De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Mijn Voorsteltopic:
http://www.fiatstiloclub.nl/forum/viewt ... 02&p=37037

Mijn auto:
Een marine blauwe Stilo 1.8 Multi Wagon in Dynamic uitvoering.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met verlagingsveren voor.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fvdberg op ma mei 21, 2018 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen fvdberg voor dit bericht:
Reind67 (ma mei 28, 2018 4:42 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Inmiddels 3500 Km verder - 1x een fout moeten resetten, de 2e lambda waarde was te laag. Oorzaak was zaterdag snel gevonden:
Het flexibele deel was lek en compleet ingesmeerd met siliconekit. Ja hij was bij de APK gasdicht.

Dus maar even een ander gehaald die wat netter oogde op de sloop, Klein stukje laswerk, want hij zit aan de voordemper en het eerste stukje pijp was ook krokant. Ik had nog een brokje dus dat heb ik gerecycled, en het is weer heel :)
Afbeelding
Lassen staan in de afgewerkte motorolie... daarom zijn ze wat zwart.

Overigens is de foto van 48 uur later na een ritje van +/- 60 KM en de carwash.

Achter de middendemper is de pijp helaas ook krokant.. na wegsteken van de gungum leverde aanraken met de laspit gaten op daar waar hij duidelijk heeft gelekt. ik heb echter geen brokkie meer dat lang genoeg is dus maar weer rijkelijk besmeerd met gungum... zo als de handelaar voor de APK ook al had gedaan. Hey het werkt! misschien binnenkort eens zoeken naar een stukkie pijp om er tussen te lassen, dan kan het wel weer even mee.
Afbeelding
Best slecht eigenlijk... het is een kwik-fit dempertje van net 2 jaar oud... Flexibel deel verrot en zowel voor als achter de pijp doorgerot...

De einddemper is nog de originele, de aluminium buitenlaag is er voor 70% afgerot, maar hij is nog gasdicht.
Aangezien ik nog niet weet wat ik er precies mee wil... Absorbtie sport/RVS of origineel... blijft het spul zolang het nog eenvoudig gasdicht te houden is nog even hangen.

Ook de Lambda sensoren voor en achter de KAT even goed schoongemaakt, de achterste had inderdaad flink wat kool aanslag.
Met een beetje geluk blijft de melding nu weg :) en anders moet de achterste vervangen worden.
Het Stilootje is iets rustiger geworden qua geluid bij lage toeren, en het stationair toerental is flink stabieler nu.
Bij gas geven echter brult het best wel lekker.

Olie gepeild, er kon een half litertje bij. hij stond net boven het minimum peil, nu op maximum.
een olieverbruik van 1 liter op 7000 km klinkt mij niet slecht in de oren maar waarschijnlijk is het nog beter, aangezien ik niet gepeild heb bij aankoop, en ik geloof niet dat er ook maar een druppel olie in gegaan is @ garage.

Verder valt de bodem me ook echt enorm mee:
Van achter naar voren:
Afbeelding
Achter is het beeld exact hetzelfde, geen roest te ontdekken verder.

Ik heb nieuwer spul gezien wat slechter is :)
Deze gebruikers waarderen fvdberg voor dit bericht:
Reind67 (ma mei 28, 2018 4:42 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
djacco
Goeroe
Goeroe
Berichten: 1143
Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
Registration: 93-LS-KP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active Plus
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Almere
Gegeven waarderingen: 175 keren
Ontvangen waarderingen: 159 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door djacco »

Altijd handig als je kunt lassen :D

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

lassen is gewoon een kwestie van beginnen en doen....
Je angst opzij schuiven, een apparaat, handschoenen, bikhamer, automatische laskap en een paar pakken elektrodes halen en gaan. ff lekker op schroot oefenen.

Een uitlaat lassen echter is iets pittiger qua niveau. voor je het weet zit je er door.

Het is dat mijn invertertje redelijk stabiel is, waardoor ik ook op laag amperage een mm staal kan lassen met 1.2 mm elektrode. Die kan ik nog net op de laagste stand aan slaan, en dan in 1 x proberen rond te trekken op het juiste tempo zodra het onder de 0,8 komt echter zal ik ook over moeten op mig/mag of tig. met elektrodes viegen de gaten er in :X

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Vrijdag kwam de flens van de pijp vanaf de katalysatoren los. Wat een herrie!
De lassen die in de flens zitten waren compleet weggerot.
de buis en flens waren goed.
katalysatoren van het spruitstuk gehaald en de flens en pijp schoon/lasklaar gemaakt. daarna met een 1.2 mm elektrode op 26A de flens weer op de buis gelast. daarna de boel weer terug geplaatst met nieuwe pakking er tussen.
Opgelost.
Deze gebruikers waarderen fvdberg voor dit bericht:
Reind67 (ma mei 28, 2018 4:43 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Vandaag met de stilo door de onweersbuien des doods gereden. Ik kon gewoon 80 km handhaven. hij lag als een huis. geen moment gehad dat hij anders reageerde.. Of het aan de all weather banden ligt (voor Vredestein Quatrac 3, achter Falken AS200) of aan de wegligging van de stilo...

Wel konden de ruitenwissers het net aan bijbenen op de hoogste stand. Maar het vertrouwen heeft ie wel verdiend, hij heeft me er veilig doorheen gebracht! Top Auto!

Met de Corsa D (Ook FIAT/GM SCCS platform net als de Stilo ) op Vredestein sportrac 5-jes was het zeker weten glibberend naar het eerste het beste pompstation geweest.
Afbeelding

Daar had ik niet mee door gereden, op 1 mei was het ook een regenachtige dag, met een hoosbui waar ik ook in zat met die Corsa.
Een bui die qua hoeveelheid water minder was als vandaag, en toen was het aquaplanen en glibberen... continu uitbreken in bochten en grip verliezen zowel voor als achter... Ik voel me veel veiliger in die Stilo!

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Update!

Inmiddels dik 8000 km afgelegd met de stilo.

Olie verbruik lijkt steeds minder te worden.

De eerste liter ging er 800 km na aanschaf in.
De 2e liter bij 2000 km verder, (1200 km)
De 3e liter bij 3600 km (2400 km)
De 4e liter bij 6800 km (3600 Km)

Alsof hij een tijd heeft stilgestaan en de klepseals wat uitgedroogd waren.

Het Lambda probleem (hoge waardes lambda na katalysator) is niet meer terug gekomen.

2 weken terug sloeg het noodlot toe. voor me dook iedereen vol in de ankers en naar links en rechts. Voor me doemde afgevallen lading op.
Er lagen metalen profielen van +/- 2,5 meter
Er was geen keuze anders als er overheen. Gelukkig valt de schade mee.

De schade is gemeld bij het waarborgfonds, echter wacht ik nog steeds.

Wat is de schade:

- de motor beplating is compleet weg.
- binnenkappen spatborden voor zijn los
- onderzijde bumper afgebroken bij de wielkasten.
- bumper spoiler (lip onder de bumper) losgescheurd.
- voorbanden ingesneden tot op stalen geraamte
- wat krassen op de voorbumper.
- krassen onder achterbumper
- krassen in de bodycoating
- krassen in de benzinetank, geen lekkage
- omgevouwen wielkastrand links achter
- voorpijp/onderkant katalysatoren wat schrammen, niet lek, wel ingedeukt.
- Uitlaat traject is beschadigd over de gehele lengte. deuken, krassen en missende buitenbeplating op de einddemper, plus afgebroken steun.
- remschijven achter zijn iets krom getrokken door het vol in de ankers gaan.
- condenser airco mist wat plastic maar lijkt gelukkig nog dicht te zijn. geen lekkage als ik er een uv lamp op zet.

Ik kan helaas niet wachten tot het waarborgfonds een keer tijd heeft om naar het dossier te kijken danwel de boel te taxeren.
Ik heb de auto namelijk nodig. Oftewel ik ben weer volop aan de klus.

Ik heb de voorbanden laten vervangen voor 2 nieuwe Vredestein Quatrac 5 banden.
Ik heb een heel nieuw uitlaat traject besteld, vanaf de voorpijp naar achter.
Ik heb rondom nieuwe remschijven en blokken besteld
Ik heb al het kunststofwerk besteld inclusief de voorlip.
De bumpers wacht ik even mee. de schade is nagenoeg niet zichtbaar als je het niet weet en kan weinig kwaad.

Verder:

Ik heb 4 15 inch aluminium velgen van onder een Alfa 145 vandaan weten te bemachtigen, deze hebben een ET van 35, maar passen perfect binnen de wielkasten voor en achter.
Ik moet ze even op poetsen, fiat naafkapjes bestellen en mijn huidige banden overzetten/balanceren.

RobertStilo16v
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 779
Lid geworden op: do aug 31, 2017 12:25 am
Registration: J-000-RP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Renkum (GLD)
Gegeven waarderingen: 108 keren
Ontvangen waarderingen: 111 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door RobertStilo16v »

Moet er niet aan denken voor je iets gebeurd

belangrijkste zelf niks heb .......

heel veel succes hoop hun tegemoet kom , al is het een deel

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Dat is inderdaad het belangrijkst en de reden van de keuze om na zo veel mogelijk afgeremd te hebben het frontaal te pakken.

En de schades... die komen wel goed.
Deze gebruikers waarderen fvdberg voor dit bericht:
RobertStilo16v (di jun 26, 2018 9:24 pm)
Waardering: 14.29%

Gebruikersavatar
fvdberg
Beginner
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 08, 2018 11:13 am
Registration: 76LXXD
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.8 16V (192A4000)
Woonplaats: Oegstgeest
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren
Contacteer:

Re: De Stilo 1.8 Multi Wagon van fvdberg

Bericht door fvdberg »

Zo. Achter heeft de stilo nieuwe schijven en blokken. Het remde letterlijk staal op staal

Lekker klusje... miste namelijk het stukje speciaalgereedschap om de zuigers van de remklauwen terug te drukken... die moet je draaien en terug drukken dus die kon ik gaan kopen.

Uiteindelijk toch gelukt. Nu voor nog doen en de nieuwe uitlaat dr onder. Wordt ook leuk... heb namelijk de einddemper van een hatchback gekregen... ik kan dus de eindpijp af gaan zagen en de pijp van de oude over zetten. Komt goed...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast