Zou je een lek druklager kunnen reviseren? Onderwerp is opgelost

Hier kun je alle vragen stellen over het Selespeed schakelsysteem.
Plaats reactie
Beklaktuar
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door Beklaktuar »

Hallo,

Eindelijk heb ik eens tijd gevonden met mijn Stilo aan de gang te gaan. Enige tijd geleden had ik een hoop dingen van het Selespeed systeem aangepakt, zoals accumulator, o-ringen en nieuwe olie etc etc. Toen ik de auto kocht had hij een hoop storingen in de elektronica en deed hij moeilijk met schakelen. Ik heb de elektronica helemaal nagekeken en zelfs chips in de body-computer vervangen omdat hij storing had in de verlichting maar het slecht schakelen lag niet aan de elektronica. De storing dat het relais van de Selespeed pomp bleef hangen kreeg ik niet weg en het het relais of de aansturing daarvan was goed. Dus verder graven tot ik er uiteindelijk achter kwam dat de accumulator kapot was en de druk dus in een fractie van een seconde over de 70 bar kon komen.

Nadat ik de accumulator had vervangen werkte alles weer bijna naar behoren. Ik had in ieder geval niet meer die foutmelding. Maar wel een rare brom die uit een van de solenoids kwam en dat liet zicht niet verhelpen met ontluchten en calibratie etc. Ik heb toen besloten de de solenoids te reinigen en de o-ringen te vervangen, en ook de olie te vervangen, waarna het probleem was verdwenen en hij reed alsof hij nieuw uit de fabriek kwam. Maar helaas, het was van korte duur want tijdens de testrit begaf het druklager in de versnellingsbak het. Vermoedelijk heeft dit lager door die lekke accumulator behoorlijk op z'n donder gekregen en was dat het laatste zetje. Ik heb ook geen idee hoelang dit probleem al bestond toen de auto nog niet van mij was.

Ik heb inmiddels de motor er maar uit gehaald zodat ik alles eens goed kan nakijken (hier probeer ik nog een how-to van te maken) en de versnellingsbak van de motor gehaald. Ik heb het druklager uit de bak afgehaald en het ding maar eens uit mekaar gehaald om eens te zien hoe het werkt en wat er precies stuk gaat, want misschien is het wel te repareren. Ik heb er een paar foto's van gemaakt zodat men kan zien hoe het werkt zonder eigen auto te hoeven slopen ;). En waar ik achter ben is dat het rubber onderdeel dat stuk gaat (478026 Z0) blijkbaar ook in een druklager van een Chevrolet Lacetti word gebruikt en die kost €50 euro. Ik heb geen idee of dit werkt (ik ga dit ook nu niet proberen omdat ik al een nieuw lager heb) maar als dat zo is dan kan daar een hoop geld mee worden bespaard. Zie foto's.

Een kleine uitleg (ook voor leken) hoe dit volgens mij kan gebeuren: De accumulator is een expansievaatje met een rubber membraan in het midden, waar aan de ene kant een gas zit en aan de andere kant de Selespeed olie. Gas kan je samendrukken maar olie niet en op die manier kan je olie in het vaatje pompen waardoor het gas word samengedrukt naarmate er meer olie in wordt gepompt. Hierdoor neemt de druk en hoeveelheid olie in het vat toe. De pomp kan zelf niet snel genoeg de druk opbouwen en de hoeveelheid olie leveren die wordt gevraagd als je schakelt, en de accumulator werkt als een buffer waardoor de pomp meer tijd heeft om de druk op peil te houden.

Met een kapotte accumulator is het membraan kapot en zit er geen of te weinig gas in de accumulator om samen te drukken. De accumulator vult zich dus helemaal met olie. De pomp schakelt pas uit als de druk in de accumulator op 50 bar is maar staat niet meteen stil (dit heeft mede met de snelheid te maken waarop het systeem metingen doet van de druk en de beslissing neemt om de pomp uit te zetten, en dan moet de pomp nog tot stilstand komen). Het kan dus gebeuren dat de pomp nog een halve seconde door loopt. Omdat er geen gas is om samen te drukken en olie nergens anders heen kan loopt de druk in die halve seconde exponentieel op tot boven de 70 bar voordat het systeem pas door heeft wat er gebeurd. Maar dan is de druk al te hoog. Een te hoge druk in het systeem zou normaal gesproken alleen gebeuren als de pomp niet stopt omdat het relais blijft plakken waardoor je dus ook die foutmelding krijgt.

Zo'n hoge druk is natuurlijk alles behalve wenselijk in het systeem, maar als je schakelt dan neemt die druk ook weer heel vlug af en moet de pomp weer aan om dat te corrigeren. Dit gaat natuurlijk niet snel genoeg waardoor de bak zijn routine niet vlug genoeg kan afmaken en je terug in neutraal wordt gezet. Deze hoge druk in het systeem is voor de solenoids en de schakelrobot niet direct fataal omdat dat mechanisch anders in mekaar steekt (kleinere oppervlakken en andere vorm van afdichtingen die dat iets makkelijker vergeven). Helaas is het druklager er niet tegen bestand en scheurt de afdichting van de plunjer kapot. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het moment dat de koppeling wordt bekrachtigd waardoor de corresponderende solenoid open staat naar de accumulator. Als dan ook de pomp loopt en de druk in een fractie van een seconde naar die 70 bar stijgt, terwijl het systeem daar niet snel genoeg op kan reageren door de solenoid te sluiten dan gaan er dingen stuk.
Deze gebruikers waarderen Beklaktuar voor dit bericht (totaal 2):
Marex (zo jan 29, 2017 5:24 pm) • japioo (do nov 30, 2017 9:38 am)
Waardering: 28.57%

Gebruikersavatar
EntonoX
Master
Master
Berichten: 717
Lid geworden op: di apr 23, 2013 1:55 pm
Registration: 00-00-00
Coach type: 5 Drs Hatchback
Model: Active
Engine: 1.2 16V (188A5.000)
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 104 keren
Contacteer:

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door EntonoX »

Je verhaal klopt, de vraag is natuurlijk; wie gaat de revisie aandurven? Een dealer of garage plaatst gewoon altijd een nieuwe (van +/- €200,-). Gaat een hobbyist (of fsc quickpoint) een revisie doen? Qua kosten bespaar je inderdaad € 150,- maar je weet niet of het daadwerkelijk goed gaat en / of de levensduur weer gelijk is.

Je hebt inmiddels ervaring met een motor eruit halen en zal dan ook (net als ik) kunnen bevestigen dat dit voor ons hobbyisten al een redelijke klus is. Laat staan dat je dit meerdere keren moet gaan doen als het fout gaat. De vraag is dan zou jij of ik de gok durven nemen? Mijn antwoord zou nee zijn.

Wat ik dan wel weer leuk vind is dat je in ieder geval goed hebt verdiept in de werking van het systeem en het speuren naar oplossingen :thumbup:

Helaas moeten we accepteren dat Selespeed zijn eigenaardigheden heeft en qua onderhoud gewoon duur is, zeker als je zelf weinig kunt. Veel mensen moeten zich dit gewoon realiseren bij aanschaf.

Beklaktuar
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door Beklaktuar »

Klopt maar zodra er iemand is die het met succes heeft geprobeerd volgen er misschien wel meer. Qua levensduur gaat het daadwerkelijke lager een keer stuk en ook zal de zijkant van de sensor wat slijten door het er langs heen schuiven van het deel waar de magneet in zit ,maar wellicht is dit ook wel over te zetten van een ander lager. Het is slechts een idee en wie weet durft iemand het aan.

Ik heb inderdaad de neiging om me volledig op dit soort dingen te storten tot ik helemaal weet hoe het werkt en waarom het fout gaat als het niet werkt (is een afwijking, kan ik niet helpen ;) ). Wat ik vooral merk is dat er niet heel erg veel is te vinden over deze systemen omdat het eigenlijk gewoon geflopt is. Dus alles wat ik tegen kom en uitzoek dat kan ik mooi op het forum zetten zodat een ander er ook wat aan heeft.

Wat het Selespeed systeem betreft is het natuurlijk zo dat een hoop garages vergeten dat dat ook onderhoud nodig heeft afgezien van een keer nieuwe olie. Rubber o-ringen gaan naar verloop van tijd een keer stuk net als de accumulator. Die zou je dus eigenlijk preventief moeten vervangen. Het voordeel is dat je daar redelijk makkelijk bij kan in vergelijking met een druklager, en dat het ten opzichte van de kosten voor een nieuw druklager veel goedkoper is. Het druklager zou tegelijk met de koppelingsplaten moeten worden vervangen maar als je accumulator bij een ton de geest geeft, omdat het rubber poreus wordt, dan kan je lager ook kapot gaan terwijl je koppelingsplaten nog wel goed zijn voor 60K. Dat is eigenlijk zonde. Die 150 euro die je eerst bespaard bij het onderhoud geef je dan gewoon nog eens 10 keer uit aan de reparatie van je druklager en koppelingsplaten terwijl dat nog lang niet nodig zou zijn geweest. Ook dingetjes als even de stekkertjes los maken en een beetje contactspray er in en met een borsteltje schoon poetsen helpt enorm om storingen te voorkomen op lange termijn. Die kabels en stekkers zijn altijd aan weer en wind blootgesteld en dan wil er wel eens wat oxidatie ontstaan. Dit klusje kost misschien niet eens uur om te doen.

Maar het klopt dat de Selespeed iets duurder is in onderhoud. Maar als je de portemonnee heb om met een 2.4L die 1 op 10 neemt te rijden, dan moet je daar mee kunnen leven, zeker als het iets aparts is zoals een Selespeed. Of je bent hobbyist en doet alles zelf, zoals wij.

Gebruikersavatar
Marex
Beginner
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: di mar 01, 2016 10:59 pm
Registration: 84nlvt
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Koog aan de zaan
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren
Contacteer:

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door Marex »

Zo is het. Amen en gelukkig een mede auhtist in de familie. :-)

Gebruikersavatar
Schumi
Forum moderator
Forum moderator
Quickpoint
Quickpoint
Berichten: 5362
Lid geworden op: di apr 23, 2013 12:33 pm
Registration: 68-JT-JV
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: Maranello Italie
Gegeven waarderingen: 17 keren
Ontvangen waarderingen: 838 keren
Contacteer:

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?  Onderwerp is opgelost

Bericht door Schumi »

:lol: :clap: :thumbup:
============>>> STILO AMR24 STRADALE 200/PK Tuned by Madeno Racing <<<===========

Beklaktuar
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door Beklaktuar »

Yay \o/ autisme ;)

Gebruikersavatar
derkrolof1964
Junior
Junior
Berichten: 101
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 6:38 pm
Registration: 54LLPT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: oosterhesselen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door derkrolof1964 »

Preventief onderhoud olie verversen bij de stilo selespeed is dat 100 procent gegarandeerd dat een druk lager heel blijft .

(of gaat een druklager altyd kapot bij 100 000 en die van mij bij 200 .000 )

Beklaktuar
Forum moderator
Forum moderator
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door Beklaktuar »

@derkrolof1964

Over 't algemeen zou dat lager net zo lang mee moeten gaan als een set koppelingsplaten.
Ik kwam er bij mijn Stilo achter dat als je de druksensor loskoppelt dat dan meteen je pomp aanslaat. Dat is eigenlijk gewoon een dikke ontwerpfout. De elektronica ziet dan geen sensor en zou dan eigenlijk de pomp nooit aan mogen zetten om de boel heel te houden. Maar helaas daar heeft Fiat niet helemaal goed over nagedacht. Een kapotte accumulator of een slechte verbinding van de druksensor laat de druk oplopen tot ver boven wat dat lager mag hebben en dan is hij snel kapot. Verkeerde hydrauliekvloeistof kan je rubber aantasten en dan is t ook snel klaar.

Gebruikersavatar
derkrolof1964
Junior
Junior
Berichten: 101
Lid geworden op: wo jun 11, 2014 6:38 pm
Registration: 54LLPT
Coach type: 3 Drs Hatchback
Model: Abarth Selespeed
Engine: 2.4 20V (192A2000)
Woonplaats: oosterhesselen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Zou je een lek druklager kunnen reviseren?

Bericht door derkrolof1964 »

ja nu hopen op een nieuwe start met een nieuwe andere stilo binnenkort hopen dat hier meer succes mee heb we gaan weer voor de stilo rood dus afwachten er wordt een distrubutie riem vernieuwd en de olie dus maar hopen op een betere tyd ...(de olie was pikzwart in de gele stilo hij heeft een maand slecht geschakeld ging van 1 naar 3 sloeg een versnelling over en ramp )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten