Ondertussen rijden we al weer een hele tijd in de stilo. Zo nu en dan werd er wat vervangen aan de stilo.
Ondertussen staat er 245k op het tellertje. Ik heb bij 192k de distributieriem en toebehoren maar eens laten vervangen.
verder een spiegelglaasje en een set heerlijke all-season banden er onder.
Nu komt binnenkort de APK er weer aan en vond ik het tijd om prefentief onderhoud zelf te doen inc de aankomende apk.
Er blijkt toch meer aan te mankeren dan je denkt:
1. Remschijven en blokken voor (preventief) Klaar
Heerlijk remmen weer zonder trillingen in het stuur.
2. Wiellager links voor Klaar
Deze klus was best uitdagend maar wel te doen. Je haalt je gehele remmerij los. Bij mij zat de abs sensor muurvast dat was een aardig
klusje. Daarna je fusee en als laatst de bout op de draagarm. Nu heb je de naaf los met het lager er nog in. Hier begon bij mij de ellende.
Het lager wilde er niet uitgeperst worden. Uiteindelijk wel gelukt met een enorme knal lag het lager er uit. Nu de nieuwe er weer in zit rolt
het allemaal heerlijk soepel.
3. Alle aandrijfashoezen - Klaar 17-2
De aandrijfashoezen zijn allemaal versleten, helaas merkte ik de binnenste later pas op. Deze ga ik maandag nog vervangen.
De buitenste vervangen is niet veel werk als je wiellager al aan het vervangen bent. Maar zoals je ziet op de foto kon het geen kwaad.
Wie heeft er tips om de ashoezen aan de binnenzijde te vervangen, kan dit zonder de homicineet uit de bak te trekken?
4. Motorsteun onder Klaar
5. Uitlaatophanging achterdemper Klaar 12-2
Tja rubber slijt natuurlijk bij veroudering. Dus alle rubbertjes vervangen. Dag gerammel, hallo stille stilo
6. wiellager rechtsachter klaar 17-2
Deze is aankomende maandag aan de beurt
7. preventief remschijven achter + blokken klaar 17-2
De blokken zijn iets ingesleten in de schijf, ze zitten nog wel binnen de marge maar of ik deze werkzaamheden nu doe of over 2 maand.
Dan liever nu aangezien de boel toch al open moet. Het gereedschap om de remzuigers terug te draaien is aanwezig.
8. handrem blijft links achter hangen (remmen lopen wel vrij) Remverschil te groot - Klaar 17-2
Deze had ik niet zien aankomen, vandaag voorkeuring apk remmen getest. de handrem functioneert amper op links achter. Dit wordt dus
afstellen en gangbaar maken. Dit moet wel gaan lukken. Hebben jullie nog tips?
9. draagarm linksvoor vervangen ivm fusee kogel. Klaar
Omdat ik speling had op mijn fusee moest de hele draagarm er uit. Leuk klusje wat eigenlijk heel makkelijk is en wat we vaak achteraf
zeggen. Dit had ik veel eerder moeten doen. Er bonkte wel eens wat over klinkerweggetjes maar dat is nu helemaal over.
De klussen aan de stilo zijn leuk om te doen en goed zelf uit te voeren als je tijd en ruimte hebt. Gelukkig heb ik een ruimte gevonden in de omgeving Zwolle (TOMAVI ZWOLLE) waar je aardig goedkoop kan sleutelen in een verwarmde werkplaats.
Klussen aan de stilo 1.6
- Ruben006
- Beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma dec 28, 2015 2:10 pm
- Registration: 02-LT-ZL
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Kampen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
Klussen aan de stilo 1.6
Laatst gewijzigd door Ruben006 op za feb 17, 2018 11:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Deze gebruikers waarderen Ruben006 voor dit bericht (totaal 4):
- RobertStilo16v (ma feb 12, 2018 9:58 pm) • cees26 (di feb 13, 2018 1:12 pm) • Reind67 (di feb 13, 2018 6:23 pm) • Nutter (vr feb 16, 2018 8:56 pm)
- Waardering: 57.14%
- Reind67
- Senior
- Berichten: 279
- Lid geworden op: za okt 19, 2013 8:51 pm
- Registration: RK-139-X
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Dynamic
- Engine: 1.4 16V (843A1000)
- Woonplaats: Dronten - Flevoland
- Gegeven waarderingen: 367 keren
- Ontvangen waarderingen: 95 keren
- Contacteer:
Re: Klussen aan de stilo 1.6
Hoi Ruben006,
Ik heb van de handrem een how-to geschreven , misschien kan je daar wat wijzer van worden?
Ik heb van de handrem een how-to geschreven , misschien kan je daar wat wijzer van worden?
Van Ritmo tot Stilo.... nu opnieuw de Dobló, al 30 jaar FIAT.
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake...
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake...
- Ruben006
- Beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma dec 28, 2015 2:10 pm
- Registration: 02-LT-ZL
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Kampen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
- Ruben006
- Beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma dec 28, 2015 2:10 pm
- Registration: 02-LT-ZL
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Kampen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
Re: Klussen aan de stilo 1.6
De montuur die mij helpt is ook aardig stilo fan en kon het niet laten is al ff aan het sleutelen gegaan.
Hier wat fotos van de aandrijfas en de nieuwe hoezen.
Hier wat fotos van de aandrijfas en de nieuwe hoezen.
- Waardering: 14.29%
- Ruben006
- Beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma dec 28, 2015 2:10 pm
- Registration: 02-LT-ZL
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Kampen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
Re: Klussen aan de stilo 1.6
Verder was hij zo enthousiast dat hij de achterremmen ook maar vast heeft gedaan en omdat de aandrijfassen er toch uit moesten de bakolie maar even afgetapt en bijgevuld en dat was wel tijd zeg. Er kwam lang geen 1,9 liter uit en het was roet zwart.
- Deze gebruikers waarderen Ruben006 voor dit bericht (totaal 2):
- RobertStilo16v (zo feb 18, 2018 9:21 pm) • Reind67 (di feb 20, 2018 6:37 pm)
- Waardering: 28.57%
- djacco
- Goeroe
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: di feb 18, 2014 1:25 pm
- Registration: 93-LS-KP
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Active Plus
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Almere
- Gegeven waarderingen: 175 keren
- Ontvangen waarderingen: 159 keren
- Contacteer:
- Ruben006
- Beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma dec 28, 2015 2:10 pm
- Registration: 02-LT-ZL
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Kampen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
Re: Klussen aan de stilo 1.6
Zo auto is weer door de APK.
Binnenkort even bij Mike (kaasjager ) een accubak scoren en met een beetje geluk mijn ecu ook verplaatsen..het veel besproken dingetje moet echt verplaats worden.
Volgens de boekjes is de versnellingsbak olie longlife maar na 245k nieuwe bakolie dat merk je wel tijdens het schakelen!
Verder het lichtbeeld bij gesteld. Ik snap er niks van. De koplampen nooit uitgebouwd..lampjes vervangen en nee niet verkeerd gemonteerd. Maar het licht stond erg ver naar rechts en in de wolken.
Nu staat het weer netjes maar hoe kan het dat het lichtbeeld zo veranderd. Stelmotortjes zijn wel vervangen. Hoogte stelling werkt prima
Voorlopig zijn de klussen bijna allemaal weer klaar.
Binnenkort even bij Mike (kaasjager ) een accubak scoren en met een beetje geluk mijn ecu ook verplaatsen..het veel besproken dingetje moet echt verplaats worden.
Volgens de boekjes is de versnellingsbak olie longlife maar na 245k nieuwe bakolie dat merk je wel tijdens het schakelen!
Verder het lichtbeeld bij gesteld. Ik snap er niks van. De koplampen nooit uitgebouwd..lampjes vervangen en nee niet verkeerd gemonteerd. Maar het licht stond erg ver naar rechts en in de wolken.
Nu staat het weer netjes maar hoe kan het dat het lichtbeeld zo veranderd. Stelmotortjes zijn wel vervangen. Hoogte stelling werkt prima
Voorlopig zijn de klussen bijna allemaal weer klaar.
- Waardering: 14.29%
- Reind67
- Senior
- Berichten: 279
- Lid geworden op: za okt 19, 2013 8:51 pm
- Registration: RK-139-X
- Coach type: 5 Drs MultiWagon
- Model: Dynamic
- Engine: 1.4 16V (843A1000)
- Woonplaats: Dronten - Flevoland
- Gegeven waarderingen: 367 keren
- Ontvangen waarderingen: 95 keren
- Contacteer:
Re: Klussen aan de stilo 1.6
Hoi Ruben,
Goed om te horen dat je geslaagd bent met alle werkzaamheden...
De meeste zaken komen me bekend voor (had een 1.6 hb 5 deurs..10/2002).
Accubak die los op de balk lag @ (roestschade), stelmotor koplamp stuk, aandrijfas hoes vervangen, typisch Stilo
En later nog de handremkabel vervangen, dacht hier nog over na. Namelijk volgens mij zijn de handremmen zelfstellend. Het geheel moet gewoon goed te bedienen zijn, schoenen goed, trommel schoon en geen roestranden. Dan zou het goed moeten remmen.
En ja, Mike heeft nog weleens een accubak liggen. Hielp hij mij ook mee !!
Goed om te horen dat je geslaagd bent met alle werkzaamheden...
De meeste zaken komen me bekend voor (had een 1.6 hb 5 deurs..10/2002).
Accubak die los op de balk lag @ (roestschade), stelmotor koplamp stuk, aandrijfas hoes vervangen, typisch Stilo
En later nog de handremkabel vervangen, dacht hier nog over na. Namelijk volgens mij zijn de handremmen zelfstellend. Het geheel moet gewoon goed te bedienen zijn, schoenen goed, trommel schoon en geen roestranden. Dan zou het goed moeten remmen.
En ja, Mike heeft nog weleens een accubak liggen. Hielp hij mij ook mee !!
- Waardering: 14.29%
Van Ritmo tot Stilo.... nu opnieuw de Dobló, al 30 jaar FIAT.
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake...
Fiat Dobló 1.4-16v / 110pk tuned by Unlimited Tuning, fitted with K&N air intake...
- Ruben006
- Beginner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma dec 28, 2015 2:10 pm
- Registration: 02-LT-ZL
- Coach type: 3 Drs Hatchback
- Model: Dynamic
- Engine: 1.6 16V (192B30)
- Woonplaats: Kampen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
- Contacteer:
Re: Klussen aan de stilo 1.6
Zo na een lange tijd afwezigheid weer even terug op het forum.
De stilo rijd nog steeds als een zonnetje. Maar begint nu wel wat kleine kuren te krijgen, lambda sonde 1 storing, cat al vervangen voor een gebruikte, lichtelijke brom in het blok, olieverbruik gaat iets omhoog en de wiellagers rechtsvoor moeten vervangen worden. Daarnaast 2 nieuwe voorbanden nodig. T lijstje is redelijk lang geworden. Maar allemaal problemen om makkelijk op te lossen. Maar is deze fijne stilo het nog waard. De aarde voor de garage ieder geval niet. Maar wil ik de stilo houden. Ik rij momenteel zon 35k per jaar en dat is niet verstandig met een benzine auto. Ik heb er dan ook voor gekozen om helaas mijn stilo weg te doen en dat na 170k aan fijne km staat de teller nu echt over de 300k. Ik blijf wel bij het vertrouwde merk. Mijn nieuwe auto komt vrijdag binnen. Een Fiat Punto EVO 5drs 1.3 multijet 85pk. Het wel zo bekende blokje.
Mochten jullie nog punten hebben waar ik bij de Punto extra op moet letten dan hoor ik het graag.
Groeten Ruben, bedankt voor alle hulp en raad online en van Mike in zijn garage!
De stilo rijd nog steeds als een zonnetje. Maar begint nu wel wat kleine kuren te krijgen, lambda sonde 1 storing, cat al vervangen voor een gebruikte, lichtelijke brom in het blok, olieverbruik gaat iets omhoog en de wiellagers rechtsvoor moeten vervangen worden. Daarnaast 2 nieuwe voorbanden nodig. T lijstje is redelijk lang geworden. Maar allemaal problemen om makkelijk op te lossen. Maar is deze fijne stilo het nog waard. De aarde voor de garage ieder geval niet. Maar wil ik de stilo houden. Ik rij momenteel zon 35k per jaar en dat is niet verstandig met een benzine auto. Ik heb er dan ook voor gekozen om helaas mijn stilo weg te doen en dat na 170k aan fijne km staat de teller nu echt over de 300k. Ik blijf wel bij het vertrouwde merk. Mijn nieuwe auto komt vrijdag binnen. Een Fiat Punto EVO 5drs 1.3 multijet 85pk. Het wel zo bekende blokje.
Mochten jullie nog punten hebben waar ik bij de Punto extra op moet letten dan hoor ik het graag.
Groeten Ruben, bedankt voor alle hulp en raad online en van Mike in zijn garage!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten