De stilo van thewizzz

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door Schumi »

Mooi verslag van je projecten... :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

Update:

- 2 nieuwe voorbanden op laten zetten.
- bestelde gereedschapset om distributieriem te vervangen is binnen

Auto eind November APK laten keuren. Was APK afgekeurd.

3 Punten:
- uitlaat niet gasdicht
- ruitenwisservloeistof op
- rem rechtsachter loopt aan

Opdracht gegeven om uitlaat gasdicht te maken met wat kit en om ruiterwisservloeistof bij te vullen met wat water.

Zelf de rem rechtsachter vrij gemaakt. Terug gegaan naar de garage, ze zeiden: ja de rem loopt nu vrij, maar rembalans wijkt meer dan 40% af.

Opdracht gegeven voor diagnose. Besloten om er zelf bij te blijven staan. Ze krikten de auto even op, ze haalden 1 wiel eraf en toen zei de monteur: Oh wacht eens even, deze auto ken ik nog van 3 dagen geleden. Ik zei nog tegen mijn baas dat de remklauw niet meer werkt door vastzittende cilinder en moet worden vervangen.

Thuis heb ik een nieuwe remklauw besteld en erop gezet (tevens 2 nieuwe remblokjes) Kosten 130 euro.

Opnieuw laten keuren en was goedgekeurd. Rekening was 209,65 euro.
Laatst gewijzigd door thewizzz op di feb 22, 2022 1:43 pm, 6 keer totaal gewijzigd.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

Vorige week vanuit Den-Bosch naar Oss gereden. Bij het eerst stoplicht deed ik zoals altijd: gas loslaten, remmen en wanneer hij bijna stilstaat de koppeling indrukken en versnellingspook in zijn 1 zetten.

Naja niet dus.... Ik kreeg de versnellingspook niet in zijn eerste versnelling. Sterker nog, ik kreeg hem in geen enkele versnelling. gelukkig reed mijn baas achter me en heeft hij me naar een buitenwijk in Den-Bosch gesleept.

Voorheen geen enkel problemen gehad met de koppeling, geen rage geluiden, geen slijtage, geen slippen van koppeling, geen rare luchtjes, alles was nog strak. Ook hou ik nooit mijn hand op de versnellingspook en druk ik mijn koppeling nooit onnodig lang in. Hij was 4jr geleden nog vervangen.

In het weekend met een vriend (monteur) naar Den-Bosch gereden om te proberen te achterhalen wat er nu mis is. Koppelingspedaal is NIET slap. Remvloeistof niveau was nog prima, koppelingskabel was niet geknapt en de versnellingsbak is zelf nog goed (we kregen hem in alle versnellingen, behalve wanneer je de auto start).

Het lijkt om de hoofdcilinder (koppeling) te gaan, de hulpcilinder (koppeling) of de drukgroep.

Helaas had geen enkele autogarage in Den-Bosch tijd om een diagnose te stellen. Wel verwees een garage me naar een turkse monteur. Toen ik hem opbelde bleek het om een fietsenmaker te zijn die een handige zoon had die wel eens aan autos sleutelde. Dit heb ik maar niet gedaan.

In het weekend daarop zijn we wederom teruggereden naar Den-Bosch en we wilden de auto naar Oss slepen, was ik was mijn sleepoog vergeten :( Oh en de auto startte ineens niet meer en gaf een EBD melding op dashboard


Eigenlijk wil ik mijn mooie fiat stilo helemaal niet wegdoen. De motor is prima in orde, heeft onlangs nieuwe banden en remblokken en had alle onderdelen ingekocht om distributieriem te vervangen.

Vanavond maar eens contact opnemen met Luigi om te kijken wat hij voor me kan betekenen, wellicht meteen de distributieriem meepakken.
Laatst gewijzigd door thewizzz op zo mar 13, 2022 11:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door Luigi »

We hebben inmiddels afgesproken voor zaterdag 12 maart.
Ik begrijp uit het gesprek dat als de motor uit is er goed geschakeld kan worden maar als de motor loopt krijg je ondanks het indrukken van de koppeling geen versnelling meer ingeschakeld.
Wat mij verbaasd is dat thewizz zegt dat de koppeling nog net zo aanvoelt als anders??

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

11-03-2022
In de avond de Stilo van Den-Bosch naar Luigi gesleept. De laatste kilometer deden mijn alarmlichten het niet meer en de laatste 100 meter ratelde mijn knipperlichten. Ikzelf dacht aan een defect lampje, lege accu of knipperlichtrelais.

Voor de zekerheid het volgende ingekocht:

- koppelingset met Koppelingsplaat, koppelingsdrukplaat en druklager
- hoofdkoppelingcilinder
- hulpkoppelingcilinder
- remvloeistof dot4

Meegenomen: nieuwe volle accu

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

12-03-2022
In de ochtend afgesproken bij Luigi. Werd gebracht door een kameraad welke ons nog had geholpen. Luigi ontving ons hartelijk en na een bakje koffie heb ik nog even snel de accu verwisseld en hebben we het probleem proberen te achterhalen.

Na het starten van de auto en het nabootsen van het probleem keken we nog even onder de motorkap. Luigi merkte al snel op dat de hulpkoppeling wat lekte (maar niet helemaal kapot was).

Plaatje van lekkende hulpkoppelingcilinder:
Afbeelding

Dit was een grote opluchting. Echter na het vervangen van de hulpkoppeling cilinder en bijvullen + ontluchten van remvloeistof, was het probleem nog niet verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

De constatering was dat het dan toch aan de koppelingsplaat of druklager moest liggen. Ondanks deze tegenvaller besloten we om deze klus aan te pakken (bleek achteraf toch een enorme klus te zijn geweest).

Eerst hebben we de accu, accuhouder en zekeringsbak verwijderd en daarna aan beide kanten de wielen, remklauwen en aandrijfsassen. Ook hebben we alle transmissievloeistof eruit gehaald

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen had mijn kameraad wat nieuwe transmissievloeistof gehaald. We schrokken trouwens van de prijs. Kost blijkbaar tegenwoordig 22 euro per liter, terwijl het een half jaar geleden nog 10 euro per liter kostte.

Afbeelding

Na een welverdiende koffiepauze met saucijzenbroodjes en worstenbroodjes, hebben we even goed doorgeknald. We hebben vrijwel alle bouten en moeren losgehaald (sommige zaten erg vast en sommige bouten moesten we opnieuw slijpen zodat we er een sleutel op konden zetten).

Toen we de versnellingsbak eindelijk eraf hadden gehaald, werd al snel duidelijk waar het probleem zat. De tanden op de koppelingsdrukplaat waren wat verbogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje van oude koppelingsdrukplaat met verbogen tanden (oude zie je linksboven, nieuwe staat rechtsonder).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook de druklager had zijn beste tijd gehad (nog wel functioneel, maar wel aan vervanging toe). Op de foto kan je zien dat hij niet goed gecentreerd is.

Plaatje van oude druklager
Afbeelding

Inmiddels kwam ook Jan (vriend van Luigi) ons nog even helpen. Hij wees ons op een mogelijke oorzaak van de ontstane problemen (De gehele koppeling was immers +/- 30.000 Km geleden nog vervangen), namelijk dat de koppelingsplaat maar aan 5 schroeven vast zat i.p.v. 6.

Het leek erop dat degene die de koppeling had vervangen de schoeven te hard hard aangedraait, waardoor er 1 was afgebroken. In plaats van deze te vervangen, koos deze persoon ervoor om de koppelingsplaat dan maar met 5 schroeven vast te zetten, waardoor de koppelingsset naar verloop van tijd de bovengenoemde problemen voordeden. Hij heeft de oude schroef er uiteindelijk uit gekregen en we hebben deze vervangen met een op maat geslepen schroef.

Afbeelding

Vervolgens hebben we het vliegwiel schoongemaakt met remmenreiniger en met een hoop mankracht de bak weer teruggeplaatst (dit is echt geen klus voor 1 persoon).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle bouten en moeren weer gemonteerd en de aandrijfassen teruggeplaatst. Ook de remklauwen, wielen accuhouder, zekeringsbak, accu en wielen weer netjes teruggeplaatst.

Tenslotte hebben we hem weer bijgevuld met nieuwe transmissievloeistof en ben ik een testrondje gaan rijden.

De auto schakelt weer als vanouds. Ook het knipperlicht/alarmlichten probleem was verdwenen (was dus toch een te lege accu).

Al met al een enorme klus (10.00 begonnen en in de vroege avond klaar). Maar gelukkig waren we in zeer goed gezelschap en was het een zeer leerzame ervaring. Luigi is echt een held. Ik ben dan ook enorm dankbaar voor de beschikbaar gestelde tijd, hulp en gastvrijheid. Mocht hij in de toekomst ooit extra handen nodig hebben dan hou ik me zeker aanbevolen. Ik woon redelijk dichtbij... Uiteraard ook een shoutout naar Jan en mijn kameraad voor het helpen bij deze klus. Het was erg gezellig om met jullie allen te sleutelen aan de Fiat Stilo!

@Luigi : Je bent een topper! Ik kom vd week nog even langs om wat leuks af te geven

ps: Ik heb het gereedschapssetje om de distributieriem van een stilo 1.2 te vervangen bij Luigi achtergelaten en aan de club gedoneerd. Zo kunnen we wellicht andere stilo eigenaren helpen.
Laatst gewijzigd door thewizzz op zo mar 13, 2022 3:50 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

12-03-2022 laat op de avond
Mijn rit naar Oss ging probleemloos en de auto schakelde weer super. Omdat mijn auto inmiddels lang in Den-Bosch has stilgestaan en de Stilo inmiddels onder de vogelpoep zat, besloot ik om nog even in de avond naar de autowasserette te rijden om de auto goed schoon te maken en de ramen te behandelen met rainx.

Toen ik op 1km van de autowasserette was, kreeg ik ineens de melding “bliep bliep engine fault”. De auto reed nog steeds super, geen vermogenverlies of rare geluiden, maar de melding bleef staan op mijn dashboard. Na het wassen van de Stilo heb ik de auto wederom gestart en kreeg ik weer de melding van “engine fault”. Maar in tegenstelling tot het verleden, bleef het bij de eenmalige melding (melding bleef wel staan) en kon ik gewoon naar huis rijden zonder vermogenverlies, rare geluiden. Ook ging de motor niet in noodloop.

Vanmiddag kijk ik nog even onder de motorkap om te kijken of ik niet iets ben vergeten aan te sluiten of wellicht dat ik iets ben vergeten aan te draaien (Luigi meldde me dat we ook de lambdasonde eraf hadden gehaald).

Binnenkort toch maar een uitlees kabel aanschaffen met MES

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door Schumi »

Zal idd wel met die lambada sonde te maken hebben.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door Luigi »

Hoi Paul.

Je hebt een mooi verslag gemaakt en het goed verwoord.
Was super gezellig.

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

thewizzz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: do sep 21, 2017 3:27 pm
Registration: 14-LX-HH
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Oss
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren
Contacteer:

Re: De stilo van thewizzz

Bericht door thewizzz »

14-03-2022
Wellicht juigh ik te vroeg, maar na het doorlezen van alle topics over engine faults bij de Stilo wilde ik toch nog even iets simpels proberen.

Alhoewel ik een volledig opgeladen reserve accu had meegenomen naar Luigi en de auto prima start met deze accu, twijfelde ik na het lezen van alle topics toch over de gezondheid van deze accu.

Vanochtend toch maar even de accu opnieuw aan de oplader gehangen. Er zat nog voldoende spanning op en na 30 minuten was hij weer volledig vol. Accu terug in auto geplaatst en auto gestart. Resultaat: Geen engine fault meer. Uiteraard rij ik vanmiddag nog even een rondje om te kijken of de engine fault terug komt.

Ik ga vanmiddag of morgen even een nieuwe gezonde accu halen (60ah of 65ah, hoger zal niet passen).

Ook heb ik besloten om zo'n OBD2 kabel/ding te halen zodat ik de Stilo voortaan zelf kan uitlezen. Drunzy en Luigi hadden me al aangeboden om me wat te helpen met de software. Ik heb betreft de hardware al wat topics doorgelezen en ik heb de website van Multiecu doorgespit, maar het is me niet helemaal duidelijk welke apparatuur ik nu moet aanschaffen (laptop heb ik wel). Er word namelijk gesproken over verschillende types en opzetkabeltjes en dat je moet uitkijken voor chinese namaak die niet alle functies hebben. Ook de prijsverschillen (soms 15 euro, dan weer 80 euro voor exact hetzelfde apparaat op bol.com) en dat sommige met wifi of bluetooth werken, maakt het allemaal niet duidelijker. Wellicht kan iemand me in de juiste richting sturen?

Uiteraard kunnen alle leden dan voortaan ook in Oss terecht voor het uitlezen van hun ecu.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten