[GESLOTEN] Mini projectje

Alles over In-Car-Entertainment (audio/video)
Gesloten
Gebruikersavatar
fastforwardusa
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo mei 15, 2013 4:12 pm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

[GESLOTEN] Mini projectje

Bericht door fastforwardusa »

Hey allemaal,

Ik zou graag iets meer bass in mn stilo willen zonder al te veel plaats in de kofferruimte op te moeten geven. Ik wil ook niet te ver gaan, moet niet teveel kosten.
Nu had ik in mijn vorige auto een subwoofer achterin liggen. Deze klonk voor mij prima en daarom heb ik hem eruit gehaald toen ik de auto verkocht had.
Het is alleen een vreselijk lelijk ding dat ik niet in de kofferbak wil hebben staan, dus heb ik besloten het ding uit elkaar te draaien en de losse onderdelen in te bouwen in de basskist die standaard in de stilo zit.

De vraag luidt: heeft het zin om een 550W. subwoofer aan te sluiten op de standaard radio unit?
Ik heb zelf weinig verstand van dit soort zaken maar denk dat het wel zou moeten werken, gezien de subwoofer direct door de accu gevoed wordt en enkel een signaal van de radio krijgt welke door de subwoofer zelf versterkt wordt. Zo werkt het originele systeem ook. Klopt dit wat ik hier zeg?

Vraag 2: Kan iemand mij een schema geven van de originele wooferaansluiting?

Ik heb er wat foto's bij gedaan voor de duidelijkheid:

De originele subwoofer aan de linkerkant, met de originele versterker eronder. Rechts de in te bouwen subwoofer met de nieuwe versterker eronder.
Afbeelding

Dit is aansluiting van de originele versterker. hier zou ik graag een schematje van willen hebben:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gagen op za feb 03, 2018 2:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oud en inactief onderwerp.

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Mini projectje

Bericht door EntonoX »

Leuk idee, ik denk alleen dat je zit met de inhoud (volume) van de bestaande subwoofer kast. De standaard kast en speaker zijn berekend op elkaar, vandaar dat een dergelijk 'kleine' speaker nog een redelijke bas kan voort brengen. Als je een grotere speaker plaatst is het volume van de kast te klein om de speaker volledig te benutten en kan het geluid zelfs slechter worden.

Mike is hier de audio fanaat, misschien kan hij hier verder wat inzicht in geven?

Gebruikersavatar
Mikester
Senior
Senior
Berichten: 258
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 8:52 am
Registration: 59-jk-jp
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Etten-Leur
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren
Contacteer:

Re: Mini projectje

Bericht door Mikester »

Ik zou zelf persoonlijk niet voor het idee gaan wat je nu hebt om je subs in je stilo te bouwen dit omdat jet niet meer gaat klinken en dat verzeker ik je een subwoofer is puur voor de bass
En zit niet standaart in de stilo

Je subwoofer kist is gebouwt op jou subs zodra je dat verandert klinkt het niet meer en gaat minder hard
You hear Me , Before You See Me
2x 1200 watt rms subs & 2x 5000 watt rms versterkers

Gebruikersavatar
remyk1
Beginner
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: ma mei 27, 2013 6:04 am
Woonplaats: Rotterdam (zuid)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mini projectje

Bericht door remyk1 »

Ik zou het persoonlijk ook niet doen, ik denk dat het totaal niet klinkt, en dan is het echt zonde van je werk,

Want een woofer is niet zomaar een speaker die je overal kan plaatsten, voor het optimale geluid moet alles perfect berekend zijn, wat je kant doen als weinig ruimte kwijt wil zijn een ondiepe woofer halen en deze is een kist maken op de plek van je huidige sub en dan alle kabels opnieuw trekken naar je head unit, dat zou ik persoonlijk doen, maar ja ik kan natuurlijk niet zien wat je te besteden heb en hoeveel tijd hè heb vandaar.

Gebruikersavatar
fastforwardusa
Beginner
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: wo mei 15, 2013 4:12 pm
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mini projectje

Bericht door fastforwardusa »

Ik heb even wat rond geneusd op internet en het blijkt dat de originele versterker niet alleen het subwoofer signaal versterkt, maar ook dat van alle speakers. Het is dus onmogelijk om deze weg te laten.
Wat misschien idee is, is om de kabel van de subspeaker los te halen en het signaal daarvan te versterken. Of inderdaad nieuwe kabels vanuit de radio trekken.

De kist heb ik nagemeten en is nagenoeg dezelfde inhoud als de originele. Hier zie ik het probleem dus niet echt in.

Gebruikersavatar
remyk1
Beginner
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: ma mei 27, 2013 6:04 am
Woonplaats: Rotterdam (zuid)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Mini projectje

Bericht door remyk1 »

Wat ik denk dat erg mooi is, maar ja dat ben ik, hem namaken in mdf, netjes de grote van je woofer eruit zagen, en dan deze netjes plaatsten op de oude plaats, ik denk namelijk dat de versterker die in de originele sub zit niet zo heel erg zwaar is, en dat je dat niet zou zal merken, maar dan is hij wel helemaal pas op je eigen sub.

Is alleen een idee, omdat kunststof zagen en het mooi krijgen best lastig is.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten