas er op voel ik een bonk wat voorheen vloeiend ging, het toerental valt ook zeer snel naar beneden met over schakelen,
Voorbeeld het is net alsof je uitlaat tegen je bodem bonkt met gas los en gas er op maar dat is het dus niet.
Wat ik bedoel met stationair is in zijn 1 weg rijden zonder gas te geven dan overschakelen naar 2 licht bokken zoals in file rijden 20kmpuur, en als ik x km pu rijd in alle versnellingen gas los en dan weer gas er op voel ik een bonk wat voorheen vloeiend ging, het toerental valt ook zeer snel naar beneden met over schakelen,
Voorbeeld het is net alsof je uitlaat tegen je bodem bonkt met gas los en gas er op maar dat is het dus niet.
Fiat silo JTD 103 kw-Chevyvan G20 V8
- dennis12354
- Master
- Berichten: 610
- Lid geworden op: do jun 13, 2013 6:42 am
- Registration: XX-XX-XX
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Uproad
- Engine: 1.9 JTD 8V 115 (192A1000)
- Woonplaats: Nuenen
- Gegeven waarderingen: 241 keren
- Ontvangen waarderingen: 155 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
Oh dat hoort zo. Als je vanuit zn 1 meteen naar 2 schakelt dan hoort ie iets de bokken. Het koppel aan de wielen is dan namelijk net niet genoeg om de auto verder te laten accelereren.
Wat je zou kunnen controleren is of je verstuivers er nog goed in zitten (geen vervuiling te zien) en anders moet je eens kijken naar het luchtfilter en de luchtklep.
De luchtklep zit aan de andere kant van de buis die vanuit het luchtfilter richting motor gaat. Als deze erg vervuild is kan dat een probleem geven.
En kijk ook eens naar je EGR klep. Als deze vervuild is kunnen er soms geen gassen weg waardoor je motor bokt.
Kijk ook eens naar je dieselfilter. Als die vervuilt is krijg je dat bokkerige ook.
Ik weet dat hier nu veel staat. Mijn probleem is alleen dat ik van afstand niet kan bepalen of het brandstof of lucht gerelateerd is.
Wat je zou kunnen controleren is of je verstuivers er nog goed in zitten (geen vervuiling te zien) en anders moet je eens kijken naar het luchtfilter en de luchtklep.
De luchtklep zit aan de andere kant van de buis die vanuit het luchtfilter richting motor gaat. Als deze erg vervuild is kan dat een probleem geven.
En kijk ook eens naar je EGR klep. Als deze vervuild is kunnen er soms geen gassen weg waardoor je motor bokt.
Kijk ook eens naar je dieselfilter. Als die vervuilt is krijg je dat bokkerige ook.
Ik weet dat hier nu veel staat. Mijn probleem is alleen dat ik van afstand niet kan bepalen of het brandstof of lucht gerelateerd is.
- EntonoX
- Master
- Berichten: 717
- Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
- Registration: 00-00-00
- Coach type: 5 Drs Hatchback
- Model: Active
- Engine: 1.2 16V (188A5.000)
- Woonplaats: Wijk bij Duurstede
- Gegeven waarderingen: 47 keren
- Ontvangen waarderingen: 104 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
motorsteunen kunnen wel degelijk uitmaken, nieuwe zijn gewoon strakker. Het symptoom wat je beschrijft zou goed de onderste motorsteun tussen bak en subframe kunnen zijn. Maar Dennis is de specialist qua diesel motoren dus zou even zijn tips ook nagaan
Qua 2 massa vliegwiel, wat is de km-stand van de auto? Er zijn natuurlijk meerdere slijtage symptomen.
Qua 2 massa vliegwiel, wat is de km-stand van de auto? Er zijn natuurlijk meerdere slijtage symptomen.
- Robke
- Beginner
- Berichten: 18
- Lid geworden op: ma aug 18, 2014 10:07 pm
- Registration: 37sftz
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.9 JTD 16V 140 (192A5000)
- Woonplaats: Middelburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
De teller staat op 250000 heeft alle beurten gehad, rijd super en is erg snel, alleen de bonk is minder prettig, het is alleen met inhouden voor voorgangers en dan gas er op Bonk, ik vind hem erg nerveus en heeft een abrupte toerental val ,normaal zou het toerental even moeten blijven hangen??
Dank voor alle suggesties en mogelijke oorzaken, Ik ga alle rubbers en ophang punten na lopen, en wellicht massa vliegwiel testen?? snelweg rijden is geen probleem,
in de bebouwde kom met afremmen en optrekken ( File rijden) laatste voorbeeld 2000 toren in 3 als ik het gaspedaal maar een millimeter verschuif op en neer, is de Bonk er ook.,
Dank voor alle suggesties en mogelijke oorzaken, Ik ga alle rubbers en ophang punten na lopen, en wellicht massa vliegwiel testen?? snelweg rijden is geen probleem,
in de bebouwde kom met afremmen en optrekken ( File rijden) laatste voorbeeld 2000 toren in 3 als ik het gaspedaal maar een millimeter verschuif op en neer, is de Bonk er ook.,
Fiat silo JTD 103 kw-Chevyvan G20 V8
- Drunzy
- Site Admin
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: do dec 10, 2015 8:51 pm
- Registration: 72-RP-LT
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Abarth Selespeed
- Engine: 2.4 20V (192A2000)
- Woonplaats: heerenveen
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 204 keren
- Contacteer:
Re: Dubbelmassa vliegwiel
Dat heb ik ook met de mijn stilo bij mij ligt het aan de onderste motorsteun
het rubber daarvan is helemaal aan gort als je dan optrekt en weer gelijk moet afremmen is het net of je een kleine drukker krijgt vanachter als je stationair gas geeft zou je de motor ook moeten zien kantelen van voor naar achter ook is het toerental van de motor erg zenuwachtig blijft steeds op en neer gaan
heb gelukkig mijn steun binnen en gaat er maandag onder en de uitlaat pakking
het rubber daarvan is helemaal aan gort als je dan optrekt en weer gelijk moet afremmen is het net of je een kleine drukker krijgt vanachter als je stationair gas geeft zou je de motor ook moeten zien kantelen van voor naar achter ook is het toerental van de motor erg zenuwachtig blijft steeds op en neer gaan
heb gelukkig mijn steun binnen en gaat er maandag onder en de uitlaat pakking
If cars was a religion my Stilo would be God.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten