Mijn eerste Abarth project

Hier kun je een eigen topic maken voor je Stilo.
Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Schumi »

Tip...even controleren of de lampen er wel goed in zitten, willen er nog wel eens verkeerd te zitten.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Helaas Schumi,

Daar had ik ook op gehoopt, maar die zitten er goed in. Nog nooit gehad dat een spiegel in een koplamp unit niet goed is. Maar ja.... het spul wordt steeds ouder, de kans op uitval van dit soort dingen is dan misschien groter.

Ik ga er weer mee aan de slag!

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Weer even een korte update.

Uiteindelijk de hele koplamp unit vervangen. Na het uitbouwen van de unit even gekeken naar de spiegel van het dimlicht en ik denk dat ernstige vervuiling de oorzaak is. Schoonmaken zag ik geen brood in, dus heb er een andere ingebouwd.

Ik weer niet of het te zien is, maar er zitten wat zwarte vlekken her en der. De vervanger van deze lamp zag er egaal uit.

Ik ga morgen voor de APK. Daar zal ik dan ook nog een update over geven.

Wat ik trouwens niet had verwacht, was dat je met een kapotte radio weinig instellingen aan de auto kan aanpassen. Bijvoorbeeld tijd en datum. Zelfs met MES lukt het niet, die meldt dat het alleen kan met een standaard uitvoering. Is daar nog een oplossing voor? Als de apk erop zit, ga ik wel met de radio aan de slag.

Groeten Maarten
Laatst gewijzigd door MagicM&M op do dec 19, 2019 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luigi
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 522
Lid geworden op: vr jan 18, 2019 2:04 pm
Registration: 06-NP-GD
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth 5M17
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maaskantje/Strakonice cz
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Luigi »

Ik heb zelf wel eens goedkope lampjes gekocht die een slecht lichtbeeld gaven. Kijk eens goed of het glas met inhoud niet gedraaid t.o.v. het voetje.
Het aanpassen van tijd en datum moet mogelijk zijn. Veel stilo,s hebben standaard een hele simpele radio waarop je niets kunt aanpassen. Het kan een beveiliging zijn dat je dit tijdens het rijden niet mogelijk is. Bij mijn Stilo nooit geprobeerd maar bij mijn Iveco(= ook Fiat) gaat het zeker niet.

Groet Luigi.
◄♪☼ Voormalig gebruiker 136 ☼♫►.

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Moreno83 »

Je kan idd tijdens het rijden niks aanpassen. ( Linker kant via MODE ).
Maar als je stil staat wel , gewoon via mode aan de linker kant en dan het menu door.

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Nog maar eens een update van mijn APK avontuur.

Afgelopen maandag heb ik voornamelijk de uitlaatrubbers, wiellager, knipperlicht achter en handremkabel vervangen. Dit alles viel eigenlijk best mee. Bij het uitbouwen van het wiellager liep er nog net geen straal water uit de afdekdop van de naaf. Ik denk dat de keerring van het lager niet lekker afdichtte en door nattigheid het lager achteruit ging in kwaliteit. Bij het terug bouwen van het lager en alle aanbouw delen leek de remcilinder ook niet echt gangbaar te zijn. Het terugstellen, met terugstelgereedschap, kostte me de grootste moeite. Onder de rubber die om de cilinder heen zit zat erg veel vocht. Na veel geklooi heb ik uiteindelijk de remklauw weer in goede conditie kunnen krijgen. Toen was ik klaar aan de achterkant van de auto.

Vol goede moed ging ik verder met de voorkant. Het grootlicht was mijn eerste doel om werkend te krijgen. Via Elearn heb ik de electrische schema’s opgezocht en ik ben maar begonnen bij het relais T2 onder de accukap. Dat bleek meteen raak te zijn. Dus vol goede moed door naar het laatste punt: het beeld van het dimlicht. Na tig keer gekeken en overlegd te hebben of het nou wel of niet aan het lampje ligt heb ik maar besloten om de unit in zijn geheel te vervangen. Omdat ik aan het twijfelen ben gebracht of een unit van de MW op de 3 deurs past heb ik maar bij een demontage bedrijf een tweedehands gehaald. Het uitbouwen van de lamp ging eigenlijk best ok. Ik was wel een beetje lui dus ik heb slechts de halve bumper los gehaald. Dat gaf genoeg ruimte om de lamp er in en eruit te manoeuvreren. De lamp zelf kwam ook makkelijk los.In het verleden wel eens meegemaakt dat de draadeinden afbreken waar de lamp mee vast zit, maar met voorzichtigheid en WD40 kom je een heel eind.

Kortom lijst afgewerkt en klaar voor de APK!

Daar ben ik gisteren middag heen gereden voor de herkeuring. De keurmeester vond hem goed en de RDW na de steekproef ook! De man van de RDW was super aardig en liep de Stilo grondig na. Enkel een uitlaatklem van de einddemper die bijna doorgeroest is kwam aan het licht. Maar daar deed hij niet moeilijk over en keurde de auto ook goed. Stiekem was ik zo blij als een kind. Onderweg naar huis durfde ik hem nog wat dieper in te trappen. Dat was wel even genieten.

Nu de rest van de ‘kleinigheden’ aanpakken. De radio/navigatie is toch wel een dingetje als deze niet werkt. Omdat het scherm ervan bleef knipperen heb ik de zekering getrokken. Ik wilde vervolgens de auto uitlezen, maar ik kon geen verbinding maken met de computers aan boord. Na enkele pogingen toch maar de zekering teruggeplaatst en toen kon ik wel verbinden.

Een ander nieuw euvel is toch wel de aanjager die er mee kapte en niet meer tot leven kwam. Het ontstond toen ik in de avond tijdens een rit mijn voorruit wilde ontwasemen. Na een minuut viel de interieur ventilator uit en tijdens de rit lukte het me om hem nog keer aan de praat te krijgen. Tot op vandaag werkte hij nog steeds niet. Dus dat wordt even zoeken.

Al met al een goede eerste stap dat er APK op zit, nu weer een volgende stap om een en ander functioneel te krijgen….

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten Maarten
Laatst gewijzigd door MagicM&M op do dec 19, 2019 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Schumi »

Mooi verhaal....wat heb je geleerd bij een Stilo Abarth...de aanhouder wind...en dat "goed" onderhoud essentieel is om problemen loos met je Abarth rond te rijden...en er vooral veel plezier van te beleven.

Mooi om nog z'n Stilo Abarth liefhebber binnen de FSC te hebben.
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

RobertStilo16v
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 779
Lid geworden op: do aug 31, 2017 12:25 am
Registration: J-000-RP
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Dynamic
Engine: 1.6 16V (182B6.000)
Woonplaats: Renkum (GLD)
Gegeven waarderingen: 108 keren
Ontvangen waarderingen: 111 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door RobertStilo16v »

maarten
mooi je te volgen en veel succes met je projecten


zo ben ik ook steeds stap verder gekomen met mijn stilo's :wave:

Gebruikersavatar
Moreno83
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 439
Lid geworden op: wo aug 15, 2018 9:51 pm
Registration: 50-PT-RJ
Coach type: 5 Drs MultiWagon
Model: Active
Engine: 1.6 16V (192B30)
Woonplaats: Enschede
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door Moreno83 »

De aanjager heb je vast snel opgelost! Die van mij was uiteindelijk opgelost met een zekering , pootje was zwart!

Gebruikersavatar
MagicM&M
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: za sep 21, 2019 9:32 am
Registration: 45lzvn
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Leiderdorp
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Mijn eerste Abarth project

Bericht door MagicM&M »

Hallo Stilo fanaten,

Na een periode van tijdgebrek, toch maar eens een update over mijn Stilo.

Omdat de aanjager nog steeds niet functioneerde sinds de APK dag en het toch wel koud is deze tijd ben ik toch maar eens begonnen eraan. Eerst maar de met de hoofdzekering gecontroleerd en die was nog intact. De eerstvolgende verdachte was dan de aanjager motor zelf. Die was minder makkelijk bereikbaar dan ik dacht. Ik hoopte deze via het voetengedeelte van de bijrijder wel even te kunnen uitbouwen. Uiteindelijk lukte me dat niet, dus toen maar het handschoenkastje en alles wat er aan vast zit uitgebouwd. Dat gaf genoeg ruimte om de aanjager uit te bouwen. De aanjager heb ik vervolgens los getest met 12 V hij draaide, maar wel wat zwaar in mijn ogen.

Daarop heb ik besloten om de aanjager uit mijn sloop Stilo te bouwen. Die had ik destijds werkend weggezet dus daar had ik wel vertrouwen in. Niets bleek minder waar helaas. Na het inbouwen werkte de aanjager nog steeds niet. Hij leek steeds maar een heel klein stukje te draaien bij het in en uitschakelen maar daar was ook alles mee gezegd. Ik kon me niet voorstellen dat ik twee niet werkende aanjagers zou hebben dus toch maar verder zoeken. Via E-learn maar weer de in de schema's gedoken en daar kwamen nog wat zekeringen en een relais uit die zich in het schakeling bevinden. Het meest voor de hand liggend vond ik de zekeringen. Na controle bleken deze goed te zijn. Toen toch maar het relais met een relais gewisseld uit mijn sloper. Tot mijn grote verbazing bleek dit de oplossing te zijn. Dit is het al het derde of vierde relais in mijn auto die het begeven heeft. In al mijn andere Stilo's bij elkaar heb ik welgeteld 0 relais vervangen in het verleden. Zou mijn nieuwe accu de oorzaak zijn hiervan? Uiteindelijk was ik natuurlijk blij met het resultaat en zat er weer warmpjes bij.

Omdat ik toch ver onder het dashboard lag heb ik meteen even het interieur filter gechecked. Die zat ook aan het eind van zijn levensduur en heb ik er maar uitgelaten. Een nieuwe is onderweg en als die binnen is bouw ik mijn interieur pas terug.

Tot zover ben ik verbaasd dat mijn Stilo destijds aangekocht is met een Selespeed probleem en tot nog toe blijkt die feilloos. Daarentegen lijkt het nu dat er elektrisch wat zwakheden in zitten. Het is en blijft een Stilo zal ik maar zeggen.

Het volgende wat ik ga aanpakken is de airco, daar heb ik een mooi tooltje voor gekocht. Het is nu wachten op wat andere benodigdheden om alles zelf te kunnen aanpakken. Wordt vervolgd!

Groeten Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten